חרדית, שמאלנית וכוכבת רשת. יעל זילברמן בדרך להיות האישה הכי מעניינת על המסך שלכן

יעל זילברמן, "בנות ברק" | צילום: אוהד רומנו, HOT
יעל זילברמן, "בנות ברק" | צילום: אוהד רומנו, HOT

היא מפנטזת על שרצים, יש לה ים סטייל ואין לה עצבים לפוליטיקאים החרדים. יעל זילברמן, צעירה חרדית נטולת פילטרים, מספקת הצצה לעולמה הסוער ב"בנות ברק" (HOT), "מחוברות" הגרסה הכשרה

88 שיתופים | 132 צפיות

ביקום מקביל, יעל זילברמן הייתה אוכלת, לדבריה, "כל מה שזז ולא זז". מה שבעולם מקביל אנחנו מכנים שרצים, רחמנא ליצלן. וכשהיא משוטטת בעולם, היא אומרת בלבה כמה הייתה שמחה להתענג על אוכל יפני וקוריאני טעים, אבל כמובן לא כשר. המחשבות האלה רצות לא פעם בראשה של זילברמן, צעירה חרדית בת 27 מבני ברק. לעומת זאת, שמירת שבת זה נושא שמאוד קל לה איתו. "להתנתק בסוף שבוע מהטלפון ולישון הרבה זה קל", היא אומרת, "הבעיה שלי היא עם מאכלים. אני אוהבת לנסות, אבל את אלה לא ניסיתי אף פעם. כשאני טסה לחו"ל אני אוהבת לגלות תרבויות, גם באוכל, אבל זה נמנע ממני. אני רוצה ולא יכולה".

>> "למכור טבעונות זה בסדר?", רותי לבייב עדיין לא מבינה על מה הכעס

בקרוב מאוד שמה של זילברמן, בעלת עסק לפאות עם מלא סטייל, נשואה ואם לשתיים, יתנגן לכן בקלות על הלשון. החל משבוע הבא היא תככב על המסך שלכן, בסדרת הדוקו ריאליטי החרדית והחושפנית "בנות ברק", הראשונה מסוגה בז'אנר (מ-11 בספטמבר, ימים א' ו-ב' בשעה 19:35 ב-HOT בידור, HOT VOD ו-NEXT TV). הסדרה תספק הצצה מרתקת לחייהן של חמש צעירות חרדיות, "מחוברות" – בגרסה גלאט כושר.

"אני מאמינה שיהיו הרבה חרדים שיצפו בסדרה דרך אתרים פיראטיים או דרך טלגרם. נראה לי שאני צריכה ללבוש שכפ"צ כי הולכים לכתוש אותי"

 

זילברמן מגיעה מהחסידות הליטאית, ונחשבת לעוף קצת מוזר בסדרה. היא אישה מרשימה, ורבלית ודעתנית, משפיענית רשת וכוכבת אינסטגרם וטיקטוק בקהילה שלה, והיא לא חוסכת את הביקורת הרבה שיש לה על העולם החרדי שממנו היא באה. "אני מביעה דעות שאף אחת לא מביעה – או כי אף אחת לא חושבת כמוני, או כי אף אחת לא מעזה", היא אומרת.

את חוששת מתגובות בעולם החרדי אחרי שידור הסדרה?
"אני מאמינה שיהיו הרבה חרדים שיצפו בסדרה דרך אתרים פיראטיים או דרך טלגרם. נראה לי שאני צריכה ללבוש שכפ"צ כי הולכים לכתוש אותי, אבל גם ככה כותשים. פוחדת? לא. זה מקפיץ לי את האדרנלין ואני מתכוננת נפשית. מאז שאני זוכרת את עצמי, היה קשה להיות אני. תמיד היו לי שאלות, ספקות. הייתי שמחה פחות להגדיל ראש ופחות לחשוב, כי אז חיי היו יותר קלים".

יעל זילברמן | צילום: באדיבות המצולמת
יעל זילברמן | צילום: באדיבות המצולמת

התלבטת לפני שהחלטת להשתתף בתוכנית?
"כן. גם מהחשיפה, גם כי ידעתי שאהיה נתונה לחסדי העריכה, וגם כי היה לי ברור שאדבר לא רק על איפור ועל היותי מעצבת פאות, אלא על פמיניזם ועל עוד נושאים שמעוררים אצל החרדים אמוציות. יש לי היום 7,300 עוקבות ועוקבים, חלקם הגדול מהעולם החרדי, ואני יודעת את זה כי הם מופיעים ללא תמונה ואסור שידעו. מה ששכנע אותי היה שרציתי להראות שיש עוד צד לחרדיות שפחות מכירים. בשביל רבים, העולם החרדי הוא שטנץ אחד, אבל זה לא ככה. אני לא באה לייצג את הציבור החרדי, אני מראה צד שקיים, במטרה שיבינו בחוץ שאנחנו יותר דומים ממה שחושבים. יש כיום בציבור הישראלי נקודת מבט מתנשאת כלפי חרדים אבל יש יותר ממיליון וחצי חרדים, זה לא הגיוני שהם יחשבו אותו דבר. לא כולם למשל מצביעים ליהדות התורה או לש"ס".

למי את מתכננת להצביע בבחירות הקרובות?
"אני בהתלבטות, אבל בטוח שלא למפלגה חרדית. אני בדעותיי ממוקמת במרכז ושמאלה. בעיניי דת ופוליטיקה לא קשורים זה לזה".

"יש כיום בציבור הישראלי נקודת מבט מתנשאת כלפי חרדים אבל יש יותר ממיליון וחצי חרדים, זה לא הגיוני שהם יחשבו אותו דבר. לא כולם למשל מצביעים ליהדות התורה או לש"ס"

 

מה מפריע לך אצל המפלגות החרדיות?
"אנחנו שקופים בעיניהם. לאחרונה התעצבנתי על משה גפני, שהוא נגד בתי ספר ממלכתיים חרדיים. כל הנושא של בתי ספר אצלנו זו תקלה קשה. גפני רוצה את החינוך העצמאי של החרדים, ואנחנו בממלכתי החרדי פועלים דרך משרד החינוך ככה שזה לא בשליטתם. גפני יעשה הכל כדי להחזיק חרדים כבני ערובה וזה מכעיס אותי. הם פועלים לשמר את המסגרות הקיימות, בשביל שלא תהיה אופציה לי ולשכמותי לעזוב את המסגרות האלה. חוץ מזה, אני שואלת את הפוליטיקאים החרדים: איפה הייצוג שלי? 50 אחוז מהמצביעים שלכם זה נשים, איפה מי שידאג להן?".

>> מרב מיכאלי תועדה רוקדת בחתונת נכדו של ח"כ גפני: "המצווה הגדולה ביותר היא לשמח כלה בחופתה, גם אם זה בעזרת נשים"

מה אומרים לך מסביב על הדעות שלך?
"אני חוטפת על זה הרבה אש, אבל יש גם חרדים שעוקבים אחרי ואומרים שפתחתי להם את הראש. אז כן, חשוב לי שידעו שיש הרבה גוונים לחרדיות ושמאלנים הם לא עוכרי ישראל. בעיניי פמיניזם ושמאל הן לא מילים גסות".

"בנות ברק" | צילום: אוהד רומנו, HOT
"בנות ברק" | צילום: אוהד רומנו, HOT
יעל זילברמן בפרמיירה של ״בנות ברק״ | צילום: אביב חופי
יעל זילברמן בפרמיירה של ״בנות ברק״ | צילום: אביב חופי

והורייך החרדים, מה אומרים?
"הם לא חושבים כמוני, אבל הם מגבים אותי. העלתי סרטונים עם אבא שלי שאומר שאדם צריך שתהיה לו עצמאות מחשבתית. זה גם מה שהוא לימד אותנו בבית, ובזכותו אני כזאת. הוא לימד אותי להפעיל את המוח. אני רואה משפחות עם 13 ילדים שחושבים בדיוק כמו הוריהם, וזה אומר בעיניי לגדל קופים".

נשמע שהדרך שלך לפוליטיקה כבר סלולה. חרדית בשמאל.
"בהתחלה חשבתי שזה לא בשבילי, הייתי מחוברת לחדשות כמו לאינפוזיה ואז הנמכתי פרופיל. אבל חזרתי, והיום אני מפלרטטת עם הרעיון. כבר נקבעה לי פגישה עם מישהו מאוד חשוב – שלא אזכיר את שמו בשלב זה. נחיה ונראה. העולם השתנה, וחשוב לי שהבנות שלי יחיו בעולם מתוקן ומוסרי יותר, בסביבה בטוחה יותר. היום פחות מטאטאים אצלנו מתחת לשטיח נושאים כמו פגיעות מיניות, למשל. גם הפגנות של נשים חרדיות זה דבר חדש – היה מוסד שאחת המורות בו הטרידה תלמידות ולא פוטרה, ופתאום נשים הרימו קול ויצאו להפגין".

לא מספיק בלבוסטה

היא שלישית מתשעה ילדים, גדלה בבני ברק למשפחה חרדית, שלוש אחיות בחדר אחד. אביה עסק בחינוך נוער נושר בחברה החרדית, אימה גננת. "הבית היה הכי חרדי, למדנו בבית יעקב, בית ספר חרדי לבנות. הייתי ילדת ריטלין עם התלבושת המוקפדת, לא מהמבריקות ולא מהעצלניות", מספרת זילברמן, "נולדנו חמש בנות אחת אחרי השנייה, ואבא היה לוקח אותנו לשחק כדורגל וכדורסל ולמסלולי טבע קשים".

בתחילת הדרך למדה זילברמן עיצוב פנים, אבל בהמשך היא החליטה לעבור לעיצוב פאות. "זהו עסק מאוד יקר, קילו אחד של שיער גולמי עולה בין 4,000-2,000 ש"ח, יותר מזהב. מחיר פאה שלמה הוא 20 אלף ש"ח ומעלה. לא מתעשרים מזה, אבל מתפרנסים בכבוד".

יעל זילברמן | צילום: באדיבות המצולמת
יעל זילברמן | צילום: באדיבות המצולמת

כבעלת עסק, את לא מרחיקה ממך לקוחות פוטנציאליות בגלל מי שאת?
"מי שמגיעות הן בסגנון שלי. חלקן אקטיביסטיות, כך שאני יכולה לדבר איתן על פמיניזם, הטרדות מיניות, קונפליקטים ועל כל דבר אחר".

שמונת האחים והאחיות שלך הלכו לפי הספר?
"יש לי אחים שלומדים בישיבות חרדיות, יש לי אחיות כמוני ויש לי אחיות שנשואות לאברכים, אבל כולם חיים עם כולם בשלום. כשנכנסו גיסים למשפחה נהיו יותר חילוקי דעות, אז הוחלט שלא מדברים על פוליטיקה".

"העלתי סרטונים עם אבא שלי שאומר שאדם צריך שתהיה לו עצמאות מחשבתית. הוא לימד אותי להפעיל את המוח. אני רואה משפחות עם 13 ילדים שחושבים בדיוק כמו הוריהם, וזה אומר בעיניי לגדל קופים"

 

את בעלך הכרת בשידוך?
"לא. נפגשתי בשידוך עם שבעה בחורים לפניו וזה לא צלח, בין אם בגללי או בגללם. אצל החרדיות אם יציעו לך חוזר בתשובה, תעלבי כאילו את פגומה, כנ"ל אם יציעו לך בחור יתום. את בעלי הכרתי דרך חברים. הוא היה תלמיד ישיבה, ולשנינו לא מלאו עדיין 20. זה סוג של שידוך, אבל לא קלאסי. אחרי כמה פגישות החלטנו להתחתן. הוא בא ממשפחה חסידית, לא ליטאית כמוני, והגיע עם השטריימל והפאות הארוכות. היום הוא יותר ליטאי, לובש חליפה קצרה".

יעל זילברמן ובנותיה מיכל ועמליה | צילום: באדיבות המצולמת
יעל זילברמן ובנותיה מיכל ועמליה | צילום: באדיבות המצולמת

כמצופה ממך, הפכת מהר מאוד לאימא.
"כן. כשקותי היה בטירונות הייתי אימא לתינוקת, והוא לא היה בבית חודש וחצי. בגיל 21 הייתי אימא למיכלי, ובגיל 22 אימא לעמליה. כולם חשבו שאביא 8 ילדים אחד אחרי השני אבל לא. כשאת יוצאת מזה, קשה לחזור שוב לקום בלילות. בינתיים החלטתי לעצור ולשמוח במה שיש. אולי בהמשך".

את מפתיעה. תיכף גם תגידי שיש לך טלוויזיה בבית.
"יש. ליותר ויותר משפחות אצלנו יש מסך שמתחבר לאינטרנט ולנטפליקס, לא בהכרח לכבלים. אצל הרוב הוא בחדר השינה, כי פחות מקובל שמארחים ויש מסך".

"אני צריכה להתנצל שאני לא עקרת בית למופת ולא מכינה חלות לשבת, ושהוא מדיח כלים ומטפל בבנות? אצלנו המטבח הוא שלו, מהסיבה שהוא מבשל טוב ממני ובגדול שנינו נושאים בעול הבית יחד"

 

בריאליטי יוצא לך לצפות?
"ריאליטי אני פחות אוהבת. פעם הייתי צופה ב'אח הגדול' וב'הישרדות', וגם ב'מאסטר שף' ו'משחקי השף'. היום אני צופה פחות, למרות שטראש ריאליטי זה כיף".

וגם אין לך בעיה עם טלפון לא כשר.
"כשאת פעילה ברשתות ויש לך אינסטגרם וטוויטר, הטלפון שלך ממילא לא יכול להיות כשר. אני גם מחוברת לחדשות דרך הטלפון".

איך את מגדלת את הבנות שלך? אפילו לא קראת להן ע"ש הסבתא רבתא.
"הבנות שלי יודעות מי הן אנה ואלזה ויש להן ברביות. יש דברים שהן רואות ביוטיוב וגם סרטים מצוירים – דברים שהייתי שמחה שיהיו לי כילדה. באחת הסצנות בסדרה אני מספרת להן את הסיפור של 'דירה להשכיר'. יש שם משפט על חתולה כושית, והבת שלי אומרת ש'כושי' זו מילה גסה ושהפכו פעם שחורים לעבדים. אנחנו מקפידות לכבד את האחר, גם למשל אם מגיעה חברה שאימא שלה לא מרשה לה לראות טלוויזיה ואז הבנות שלי אפילו לא מבקשות לראות. לגבי בחירת השמות שלהן – מיכל זה שם מקובל אצלנו, עמליה פחות, אבל לא חשבתי לקרוא להן רבקה או לאה".

היכן הן לומדות?
"בבית ספר ממלכתי חרדי. אנחנו עוברים בקרוב מבני ברק לפתח תקווה בשבילן, כי בבני ברק אין בית ספר כזה. הציבור החרדי השתנה, אבל בתי הספר הם כמו לפני עשרות שנים. הן גם מאוד רוצות בעל חיים בבית, אבל בבני ברק זה לא מקובל. בפתח תקווה נתחיל עם חתולה, זה הכי קל, ואלי יום אחד יבוא גם כלב".

"אין לי אופציה ללבוש מה שאני רוצה, אני לא יכולה לקום ולקנות שמלה שאני אוהבת, אבל חיה בדרך שלי. חרדים לא מבינים את החרדיות שלי, וגם לחילונים יש תבניות במוח"

 

עולים בך לעיתים הרהורי כפירה?
"אני כל הזמן חוקרת ובודקת, צריכה לעבוד על האמונה כל יום מחדש, אז עולות שאלות והמורות של הבנות מזדעקות עליי. יש לי חברות כמו סימי הרשקו, שמנהלת את עמוד דוס סלב, שהוא מאוד פופולרי, ויש את מלך זילברשלג שאומר שהוא חצי חרדי – אבל לחזור בשאלה? לא. אני כן חלק מציבור חרדי, בעיניי זו הגדרה חברתית, וככה גדלתי. חילוני שמחליט ללמוד גמרא לא הופך לחרדי, וגם ההפך. אני לבושה כמו חרדית, עם פאה והברך מכוסה. אין לי אופציה ללבוש מה שאני רוצה, אני לא יכולה לקום ולקנות שמלה שאני אוהבת, אבל חיה בדרך שלי. חרדים לא מבינים את החרדיות שלי, וגם לחילונים יש תבניות במוח. אולי בעקבות הסדרה זה ישתנה".

איך תגיבי אם אחת הבנות שלך תודיע לך שהחליטה לצאת בשאלה?
"נראה לי שבקלות. אני יצאתי שונה מהוריי, ובנותיי יכולות להיות שונות ממני. זה יהיה לגמרי שלהן ואוהב אותן כמו שהן. אני, כחרדית, מאמינה שקבלת האחר צריכה להיות ערך עליון אצל כולנו. בסוף הכי חשוב לי שהבנות שלי יהיו אדם טוב".

>> מותו של כוכב הרשת עידן אוחיון חושף את הפנים האמיתיות של השמנופובים