מירושלמית אנונימית לסנסציית אינסטגרם בחודש אחד

מריה פיקלובה | צילום: samuel smelty
מריה פיקלובה | צילום: samuel smelty

מריה פיקלובה בת ה-22 העלתה פילטרים לאינסטגרם, צברה מיליון עוקבים בחודש, כבשה את קלווין קליין והשתתפה בקמפיין עם היילי ביבר. "קשה לי לקלוט את כל מה שקרה". ריאיון ראשון

88 שיתופים | 132 צפיות

בשבוע שעבר סיפרנו לכן על מריה פיקלובה בת ה-22, AKA הולי מריה, שעד לפני חודשיים היתה מעצבת גרפית אנונימית מירושלים עם פחות מאלף עוקבים באינסטגרם, שהעלתה להנאתה פילטרים באינסטגרם. תוך ימים בודדים מצאה את עצמה בליבו של סיפור סינדרלה, הפילטרים שלה הפכו להצלחה מסחררת אחרי שסלבס כמו קיילי ג'נר, מילי בובי בראון ואריאנה גרנדה שיתפו את הפילטרים שלה וגרמו לה לצבור תוך זמן קצר קהל של מיליון עוקבים. בית האופנה האמריקאי קלווין קליין גם הוא לא נשאר אדיש אליה. הם עיצבו ביחד פילטר, היא הוזמנה לאירוע מתוקשר בברלין והדודבן שבקצפת – היא צולמה לקמפיין משותף עם היילי ביבר (!) שפורסם ברשתות החברתיות.

"הם פנו אלי באינסטגרם והציעו לי לעשות להם פילטר", מספרת מריה, "הייתי כל כך בשוק שאפילו לא חשבתי לבקש מהם תשלום. אחרי שסיימנו את העבודה על הפילטר הם שאלו אם ארצה להגיע לאירוע שלהם בברלין, כשהגעתי הבנתי שחלק נכבד מהאירוע הוא השקת הפילטרים שלי, זה היה מטורף. אחרי זה הם אמרו לי שהיילי ביבר משתמשת בפילטר, צחקתי וחשבתי לעצמי שזה לא מרגש כי היא כבר השתמשה בפילטרים שלי".

פיקלובה עדיין לא מעכלת את כל מה שקורה לה, ולגמרי בצדק. מדובר בפנטזיה הלוהטת של כמעט כל משתמשי האינסטגרם. הריאיון איתה מתבצע בשיחת טלפון ממדריד, שם היא נמצאת ברגעים אלו ממש, לוקחת לעצמה כמה רגעי מנוחה. פיקלובה לא נותנת לעניין לעלות לה לראש יותר מדי, על השאלות היא משיבה בצניעות ככל האפשר ובביישנות נטולת אגו שגורמות להתאהב בה מהרגע הראשון. "כל זה קרה כל כך מהר, לפני חודש בערך כשהיו לי אלף עוקבים צילמתי סרטון שאני רוקדת על השולחן מרוב שמחה, לא האמנתי שתוך זמן קצר כל כך קצר זה יגיע למיליון", היא צוחקת. "תמיד היו לי חלומות. אני גם מציירת והייתי רוצה תערוכות משלי, אני אוהבת אופנה, אז אולי לעשות ערוץ יוטיוב או מותג משלי, היו לי כל מיני מחשבות שהיה לי מביך לספר אותן, עכשיו זאת הפעם הראשונה שאני אומרת את כל זה בקול. זה תמיד היה נשמע לי דפוק מדי, אבל עכשיו אני מאמינה שזה אפשרי, כנראה שהכול אפשרי. אין לי הרבה ביטחון עצמי, תמיד קשה להגיד לעצמי שאני כן יכולה, עכשיו הוכחתי את זה לעצמי, למרות שעדיין אני לא כזה מבינה שזה קורה ומנסה למצוא כל מיני סיבות שגרמו לי להצליח".

מה באמת גרם לדעתך לפילטרים שלך להצליח כל כך?
"קשה לדעת מה גרם לזה לפרוץ בצורה כזאת, חברים שלי התחילו להשתמש בהם ואז חברים של חברים וככה זה התגלגל. הפילטר עם הנחש בעין היה הראשון שהצליח. פתאום מלא אנשים התחילו להשתמש ולתייג אותי וככה זה קרה. אני משתמשת באינסטגרם מלא זמן, הרגשתי שאני יודעת מה אנשים שם אוהבים, כנראה הבנתי איך הראש שלנו עובד", היא צוחקת. "לפני שהתחלתי רציתי להתעסק בכל כך הרבה דברים, תמיד הייתי ממש רצינית באינסטגרם וכל החברים צחקו עלי, לקחתי את התמונות שלי ממש ברצינות ושאלתי את עצמי 'איפה הקהל שלי שיראה מה אני עושה'. האמנתי שהרבה אנשים יכולים לאהוב את מה שאני עושה, בגלל זה הלכתי ללמוד עיצוב גרפי כדי שאדע יותר איך לעשות אומנות דיגיטלית ואז כשיצא הפיצ'ר של הפילטרים למדתי ביוטיוב איך עושים את זה. מה שקורה לי עכשיו היה בגדר חלום".

מילי בובי בראון עם הפילטר של הולי מריה | צילום מסך מהאינסטגרם
מילי בובי בראון עם הפילטר של הולי מריה | צילום מסך מהאינסטגרם
קיילי ג'נר עם הפילטר של הולי מריה | צילום מסך מהאינסטגרם
קיילי ג'נר עם הפילטר של הולי מריה | צילום מסך מהאינסטגרם
היילי ביבר עם הפילטר של הולי מריה | צילום מסך מהאינסטגרם
היילי ביבר עם הפילטר של הולי מריה | צילום מסך מהאינסטגרם

ואיך הגבת בפעם הראשונה שכוכבת על השתמשה בפילטרים שלך?
"וואו", היא צוחקת "אני בן אדם שקט אז לא צרחתי בקול רם, אבל שלחתי לכל מי שאני מכירה בערך שיראו את זה. חיכיתי שזה יגיע אליהן, כי הייתה לי הרגשה שאם הן יראו הן יאהבו. כשזה קרה לא ראיתי בעצמי, העוקבים שלי ישר שלחו לי, ה-DM שלי התפוצץ כל פעם שכוכבת השתמשה בפילטר".

אז איך נראים החיים כשיש מיליון עוקבים באינסטגרם?
"לא יודעת" היא צוחקת במבוכה, "זה מצחיק. אני עדיין לא מבינה מספיק איך צריך להתנהג, אני עדיין מרגישה כמו שהרגשתי כשהיו לי אלף. ההבדל היחידי הוא שנפתחו לי המון דלתות, אני מתחילה לעשות פילטרים בתשלום לאנשים וחברות. לוקח לי המון זמן לעבוד על כל פילטר וזה תופס לי הרבה מהזמן. זה לא שעכשיו אני כמו הכוכבות האלה שמסתובבות בעולם ומטיילות. טסתי לאירוע של קלווין קליין בברלין והמשכתי ללונדון, שם הוזמנתי לאירוע פילטרים של פייסבוק. הכרתי שם אנשים ממש מוכשרים והבנתי כמה אני לא מבינה בזה וכמה עוד יש לי ללמוד. עכשיו אני במדריד מטיילת. זו הפעם ראשונה בחיים שטסתי לטייל, הטיסה הראשונה שלי לפני זה הייתה כשעליתי מאוקראינה לישראל. זה לא שעכשיו פתאום יש לי כסף ואני קונה הכול, אני צריכה פשוט לעבוד הרבה יותר קשה. אבל זה ממש כיף להתפרנס ממה שאני אוהבת".

מריה פיקלובה באירוע של קלווין קליין בברלין | באדיבות מריה
מריה פיקלובה באירוע של קלווין קליין בברלין | באדיבות מריה

פיקלובה נולדה בעיר דניפרו שבאוקראינה וגדלה בקהילה היהודית הגדולה שבמקום. כשהייתה בת 15 החליטה לעלות לבד לישראל בתוכנית "נעלה" של הסוכנות היהודית. "הסוכנות \עושה עבודה ממש טובה", היא מצהירה, "הם הצליחו לשכנע אותי שיהיה לי יותר טוב בישראל, הבנתי שכאן יש לי יותר הזדמנויות מאיפה שגדלתי, לקח לי המון זמן לשכנע את ההורים שלי ובסוף הם הסכימו". כשהגיעה פיקלובה לישראל היא נחתה ישר באולפנה בהר נוף, שם גרה במשך 4 שנים אך ורק עם בנות, "פגשתי בנות ממש חמודות וכיפיות, שגם עלו כמוני. היום הן ממש אחיות שלי ועברנו כל כך הרבה דברים יחד. עד היום אני גרה עם חלק מהן".

איך הן מגיבות להצלחה שלך?
"בעיקר רוצות להרביץ לי כי אני לא מאמינה בעצמי. אני חסרת ביטחון מטבעי, קשה לי בכלל לקלוט את כל מה שקורה, אבל לאט לאט אני משתנה. נגיד להתראיין ולדבר על עצמי זה כל כך לא מובן מאליו, או זה שטסתי לבד לאירוע בלי אף אחד שאני מכירה. לאט לאט אני רוכשת ביטחון".

לפני שנתיים הכירה את בן זוגה יובל ארבלי, בעל חנות אופניים בירושלים. "ראיתי אותו בטינדר ולא ידעתי אם לעשות סווייפ רייט, לא כל כך הייתי בקטע של בחור ישראלי, חשבתי שהמנטליות שונה מדי, אבל אז הסתכלתי לו בתמונות וראיתי שיש לו נעליים כמו שלי, אז החלטתי ללכת על זה. הוא לא רק הבן זוג הישראלי שלי אלא גם החבר הישראלי הראשון, כל החברים שלי רוסים והוא היחיד שלא. תמיד חשבתי שבנים בגיל שלי זה לא מה שאני מחפשת, במיוחד ישראלים, אבל יש בו משהו אירופאי ובוגר, אולי זה בגלל שיש לו עסק משלו. הוא ממש שונה משאר הבנים שיצא לי להכיר".

ואיך הוא הגיב?
"הוא ממש תומך בי, מההתחלה הוא אמר שיהיו לי מליון עוקבים ואני תמיד אמרתי לו שהוא מגזים".

אז מה הצעד הבא מבחינתך?
"קודם כל לוקחת זמן לעכל את הכול, הבנתי מכל הסיפור הזה שזה לא עובד לתכנן, כי אני באמת לא יודעת מה יקרה מחר, אני ממש פתוחה לכל דבר, בינתיים מעצבת פילטרים בתשלום וזורמת. אני רוצה לעשות עוד כל כך הרבה דברים, בעיקר אנימציות תלת מימדיות, זה מטורף. כשאת יודעת את זה את יכולה לבנות עולם שלם".

ומבחינת פילטרים?
"זה מלחיץ שיש קהל כזה גדול, פעם עשיתי בשבילי ועכשיו אני מרגישה שיש לי אחריות ואני צריכה זמן לעכל את זה. זה כיף ומלחיץ, אז אני עוד חושבת מה לעשות".

הצטלמת לקמפיין של קלווין קליין, חשבת אולי על הכיוון הזה גם?
"אני לא דוגמנית, הכול קרה במקרה. לא אפסול עבודות דוגמנות, אבל זה יהיה מוזר כי אני רגילה להיות בצד השני, הצד שמייצר את הקונספט ונותן הוראות, ולא להיות זאת שואמרים לה מה לעשות. בקלווין קליין, דנילו, שהוא אומן ממש גדול, ביים ותכנן, הרגשתי שאני רוצה להיות במקום שלו ופחות בצד של המצולמת. רציתי לראות איך הכול נראה מהצד שלו, אבל זה גם היה כיף ומלמד לראות איך הוא עובד, לקחתי ממנו המון. אני ממש מאושרת שהכול קרה, אני מעוניינת ליצור וללמוד תלת מימד ואנימציה תלת מימדית ולא הצלחתי לעשות את זה עד עכשיו כי פתאום נהייתה לי מלא עבודה. אני לאט לאט מצליחה להבין איך לסדר את הזמן שלי".

אחרי קלווין קליין, עם איזה מותג היית רוצה לעבוד?
"בלנסיאגה הם הכי פרשיים. אני אוהבת את המוזרות שלהם, אני אוהבת את האסתטיקה שלהם ושהם לא מפחדים להביא דברים חדשים. למרות שלדעתי הם יורדים קצת, כי כולם כבר עושים את החדשנות שהביא המנהל האומנותי דמנה גוואסליה".

אפילו שהכל נראה ורוד בסיפור הסינדרלה הזה, היו בו גם כמה רגעים לא קלים. כשיצא הפיצ'ר שמאפשר לכל אחד לייצר פילטרים, ביקורות חריפות הגיעו למטה פייסבוק על כך שאנשים עושים פילטרים שמעודדים ניתוחים פלסטיים ואידיאל יופי מעוות. גם הפילטרים של פיקלובה, שהפכו את הפנים לבעלות שפתיים גדולות, עיניים קטנות והקטינו את האף ירדו. "הייתי בהלם שזה קרה וממש עצובה כי עבדתי עליהם ימים ולילות ופתאום הורידו אותם. כתבתי מכתב לחברת 'ספארק', שבה מייצרים את הפילטרים שהם פועלים לא נכון, שהם היו צריכים לכתוב לי לפני ולהסביר לפני שככה הורידו את העבודה המטורפת שלי. זה מאוד פגע בי, העליתי את המכתב שלי לסטורי ותייגתי אותם, כל העוקבים שלי כתבו להם שהם רוצים את הפילטרים חזרה, ואני מאמינה שגם הפציצו אותם ב-DM. ריגש אותי שכל כך הרבה אנשים תמכו בי. לבסוף ספארק כתבו לי שהם לא מחזירים את זה, שזה לא אישי והם מורידים את כל הפילטרים עם העיוותים. כי אלו ההוראות מפייסבוק ועורכי הדין שלהם".

ומה את חושבת על הטענה שהפילטרים מעודדים ניתוחים פלסטיים?
"אני לא חושבת שהפילטרים שלי זאת הבעיה, אנשים חכמים, הם מבינים שזה לא אמיתי. זה מה שאני אוהבת, גם תמיד ציירתי ככה את הציורים שלי. בטוח תעשיית האופנה השפיעה עלי בצורה כזו או אחרת, אבל אני בטוחה שכולם יודעים שזה בשביל הפאן, זה כמו פילטר עם כלב, את לא משתמשת בזה ואחרי זה רוצה להיות כלב, זה אותו דבר. ניתוחים פלסטיים זו בחירה אישית של כל בן אדם ואני לא מאמינה שכמה פילטרים משפיעים על זה. אם כבר צריך להתעסק בחינוך של הדור הצעיר ולהסביר לילדים מגיל קטן שכולם יפים ומיוחדים ומה שהם רואים באינטרנט זה לא מודל יופי".

עכשיו החזרת את הפילטרים בלי העיוותים
"כן, אני יודעת שזה עושה את העבודה גם ככה. אני פשוט אעבור לשלב הבא ואחשוב מה לעשות עוד כדי להתקדם. אני עכשיו מאוד רגועה עם העניין הזה, כי כשהייתי בפייסבוק הכרתי את האנשים שעומדים מאחורי זה ודיברתי איתם. אני מבינה שזה עידן כזה שהרבה אנשים נעלבים ממלא דברים ופייסבוק לא רוצה לקחת אחריות על זה. יש אנשים שטוענים שזה עושה רע, אז אני מבינה את זה. בסופו של דבר אני שמחה שזה קרה כי זה נותן לי פוש קדימה כדי ללמוד עוד דברים, לחשוב בכיוונים אחרים ולהיות יצירתית יותר".