איך הממשלה יכולה להפקיר 4,000 פעוטות עם מוגבלויות?

גם הוריו של דניאל בן ה-3 מודאגים ממשבר מעונות היום השיקומיים | צילום: באדיבות המשפחה
גם הוריו של דניאל בן ה-3 מודאגים ממשבר מעונות היום השיקומיים | צילום: באדיבות המשפחה

מעונות היום השיקומיים, בהם מטופלים כ-4,000 פעוטות עם מוגבלויות, נשארו מחוץ לתוכנית חינוך חינם של הממשלה. כעת 180 מעונות פוצחים בשביתה כאות מחאה על המחסור החמור התקציב

88 שיתופים | 132 צפיות

במסיבת העיתונאים שנערכה לאחרונה על ידי ראש הממשלה ושר האוצר, הם שיבחו והתפארו בהענקת מענה חינוכי לכל ילדה וילד בגיל 0-3 במדינה, באמצעות תוכנית שתוקצבה ביותר מ-3 מיליארד ש"ח. לתדהמתנו, נאלצנו לגלות שתוכנית "חינוך חינם" לא מכילה אף סעיף שכולל התייחסות למעונות השיקומיים. מסגרות של ילדים עם מוגבלויות שזקוקים יותר מכל למענים אלה נותרו בחוץ. שר אחד מעביר אחריות לשני והבלאגן חוגג. בימים אלה מצויים ראשי הארגונים בחשש גדול מקריסת מערך מעונות היום השיקומיים. משמעות קריסה שכזו היא 4,000 ילדים בני 0-3 שיישארו ללא מסגרת טיפולית-חינוכית, דווקא בגילים שבהם המענה הטיפולי הוא קריטי.

כבר מספר ימים שבהם הורי הילדים במעון לא מצליחים לתפקד. הם חרדים מהמחשבה שלא תהיה לילדים מסגרת להתקדם בה, מסגרת שמשפיעה על ההתפתחות שלהם לצד המגבלה

 

הורים רבים נמצאים בבהלה ומבקשים לעזור בהצפת הנושא. אחד מהם הוא תום גביש, אב לדניאל בן ה-3 שמתמודד עם שיתוק מוחין ושוהה במעון יום שיקומי בחיפה. הוא מספר שכל התקדמות שיש לדניאל, ביכולת לתקשר או לתפקד, היא נס עבורם. היציבות במסגרת היא קריטית, בעיקר בטווח הגילים הזה שבו יש חלון הזדמנויות שחייבים לנצל אותו. כבר מספר ימים שבהם הורי הילדים במעון לא מצליחים לתפקד. הם חרדים מהמחשבה שלא תהיה לילדים מסגרת להתקדם בה, מסגרת שמשפיעה על ההתפתחות שלהם לצד המגבלה. במסגרות הללו הילדים, וביניהם דניאל, מרגישים אהובים ועטופים, צוברים הצלחות ומקבלים את מיטב הכלים שישפיעו על מהלך חייהם בהווה ובעתיד.

השאיפות שלנו כראשי ארגונים האמונים על מערך המספק מענים לילדים עם מוגבלויות מתממשות הלכה למעשה במעונות היום השיקומיים. מדובר בארגונים שחותרים כל העת לקדם פתרונות, תכניות, מענים וכלים. הם דואגים שכל אדם עם מוגבלות יקבל את מיטב הכלים, ישתלב, יהיה פעיל, ירגיש שווה וכחלק מלא מהחברה הישראלית. זו זכות בסיסית שמגיעה לכל אדם.

כל התקדמות היא נס. דניאל גביש בן ה-3 | צילום: באדיבות המשפחה
כל התקדמות היא נס. דניאל גביש בן ה-3 | צילום: באדיבות המשפחה

>>> "עזבתי הכל בשביל להיות מורה. השבוע הבנתי שאני לא יכולה יותר"

אי אפשר שלא להילחם

כעת, נדרש מאיתנו להילחם על קיום הדבר החשוב והמשמעותי הזה. ואנחנו נילחם. אי אפשר שלא, כשרואים את חוסר ההיכרות של נציגי הממשלה עם הצרכים בשטח ומבינים כיצד מתקבלות החלטות הרות גורל.

חוק מעונות היום השיקומיים קובע שהתקצוב הממשלתי יכלול בתוכו שכר לצוותים, טיפולים רפואיים ופרא-רפואיים למוגבלויות ומענים ללמידה, בנוסף להוצאות שכרוכות בניהול ואחזקת מסגרת החינוך השיקומית. המדינה מחוייבת על פי חוק לסבסד את המענה הזה שהיא עצמה לקחה עליו אחריות.

במסיבת העיתונאים שנערכה השבוע על ידי ראש הממשלה ושר האוצר שבחו והתפארו בהענקת מענה חינוכי לכל ילדה וילד בגיל 0-3 במדינה. נדהמנו לגלות שהיא לא מכילה אף סעיף שכולל התייחסות למעונות השיקומיים

 

לצערנו, המדינה לא עושה זאת, ויש לזה השלכות בדמות גרעונות עצומים שהארגונים סוחבים ומתמודדים איתם כבר שנים. בנוסף לגרעונות, נדהמנו לגלות שגם הסכם השכר שנחתם לאחרונה בין האוצר להסתדרות לא מכיל את מעונות היום השיקומיים. הצוותים שלנו אינם מוזכרים בו ואינם נכללים תחתיו – מה שמייצר אפליה בין נשות צוות שעובדות במסגרות תחת משרד החינוך ובין נשות צוות שעובדות במעונות השיקומיים.

>>> "האחריות בתינוקייה היא לחיים ולמוות, והמשכורות הן פשוט בושה"

במצב כזה, המעודד נטישה מיידית של נשות צוות ומעברן למסגרות שפועלות בתנאי שכר משופרים, לא נותר לנו סיכוי גדול להצליח לשמר את הצוותים אצלנו. זה מציב בסיכון ממשי את יכולתנו כארגונים להמשיך להפעיל את המערך.

בלימת איום הנטישה

חשוב להבין כי אין מערך מענים נוסף לזה שלנו. למעונות השיקומיים אפשר להיכנס החל מגיל חצי שנה, בעוד שמערכת החינוך המיוחד שפועלת תחת משרד החינוך מספקת מענים החל מגיל 3, וגם אז – אין מסגרות מותאמות המסוגלות להעניק מענה מלא לכלל המוגבלויות והצרכים. המוגבלויות שאנחנו נותנים להם מענה הן מקלות ועד המורכבות ביותר – נכויות, שיתוק מוחין, אוטיזם, חירשות, עיוורון ועוד.

עמיר לרנר, מנכ"ל בית איזי שפירא | צילום: ערן כהן
עמיר לרנר, מנכ"ל בית איזי שפירא | צילום: ערן כהן

המענה שניתן לתינוקות והפעוטות בעלי הצרכים המיוחדים בגילים הללו, חצי שנה עד שלוש, מהווה חלון הזדמנויות משמעותי לילדים. מענים וטיפול נכון בגילים אלה הוא החשוב ביותר והמשפיע ביותר על המשך חייהם של הילדים.

התוספת התקציבית שביקשנו, בסך 100 מיליון שקלים, היא סכום זעום ביחס למה שנדרש באמת. דרישתנו היא לבלימת איום הנטישה המיידי שנוצר עקב פערי השכר שנוצרו בהסכם. לא נקבנו בסכום גבוה כדי להתמקח, זהו לא אופי האנשים והארגונים. מלכתחילה ביקשנו תקציב שחושב על פי תחשיבים מדוייקים שביצענו, שהוא המינימום שנדרש לנו כדי להמשיך.

>>> ממשלת הגזלייטינג וההסגברה: מאי גולן היא השרה לקידום מעמד האישה

עמיר לרנר הוא מנכ״ל בית איזי שפירא, הפועל לשינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות