תרופות סבתא למחלות חורף

ככל שניתן יותר ויטמין C בעת מחלה זיהומית, כך תגדל השפעתו על מידת הסימפטומים ועל משך הופעתם | צלם: Ingimage
ככל שניתן יותר ויטמין C בעת מחלה זיהומית, כך תגדל השפעתו על מידת הסימפטומים ועל משך הופעתם | צלם: Ingimage

רפואה מונעת יעילה מאוד בטיפול במחלות חורף, משלימה את הטיפול הקונבנציונלי ועוזרת לקצר את זמן המחלה ולהקל על התסמינים. מוויטמינים ועד תרופות סבתא

88 שיתופים | 132 צפיות

לדברי ד"ר בועז רון, רופא M.D והומיאופת RCHom בדרך כלל הווירוסים הם הגורמים למחלות החורף האופייניות. "בניגוד למחלות הילדות, כגון אדמת או חזרת, שבהן מתפתחת חסינות טבעית לאחר חשיפה אחת, בווירוסים – בשל המגוון העצום ובשל יכולתם לעבור שינויים (מוטציות) מהירים, הגוף צריך לזהות אותם ולהיערך לקראתם בכל פעם מחדש. התוצאה היא מחלות ויראליות רבות".

"זה לא שיש יותר וירוסים באוויר, אלא שבחורף אנחנו נחשפים אליהם יותר", מסבירה איריס כהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם. "אנחנו נמצאים יותר במקומות סגורים, יותר אנשים יחד בחללים סגורים ולא מאווררים, ואלה תנאים אידיאליים להתפשטות הווירוסים ולהדבקה. בנוסף, יש יובש באוויר, שמחמיר את המצב מכיוון שהוא גורם לגירוי של מערכת הנשימה העליונה, וכל נזלת קטנה הופכת לשיעולים מעצבנים. יש הטוענים כי גם המעבר מחום לקור גורם לירידה בתנגודת של המערכת החיסונית, אף על פי שאין מחקרים קליניים שמוכיחים את זה". ד"ר רון מציין כי גם החשיפה לקור, כדברי הסבתות, תורמת את חלקה בהחלשת מערכת החיסון.

מדוע תינוקות פגיעים יותר?
כהן: "המערכת החיסונית של תינוקות עדיין לא מפותחת עד תום, ומתפתחת בשלמותה עד גיל שבע. רק בגיל הזה מגיעה המערכת לרמת נוגדנים כמו בגוף של מבוגר. לכן, במערכת שאינה בשלה, עם תאים שאינם בשלים, תינוקות וילדים נוטים לחלות יותר".
ד"ר רון: "גם דרכי הנשימה אצל תינוקות צרות יותר מאלה של מבוגרים, ולכן זיהום וליחה יוצרים קשיי נשימה בקלות רבה יותר. לפיכך, בעוד שאצל אדם בוגר הצטננות מוגדרת כמטרד בלבד, אצל תינוק היא גורמת למועקה אמיתית, והגודש מפריע לנשימה, לשינה, לאכילה ועוד".


בעוד שאצל אדם בוגר הצטננות מוגדרת כמטרד בלבד, אצל תינוק היא גורמת למועקה, והגודש מפריע לנשימה, לשינה ולאכילה. צילום: Ingimage

טיפים למניעת הידבקות

ד"ר דורית וולף, מומחית ברפואת משפחה של נורופן, נותנת טיפים נוספים לשמירה על הגוף ולמניעת הידבקות:
• אוויר צח: יש להשתדל לאוורר ככל האפשר את החלל העיקרי שבו שוהים וכן את הרכב, ולהשאיר תמיד חרך קטן בחלון למשב אוויר רענן.
זה כן לטלפון: מומלץ לנקות במטלית אנטי בקטריאלית את שפופרת הטלפונים, מכיוון שהווירוסים נשארים בפומית.
• שגרת בריאות: מקפידים עם הילדים על שתייה מרובה של מים בטמפרטורת החדר ודואגים לפעילות גופנית סדירה ולתזונה מאוזנת ובריאה.
היגיינה: חשוב לחנך את הילדים לשטוף ידיים בסבון ובמים אחרי כל ארוחה, התעטשות והליכה לשירותים.
בראש יבש: חשוב לשמור על ראש יבש אחרי המקלחת.

גם ההומיאופתיה יעילה מאוד בטיפול במחלות חורף, ועוזרת לקצר את זמן המחלה ולהקל על התסמינים. "זוהי שיטת טיפול יעילה וטבעית, בלי חומרים כימיים ובלי תופעות לוואי, המתאימה לכל גיל", מסביר ד"ר רון. "הטיפול ההומיאופתי יכול להינתן במקביל לטיפולים תרופתיים ואחרים, מכיוון שההומיאופתיה במהותה היא רפואה מניעתית המחזירה את האדם לבריאות והפועלת לחיזוק מערכת החיסון, כך שהגוף יכול להתגבר ביתר קלות על גורמי המחלה. התוצאה היא פחות מחלות ויותר בריאות. אין כמו טיפול טוב שמחזק את הבריאות של הילד, כך שבהתמודדות עם גורמי המחלה (כולל גורמי סטרס נפשיים) ידו תהיה על העליונה, והוא יהיה חולה הרבה פחות, אם בכלל".

הכן גופך לחורף – מניעת מחלות בדרכים טבעיות

* שטיפת ידיים: נגיף השפעת יכול לעבור בהתזה או במגע יד, ולכן מומלץ לשטוף ידיים.
* שתייה חמה: שתיית משקאות חמים בכמות מספקת מונעת התייבשות הריריות ומקשה על הידבקות בשפעת, במיוחד שתיית תה ירוק שהוא בעל אפקט אנטי ויראלי.
* הורדת המתח: מתח נפשי הוא גורם סיכון לתחלואה גם בשפעת. מומלץ להשתמש בטכניקות הרגעה (מדיטציה, דמיון מודרך, טכניקות נשימה), להוריד עומסים ולשלב בשגרת החיים חוויות כגון: אירועים חברתיים, תחביבים, חופשה וכדומה.
* תזונה בריאה: חסרים תזונתיים עלולים לפגוע בתפקוד הגוף ובמערכת החיסון. מומלצת אכילה מאוזנת, בריאה ומגוונת, הכוללת נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים.
* מזון חם: מומלץ לאכול מרקים, מזון מבושל וירקות חורפיים מבושלים (במיוחד כתומים), ורצוי להפחית צריכת מזונות בעלי איכות קרה. יש לאכול ירקות ופירות טריים בטמפרטורת החדר תוך שילובם באלמנטים חמים. מומלץ גם להשתמש בתבלינים מחממים, כגון: ג'ינג'ר, קינמון ופלפל שחור.
* ויטמין C: ככל שניתן יותר ויטמין C בעת מחלה זיהומית, כך תגדל השפעתו על מידת הסימפטומים ועל משך הופעתם.
* ממתיקים סוד: בעוד סוכר מחליש את הגוף ואת מערכת החיסון, דבש ידוע בתכונות ריפוי טובות. החימום פוגע בו, ולכן לא מומלץ להכניסו למשקאות חמים. גם כמוסות מצמח האכיניצאה יעילות במניעת התקררות.
* מתחממים: קירור הגוף מקל על נגיף השפעת להתרבות, בעוד שחימומו מעל 37 מעלות מקשה עליו.

חסרים תזונתיים עלולים לפגוע בתפקוד הגוף ובמערכת החיסון. מומלצת אכילה מאוזנת, בריאה ומגוונת, הכוללת נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. צילום: Ingimage

ארון התרופות האלטרנטיבי – תרופות סבתא

* שמן לבנדר: לכאבי אוזניים אפשר לשים שמן לבנדר עם טיפת שמן זית להקלה.
* בצל: לבצל יש נטייה לספוח נוזלים והוא עוזר גם במקרים של דלקות. מומלץ להניח בצל פרוס סמוך למיטה של ילד/ מבוגר מצונן עם ליחה, וכבר בבוקר הוא ירגיש טוב יותר.