סיפורה של שפחה זה כאן: חוק ההפלות החדש בטקסס מונע הפלות גם מנפגעות אונס

מפגינה מוחה נגד אישור חוק ההפלות בטקסס | צילום: Shutterstock
מפגינה מוחה נגד אישור חוק ההפלות בטקסס | צילום: Shutterstock

למרות המחאות נכנס לתוקף בטקסס, ארצות הברית, החוק האוסר על הפלות מהשבוע השישי להריון. רופאים שינסו לעזור לנשים להפיל יהיו חשופים לתביעה. שדולת הנשים: "גם בישראל אין סיבה לגאווה"

88 שיתופים | 132 צפיות

למרות המחאות, ההפגנות והבקשות של הארגונים השונים למען הזכות להפיל, ביום רביעי האחרון נכנס לתוקפו חוק ההפלות הנוקשה ביותר בארה"ב. בית המשפט העליון דחה ברוב שופטים (ורק שופט אחד הצביע אחרת) את הבקשה הדחופה למניעתו. מאז עלה לכותרות, פמינסטיות אמריקאיות נאבקו לביטולו, ובכל זאת כעת זה רשמי: חל איסור על ביצוע הפלות החל מהשבוע השישי להיריון – כך שאם את אישה בטקסס, כמעט ונמנעת ממך לחלוטין כל אפשרות של הפלה חוקית. ולא, החוק לא גמיש יותר עבור הריונות שהם תוצאה של מקרי אונס או כתוצאה של גילוי עריות. יש להדגיש כי על פי פעילים חברתיים בעד הזכות להפלה, האחוזים הגבוהים (כ-90%!) של ההפלות במדינה מתרחשים דווקא בשבוע השישי להריון, מה שנשמע לנו הגיוני למדי – גילוי הריון מתרחש בלא מעט מהמקרים אחרי כחודש ומעלה, בהיעדר המחזור החודשי, ומה עם הזמן לעכל? לא נשאר.

״מדאיג ומעציב במיוחד שבמדינה בארה״ב בשנת 2021, גברים שולטים בגופן של נשים בחסות החוק". אומרת טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים בישראל, "גם לנו אין סיבה לגאווה בתחום זה, כאשר תהליך ההפלות כיום בישראל לא מתאפשר לכל אישה – ומבוסס על קריטריונים דתיים הפוגעים בחופש של נשים על גופן. בשבוע שבו התבשרנו על החוק בטקסס, קיבלנו תזכורת לכך שלא רק שעדיין אין התקדמות בנושא, אלא שבמקומות מסויימים נשים אפילו מובלות לאחור״.

>> > ומהי מדיניות ההפלות בישראל? גם כאן המצב עגום 

החוק הטקסני החדש לא רק גוזל מהאישה את הזכות לקבל החלטות על גופה ולמנוע הריון לא רצוי – אלא גם יגרום לסגירת מרפאות המיועדות לתחום, ולעובדים ולעובדות בהם לאבד את עבודתם. עוד יותר קשה לתפוס כי במסגרת החוק, האזרח הפשוט יכול לתבוע כל רופא או איש צוות ואפילו נהג או פקיד אשר יסייעו לתהליך הפלה כלשהו – גם אם הוא לא קשור להפלה באופן ישיר. כך מבטיחים שרופאים יחשבו פעמיים לפני שיעזרו לאישה שההיריון מכניס אותה למצוקה. עוד הצטערנו לשמוע על קיומו של אתר הנקרא Pro Life Whistleblower, שתפקידו היה לעודד אזרחים בטקסס לשלוח דיווחים בעילום שם, ולדווח על כל מכרה או חברה שלהם שעברה או מתכננת לעבור הפלה. נכון לשורות אלו לפחות, הוא כבר הועלם מהרשת. ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית, הגיב בחריפות על פסיקת בית המשפט העליון וכינה אותה: "תקיפה חסרת תקדים בזכויות החוקתיות של האישה". אנחנו בהחלט מקוות, שהוא יצליח לגרום לכך שנשים בטקסס יזכו לקבל חזרה את הזכות על גופן, למרות פסיקת בית המשפט העליון, ושנשים בכל רחבי העולם ישתחררו מהאחיזה הגברית על גופן.