5 החלטות שיעזרו לנו להשיג תחושת שליטה ואופטימיות

מה אכפת לנו לנסות. 5 החלטות שיהפכו את 2024 ליותר אופטימית | צילום: Shutterstock
מה אכפת לנו לנסות. 5 החלטות שיהפכו את 2024 ליותר אופטימית | צילום: Shutterstock

2024 כאן, וזו הזדמנות חשובה לעשות ריסטארט בכל התחומים בשביל להחזיר את תחושות השליטה והאופטימיות לחיים. ד"ר שירלי הרשקו, מומחית בקשב וריכוז, מסבירה כיצד לעשות זאת ב-5 צעדים פשוטים

88 שיתופים | 132 צפיות

שנה חדשה החלה, אפשר לומר שנכנסנו אליה כבר מההתחלה בסערת רגשות. השארנו מאחורינו שנה כאוטית, חסרת יציבות, הרבה כאב וחוסר ודאות. ד"ר שירלי הרשקו, מציגה בפנינו את ההחלטות שכדאי לקחת כבר עכשיו, כדי להשיג תחושת שליטה ולקדם מטרות חשובות לשנה החדשה, עם ולמרות הקושי הנוכחי.

>> כולם זקוקים לאמפתיה, אבל מה עושות כשכבר אין מאיפה לתת?

1. הכל רשום

המלצה חמה: לרשום ולנהל יומן! אפשר לרכוש יומן או להוריד גוגל קלנדר ולהתחיל להשתמש בו בשנה הנוכחית. תכנון ביומן יקנה תחושת שליטה בחיים שלנו וגם כך נוכל להשיג את המטרות שלנו. בתור התחלה, הכניסו אליו עוגנים, יעדים שאתן מעוניינות להגיע אליהם השנה ותכנון כיצד להגיע אליהם מוכנות בזמן. למשל, אם מתוכנן לי פרויקט גדול בסוף חודש מרץ וארצה להוציא במקביל גם ספר חדש, "אגזור זמנים" מראש, אחלק למטרות קטנות יותר ודדליינים קצרים ואשבץ אותם על פי מה שנדרש לי להגיע מוכנה לפרויקט. היומן משקף את החיים ואת והסגנון שלנו, וגם עוזר לנו להתחייב ולעמוד במשימות השוטפות. למשל, אם מראש אתכנן שכל שני וחמישי בשעה 6 בבוקר אקדיש את הזמן לכתיבת הספר שלי, או למטרה אחרת שהצבתי לעצמי, אכניס זאת ביומן כמשימה. כך אתחייב, וזה לא ישאר באופן ערטילאי רק בראש שלי – והסיכוי שזה באמת יקרה, יגדל משמעותית.

אל תשאירי את זה בראש שלך. לכתוב יומן | צילום: Shutterstock
אל תשאירי את זה בראש שלך. לכתוב יומן | צילום: Shutterstock

2. זה (לא) רק ספורט

מה לא נכתב על ספורט? זוהי המלצה עם ערך עליון! גם מי שלא עפה על ספורט, כדאי שתבין מה נקבל ממנו מעבר לגוף חטוב ושרירי: שיפור איכות החיים וערך מוסף, הפחתת חרדה ודיכאון בצורה משמעותית ומוכחת במחקרים, תחושת בריאות ואנרגטיות וגם תוספת מכובדת לתחושת האושר שלנו ולתחושת השליטה בחיים שלנו. ישנם כ-300 סוגים של ספורט, כך שתמיד אפשר למצוא תחום ספורט שאת מתחברת אליו יותר ונחמד לך לדבוק בו. בין אם תבחרי ביוגה פעמיים בשבוע, פילאטיס, טניס, להצטרף לקבוצת ריצה או למכון אשר ירתמו אותך לפעילות – אפילו 20 דקות ביום יכולות לעשות את העבודה.

אפילו 20 דקות פילאטיס ביום יועילו | צילום: Shutterstock
אפילו 20 דקות פילאטיס ביום יועילו | צילום: Shutterstock

3. מיינדפולנס, או אושר בשתי דקות

מומלץ לעשות מיינדפולנס או כל מדיטציה מערבית אחרת, שניתן להקשיב לה באפליקציה חינמית או יוטיוב. 2-3 דקות ביום יעשו הבדל עצום! כל כך הרבה מחקרים מצאו שהדקות הבודדות האלה יתרמו המון לתחושת האושר, הרוגע והקשב, ולכן כדאי לשלב את זה כחלק מפעילויות היומיום. כדי להקל על הביצוע, ניתן למשל להצמיד את זה להרגל קיים וקבוע, כמו לפני שינה, במקלחת או בזמן שאני מחכה שהמחשב שלי יעלה בבוקר. שתי הדקות האלה ביום יגרמו לכן להרגיש הרבה יותר מאושרות ובשליטה על החיים שלכן.

מיינדפולנס | צילום: shutterstock
מיינדפולנס | צילום: shutterstock

>> מה הקשר בין המלחמה לדחיינות ואיך תתמודדי? 5 טיפים

4. זמן איכות: אל תוותרי על מערכות היחסים החשובות בחייך

מערכות יחסים נמצאו כגורם מספר אחת לאושר בחיים שלנו. במחקרים נשאלו אנשים שהיו על סף מוות, על מה הם מתחרטים. אף אחד מהם לא אמר שהוא מתחרט על כך שלא עבד מספיק, אלא רוב האנשים התחרטו על כך שלא בילו מספיק עם המשפחה ובני הזוג. המסקנה: לא לוותר על מערכות היחסים שלנו! להכניס ללו"ז זמן קבוע עם הילדים, לקבוע דייט קבוע עם בן זוג ולשמור על מערכות יחסים עם חברים – אלו דברים שיעשו לנו ממש טוב, ויש להם השפעה ישירה על תחושת האושר ותחושת השליטה שלנו.

5. רוך וקושי: חמלה, קבלה ואהבה עצמית

אני ממליצה בחום להיכנס אל השנה החדשה עם יותר חמלה, קבלה ואהבה עצמית. לא להיות קשות עם עצמנו ולא להלקות את עצמנו. עברנו שנה מאוד קשה, ובעיקר בחודשים האחרונים. זוהי תקופה מאוד מטלטלת, ואנחנו צריכות לעשות דברים כיפיים שימלאו את הנפש שלנו בחזרהבלי להגיד "למה לא עשיתי" ו"אני צריכה להיות יותר פרודוקטיבית", או דברים בסגנון הזה. אנחנו צריכות לקבל את העובדה שעברנו טראומה, וחשוב שנהיה סבלניות ומכילות כלפי עצמנו.

ד"ר שירלי הרשקו היא מומחית בכירה בהפרעת קשב, מאבחנת, סופרת, חוקרת ומרצה

ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן
ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן