"הסירו את חסותכם מנבחרת ישראל": ארגוני הנשים יצאו למלחמה

עומר אצילי במשחק מכבי חיפה נגד פריז סן ז'רמן | צילום: אמיר לוי, Gettyimages
עומר אצילי במשחק מכבי חיפה נגד פריז סן ז'רמן | צילום: אמיר לוי, Gettyimages

בארגוני הנשים קוראים לספונסרים להסיר את חסותם מנבחרת ישראל לאור זימון אצילי: "איזה מסר מעבירה ההתאחדות לכדורגל לאזרחי ישראל כשאדם המתייחס לנערות כחפץ אמור לייצג אותן?"

88 שיתופים | 132 צפיות

קבוצה של ארגונים הלוקחים חלק במאבק באלימות נגד נשים, פנו אתמול (שלישי) לנותני החסות של ההתאחדות לכדורגל בדרישה להסיר את חסותם מנבחרת ישראל בכדורגל לגברים, בעקבות זימונו של עומר אצילי לנבחרת, ו"לאור התבטאותו האומללה של אורן חסון, יו"ר ההתאחדות, לפיה, עומר אצילי יזומן לסגל הנבחרת וכי אין מניעה לזמן אותו" – כפי שנכתב במכתב הפנייה.

>> טיקטוקר נמצא מת. הרשת הגיבה נורא

"הנבחרת הלאומית של ישראל היא נבחרת ייצוגית של כלל אזרחי ישראל. הנבחרת הינה בראש ובראשונה סמל לאומי אשר מייצג נורמות חברתיות, ערכי תרבות ומוסר. באופן כללי, כל מי שמחזיק תפקיד כלשהו בנבחרת ישראל, מהצוות המקצועי ועד השחקנים, הינו סמל ומשמש דוגמה ציבורית", נכתב במכתב עליו חתומים הארגונים בונות אלטרנטיבה, אסל"י – ארגון סרט לבן ישראל ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל. "לאורך השנים, מותגים העניקו חסות לקבוצות ואירועים ספורטיביים מגוונים, וברור לנו שזה נעשה מתוך הכרה בערכים הללו בספורט וההכרה החברתית שלהם. אי לכך, אנו שואלות את עצמנו בימים האחרונים, איזה מסר מעבירה ההתאחדות לכדורגל לאזרחי ישראל נשים וגברים, נערים ונערות, ילדים וילדות שצופים ומעריצים את הנבחרת ושחקניה, כשאדם שמתייחס לנערות כחפץ עובר לסוחר אמור לייצג אותן? ואנו שואלות האם אלו הערכים שחברתכם מאמינה ותומכת בהם? אנחנו יודעות, או לפחות מקוות שלא כך".

הפנייה מגיעה ארבעה ימים בלבד לפני משחק גורלי של נבחרת ישראל בכדורגל לגברים מול נבחרת אלבניה, במסגרת המחזור הראשון של ליגת האומות. 

כזכור, עומר אצילי, היום שחקן מכבי חיפה, נחקר ביוני 2020, עת היה שחקן במכבי תל אביב, בחשד לבעילה אסורה בהסכמה של שתי קטינות בנות 15, ביחד עם חברו לקבוצה דור מיכה. השניים הודחו מהקבוצה בעקבות החקירה. כשלושה חודשים לאחר מכן נסגר התיק כנגד השניים בעקבות הטענה שגילן של הנערות לא היה ידוע להם. ביולי האחרון פרסם כתב חדשות 13 אלמוג בוקר, הקלטות של אצילי ומיכה אשר מעידות, לכאורה, על כך שהשניים חשדו בכך שהנערות היו קטינות וכן כי השניים אף תיכננו להביא סמים קשים למפגשים עמן. 

במכתב, הממוען לנותני החסות העיקריים של הנבחרת: בית ההשקעות אלטשולר שחם, רשת מגה ספורט, מותגי אופנת הספורט דיאדורה, פומה ולקוסט, משרד הכרטיסים לאן, מי עדן, וחברת התיירות דיזנהאוז נכתב עוד: "ההחלטה של יו"ר ההתאחדות היא משבר אמון קשה של ההתאחדות ונבחרת ישראל אל מול הציבור ובפרט ציבור הנשים, הנערות והילדות. ההחלטה הזו מהווה נזק תדמיתי, ובימים מאז פרסומה יצרה רעש תקשורתי רב ונזק תדמיתי להתאחדות. אנו קוראות לכם לבטל במיידי את מתן החסות להתאחדות לכדורגל כל עוד אלו הם ערכיה, כדי שהערכים המקולקלים שבכירי ההתאחדות מובילים לא ידבקו גם בכם ולא יבטלו את התמיכה האדירה שלכם בספורט הישראלי ובערכיו. גם לכם כמותגים יש אחריות כלפי קהל הלקוחות שלכם והערכים אותם אתם מייצגים. הלקוחות שלכם לומדים ומחליטים היכן ירכשו בהתאם לבחירות שתעשו".

"לא קיבלנו עדיין תגובות מהחברות עצמן", אומרת ליעד סואץ-קרני, אחראית שטח בבונות אלטרנטיבה, בשיחה עם "את", "אנחנו מבינות את הסיטואציה הלא פשוטה שהן נמצאות בה. בכל זאת הן נותנות חסות, הן לא אמורות להתערב במינויים מקצועיים, אבל אני חושבת שבמקרה הזה – שהוא באמת משבר ערכי בין הנבחרת לבין האוהדים והאוהדות שלה, חובתם הערכית להתערב או להביע דעה. ראינו די הרבה פוסטים, וגם טורי דעה של גברים שאומרים שהם לא ילכו למשחק. הם אומרים שאם איכשהו הצליחו להצדיק את זה שאצילי חזר למכבי חיפה, שניסו להסביר שהוא עושה עבודות שירות ועשה טעות ואפשר לסלוח וזו קבוצה פרטית – בנבחרת לאומית אין תירוצים. זו לא קבוצה פרטים, הם מייצגים את המדינה".

ומה לגבי הדברים שאמר חסון?
"ברגע שאתה אומר 'בדקנו וזה לא פלילי', אתה מפספס את הנקודה. הנקודה פה לא משפטית אלא ערכית, ואם אתם לא מבינים שכהתאחדות חלק מהתפקיד הציבורי שלכם זה לייצג ערכים אז יש לנו משבר אמון מאוד גדול. הרי לערן זהבי לא נתנו להשתתף במשחק, בגלל שהוא דרש חדר לבד, בטענה שזה נוגד את ערכי הנבחרת. אז אתם בעצם אומרים שהערכים של אחדות קבוצתית חשובים לכם יותר מערכים של כבוד לנשים והתנהגות ראויה? מה זה מסמן לנערים? שהם יכולים להתנהג ככה ולא יקרה להם כלום, הם לא ישלמו מחיר.הערכים של אחדות קבוצתית חשובים להתאחדות יותר מערכים של כבוד לנשים והתנהגות ראויה. יש פה בעיה רצינית ונותנות החסות צריכות לחשוב אם אלו הערכים שהן מייצגות".

היום (ד') העביר מנכ"ל ההתאחדות יוסי שרעבי מכתב למנכ"ליות שדולת הנשים ואיגוד מרכזי הסיוע, עינת פישר ואורית סולציאנו, זאת בתגובה למכתב אחר ששלחו האיגוד והשדולה ישירות להתאחדות לפני מספר ימים ובו דרישה לבטל את זימונו של אצילי לסגל הנבחרת. במכתב כתב שרעבי, בין השאר, כי "ההחלטה שאצילי יכול להיות חלק מהנבחרת התקבלה באוגוסט 2021. בחנו את כל הנסיבות, לא ניסינו לרגע אחד להסתפק בנימוק הטכני של אי הגשת כתב אישום, קיימנו שיחות אישיות עם השחקן, פנינו לגורמים הבכירים ביותר בקבוצתו מכבי חיפה כדי ללמוד על פעילותו החברתית, על התנהגותו ועוד. התרשמנו כי השחקן לוקח אחריות מלאה על מעשיו ועושה כל שבידו לצעוד בדרך חדשה וראויה. החלטנו כי הוא ראוי לקבל הזדמנות שנייה. טרם זימונו, נדרש עומר אצילי על ידי ההתאחדות לכדורגל לפרסם התנצלות ברורה וחד משמעית".

"ברור לנו כי ההחלטה אינה פשוטה, הדיון שמתפתח בעקבותיה לגיטימי ועדיין אנו רואים כערך משמעותי את האפשרות להעניק הזדמנות שנייה לאדם המכה על חטא ופועל להוכיח כי הוא ראוי לאותה הזדמנות", הוסיף שרעבי במכתב, "נבחרת ישראל מייצגת את מדינת ישראל בזירה הבינלאומית והמקומית ומהווה סמל עבור נשים וגברים כאחד, מבוגרים וצעירים. אנחנו מציבים רף מוסרי גבוה ובלתי מתפשר לכל מי שרוצים ללבוש את המדים הלאומיים וכך נמשיך לעשות".

בנוסף, היום בצהריים הגישו השדולה, איגוד מרכזי הסיוע ובונות אלטרנטיבה עתירה לבית הדין של ההתאחדות לכדורגל בדרישה להקפיא את זימונו של אצילי לנבחרת עד לעריכת שימוע בפני ועדת האתיקה של ההתאחדות שתבחן את התאמתו לייצג את ישראל במדי הנבחרת. זאת בטענה כי הזימון סותר את הדרישה של ההתאחדות לפיה "על שחקן נבחרת להיות ער לעובדת היותו מודל לחיקוי, במיוחד לבני נוער ולשחקנים צעירים". בעתירה נכתב כי "החלטת ההתאחדות להחזיר את אצילי לנבחרת בתקופה סמוכה כל כך למעשים החמורים ולחשיפת ההתכתבויות החושפות את האמת בפרט, אינה סבירה ואף אינה חוקית. ההתאחדות פעלה בניגוד לקוד האתי של הנבחרת, ובניגוד לתקנון המחייב הליך בדיקה של ועדת האתיקה בטרם החליטה האם אצילי מתאים לייצג את ישראל במדי הנבחרת הלאומית".

מטעמו של עומר אצילי ומנבחרת ישראל לכדורגל סרבו להתייחס לדברים. בקשות תגובה נשלחו לכל נותנות החסות והן תתפרסמנה לכשתתקבלנה.

>> איילת זוסמן: "לא קיבלנו בנות לנבחרת כי הן ריחמו על עצמן"