איך לבקש העלאה? המדריך המפורט

איך לבקש העלאה בעבודה? להתכונן כמו לכל פיץ' מכירה אחר | צילום: shutterstock
איך לבקש העלאה בעבודה? להתכונן כמו לכל פיץ' מכירה אחר | צילום: shutterstock

"חברה לעבודה מתגאה שהיא קיבלה העלאה והתבאסתי נורא. הביצועים שלה פחות טובים משלי, איך זה שהיא קיבלה העלאה ואני לא?" נופית לוי איתן פותרת לכן את הדילמה הנצחית: כך תבקשו העלאה

88 שיתופים | 132 צפיות

אני עובדת באגף המכירות של החברה כבר חמש שנים, ובגדול די מרוצה. אני טובה בעבודה שלי ואוהבת את מה שאני עושה ונראה לי שגם הבוס שלי וגם הלקוחות מרוצים, אבל השכר שלי לא התעדכן כבר שלוש שנים. עד כמה שאני יכולה לשפוט, החברה מצליחה: קיבלנו לא מעט לקוחות חדשים, גייסנו עובדים נוספים ושכרנו עוד שטחי משרד. אין אצלנו שיחות שכר יזומות אז הנחתי שיש איזה מדיניות של עוצר העלאות בחברה, אבל לא מזמן שמעתי חברה לעבודה מתגאה בשיחת טלפון שהיא קיבלה העלאה והתבאסתי נורא. היא עושה תפקיד מקביל לשלי והביצועים שלה בסדר אבל פחות טובים משלי, איך זה שהיא קיבלה העלאה ואני לא? 

המממ, אולי כי היא ביקשה ואת לא? אני לא באמת יודעת למה הקולגה שלך קיבלה העלאה, אבל אני כן יודעת שאם לא תבקשי העלאה אף אחד לא ינדב לך אחת מיוזמתו. כאילו, שמעתי פעם על בוס שנידב לעובד העלאה סתם ככה, בלי שביקש, ואין לי ספק שמדובר בסיפור אמיתי כי בכל זאת הוא כלל גם בת דודה של חבר של שכן שמכירה אישית מישהו שפעם עבד במשרד הצמוד לבוס הזה. בדיוק כמו שאין לי ספק שבמשרד הזה המזגן תמיד מכוון על טמפרטורה שנעימה לכולם ואין בו אף עובד שמחמם דג במיקרו או גונב קרדיט על רעיונות שלא הוא העלה. שורה תחתונה: אם את רוצה העלאה, את קודם כל צריכה לבקש.

אז איך מבקשים? מתכוננים. בדיוק כמו שאת מתכוננת לכל משימה אחרת בעבודה, רק שכאן את המוצר. את צריכה למכור לבוס שלך את ההעלאה ולשם כך צריך להתכונן בדיוק כמו שהיית מתכוננת למכירת מוצר חדש: עושים מחקר שוק, בונים פיץ' מכירות מנומק, מתרגלים תרחישים ועונים להתנגדויות. 

מתחילים במחקר שוק: בודקים באתרים ייעודיים סקרי שכר ורואים מה מקובל לשלם לעובדים מוצלחים בתחום ההתמחות שלך, שלהם ותק וניסיון מקצועי דומים לשלך. מנסים גם לרחרח במשרד: אולי לקולגה המטלפנת יתחשק להתגאות גם בפנייך, או שאולי יש לך חברים בהנהלת חשבונות שיוכלו לתת לך כיוון. משום מה נושא השכר הוא סוד שמור וטאבו שלא מדברים עליו במקומות עבודה, לא ברור למה. על פוליטיקה או על הילדים של הקולגות מדברים במשרד עד שכולם מדממים מהאוזניים, אבל על שכר לא תשמעי מאף אחד; גם לא מהקולגה שמנהל קרב גירושין באופן ספייס, או מהקולגה שחושפת בארוחת צוהריים את כל הפרטים הגרפיים של איזו פרוצדורה רפואית שעשתה, או מהקולגה שמפקסס לבנק בקשה להגדלת מסגרת האשראי כי הוא נחנק מהמינוס וכי לא שמעו שם על אימייל. חבל, כי לעובדים אין מה להרוויח מהטאבו הזה אבל למי שמחליט אם לתת להם העלאות – דווקא כן.

"המשרד". לא כמו שלכם, אבל דומה
"המשרד". לא כמו שלכם, אבל דומה

עכשיו, כשיש לך טווח שכר ונתונים, את יכולה להתכוונן על גובה ההעלאה שאת רוצה ולבנות את פיץ' המכירות שלך: למה מגיעה לך העלאה. ולא, אי אפשר לבנות על זה שעבודתך הטובה מדברת בעד עצמה או כל הדברים האחרים שאנחנו מדמיינות כשאנחנו מתפדחות לעשות לעצמנו יחסי ציבור פנימיים במקום העבודה. אנחנו אלו שצריכות לדבר.

חשוב שהנימוקים יתמקדו בהישגים המקצועיים שלך עד כה ובאלו שעוד נכונו לך, ולא בצרכים שלך. כלומר, זה שהשכר שלך לא התעדכן שלוש שנים זה לא נימוק מספק להעלאה. וגם לא שהעלו לך את שכר הדירה או שירדת 15 קילו ועכשיו את צריכה מלתחה חדשה. אז מה כן? כל מה שהצלחת להשיג ולעשות: תחזוקת ושימור לקוחות, הרחבת היקף הפעילות שלהם, העלאת מכירות, שיתופי פעולה עסקיים, חיסכון משרדי בניירת שהופנה לטובת תקציב הבירות של ההאפי האוור ביום חמישי – את יודעת הכי טוב. השלב הבא הוא לצפות התנגדויות ולהכין תשובות, וזהו. את כמעט מוכנה.

>> אם אמרו לך את המשפט הזה, סימן שלא תקבלי העלאה

חשוב גם לבחור טיימינג מוצלח לפגישה עבורך ועבור הבוס שלך (למשל, בסמוך לפרויקט מקצועי שבדיוק סגרת, אך לא מייד אחרי שיחת טלפון זועפת שהבוס ניהל עם לקוח שלא שילם את הריטיינר שלו). כדאי לפתוח את השיחה בזה שטוב לך במקום העבודה, לדבר על האתגרים שהוא מציב בפנייך, בהם את עומדת בהצלחה, ולראיה – הינה ההישגים המקצועיים שלך שבזכותם את מבקשת העלאה של X ש"ח. 

נשאר לך רק להתכונן לאפשרות שלא תקבלי את התשובה שאת רוצה לשמוע. כן, למרות ההכנה המדוקדקת שעשית ולמרות הקייס המעולה שבנית. אם הבוס שלך רוצה לקחת זמן לחשוב על זה (מחשבה הגיונית בסך הכול), בקשי לתאם פגישת פולו-אפ או מועד ספציפי לקבלת התשובה כדי שזה לא יישאר באוויר. אמרו לך לא? גם זה לא סוף העולם: במקרה כזה שווה לברר מה נדרש כדי שיגידו לך כן, ואם את לא יכולה לקבל העלאה בעתיד הנראה לעין, כדאי לנסות לקבל במקומה הטבות בשווה-כסף: ימי חופש, קרן השתלמות, יום עבודה מהבית, לימודים על חשבון המעביד, פטור משיחת הוועידה השבועית עם הלקוח הכי מעצבן שלך, כל מה שיעשה לך טוב. בהצלחה.

* *   * *   * *

לא יודעת איך להעיר לקולגה המרעישה באופן ספייס? לא מצליחה לדבר בישיבות? טינפת על קולג והוא שמע? מתלבטת מה ללבוש לפגישה חשובה או להזמין לצוהריים? טור עצות עם תשובות לכל השאלות שלך בענייני עבודה, מהדברים הקטנים שעלולים להרוס לך את היום ועד לדברים הגדולים שיכולים לעשות לך את הקריירה: את שואלת, נופית לוי-איתן עונה

לשאלות למדור שלחי אימייל ל-AskNofit@gmail.com

* השאלות המופנות למדור מפורסמות ללא שמות או פרטים מזהים, ולעיתים עוברות עריכה מטעמי אורך או בהירות.