עיצוב הבית: אל תעשי זאת בעצמך. פשוט אל

(אל) תעשי זאת בעצמך. צילום: shutterstock
(אל) תעשי זאת בעצמך. צילום: shutterstock

אם את לא אשת מקצוע - אל תנסי לתכנן, לעצב ולבנות לבד את הבית שלך. מעצבת הפנים ברברה ברזין מאבחנת זן חדש של נפגעות DIY ומזהירה: את כנראה תצטערי על זה

88 שיתופים | 132 צפיות

מאז שפייסבוק, אינסטוש וטיקטוק נכנסו לחיינו אנחנו מוצפות בטוטוריאלס בכל תחום – מאיפור ושיער ועד לאימוני כושר מקוונים. גם כשזה מגיע לעיצוב הבית, ה-DIY (עשי זאת בעצמך) כובש כל חלקה טובה. הרצון לחסוך ולבצע שיפוצים נרחבים לגמרי בעצמך מובנים, אבל מה לגבי מבחן התוצאה? ובכן, השמחה צפויה להיות ממש קטנה.

>>> לעוד טיפים של ברברה ברזין לעיצוב הבית

רגע לפני שאת נסחפת להרפתקת ה-DIY שהפכה לנפוצה, שאלי את עצמך: כשאת צופה ביוטיוב בניתוח אף או בטיפול שורש, את רצה למגירה, שולפת מזמרה חלודה ומבצעת את ההליך בעצמך? סביר שלא. אז למה כשזה מגיע לתכנון הבית נראה לך הגיוני לשדרג את המטבח או לרפד את הספה במו ידייך?

למה זה נראה לך הגיוני? צילום: shutterstock
למה זה נראה לך הגיוני? צילום: shutterstock

מבלי להעליב, אבל גם אם את אלופת האלופות ברוב תחומי החיים, הסיכוי שלך לפקשש כאן הוא די גדול. שיטת עשי זאת בעצמך נשמעת כמו רעיון פנטסטי, ואכן עומדת מאחוריה כוונה טובה. אבל תרשי לי להזכיר לך שגם הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. אני חווה זן חדש של נפגעות DIY, ויותר מדי מקרים שבהם הרצון הטוב הופך למתכון לאסון.

האמיני לי: זה יהיה מאכזב

חשוב להפנים שתכנון הבית שלך מקרין על כל אספקט בחייך. אם הביצוע קלוקל את מפסיקה להזמין אורחים כי את מתביישת בתוצאה, האינטראקציות המשפחתיות והזוגיות נפגמות ורמת העצבים והתסכול עולה מעלה. בואי נתהה רגע יחד: האם זה באמת שווה את כל המהומה?

>>> בלי חדר שינה מרגש: הקסם עם בן הזוג עשוי להתפוגג

יש משהו קצת פתטי באישה שמתהדרת בכך שתכננה בית מדהים ומיוחד במו ידיה. האם היא משוויצה שתפרה לעצמה שמלות מבד שארגה על הנול המשפחתי? לא, ולמה? כי זה ממש אידיוטי. אין שום סיבה שתתחילי לתכנן רהיטים בעצמך, לנופף מול הנגר האומלל בידיים כמו מרסל מרסו בתקווה שיבין את הכוונה. בלי תהליך עבודה מסודר ותכניות מקצועיות, התוצאה תהיה רחוקה שנות אור ממה שדמיינת. זה יהיה מאוד, אבל מאוד מאכזב.

אני גם מבטיחה לך שאם תתעקשי לטפס על סולם לצבוע תקרה באפקטים מיוחדים או לתלות טפט תלת-ממדי – התוצאה תהיה עגומה. כדי לבצע את הדברים הללו בצורה סופר מדויקת ומקצועית דרושות שנים של ניסיון. כן כן, גם אם בטוטוריאלס זה נראה פשוט וקל.

התוצאה תהיה עגומה. מילה שלנו. צילום: shutterstock
התוצאה תהיה עגומה. מילה שלנו. צילום: shutterstock

נכון, לא מדובר בעניין של חיים ומוות, אבל כשזה נוגע למבצר הפרטי שלך, למקום שבו הלב נרגע ומתרחב, אם האלמנטים שאמורים לחבר את הפאזל לכדי מרחב הוליסטי שלם לא יהיו מדויקים ומסונכרנים – רוב הסיכויים שגם הפרקטיקה תיפגם. הרעיון יתורגם בפועל לתוצר לא מלבב. ואז תביני, באיחור ניכר, שהמאמצים וההשקעה הכספית היו לחינם.

בית חייב להיות מתוכנן לשגרה נוחה וכיפית. את הרי לא בונה בית חד פעמי, מטבח לפסח ולראש השנה, או סלון שירשים את הדודים מאוסטרליה כשהם מגיעים לביקור פעם בעשור. סביבת מגורים צריכה בראש ובראשונה להיות פרקטית. את זה אני מבטיחה לך שלא תשיגי בעזרת טיפים מטופשים שכל אחת מרשה לעצמה להציע ברחבי הרשת בשיא הביטחון.

>>> חדר משלה: איך לעצב לטינאייג'רית את החדר המושלם

עיצוב בית מקביל לתכנון מכונה משומנת שכוללת מערכות מכאניות מורכבות שאותן צריך לעגן באסתטיקה. בשביל ליצור סלון מדהים צריך להבין במרחב, בהנדסת אנוש, בבדים, בחומרים ובהתנהלות אנושית. לא נולדים עם הדבר הזה ובטח לא מקבלים את כל אלה בהדרכת DIY של 5 דקות אונליין. אלה הן יכולות שנרכשות בעמל רב, ומי שחושבת שללא ניסיון וידע מקצועי אשכרה תוכל לצלוח את המשימה בגאון – פשוט לא מבינה במה דברים אמורים.

יכולות שנרכשות בעמל רב. צילום: shutterstock
יכולות שנרכשות בעמל רב. צילום: shutterstock

לסיכום, בואי נחדד: על מה מעידה העובדה שאת מעצבת את הבית בעצמך? לדעתי היא מעידה על כך שלא חשבת על המשמעויות עד הסוף ושאת מנסה לחסוך במקומות הלא נכונים. לתכנן לבד את הבית בהתאם למתודת עשי זאת בעצמך אולי נראה לך מגניב, אבל אני כאן כדי לחדד לך: זה לא מגניב. זה בעיקר מדאיג.

>>> קטנה אבל גדולה: איך לעצב דירות קטנות?

מה ההיגיון לחפף ולחסוך כמה גרושים על דירה שעלתה לך מיליוני שקלים? אם את יודעת לנהוג זה עדיין לא אומר שאת יודעת לתכנן רכב, וזה שצפית ב-19 עונות של האנטומיה של גריי לא הופך אותך לרופאה. כל אחת ואחת מאיתנו נפלאה בתחומי ההתמחות שלה, אבל בואי, זה לא אומר שאנחנו סופרוומן ויכולות להצליח בכל דבר. צריך להגדיר גבולות גזרה, ויפה שעה אחת קודם.

ברברה ברזין היא מעצבת פנים ובעלת בית ספר ללימודי עיצוב פנים