"המהפכה הווגינלית של הקנאביס כבר התחילה"

קנאביס לכולם, אבל לא לכולן | צילום: Shutterstuck
קנאביס לכולם, אבל לא לכולן | צילום: Shutterstuck

הנשים המובילות בתעשיית הקנאביס בישראל עושות מהפכה בתחום - מפתרונות לכאבי מחזור עד לכאבים בקיום יחסי מין

88 שיתופים | 132 צפיות

כאבי מחזור, כאבים בעת קיום יחסי מין, שטיפה אינטימית, בעיות עור, דיכאון ופוסט טראומה – אם סימנת וי אחד לפחות ברשימה הזאת, כנראה שגם לך צריך להיות עניין בקנאביס. קרנו של הקנאביס למטרות שונות – מאסתטיות ועד רפואיות – עלתה בשנים האחרונות, אבל בליל המחקרים, הדעות הסותרות, הסטריאוטיפים והמיתוסים, יוצר בלבול. אז איפה הדברים עומדים כיום?

>> מצביעה בוואגינה: למה אני לא הולכת לגינקולוג גבר

"קנאביס מוכר אלפי שנים אצל נשים לבעיות של מחזור וכאבים, אבל קנאביס יכול לגרום גם לנזק. אנחנו לא רוצים שנשים צעירות עם כאבי מחזור יסתובבו כל היום עם קנאביס", אומרת ד"ר שרי פרוצ'י-שגיב סמנכ"לית מחקר ופיתוח בחברת הקנאביס גייניקה (GYNICA). "יש 144 סוגים שונים של קנבינואידים שהרכב החומרים הפעילים שלהם שונה, וישנו המרכיב שנקרא THC, שיש לו השפעה פסיכואקטיבית והוא סוג של ממסטל וגורם להיי. כיום אנשים מבקשים להעלות את הריכוז שלו, מה שעלול לגרום להפחתה בהפרשת הורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, וכתוצאה מכך לגרום לבעיות פוריות ולקשיים להרות. במקרים של היריון הוא עלול לגרום להפלה".

ד"ר שרי פרוצ'י-שגיב: "לפי המחקרים לשלוש מתוך ארבע נשים יש כאבים במהלך קיום יחסים, הייתי בשוק מהנתון הזה. הטיפול הזה נועד לשפר את איכות החיים של מאות אלפי נשים בישראל ומאות מיליונים ברחבי העולם"

 

גייניקה הוקמה ב-2018 במטרה לספק פתרונות בתחום בריאות האישה, לבעיות ומצוקות רפואיות שעדיין לא נמצא להן פתרון הולם. החברה מפתחת מוצרים מבוססי קנבינואידים (החומרים הפעילים בקנאביס), והיא נחשבת פורצת דרך בתחום.

"החברה מפתחת טיפול ראשון מסוגו בעולם – ולראשונה גם מוכח קלינית – לכאבי מחזור כרוניים ולכאבים בזמן קיום יחסי מין", מספרת ד"ר פרוצ'י-שגיב. "מדובר בטיפול מקומי וייעודי, בניגוד לכל מיני פתרונות כלליים הקיימים כיום ושחלקם מאוד אגרסיביים – וללא השפעה פסיכואקטיבית. הטיפול הזה נועד לשפר את איכות החיים של מאות אלפי נשים בישראל ומאות מיליונים ברחבי העולם".

מתחת לאף של כולנו

הנשים לא נמצאות רק בקצה הקליני הטיפולי של הקנאביס. למרות שהתחום עדיין מנוהל בעיקר על ידי גברים, מדובר בתעשייה שיש בה הרבה נשים בתפקידי מפתח: סמנכ"ליות, חוקרות, אגרונומיות ועוד. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והח"כית ויו"ר ועדת הקנאביס שרן השכל, הבינו אף הן את הפוטנציאל ומנסות לדחוף את הנושא קדימה.

בשנת 2018 אף הוקמה קהילת WOCC (ראשי תיבות של Women Can Cann), הכוללת יותר מ-550 יזמיות, חברות הנהלה, דירקטוריות, יזמיות, מנהלות בכירות ומדעניות מובילות בתחום הקנאביס בישראל ובעולם. הקהילה מספקת לחברות בה כלים מעשיים ומנטליים ליזמות ומנהיגות באמצעות מפגשים מקצועיים, תוכניות מנטורינג ומפגשי נטוורקינג במטרה לקדם את הגיוון המגדרי בתעשיית הקנאביס. בינואר האחרון חברה הקהילה לחברת הקנאביס תיקון עולם, ויחד הן קיימו כנס בשיתוף 20 נשים בכירות בתעשייה.

"ניצבת בפנינו הנשים הזדמנות פז רפואית, חברתית וכלכלית", אומרת הח"כית לשעבר יפעת קריב, ששימשה בעמדות מפתח במגזר הציבורי והתמודדה לראשות עיר, וכיום סמנכ"לית קשרי ממשל ורגולציה בתיקון עולם, ומהנשים הבולטות בתעשיית הקנאביס בישראל בשנים האחרונות.

יפעת קריב | צילום: דוברות הכנסת
יפעת קריב | צילום: דוברות הכנסת

תיקון עולם הוקמה בשנת 2006 ועשתה לעצמה שם כחלוצת תחום הקנאביס הרפואי בארץ ובעולם. היא נחשבת לפורצת דרך במחקר הקליני והיא ספקית הקנאביס המובילה בארץ. מנכ"ל החברה הוא אבינועם ספיר, לשעבר מנכ"ל ענקית התרופות טבע ישראל. בשנה שעברה רכשה החברה 20 אחוז מחברת גייניקה ולאחרונה דיווחה על גידול של כ-71 אחוז בהכנסות השנתיות שהסתכמו בכ-37 מיליון ש"ח.

הקנאביס של תיקון עולם גדל בתנאים נאותים ומוקפדים (למשל הדברה אורגנית) המפוקחים על ידי אנשי מקצוע, אגרונומים ורופאים. לחברה יש שתי חוות גידול, האחת בדרום ים המלח והשנייה בעמק יזרעאל. מאחוריה 15 שנות מחקר קליני ומעל 35 מחקרים, שרבים מהם פורסמו בכתבי עת מובילים בעולם. הזנים העיקריים שנמצאים במוקד המחקר הם אלסקה, ארז, אבידקל ונוגה.

קנאביס למען בריאות האישה | צילום: Shutterstuck
קנאביס למען בריאות האישה | צילום: Shutterstuck

אבל בזמן שהענף מוסיף להשתכלל, במובנים רבים הוא נתקע במקום. תעשיית הקנאביס בישראל מגלגלת בשנה בין שבעה לעשרה מיליארד ש"ח באופן לא חוקי, ממש מתחת לאף של כולנו. מספר המשתמשים באופן בלתי חוקי בקנאביס, באופן שאינו מוסדר ולא מפוקח, נע בין מיליון וחצי לשני מיליון איש.

"הלב נשבר", אומרת קריב. "לקנאביס הרפואי יש יתרונות רבים להרגעה ושיכוך כאבים, למניעת דלקות בגוף, לשינה, לבעיות בתחום בריאות הנפש, לאנשים דמנטיים, לילדים אוטיסטים ועוד. חייבים להכיר במציאות שבה יש שימוש רב בקנאביס באוכלוסיה הישראלית, ואנחנו כמדינה מחויבים לשמירה אמיתית על בריאות המטופלים והאזרחים שלנו. באסוציאציה שומעים קנאביס וחושבים שזה סמים ומסוכן, אבל מה שמסוכן זה השוק הלא חוקי והעובדה שרבים רוכשים בשוק השחור חומרים לא טובים עם מתכות, כימיקלים וחומרי הדברה".

היכן המאבק הגדול שלך?
"אין ספק שישראל עברה כברת דרך משמעותית במתן מענה למטופלים באמצעות קנאביס רפואי ומשרד הבריאות עשה קפיצת דרך, אך למרבה הצער, הרגולטור מצד אחד מאפשר וביד השנייה בולם. אני נאבקת על מימון ציבורי וסבסוד הקנאביס הרפואי על ידי המדינה, קופות החולים וחברות הביטוח. אני קוראת לרגולטור, שכמו בקנדה למשל, יגדיר 'שימוש מוסדר למבוגרים' ויאפשר לכלל האוכלוסייה לקבל קנאביס בריא שגדל בתנאים נאותים ומפוקחים. אני לא מבינה ממה מפחדים חברי הכנסת שלנו שחלקם, כפי שהצהירו, בעצמם צורכים קנאביס – עם או בלי מרשם. יש כאן הזדמנות פז לדחוף קדימה את התעשייה הישראלית לייצר מקומות עבודה והכנסות ממיסים, מדובר בתעשייה שיכולה לגלגל מיליארדים. לא כל יום קיימת כזאת הזדמנות רפואית וכלכלית אדירה".

יפעת קריב, סמנכ"לית קשרי ממשל ורגולציה בתיקון עולם: "ניצבת בפנינו הזדמנות פז רפואית, חברתית וכלכלית. אני לא מבינה ממה מפחדים חברי הכנסת שלנו שחלקם, כפי שהצהירו, בעצמם צורכים קנאביס – עם או בלי מרשם"

 

ליהי בר-לב שליידר, ראש מחלקת מחקר ופיתוח בחברת תיקון עולם, היא דוקטורנטית במרכז למחקרים קליניים בסורוקה שנבחרה כאחת מ-50 הנשים המשפיעות בעולם בתחום בקנאביס על ידי המגזין הבינלאומי הנחשב HIGH TIMES. בפברואר האחרון התפרסם מחקר מטעם תיקון עולם וסורוקה, שהשתתפו בו 8,500 מטופלים – נשים וגברים – ולדבריה הוא אחד המקיפים בעולם.

"כבר הראינו בעבר כי הטיפול במוצרי קנאביס מקל על סימפטומים ומשפר את איכות החיים עבור המטופלים אך זוהי הפעם הראשונה שבוצע ניתוח מעמיק, מסודר ושיטתי של נתונים רבים על קבוצה גדולה מאוד של מטופלים", היא מספרת. "מבין התוצאות הבולטות שעלו מהמחקר, ניתן לראות ירידה של למעלה מ-50 אחוז בצריכת התרופות בעקבות השימוש בקנאביס. כ-33 אחוז הפסיקו או הפחיתו את המינון במשככי כאבים אחרים, וכ-37 אחוז הפסיקו או הפחיתו את המינון של תרופות אנטי פסיכוטיות. השיפור הכי משמעותי הוא בטיפול בפוסט טראומה עם 91 אחוז הצלחה עם הזן אלסקה, זה נתון משמעותי מאוד".

ליהי בר לב שליידר | צילום: אלי שרם
ליהי בר לב שליידר | צילום: אלי שרם

"לפי המחקרים לשלוש מתוך ארבע נשים יש כאבים במהלך קיום יחסים, אני בעצמי הייתי בשוק מהנתון הזה ובדקתי אותו עם מומחית בתחום והיא אישרה לי", מוסיפה מהזווית שלה ד"ר פרוצ'י-שגיב מחברת גייניקה. "במשך עשר שנים עשינו ניסויים קליניים, יצרנו פורמולציות וגינליות ממוקדות, בצד חומרים פעילים שמורידים כאב ודלקת ונשארים רק ברמה הלוקלית של האגן. זה מהפכני ויעזור לכאבים בזמן קיום יחסי מין, גם אצל צעירות וגם אצל מבוגרות. בימים אלה אנחנו מתחילים בניסוי קליני לכאבי מחזור ולפתרונות מיוחדים לגיל המעבר, זה ייקח עוד זמן, אבל המהפכה הווגינלית של הקנאביס כבר התחילה".