בארה"ב שמים סוף להפלות ורומסים את חייהן של מי שכבר נולדו. בקרוב אצלנו?

מפגינה בניו יורק מוחה נגד אישור חוק ההפלות, אוקטובר 2021 | צילום: Yana Paskova/Getty Images
מפגינה בניו יורק מוחה נגד אישור חוק ההפלות, אוקטובר 2021 | צילום: Yana Paskova/Getty Images

בית המשפט העליון בארה"ב צפוי לבטל את זכותן החוקתית של נשים להפלה. אופיר סגרסקי מאחלת לנשות ישראל יום עצמאות שמח, וממליצה לכן לחגוג את העצמאות שלכן כל עוד אתן יכולות

88 שיתופים | 132 צפיות

* טור זה נכתב לפני כחודשיים, כשהאפשרות לביטול הזכות להפלות היה רק בגדר רעיון מזעזע. אתמול ההחלטה עברה.

ליד הקפה של הבוקר, חושך בעיניים. בית המשפט העליון בארה"ב, כך מסתבר, צפוי לבטל את זכותן החוקתית של נשים להפלה. השמרנים, שמהווים בסך הכל שליש מאזרחי ארה"ב, משתלטים על מערכת החקיקה האמריקאית. החלטות ביזאריות שמתקבלות במדינות כמו טקסס הולכות ומחלחלות אל לב לבה של מערכת החוק, מדינת כל אזרחיה מתחילה לכרסם בזכויותיהן הבסיסיות של האזרחיות, וזה סימן רע, רע מאוד.

>> סיפורה של שפחה זה כאן: חוק ההפלות החדש בטקסס מונע הפלות גם מנפגעות אונס

למרות מי טו, למרות מהפכת הבאדי פוזיטיב, למרות נשים בעמדות מפתח וארגונים פמיניסטיים – מערכת יחסי הכוחות בין גברים לנשים נותרה בעינה. אם גברים היו אלה שנכנסים להיריון ונושאים בהשלכותיו, חקיקה כזו לא הייתה עוברת לעולם

 

"אישה שנאנסה על ידי קרוב משפחה לא תוכל להפיל", פרסם הבוקר רשף לוי בעמוד הפייסבוק שלו בתגובה לידיעה. "ילדה בת 12 לא תוכל להפיל. הזכות של נשים להחליט על עצמן תבוטל. ואני מעריך, בצער גדול, שכל מה שעובר שם עשוי לעבור גם כאן, ואז אני יודע שלפעמים אני לא אוכל לשתוק. זה נכון שהחיים הם קדושים, אבל לנשים יש זכות להחליט על עצמן".

ואני מוסיפה: חיים הם קדושים, גם אם הן של נשים. עבור נשים רבות שהכרתי בחיי, הזכות להפלה – הגם שהיא מוגבלת ומסועפת בישראל – הצילה את חייהן. הוויתור על חיים שעוד לא נוצרו אפשר להן להצמיח את חייהן שלהן, להתפתח מקצועית ולזכות בעצמאות כלכלית ונפשית. כך, לעתים גם התאפשר להן להעניק חיים ראויים לתינוקות שבאו בזמן הנכון ומהאדם הנכון.


מתנגדי ההפלות ממסגרים את פעילותם כ"פרו לייף", כשהם נלחמים בחירוף נפש על חייהם של מי שעוד לא נולדו, אך מתעלמים לחלוטין מחייהן של מי שכבר נולדו, בגרו וצברו קילומטראז' של לפחות עשור בחיים האלה. קדושת החיים שלהן לא רלוונטית בכלל, החיים שלהן יכולים ללכת לפח.

>> "החלטתי לעשות הפלה. מאותו רגע הייתי צריכה להיאבק מול המערכת"

למעשה, גם קדושת חייהם של "מי שטרם נולדו" לא מעניינת את השמרנים. העיקר שיחיו. איך? זה כבר עניין של האימא, ושתשבור את הראש לבד. לילד הזה, שיוולד לאם שלא רצתה בו ואולי גם לא תרצה בו בהמשך, שעלול להיות מוזנח או יתום, או אלוהים יודע מה – שיהיה לו בהצלחה. בישראל יאמרו "הפלה – קשה לחיות עם זה", מבלי לתת את הדעת על הקושי בגידול ילדים. ככה זה כשמקדשים את החיים כל כך, עד שלא מתעניינים בתוכנם.

הפגה למען זכות בחירה להפלות בארה"ב | צילום: Jack Taylor/Getty Images
הפגה למען זכות בחירה להפלות בארה"ב | צילום: Jack Taylor/Getty Images

ההחלטה האמריקאית מזכירה לנו פעם נוספת שבעיני רבים, עדיין, חייה של אישה שווים כקליפת השום, ואין בה תועלת אלא כרחם פעיל. ולא במקומות הנידחים, השמרניים, הרחוקים מהעין ומהלב. בארה"ב שלנו. זו שישראל, במובנים רבים, נושאת אליה עיניים כמו לאחות גדולה. ארה"ב של ניו יורק, של אל.איי, של חופשות חלומיות אם רק הצלחת לחסוך את הכסף, ארה"ב שאפשר לצקצק בה על איזה קוקטייל במועדון דראג משוגע ש"בארץ עוד לא מוכנים לזה".

חיים הם קדושים, גם אם הן של נשים. עבור נשים רבות שהכרתי בחיי, הזכות להפלה – הגם שהיא מוגבלת ומסועפת בישראל – הצילה את חייהן. הוויתור על חיים שעוד לא נוצרו אפשר להן להצמיח את חייהן שלהן

 

יותר מזה, החקיקה מזכירה לנו שעדיין, למרות מי-טו, למרות מהפכת הבאדי פוזיטיב, למרות נשים בעמדות מפתח וארגונים פמיניסטיים ולמרות הפוליטיקלי קורקט ש"עוד יהרוס אותנו", מערכת יחסי הכוחות בין גברים לנשים נותרה בעינה. ואם גברים היו אלה שנכנסים להיריון ונושאים בהשלכותיו, אין ספק שחקיקה כזו לא הייתה עוברת לעולם.

הבוקר נפתח עם חושך בעיניים, שבתקווה יתבהר בקרוב כחלום רע וכולנו נתעורר ממנו. בית המשפט העליון בארה"ב פתח במלחמה כנגד זכותן של נשים על גופן. מדובר בטיוטה לפסיקה, עדיין לא בפסיקה עצמה, אך כמו שזה נראה עכשיו, התוכנית של השמרנים בדרך לצאת לפועל. מה שנקרא, יום עצמאות שמח. מומלץ לחגוג את העצמאות הזו כל עוד אפשר.

>> הזדעזעתן מחוק ההפלות שעבר בפולין? חכו שתגלו מה קורה בארץ