מה עושים עם קולגות שמתעקשים להגיע לעבודה חולים?

אופן ספייס של וירוסים | צילום: shutterstock
אופן ספייס של וירוסים | צילום: shutterstock

אפילו הקורונה לא הצליחה להכחיד את התופעה של אנשים שמתעקשים להגיע חולים לעבודה, וזה מטריד. מה עושים?

88 שיתופים | 132 צפיות

נופית, אפצ'י! יש לי חבר לעבודה שחולה לא מעט ובכל זאת מתעקש להגיע למשרד. מבחינתו, כל עוד לא מדובר במשהו מאוד דרמטי, אין סיבה שהוא יישאר בבית. אנחנו עובדים באופן ספייס והשולחנות שלנו קרובים למדי ואיכשהו, בכל פעם שהוא מגיע למשרד כולו מצונן ומשתעל, אני יודעת שתוך כמה ימים גם אני אהיה מצוננת ואתחיל להשתעל, וככה גם עובדים אחרים סביבו. החבר הזה לעבודה, שכשהוא בריא הוא ממש בסדר ואחלה, כנראה לא מצליח לראות את הקשר בינו ובין החולי הכולל במשרד שהוא מפזר סביבו לפחות פעם בחודש, ולי אין מושג איך להגיד לו בנימוס וחביבות שאם הוא לא מרגיש טוב אז שיישאר בבית. מה עושים? 

תראי, בהחלט יכול להיות שהקולג שלך לא מרגיש חולה ולכן מרגיש בנוח להגיע למשרד, ובהחלט יכול להיות שהוא אפילו בכלל לא חולה. אולי הוא סתם אלרגי למצגות. וגם עדיין חורף עכשיו, כך שזיהומים וחיידקים וקורונות מסתובבים להם בכל מקום בכל מקרה, ואיתם חבריהם הקסומים שיעולים ועיטושים. כיוון שכך, אני לא אומרת שיש קשר ישיר בין הסירוב של הקולג שלך להישאר בבית כשהוא חולה ובין המגיפות המשרדיות שפורצות אצלכם בעקבותיו, אם כי בלב אני לגמרי חושבת ככה.

>> מסלול ההתאזרחות של הקורונה בישראל

אני לא באמת יודעת מה המניעים של הקולג שלך להתעקש להגיע למשרד כשהוא חולה – יכול להיות שלא משלמים אצלכם על היום הראשון למחלה, כפי החוק מאפשר, והוא לא מרגיש שהוא יכול להרשות את זה לעצמו. יכול להיות גם שזו רוח המפקד, כלומר ההנהלה, שכל עוד לא מדובר בקורונה או במשהו מאז'ורי אחר, מסתכלים על מי שלוקח ימי מחלה כמי שמתחמק מעבודה. וכמובן, זו לא אשמתו של הקולג שלך שהוא חולה בלי הרף. אבל זו גם לא אשמתך, ולא אשמת הקולגות האחרים שלכם שצריכים לשאת את זה. וכל עוד סידור המקומות שלכם במשרד מאלץ אותך לשבת במרחק עיטוש ממנו (שעלול להגיע למרחק של עד כ-9 מטרים מהמתעטש, למקרה שתהית), הבעיה שלו הופכת גם לבעיה שלך.

אז מה עושים? ראשית, לא ציינת האם העבודה שלכם היא כזו שאפשר לעשות מהבית. אם כן, אולי את יכולה לדבר עם המנהל או המנהלת (יודעת מה, נגיד שמנהלת) שלך שתעודד אקטיבית עבודה מהבית בקרב עובדים חצי-חולים; כלומר, כאלו שלא חולים מדי מכדי לעבוד, אבל מספיק חולים בכדי להדביק חצי מהעובדים או סתם להוציא אותם מדעתם עם הפסקול האינסופי של עיטוש ואז קינוח אף ואז שיעול ואז משיכה באף ואז שוב עיטוש וכן הלאה וכן הלאה, עד סוף יום העבודה ועד המוות. סביר להניח שכל מנהל חצי-ראוי יראה את ההיגיון והתועלת בזה שעובד אחד יעבוד מהבית, גם אם התפוקה הביתית שלו תקטן מזו המשרדית, מאשר שמשרד שלם יחלה ויוריד את התפוקה הארגונית לכלום. 

אם את מקבלת תשובה רפה כזו, שאומרת שכל עובד מחליט בעצמו מתי הוא חולה מכדי לבוא למשרד ומתי לא, נסי את הגישה ההפוכה: להגיד בנימוס שאם ככה, אולי *את* יכולה לעבוד מהבית עד יעבור אפצ'י. חשוב למסגר את השאלה בעבודה ובצרכים שלה ולא בחרדות שלך מלחלות שוב (ושוב. ושוב. ושוב), הגיוניות ככל שיהיו. כלומר, הסאבטקסט של השאלה שלך צריך להגיד משהו כמו "לגמרי לא היה אכפת לי למות משפעת הקורונה אם לא הייתי עובדת כל כך אחראית ואכפתית ומצוינת ומועמדת לקידום ואולי אפילו להעלאה", אבל את צריכה להגיד משהו כמו "אני שואלת רק כי יש לי את פרויקט X ולקוח Y ודדליין Z, ככה שאני באמת לא רוצה להיות חולה כרגע". 

עוד דברים שאפשר לעשות: אם יש מחלקת משאבי אנוש בחברה, אפשר לפנות אליהם ולבקש שיוציאו הבהרה ארגונית כוללת על מדיניות החברה שלא להגיע חולים למשרד, ואם יש בחברה מדיניות של לשלם לעובדים החל מיום המחלה הראשון בעבודה, לציין גם את זה. לא נעים לך להסביר למשאבי אנוש שהקולג המנוזל תמידית הוא הסיבה לפנייה אליהם? אין בעיה, תלי את הקולר בהתפשטות הקורונה. או, טוב מזה, שהמנהלת שלך תפנה אליהם ותתלה את הקולר במה שבא לה. זה יעזור לעובדים להבין שמדיניות החברה היא לא רק מס שפתיים, ויעודד אותם להישאר בבית כשהם חולים.

צילום מסך מתוך "השטן לובשת פראדה"
צילום מסך מתוך "השטן לובשת פראדה"

המנהלת שלך לא משתפת פעולה או שאין לכם מחלקת משאבי אנוש בחברה? הפני את המאמצים לקולג ונסי לדחוף אותו ללכת הביתה במסווה של אמפתיה. לאמור, "אויש, אתה נראה כזה מסכני וחולה, אתה חייב ללכת הביתה לנוח קצת". ולא, לא בפרטיות, אלא באופן ספייס, כי ככה גם תקבלי חיזוק מהעובדים האחרים סביבך שמשתוקקים שהחולה 0 הארגוני שלכם ילך הביתה. ואם הסיבה שהקולג נמנע מללכת הביתה נעוצה בחשש שיחשבו שהוא מתחמק מהעבודה בתואנות שווא, אז על הדרך גם הוא יקבל כזה ואם לא, לכל הפחות הוא יבין מה דעתכם הקולקטיבית על ההתנהלות החולנית שלו.

ובכל מקרה מומלץ לאוורר, לנקות ולחטא את סביבת העבודה המשותפת ככל האפשר, ולהתרחק מהמרחב האישי של האנשים סביבך, שזה תמיד מומלץ. תרגישו טוב!

* *   * *   * *

מתלבטת איך לבקש העלאה? לא יודעת איך להעיר לקולגה המרעישה באופן ספייס? לא מצליחה לדבר בישיבות? טינפת על קולג והוא שמע? מתלבטת מה ללבוש לפגישה חשובה או להזמין לצוהריים? טור עצות עם תשובות לכל השאלות שלך בענייני עבודה, מהדברים הקטנים שעלולים להרוס לך את היום ועד לדברים הגדולים שיכולים לעשות לך את הקריירה: את שואלת, נופית לוי-איתן עונה למשלוח שאלות למדור: AskNofit@gmail.com

* השאלות המופנות למדור מפורסמות ללא שמות או פרטים מזהים, ולעיתים עוברות עריכה מטעמי אורך או בהירות *

>> כל מה שרצית לשאול בענייני עבודה ולא היה לך את מי