להתראות שפעת, שלום וירוסים!

עונת החורף מבשרת גם את בואם של החיידקים והווירוסים, ועימם מחלות החורף | צילום: shutterstock
עונת החורף מבשרת גם את בואם של החיידקים והווירוסים, ועימם מחלות החורף | צילום: shutterstock

החורף בפתח ועימו החיידקים והווירוסים. איך מזהים את מחלות החורף וכיצד נערכים לקראתן? מדריך שימושי לטיפול קונבציונלי ומשלים

88 שיתופים | 132 צפיות

עונת החורף מבשרת גם את בואם של החיידקים והווירוסים, ועימם מחלות החורף. "המחלות מתרכזות בעיקר בדרכי הנשימה העליונות (גרון, לוע וסימפונות). לעתים זוהי הצטננות של כמה ימים, המלווה בשיעול ובתחושת חולי קלה, ובמקרים פחות טובים זוהי מחלה קשה יותר של שבוע ויותר, כגון שפעת", מסביר ד"ר בועז רון, רופא M.D והומיאופת RCHom, המשלב בטיפוליו את הרפואה הקונבנציונלית עם הטיפול המשלים ההומיאופתי. "עבור רובנו מחלות החורף מתבטאות באי נוחות ולעתים בכמה ימי מחלה, בעוד שעבור אחרים, ובפרט אוכלוסיית התינוקות, החולים הכרוניים והקשישים, המחלה יכולה להיות קשה הרבה יותר וכרוכה בסיבוכים".

>> תרופות סבתא למחלות חורף
>> המדריך לטיפול במחלות חורף

ד"ר רון מפרט על מחלות החורף האופייניות והטיפול בהן:

שפעת

המחלה: יכולתו של וירוס השפעת להשתנות וליצור זנים חדשים, בשילוב יכולת הדבקה מהירה דרך האוויר (שיעול/התעטשות), עוזרת לה להתפשט בצורת מגפה הפוקדת אותנו מדי שנה, בעיקר בסתיו ובתחילת החורף. זוהי מחלת חום הפוגעת בעיקר בדרכי הנשימה העליונות והנגרמת על ידי נגיף השפעת (influenza virus). כל שנה עובר הנגיף שינוי מזערי, כך שהאוכלוסייה אינה מחוסנת נגדו, ופעם בכמה שנים עובר הנגיף שינוי גנטי גדול, ומתפתחת מגפה קשה יותר ובהיקף נרחב יותר.
סימפטומים: חום גבוה ועקשן, תחושת חולי ועייפות, תחושת חולשה ניכרת, כאבי ראש וגרון, שיעול, כאבי שרירים ועצמות, אי נוחות בחזה, לעתים קלקול קיבה.
אבחון וזיהוי: לעתים קשה לאבחן את המחלה בוודאות. אם יש תמונה כללית של הימצאות הווירוס, הרופא יאבחן שזוהי שפעת בשל התסמינים הנלווים.
אופן הטיפול: לרפואה הקונבנציונלית אין יכולת רבה לעזור לרוב החולים בשפעת, בעוד שהרפואה המשלימה שמה דגש על חיזוק הגוף, מכיוון שמערכת חזקה מתמודדת בצורה טובה יותר מול המזהמים השונים. אדם בריא יחלה באופן קל בהרבה ולעתים נדירות יותר, או לא יחלה כלל.
טיפול משלים: הטיפול ההומיאופתי מקצר את זמן השפעת משבוע-שבועיים ליום-יומיים בלבד. לעתים אפשר לראות את תחילת השינויים תוך כמה שעות. טיפול בתחילת הופעת הסימפטומים חוסך אי נוחות וסבל, ועוזר למנוע את סיבוכי השפעת, שהעיקרי שבהם הוא דלקת ריאות.
טיפ: כשיש וירוס בבית – כולל שפעת, מומלץ לשים בחדרי הבית בצל להקלה במצב החולי, מכיוון שהוא סופח אליו מזהמים.

>> עכשיו הזמן להתחסן נגד שפעת

דלקת ריאות

המחלה: זיהום של הריאות הנגרם על ידי חיידקים, נגיפים או פטריות. בחורף שכיחה במיוחד דלקת ריאות חיידקית, שהיא החמורה מכולן. דלקת ריאות בקרב תינוקות ופעוטות נגרמת לרוב על ידי הנגיפים אינפלואנזה, פאראינפלואנזה, אדנו או רינו. אצל ילדים שכיחה דלקת ריאות הנגרמת על ידי החיידק מיקופלסמה פנאומוניה. מבוגרים נוטים לחלות עקב דלקת הנגרמת על ידי החיידק סטרפטוקוקוס פנאומוניה, המכונה גם פנאומוקוק.
סימפטומים: דלקת ריאות מתאפיינת בקוצר נשימה, בחום גבוה ובכאבים בחזה – המחמירים על ידי נשימה עמוקה ושיעול והמלווים לרוב בכיח אפרפר או צהוב. לעתים מופיעים סימני דם בכיח. החולה עלול לסבול גם מאובדן תיאבון, מהזעה מוגברת ומעייפות.
אבחון וזיהוי: לרוב די בסימני המחלה ובצילום חזה כדי שיתעורר חשד שזוהי דלקת ריאות. לרוב מבוצעת ספירת דם, המאבחנת אם זו דלקת חיידקית, הדורשת טיפול אנטיביוטי, או דלקת ויראלית, שתחלוף מאליה בלי טיפול. במקרים מסוימים הרופא שולח את הכיח לתרבית במעבדה כדי לברר את סוג החיידק.
אופן הטיפול: אפשר להתחסן נגד שפעת, כדי למנוע הידבקות בנגיפים הצפויים לתקוף בחורף הקרוב. הקפדה על היגיינה, כולל שימוש בממחטות חד פעמיות ושטיפת ידיים, מסייעת להפחתת הסיכון להדבקה. חשוב להרחיק תינוקות וילדים מחולי שפעת ומחולים בדלקת ריאות. יש חיסון נגד דלקת ריאות הנגרמת על ידי חיידק הפנאומוקוק, והוא מומלץ במיוחד לילדים הסובלים מאסתמה וממחלת ריאות, או הנוטים ללקות בזיהומים. היוועצו ברופא ילדים לפני קבלת החיסון. אם זו דלקת חיידקית, יש טיפול אנטיביוטי מתאים. במקרה של דלקת נגיפית, אין טיפול למעט ניסיונות להורדת חום ומנוחה. אלה הסובלים מהקאות, מחום גבוה במיוחד ומהחמרה משמעותית בדלקת, יאושפזו ויקבלו טיפול אנטיביוטי לתוך הווריד וחמצן תוך השגחה רפואית.
טיפ: יש לשמור על אוורור טוב של חדרי הבית.

טיפול בתחילת הופעת הסימפטומים חוסך אי נוחות וסבל, ועוזר למנוע את סיבוכי השפעת, שהעיקרי שבהם הוא דלקת ריאות. צילום: shutterstock
טיפול בתחילת הופעת הסימפטומים חוסך אי נוחות וסבל, ועוזר למנוע את סיבוכי השפעת, שהעיקרי שבהם הוא דלקת ריאות. צילום: shutterstock

ברונכיוליטיס

המחלה: מחלת ריאות חמורה התוקפת את מערכת הנשימה אצל תינוקות, בעיקר מגיל שלושה חודשים עד שישה חודשים, ולרוב עד גיל שנתיים. הברונכיוליטיס היא אחת הסיבות העיקריות לאשפוז תינוקות בעונת החורף. האחראי למחלה זו הוא וירוס RSV, הגורם לדלקת בדרכי הנשימה.
סימפטומים: המחלה מתפשטת כמגפה בקרב תינוקות, ואצל רובם היא מתבטאת כהצטננות רגילה ובמקצתם עלולים להתפתח קושי ניכר בנשימה ודלקת ריאות המחייבים אשפוז.
אבחון וזיהוי: כל הילדים נדבקים בווירוס ה-RSV במהלך שנות חייהם הראשונות, אבל לרוב המחלה היא ויראלית קלה, מלווה בנזלת ובשיעול וחולפת לאחר כשבוע ימים. השיעול עלול להימשך עד כשבועיים לאחר סיום המחלה. במעט מהמקרים מתבטא הזיהום בווירוס במחלה קשה יותר, הגורמת לתחלואה ריאתית והעלולה במקרים קשים ונדירים להגיע לאי-ספיקה נשימתית. האבחנה מתבססת על פי מהלך המחלה, ממצאים של בדיקה גופנית ועונתיות. בהאזנה לריאות אפשר לשמוע לפרקים צפצוף נשימתי וחרחורים. בספירת דם אפשר לראות לעתים עלייה במספר הכדוריות הלבנות, המלמדת על נטייה לתאי דלקת המצביעים על קיומו של זיהום בגוף. המדד הטוב ביותר לזיהוי חומרת המחלה הוא רווי החמצן בדם, כלומר כמה חמצן מומס בדם.
אופן הטיפול: ההדבקה נעשית על ידי חשיפה להפרשות מזוהמות. היא יכולה להיות באמצעות מגע בריריות – כגון: עיניים, אף ופה, והעברת הווירוס לריריות של האדם הנדבק. ברוב המקרים זה אינו זיהום טיפתי המסתובב בחלל האוויר, ויש צורך במגע ממשי כדי להידבק או להעביר את הווירוס. הבסיס לטיפול הוא זיהוי נכון של הילדים הסובלים מתחלואה ריאתית משמעותית יותר בזמן הזיהום. ילדים אלה נמצאים בסכנה גדולה יותר להידרדרות נשימתית, ויש לעקוב אחריהם בבית חולים. הטיפול בבית החולים יתמקד בהקלה נשימתית בעזרת הוספת חמצן מועשר, שמירה על מאזן קלורי ושמירה על מאזן נוזלים. אין חיסון או טיפול תרופתי למחלה. הטיפול במחלה זו, בדומה למחלות ויראליות אחרות, הוא בעיקר תומך.
טיפ: שטיפת ידיים ואמצעי הגנה מבודדים המגינים מפני חשיפה להפרשות (כפפות חד פעמיות, למשל) יעילים מאוד להפסקת שרשרת ההדבקה.

דלקת גרון

המחלה: דלקת בשקדים או באדנואידים, המכונה בלשון העם אנגינה ושכיחה מאוד אצל ילדים בעונות הסתיו והחורף. הדלקת מתרחשת כשהזיהום נאגר בשקדים או באדנואידים, ההופכים לדלקתיים, מגדילים את נפחם ומחוללים את המחלה. אחד החיידקים השכיחים ביותר בדלקת זו הוא הסטרפטוקוק. גם הנגיפים CMV ו-EBV עלולים לגרום לדלקת בשקדים, אבל אז הדלקת אינה מגיבה לטיפול אנטיביוטי, והטיפול הוא תומך בלבד – הורדת חום ועירוי נוזלים למניעת התייבשות.
סימפטומים: דלקת שקדים חיידקית גורמת לכאב גרון, לקשיי בליעה ולחולי כללי המתבטא בחום גבוה, בהרגשה כללית רעה, בצמרמורות ובכאבי שרירים ופרקים. המחלה נמשכת לרוב כמה ימים ויש להיות במנוחה. השקדים לרוב תופחים מאוד, וגורמים לקושי הולך וגובר בבליעה ובשתייה ולהפרעות בנשימה. בנוסף, עלול להיווצר מצב של התייבשות בשל קושי בשתייה ובאכילה, המחמיר את המחלה והמחייב אשפוז ומתן נוזלים דרך הווריד. דלקת אדנואידים גורמת לתסמינים קלים יותר, בעיקר באזור האף – הנשימה האפית נחסמת והחולה סובל מנזלת כרונית.
אבחון וזיהוי: אבחון דלקת השקדים נעשה בבדיקת חלל הפה. הרופא רואה שקדים מוגדלים ואדומים, שעליהם נקודות לבנות או משקע לבן. את האדנואידים קשה לראות מכיוון שהם מסתתרים מאחורי החך הרך, ולכן האבחנה היא עקיפה דרך הסימנים שרואים באף ובאוזניים – חסימה אפית, נזלת מוגלתית, נשימה דרך פה פתוח והצטברות נוזלים באוזן התיכונה.
אופן הטיפול: הרופא נוטל דגימה מהאזור לבדיקת משטח גרון, הבוחנת אילו חיידקים נמצאים בו. בינתיים ניתן טיפול אנטיביוטי ממשפחת הפניצילינים, כגון רפאפן או מוקסיפן. במשפחות שבהן סובלים מדלקות שקדים תכופות, מומלץ לטפל בכל בני הבית במקביל כדי למנוע הדבקה. חולים הסובלים חמש פעמים בשנה או יותר מדלקות שקדים יוכלו להיפטר מהבעיה באמצעות ניתוח להסרתם. עם זאת, הרופאים לא ממהרים להמליץ עליו בשל הכאב הרב עד כשבועיים לאחר הניתוח ובשל הסיבוכים האפשריים.
טיפול משלים: לשיעול וגם לדלקת גרון יש להכין סירופ מחצי בצל פרוס ושתי כפות דבש, להניח את התערובת מכוסה לשעתיים ולקחת כפית כל כמה שעות.

 

 

בהאזנה לריאות אפשר לשמוע לפרקים צפצוף נשימתי וחרחורים. צילום: shutterstock
בהאזנה לריאות אפשר לשמוע לפרקים צפצוף נשימתי וחרחורים. צילום: shutterstock