האם מייגן מרקל עשתה טעות כשהתחתנה עם הנסיך הארי?

יכול להיות שזה נגמר? הארי ומייגן | צילום: gettyimages TOBY MELVILLE
יכול להיות שזה נגמר? הארי ומייגן | צילום: gettyimages TOBY MELVILLE

בסרט דוקומנטרי חדש העוסק במייגן מרקל והנסיך הארי החיים כבני מלוכה מצטיירים כקשים. מייגן מרגישה מותקפת והנסיך מצטמרר מכל פלאש של מצלמה. מה קורה עם הדוכסים מסאסקס?

88 שיתופים | 132 צפיות

אוההה, תלאות החיים המודרנים, אם לסכמן במשפט – מדובר בדיסוננס הקוגניטיבי שבין רצוננו להיות נסיכות הגרות בארמון מפואר, מבקשות ממשרתים (בהם אנו נוהגות בהוגנות ולעולם לא מרימות את הקול) שיחלטו לנו לואיסה ומליזה (או שמא לואיזה ומליסה?) מגני הארמון, לבין ערימות הכביסה בסלון שמתחילות, אם לומר את האמת, להידמות לארמון קנזינגטון, לפחות מבחינת הגודל. אימהות מכנות את הילדים שלהם "נסיכה" ו"נסיך שלי", כאשר לכולנו ברור שמדובר בגוש נזלת שבמקסימום יצליח לרכוש דירה בראש העין עם משכנתא לכל החיים.

אבל אולי עדיף ככה, כי מסתמן שגם להיות נסיכה אמיתית זה לא דבר כיפי כל כך, ויכול להיות שמעולם לא היה כזה. מעניין שלמרות שכל ההוכחות מוטחות בפרצופנו שוב ושוב, אנחנו ממשיכות לחשוק בפנטזיה האולטימטיבית הזו מבלי לקחת בחשבון שהמחיר שצריך לשלם על קבלה למועדון האקסלוסיבי ביותר של בנות מלוכה הוא מחיר נפשי עצום, וכלל לא ברור אם הוא שווה את זה.

בדיוק חשבתי על זה בשבוע שעבר, כשקראתי על תלאותיה של מרקל, שאם הייתי צריכה לוותר על גראס לכל החיים רק כדי להתחתן עם נסיך, איני יודעת אם הייתי יכולה לעמוד בזה, וגם לא להפסיק עם הטיולים בפיג'מה באישון לילה במראה של עקרת בית מהפרברים לפיצוציה לרכוש ארטיק חלבה טבעוני. אבל מספיק לדבר עליי, אנחנו מדברות כמובן על מייגן מרקל.

>> הכוכבים נגד הבריונות כלפי מייגן מרקל
>> מייגן מרקל עושה בית ספר לכל הפאשניסטות
>> 18 סיבות שיגרמו לכן להתאהב במייגן מרקל

בטיול האחרון של מרקל ובעלה הנסיך הארי בדרום אפריקה, אותו ערכו כדי לקדם עמותות צדקה הקרובות לליבם, הם הצטלמו לסרט דוקומנטרי ממנו כבר שוחררו קטעים, ובהם מדברת מרקל בכנות נוגעת ללב על החיים כדוכסית. "החברות שלי הזהירו אותי לפני שהתחתנתי עם הארי. הן אמרו שהוא נהדר, אבל שהתקשורת הבריטית תמרר את חיי", סיפרה מרקל לכתב טום בראדלי. "זה לא מספיק לשרוד", הוסיפה, תוך שהיא מאפשרת הצצה זהירה אל המרקם הסבוך של חייה בעין התקשורת, "צריך גם ליהנות, לשגשג. ניסיתי לאמץ את הגישה הבריטית של 'סטיף אפר ליפ' (לשמור על פאסון, בתרגום חופשי – א"א), אבל זה פוגע בי מבפנים".

אכן, לא פשוט. למעשה זה מעלה בזיכרון את הריאיון המפורסם של הנסיכה דיאנה, שבו התוודתה שחיי הנישואים שלה היו נוראיים ודרדרו אותה לבולימיה. המדיה הבריטית, שרק מחכה למרקל מעבר לפינה, מצאה כר פורה לרכילות עסיסית בחייה הפרטיים של מרקל. יש הטוענים שמדובר גם בגזענות, ושעמוק בפנים האומה הבריטית אינה מוכנה לגנים האפרו-אמריקאים של מרקל. גם הסערה סביב האב המטורלל של מרקל לא שככה, הפעם, בסיבוב מי יודע כמה, יוצא הנסיך הארי בתביעה נגד העיתון הדיילי מייל הבריטי על כך שפרסמו מכתב בכתב יד של מרקל שנשלח בפרטיות לאביה, בו כתבה שהריב ביניהם "שבר את ליבי למיליון חתיכות".

מערכות יחסים הרסניות בתוך המשפחה המלכותית? דומה שהארייט מסטרטפורד, ה"מסעודה משדרות" הבריטית, לא שבעה מלדוש בחייה העסיסיים של הדוכסית הלא שגרתית והנסיך הארי לא מתכוון לשתוק על זה. "כל פעם שאני שומע קליק או רואה פלאש זה מצמרר אותי", אמר הארי בריאיון המצולם, "אני עדיין חווה את מות אימי בצורה מאוד חיה, ולא אתן שיעשו את אותו דבר לאשתי".

הינה לכן החומר ממנו עשויות טרגדיות, הינה כל החומרים מונחים לנגד עינינו – רק קחו חופן נסיכה, שחקנית בינונית לשעבר אבל אינטליגנטית ומקסימה, ערבבו עם חצי כוס נסיך בריטי ג'ינג'י ובעל שיער מקליש, שלוש כוסות משפחה בעייתית תופחת מאליה, שתי כפיות סוכר חום ממש ממש כהה, כוס וחצי טרגדיה משפחתית בעבר, 50 מ"ל תקשורת דורסנית חסרת גבולות ומה קיבלנו: כרוניקה של עצב ידוע מראש.

"ידעתי שזה עומד להיות קשה", אמרה מרקל בעיניים דומעות, "אבל חשבתי שזה יהיה הוגן. כל אישה, במיוחד אישה בהיריון, הייתה מרגישה פגיעה במצב הזה, לא כל שכן אם לתינוק טרי". בתשובה לשאלה האם היא מרגישה בסדר, ענתה מרקל בדמעות: "תודה ששאלת אותי את זה. לא הרבה אנשים טרחו לשאול אם אני בסדר". אפשר לפטור את זה ב"אוי, אוי, אוי", אבל הנסיכה על העדשה נשמעת בודדה מאוד, בודדה וסובלת, והצורך להעמיד פנים שהכול בסדר כשלא הכול בסדר, כשהתקשורת רודפת אותך ומחטטת באספקטים הכי פרטיים של חייך, יכולה להיות הרסנית.

מרקל היא לא קייט מילדטון, בריטית מהמעמד הגבוה, בת למשפחה מבוססת כלכלית שלמדה עם וויליאם בקולג' וידעה לאן היא נכנסת. מרקל היא סלף מייד וומן, שחקנית ויזמית עצמאית וחזקה שוויתרה במידה מסוימת על עצמאותה כדי להשתלב במשפחת המלוכה, ולכן אפשר להבין את קשייה.

>> כל האמת על הריב של קייט מידלטון ומייגן מרקל

נכון שתעשיית האופנה הבריטית ובראשה אדוארד אנינפול, העורך השחור של ווג הבריטי, אוהבים אותה, מפרגנים לה ומעריכים את תרומתה לאופנה בת קיימא, אבל מתברר שלא פשוט להיות הינקית היחידה בארמון, מקום שבו להביע רגשות נשמע כמו מרד במוסכמות החברתיות. ואכן, יש מי שזעם על הריאיון לתקשורת, ולמישהו הזה קוראים הנסיך וויליאם. "הוא מקווה שהארי ומייגן בסדר", אמר מקור מארמון קנזינגטון לכתב הבי.בי.סי. מקור אחר אמר שוויליאם זועם על עצם קיום הריאיון, ואפילו אמר את זה לאחיו. יש חשש בארמון שהעברת הביקורת על התקשורת רק תייצר זעם נוסף על בית המלוכה. "אנחנו תמיד נהיה אחים זה לזה", אמר הארי בריאיון, "גם אם כרגע אנחנו בשבילים נפרדים, בסוף היום תמיד נהיה שם זה עבור זה ברגע האמת". ומה אומר "בשבילים נפרדים" בבריטית? כסאח.

הדוכס והדוכסית מסאסקס נמצאים במקום לא פשוט, ואולי בגלל זה מתחילות לצוץ שמועות ("רוב השמועות מתחילות מכלום ושום דבר", אמר הארי בריאיון) שמייגן והארי עומדים לעבור לאפריקה ושיש נתק בין שני האחים ובין שתי הגיסות. זכרו את זה בפעם הבאה שאתן רואות את מרקל זוהרת על השטיח האדום, במשחק בדמינגטון או בהשקה של בית מחסה חדש לחתולי רחוב, לבושה בחליפה מהממת של סטלה מקרטני וכולה שימר אנד גלואו. וחשבו טוב טוב, למה בעצם אתן רוצות להיות נסיכה? למה אתן מאחלות את זה לבנותיכן? האם זה בגלל שהייתן רוצות שתתחתן טוב ולעולם לא תעבוד? האם אלה חיים שראוי לשאוף אליהם ב-2019 בואכה 2020, כאשר כל הנתונים מראים שלא מדובר בחיים של אושר?

ולגבי מרקל – אפשר לטעון שהיא הפכה שלא בטובתה למטאפורה לתהליך גדול יותר שעובר על אירופה בכלל ועל בריטניה בפרט, שמתמודדת עם גל פליטים המגיע אליה מאפריקה ומארצות ערב. איך תתמודד היבשת הלבנה עם גל ההגירה? האם בריטניה תגלה סובלנות לאחר/ת או תנהג בו/ה כבדוכסית סוג ב'? האם מרקל יכולה להיחשב בעיני העם הבריטי כאחת משלהם? ההיסטוריה תגיד אם מרקל תהפוך לנסיכת העם, כמו דיאנה חמותה או קייט גיסתה, או שהיא תגורש מהארמון ומהמדינה. אנחנו בצד של מרקל, רק שתדעו, מברכות על קיומה מדי יום, שכן בעינינו היא הכניסה דם חדש, עכשווי ובועט למותג שזקוק היה לרענון מיידי. רק להזכירכן, הפרזנטורית הקודמת כבר בת 93, וחליפות הפסטל שלה חמודות אולי בפורים.