מיכל מוטיל, פיינליסטית "מאסטר שף": "היו לילות שהתחננתי לאלוהים שהכל ייעצר"

מיכל מוטיל, פיינליסטית "מאסטר שף" בקשת 12 | צילום: כפיר זיו
מיכל מוטיל, פיינליסטית "מאסטר שף" בקשת 12 | צילום: כפיר זיו

למה בגיל 43 היא נטשה את אפליקציות ההיכרויות, איזו היסטוריה היא עשתה כלוחמת מג"ב ומה הקשר בינה לבנימין נתניהו? פיינליסטית "מאסטר שף" שמה הכל על השולחן רגע לפני הגמר בשבת בקשת 12

88 שיתופים | 132 צפיות

לפני שנה עשתה מיכל מוטיל את הרשימה השנתית שלה. היא כתבה את כל מה שהיא רוצה להשיג בשנה הקרובה. "כתבתי שאני רוצה למצוא בן זוג שיאהב אותי ואני אותו, ביקשתי להיות שלווה ורגועה יותר וגם ביקשתי להגיע לגמר של מאסטר שף. לא כתבתי על זכייה, מבחינתי הגמר היה הדבר החשוב".

>> מיכל אנסקי חושפת שאובחנה עם פוסט טראומה: ״החיים שלי התחלקו ללפני ואחרי השיתוק״

מוטיל, מעצבת בגדי כלה במידות גדולות שמפלרטטת כבר שנים עם המטבח, הגיעה לגמר "מאסטר שף" על תקן המתמודדת הכי יצירתית בתחרות, לצד יניב שחר והלל גרדי (אירוע הגמר של התוכנית ישודר במוצ"ש הקרוב, בקשת 12 כש-100 בוגרי מאסטר שף מכל העונות יבחרו את הזוכה). "כל תוצאה בגמר היא מדהימה בעיניי כי את שלי כבר עשיתי, אבל כמובן שלנצח זה הטופ".

"הייתה לי התדרדרות כלכלית, הכרתי את התופרות שלי יותר מאשר את הבן שלי, ואז באה הקורונה והייתי תשושה וגמורה. הבנתי שאני לא רוצה את המרדף אחרי כסף"

 

עכשיו תחזיקו חזק: למיכל מוטיל אין בכלל חוש ריח, וכשהיא מכינה אוכל אין לה שום מושג קלוש מה ריחו. זאת בעקבות בעיית סינוסים כרונית קשה, ובעקבות ניתוח שלא צלח ואחריו גם חוש הטעם שלה איבד מכוחו. בנוסף, היא אלרגית לחלב, אבל כל אלה לא גרעו מהיכולות הנפלאות שלה ליצור מנות שהן מלאכת מחשבת ששבו את השופטים. "אני מבשלת מתוך צבע, חיבורים והיגיון, ומתוך אינטואיציה ורגש. אני מחברת בין העולמות של מזרח ומערב", היא מסבירה.

באת לתחרות עם יומרות?
"באתי עם נחישות. יומרה זה גאוותני. באתי עם רצון ללמוד ולהתפתח כדי לזכות. לפני כל יום צילום עשיתי מדיטציה ובאתי מרוכזת במטרה לסיים טוב את היום, כדי להגיע לגמר".

"אין בינינו קנאה וצרות עין". שלישיית הגמר של "מאסטר שף": יניב שחר, מיכל מוטיל והלל גרדי | צילום: יח"צ
"אין בינינו קנאה וצרות עין". שלישיית הגמר של "מאסטר שף": יניב שחר, מיכל מוטיל והלל גרדי | צילום: יח"צ

בחירה קשה לשופטים. אתם בשלנים מאוד שונים.
"נכון, שלושתנו במקור ירושלמים שמבשלים מאוד שונה. הלל הוא איש שטח, בא מהטבע, איש של מדורות, מקפיץ עם תיבול עוצמתי, מבשל נפלא. יניב הוא טבח מדהים שאין משהו שהוא לא יודע להכין ואני יצירתית בדרכי, לא פועלת מתוך מתכונים וחוקים. גם באופנה לא היו לי מעולם חוקים והתופרות שלי לא תמיד מבינות איך הכל קורה מתוך אינטואיציה ורגש. היחסים ביו שלושתנו מעולים, אין קנאה וצרות עין, כולנו פועלים בשמחה ובנדיבות עם לב רחב, והפכנו חברים טובים".

למי מהשופטים הכי התחברת?
"הם כולם נהדרים, אבל אהרוני הוא הטופ. הניתוח שלו מקצועי לעילא ועילא. אם קיבלתי ממנו מחמאה – הייתי רגועה".

מה הייתה המנה הכי טובה שלך בתחרות?
"המרק המלזי, עם דלעת מלפפונים, אטריות בזיליקום שאלוט וכוסברה. מנה שהיא ארוחה. והיה גם פונדו שוקולד וריבת אוכמניות וויסקי ודבש, מנה לפנתיאון. אהרוני התעלף עליה".

יש סיכוי שתעזבי את עולם האופנה?
"בוער בי להתקדם הלאה, אבל נכון לעכשיו הסטודיו שלי פועל עד שאקבל החלטה. אני 12 שנה מעצבת, עובדת ללא הפסקה ומרגישה שהגיע הזמן לצעד הבא. היו לילות שהתחננתי לאלוהים שהכל ייעצר, למשל שנת 2018 לא הייתה טובה לי. הייתה לי התדרדרות כלכלית שלא הצלחתי לעצור, הכרתי את התופרות שלי יותר מאשר את הבן שלי, ואז באה הקורונה והייתי תשושה וגמורה. הקורונה אפשרה לי לקחת את הזמן ולחשוב מה אני רוצה. אז הבנתי שאני לא רוצה את המרדף אחרי הכסף ועזבתי את הסטודיו לטובת עבודה מהבית. בסגרים עבדתי אצל חברה באריזת פירות וירקות, הוספתי גם עוגיות שלי, הכנתי סלסלות פיקניק וחזרתי קצת לבישול, ואז באתי למאסטר שף".

מהו הצעד הבא מבחינתך?
"אני מחפשת משהו שונה. כשהגעתי למאסטר שף חשבתי שזו הדרך לפתוח עיניים להזדמנות הבאה. אחרי סיום התוכנית יצרתי קשר עם רותי ברודו שהיא השראה בעיניי ונפגשנו לשיחה בת שעה. נפגשתי גם עם חיים כהן. כשאני רוצה משהו, אני נחושה ולא מוותרת, אבל עושה את זה בחן ובעדינות. הייתה פגישה טובה ונראה מה יהיה בהמשך".

>> רותי ברודו: "התחלתי ללכת לפסיכולוג בגלל מאסטר שף"

מחשבות על לפתוח מסעדה?
"לא. אני לא בת 30 שאפתח מסעדה. יש לי וילד וזוגיות שחשובה שלי. אני יודעת לנהל צוותי עובדים, שוחה באקסלים והתוכנית היא להיות מעורבת במשהו יצירתי שקשור לאוכל – יזמות, אירועים, אירוח. אני הכי אוהבת לשמח אנשים, ואני כבר עושה אירועים קטנים. הצעד הבא הוא השתתפות בפסטיבל המטבח הישראלי, השפית אביבית פריאל תארח את הדור הבא של השפיות, ואני אחת מהן".

אהבה מהביס הראשון

מוטיל בת ה-44 מתנשאת לגובה של 180 ס"מ ("בגיל 14 כבר הייתי בגובה הזה, שנים סבלתי בגללו"), לובשת שחור ומלבישה בלבן. "אני מעצבת שמלות כלה שטרם לבשה שמלת כלה", היא אומרת. עוד נגיע לזה. היא ילידת ירושלים, חצי מרוקאית חצי פולניה, הבכורה מארבעה ילדים שנולדו תוך חמש שנים. היא גדלה בהתנחלות בית חורון ("להוריי הייתה חשובה האידיאולוגיה"). אביה מוטי הוא איש עסקי רכב, אותו היא מתארת בתור "איש מדהים, עמוד התווך של המשפחה, מצחיק ודואג ואיש של טיולים משפחתיים". אימא יפה, עבדה לצד בנימין נתניהו כשזה שב לישראל מארצות הברית, והייתה ראש המטה שלו שהריצה אותו עד שלקח לראשונה את הבחירות. לימים היא עבדה עם משה ארנס ובלשכת ראש הממשלה יצחק שמיר. היא גם עשתה ניסיון לרוץ לכנסת מטעם מפלגת המרכז והשבוע יצא ספר שלה "ביבי ואני" (הוצאת בן זקרי). "כילדה הכרתי את אשתו השנייה פלייר ואת נועה בתו הבכורה, היינו מוקסמים ממנו, וזה שמשהו השתבש בדרך, לא סותר את הכריזמה שלו", היא אומרת.

"כל החיים חיכיתי לרגע הזה, שארגיש שכמו שאני זה מספיק כי אני מדהימה. כששחר הגיע, הרגשתי שאני יכולה להיות אני וזה בסדר. את כל הניסיונות של מאסטר שף עשיתי איתו, ומה שלא עבר אותו לא הגיע לתוכנית"

 

מתי גילית את עולם הבישול?
"כילדה, אצל סבתא רחל המרוקאית. מהסבתא הפולניה הלינה, למדתי לצייר ולתפור. עם סבתא רחל, שהיו לה שמונה ילדים ומיליון נכדים שכל אחד מהם הרגיש כמו נכד יחיד, הייתי נוסעת לשוק. הסתובבנו בין הדוכנים. פעם זה לא היה סטרילי והרוכלים היו אומרים לה: 'גברת רחל בואי תטעמי' והיא הייתה בודקת הכל על הלשון. לפני החגים באתי לעזור לה לדפוק זיתים ועם המופלטות. כמוה, אהבתי לעבוד עם הידיים וללוש, לקחת קצת מזה וקצת מזה מהתבלינים ועל הדרך שמעתי ממנה סיפורים על מרוקו שלה".

כבר אז חלמת להיות שפית?
"לא חלמתי להיות שפית, רק רציתי לדעת. כילדה לא הערצתי אף אחד ולא היו לי פוסטרים על הקירות, רק רציתי צדק ואולי להיות עורכת דין. אבל בדיעבד אני יודעת שמה שקיבלתי מסבתא רחל היה מאסט מבחינתי כדי להתקבל למאסטר שף".

היא בוגרת תיכון לאומנויות בירושלים, שירתה כלוחמת במג"ב. "רציתי להיות קרבית ואז זה היה הכי קרבי. הייתי במחזור הראשון, סוללת דרך, אחותי השנייה הלכה בעקבותיי והייתה בין שתי הלוחמות שהיו במהומות הר הבית עם אריאל שרון". אחרי השחרור תכננה לנסוע עם החבר שלה לחו"ל. "אהבה ממבט ראשון, חשבתי שנתחתן אבל כל התוכניות השתבשו ונפרדנו". אחרי השחרור עבדה במסעדת "לה גוטה", עסק משפחתי ומוסד ירושלמי ידוע במשך חמש שנים. "מגוטה האימא, למדתי רטבים ולהכין פירה כמו שצריך וצורות חיתוך. אסף גרניט ומשה אביב היו בין אלה שעברו שם והכרתי את כולם".

הרומן של מוטיל עם עולם הקולינריה לא היה ליניארי. היא למדה במכינה באוניברסיטה העברית כימיה ופיזיקה כשהיעד היה לימודי רפואה, אבל היו חסרות לה 40 נקודות בפסיכומטרי בשביל להתקבל. משם, היא עברה למסלול של משפטים, לא לפני שהגיעה למכללת הדסה ללמוד בישול. אחרי סיום לימודי המשפטים, באמצע הסטאז' עברה מוטיל ללונדון, שם היא עבדה לצד מעצבת מקומית ובין היתר הלבישה את להקת "THE KILLERS". "ממילא לא התכוונתי להיות עורכת דין", היא אומרת.

"אני לא בת 30 שאפתח מסעדה. יש לי וילד וזוגיות שחשובה שלי. אני יודעת לנהל צוותי עובדים, שוחה באקסלים והתוכנית היא להיות מעורבת במשהו יצירתי שקשור לאוכל – יזמות, אירועים, אירוח. אני הכי אוהבת לשמח אנשים"

 

במקביל, מוטיל התפרנסה מעבודתה כדיילת אוויר, ביותר ממובן אחד. ב-2007 היא הגיעה לאירוע בישול ברמת הגולן, שם היא פגשה שף צרפתי-שוויצרי, בעל מסעדת 2 כוכבי מישלן בניו יורק בשם "לה ספינאש", שהזמין אותה לסטאז' במסעדה שלו. "הייתי מחליפה את מדי הדיילות בבגדי שפית, ועברתי אצלו בכל המחלקות. שם אכלתי פעם ראשונה זנב לובסטר, ארנבת וסשימי עם הטונה הכי אדומה שראיתי בחיי".

ובחזרה לרשימה של מוטיל. כנראה שלפעמים רשימות עובדות, אפילו מעל המצופה. הרווקה בת ה-44 מרמת גן, אם לנוח בן ה-9 ("אבא שלו התעקש על השם הזה וכל הזמן השמיע לי את השיר של מתי כספי, עד שהשתכנעתי"), מזוגיות שהסתיימה כשהיה בן שנתיים, הכירה בשנה האחרונה את שחר, גרוש בן 51, בעלים של בית ספר לרולר בליידס. "יש לנו זוגיות מדהימה, מצאתי את אהבת חיי", היא אומרת.

כמו בבישול, גם במערכות יחסים עברת דרך פתלתלה עד שמצאת את המקום שלך.
"בשנים האחרונות הייתי במערכות יחסים. הייתה לי זוגיות לא ברורה במשך שנה, שלא עשתה לי טוב, עם מישהו שאהבתי אבל זה לא הסתדר כמו שציפיתי וחתכתי אותו מחיי. היו גם דייטים, אבל זה לא היה מספיק ולא מה שרציתי, עד שהחלטתי שאני חייבת להיות לבד עם עצמי וסגרתי את כל האפליקציות. לפני שנה פתחתי אותן שוב ובאותו יום פגשתי את שחר, גרוש עם שני ילדים בני 19 ו-17. קבענו בשישי בבוקר בים, ובסוף הדייט אימא שלי פתאום התקשרה. עניתי לה שאני בים, זה היה יום אפור והיא שאלה מה אני עושה שם".

ומה אמרת לה?
"אמרתי לה – 'הכרתי את הגבר של חיי'. היא לא הייתה בטוחה שהיא שומעת טוב, ואמרתי 'הכרתי עכשיו את בעלי לעתיד'. למחרת קבענו לבירה, היינו יחד עד הבוקר שאחרי ומאז לא נפרדנו. כל החיים חיכיתי לרגע הזה, שארגיש שכמו שאני זה מספיק כי אני מדהימה. כששחר הגיע זה היה בול, הרגשתי שאני יכולה להיות אני וזה בסדר. היה שווה לחכות כל החיים כדי להכיר אותו. הוא מדהים והוא השראה, והוא מוצא את הטוב בכל דבר. את כל הניסיונות של מאסטר שף עשיתי איתו, ומה שלא עבר אותו לא הגיע לתוכנית".

על מי הבן שלך מהמר כזוכה?
"על הלל".

ואת?
"מה זאת אומרת, על עצמי".

>> לא העסיקו אותה במטבח מפני שהיא אישה, היום היא אימפריית מאפים ללא גלוטן