טרנד

אינסטגרם מינוס הלחץ – נערות ה-VSCO כובשות את העולם

בילי אייליש. נערת ויסקו מצטיינת | צילום:  Scott Dudelson/Getty Images
בילי אייליש. נערת ויסקו מצטיינת | צילום: Scott Dudelson/Getty Images

הן לובשות חולצת בטן או טי שירט אוברסייז בתור שמלה, שומעות את בילי אייליש, הולכות עם קוקיות ומחזיקות בקבוק מים אופנתי ומצלמה חד פעמית. הכירו את הטרנד שכובש את הצעירות בעולם

88 שיתופים | 132 צפיות

אם אתן בקטע של תרבות הפופ האמריקאית בעשור האחרון והדיגיטלי, בוודאי שמתן לב שבכל כמה שנים מכתירים ז'אנר חדש של אנשים, הרוקדים על הקו בין ייחוד אינדיבידואלי למיינסטרים. לרוב הם מושא ללעג מאחר שהם מייצגים את הרצון של בני דור ה-2000 להיות מיוחדים ושונים. התוצאה: פס ייצור אנושי של תרבות פופולרית. בתחילת המילניום זאת הייתה הרשת החברתית/מוזיקלית מייספייס, שהולידה את תרבות האימו לעולם יחד עם שיער שחור סתור ולהקות רוק-פאנק-סינתיסייזר ועניבות א-לה אבריל לאבין (אם הייתן טינאייג'ריות בתחילת שנות האלפיים אתן יודעות על מה אני מדברת). 

אחרי כניסת פייסבוק, שנחשב כיום לאפליקציה של מבוגרים סחים, זה היה תורו של אתר הבלוגים טאמבלר לתת הגדרה לאנשי תרבות השוליים הפופולרית: אנשים כביכול אומנותיים, יפים, רגישים, שלא בוחלים באמצעים על מנת לקבל תשומת לב, גם אם זה כולל העלאת תמונות עירום של עצמם לרשת החברתית. 

עברו עוד כמה שנים, שבהן חשבנו שרשתות חברתיות כדוגמת אינסטגרם ומיוזיקלי קובעות את הלך הרוח, ואז הגיעה אפליקציית פילטרים בשם VSCO (הוגים את זה "ויסקו") שהוכתרה כאחראית על זרם חדש בדור ה-Z, ובעקבותיה נולד המונח VSCO girl. 

מי היא ה-VSCO girl?

האפליקצייה, המאפשרת לכן לעצב תמונות ברמה מאוד גבוהה עם מאות אפשרויות ופילטרים, כבר מפעילה פיד אומנותי במשך כמה שנים, אבל רק בתקופה האחרונה הוא מקבל את הספוט. הסיבה? יותר ויותר נערות מנסות לייצר אימג' כמעט קסום של עצמן: הכלאה של גיקית חובבת ממים שאוהבת תמונות פילם יחד עם דוגמנית אינסטגרם. VSCO נותנת מזור לאותו נוער שמאס בטיק-טוק, אינסטגרם ויוטיוב ורוצה לחזור לשורשים עם פיד לכאורה אסתטי ותמונות של דוגמניות דכאוניות. 

על פי כתבה נרחבת בנושא במגזין The Cut, נערות ה-VSCO הן הנורמליות החדשות שנואשות לייחוד. לרוב הן ילבשו את ה"מדים" שלהן: חולצת בטן או טי שירט אוברסייז שיושבת מושלם כשמלה, קוקיות כמו בניינטיז, בקבוק מים אופנתי (כי לשתות זה חשוב), וייב לא מתאמץ, מוזיקה של בילי אייליש (שנחשבת למלכת ה-VSCO), מצלמות חד פעמיות (כי פילם יקר להן מדי) וקריאה למחזר (כי מודעות זה מגניב), וכן, זה מתאים בערך לכל בת 15 שמחשיבה את עצמה כאדם מבוגר. 

>> הקולקציה של בילי אייליש לברשקה

"הן תמיד מנסות להיראות חסרות מאמץ: שיער טבעי, איפור לא נראה", אמרה מאי פאם, יוטיוברית בת 16 שהתראיינה בנושא לבאזפיד. "הן פשוט נוסעות בג'יפ שלהן לצפות בשקיעות, וכל הזמן מצלמות תמונות פולארויד או במצלמות חד פעמיות". נערות הוויסקו כבר זוכות לפארודיות, מה שרק מוכיח עד כמה המושג תפס.

האינטרנט כבר חוגג על מציאת הז'אנר החדש ועולה כי נערות ה-VSCO עומדות להחליף את ה"בייסיק ביץ'", אותה בחורה סחית לבנה שחובבת מגפי UGG וסטארבאקס. הסיבה לכך היא בעיקר העובדה שכל כך קל לאפיין את השתיים: המראה, חתך הדיבור והתוכן אותו היא צורכת, כאילו יש מדריך למשתמש שאותן בנות עובדות לפיו. 

אחת הסיבות לעלייה המטאורית של האפליקציה היא פיד חסר לייקים ותגובות. כזכור, אינסטגרם הפעילה פיילוט בכמה מדינות שבו הורידה את האופציה לראות מספרי לייקים של גולשים אחרים, על מנת להוריד את החרדה הנלווית לשימוש. 

ב-VSCO מלכתחילה אין אינטראקציה עם האנשים שאתה עוקב אחריהם מתוך המחשבה שבאים לשם בשביל התמונות ולא בשביל האנשים. בני דור ה-Z, אלה שגדלו לרשתות חברתיות, הם דור מוכה חרדה ודימוי עצמי נמוך. בעיניהם VSCO היא אינסטגרם מינוס הלחץ. שם הם יוכלו להעלות ציטוטים שהם אוהבים, גיפים שלהם רוקדים או סתם תמונה של קשית השתייה ממתכת החדשה שהם קנו, בלי להרגיש חשופים וששופטים אותם שלא לצורך. אותו נוער גם כנראה ימשיך להעלות תמונות לאינסטוש, רק שהפעם תמונות הביקיני והבומרנגים חסרי התכלית יהיו בפילטר חולמני שמזכיר מצלמת פילם ישנה ופחות אייפון X.