הסתרת הלייקים באינסטגרם: ירידה של עד 15% במספר הלייקים

קנדל (118 מיליון עוקבים) וקיילי (151 מיליון) ג'נר | צילום: Neilson Barnard/Getty Images
קנדל (118 מיליון עוקבים) וקיילי (151 מיליון) ג'נר | צילום: Neilson Barnard/Getty Images

ניסוי הסתרת הלייקים באינסטגרם נכנס לתוקף בהדרגה וכבר מתחילים לראות את ההשלכות של המהלך. מה עומד מאחורי הניסוי הזה ואיך מגיבים הסלבס?

88 שיתופים | 132 צפיות

אם לא חייתן על הפלנטה ב-72 השעות האחרונות ודאי לא שמעתן שהפיילוט העולמי של אינסטגרם נכנס לתוקף, ובהדרגה תפסיקו לראות את מספרי הלייקים והצפיות בפוסטים של האנשים שאחריהם אתן עוקבות (את הלייקים הפרטיים שלכן תמשיכו לראות, בדומה לצפיות בסטורי). הפיילוט, שנכנס לתוקף מלא בארה"ב כבר לפני שבוע ובהדרגה בשאר העולם (כולל ישראל), אמור לדברי אינסטגרם להיות אבן פינה בדרך של האפליקציה להפוך לפחות מעוררת חרדה אצל משתמשיה. את מספר העוקבים אחר כל חשבון עדיין ניתן לראות, ככה שמבחן ה"למי יש יותר גדול" עדיין מתקיים כסדרו.

על פניו נשמע כי מדובר במהלך מבורך, אם מתעלמים מהעובדה שאינסטגרם יורים לעצמם ברגל כדי ליישר קו עם הנורמות החברתיות של 2019. מחקרים מהשנים האחרונות קישרו בין שימוש באינסטגרם לבין חרדה אצל צעירים עקב מרדף אחרי פופולריות ועיוות המציאות. הורדת הלייקים אמורה להוריד את הרגל מהגז של אינסטגרם ולהפוך אותה ליותר ניחוחה ויומיומית.

>> הסלבס שהיינו רוצות לראות את האינסטגרם שלהם
>> אינסטגרם מינוס הלחץ – נערות ה-VSCO כובשות את העולם

אך לא כולם מבסוטים מהמהלך. הראפרית ניקי מינאז' הודיעה בטוויטר כי לא תשתמש יותר באפליקציה בגלל העלמת הלייקים. "אני לא מפרסמת יותר באינסטגרם אחרי השבוע הזה בגלל שהם הוציאו את הלייקים", היא צייצה כשאינסטוש השיקה את המהלך. "המממ… לאן אלך עכשיו? אני חושבת על כל הזמן שיהיה לי עכשיו בחיים החדשים שלי".

גם היריבה המרה שלה, הראפרית קארדי בי, לא יצאה בתופים ומחולות למשמע ההודעה של אינסטגרם, ורמזה על צביעות מצד אינסטגרם: "זוהי רק דעתי… מה גורם לך להרגיש יותר חסרי ביטחון? לא לקבל לייקים או זה שאנשים כל הזמן נותנים את הדעות שלהם עלייך ועל חייך? מה אתם חושבים שאינסטגרם צריכים לעשות?", היא אמרה בעקיצה על תרבות הטרולינג, בה אנשים תוקפים אנשים אחרים באופן אובססיבי באינטרט.

היא המשיכה להסביר את עצמה בפוסט אחר: "אני מרגישה שבהתחלה של אינסטגרם הכול היה כל כך כיף, ואנשים רצו לפרסם את התמונות שלהם ולקבל לייקים. אני חושבת שאינסטגרם הפכו לקצת מלוכלכים וזה קיבל תפנית מוזרה כשאנשים קיבלו אופציה לעשות לייקים לתגובות ולהגיב על תגובות אחרות של אנשים".

ומה עכשיו?

אז מה ההשפעה? במקומות בהם קיים כבר הניסוי הזה דיווחו משפיענים המחזיקים בין 5,000 ל-20,000 עוקבים על ירידה של בין 3 ל-15 אחוז במספר הלייקים שהם מקבלים, על פי נתונים שפורסמו בגרדיאן. שוק המשפיענים הוא אחד מהצומחים ביותר בשנים האחרונות, והתחזיות חוזות כי השוק יגיע לשווי של 6.5 מילארד דולר עד 2020. כידוע, לרוב משפיענים מפרסמים תוכן שיווקי ומקדמים מותגים בעזרת היותם מעצבי דעת קהל. על התוכן הזה הם מקבלים תשלום. מפורסמות כמו קיילי ג'נר למשל, שלוקחת בערך כל דבר שמציעים לה – מנעליים של אדידס ועד תה משלשל – מקבלות כמיליון דולר לפוסט. קיצר, יש המון כסף בעסק.

ס', צעירה בת 25 עם חשבון אינסטגרם של 20 אלף עוקבים מודה שהמהלך הזה יגרום לה לתת פחות לייקים.

למה בעצם?
"כי אם לא רואים את הלייקים אז למה לעשות?".

אבל מי שאת עושה לו לייק כן רואה.
"כן, אבל חוץ מלחברה שבא לי להרים לה ולתת לה לייק, מה אני צריכה לתת לייק לריהאנה עכשיו? מה, היא מכירה אותי?".

אני מניחה שגם קודם היא לא הכירה…
"כן, אבל כשאני עושה לייק למישהו שהוא אושיה, אני לא עושה את זה בהכרח בגלל פוסט ספציפי, אלא בשביל להעלות את הערך שלו בעיניי הסביבה. אם הסביבה לא רואה – זה מיותר".

במשך שנים כלכלנים חוזים שבועת המשפיענים תתפוצץ וכי נצטרך למצוא דרך אחרת לשווק מוצרים בדיגיטל, אולם עד לפני ההכרזה של אינסטגרם אף אחד לא לקח את התחזית הזאת ברצינות. משפיענים ומשתמשים רבים, שרוב עבודתם נשענת על אינסטגרם ולידים מהאפליקציה, חוששים שהערך שלהם יירד ושכל העבודה הקשה שלהם תלך לפח. זה בהחלט מבאס, אבל אם עשית קריירה מריטוש הגוף שלך לרמה לא הגיונית – זה מה שמגיע לך, גברת.

מהצד השני של המטבע, חלק מהמשפיענים דווקא לא מתרגשים מהרפורמה החדשה של אינסטוש. "אני חושב שהחשיפה תרד לכולם, לא רק לחלק", אמרה בלוגרית הלייף סטייל גרייס אטווד, המחזיקה כ-127K עוקבים, לחדשות באזז פיד. "מותגים יתחילו להעריך משתנים אחרים כמו כמה אנשים שומרים את הפוסט, שיתופים, תגובות ועוד. אני דווקא די מחכה לזה".

באשר לבעלי עסקים, ניתן רק להניח שאינסטגרם תמצא גם לזה פתרון. "הרעיון הוא לנסות להוריד את הלחץ מאינסטגרם, להפוך את זה לפחות תחרות, ולתת לאנשים יותר מקום להתמקד בתקשורת עם האנשים שהם אוהבים, ודברים שמעוררים בהם השראה", אמר אדם מוסרי, מנכ"ל אינסטגרם למגזין WIRED. לנו רק נותר לקוות שזה לא רק מס שפתיים (מוזרקות חומצה היאלורונית כמובן).