אלקנה נבון, טיקטוקר צעיר ופופולרי, נמצא מת. הרשת הגיבה בצורה הנוראית ביותר שאפשר

אלקנה נבון | צילום מסך מתוך טיקטוק: @elkananavon
אלקנה נבון | צילום מסך מתוך טיקטוק: @elkananavon

מותו של הטיקטוקר אלקנה נבון הציף את הרוע מעל פני הטלגרם והווטסאפ. התיעוד המזעזע גרם למאיה לי לוי לתחושות קשות, ולתובנות על כוחה הנורא של הרשת

88 שיתופים | 132 צפיות

אם יצא לכם לגלול בטיקטוק בתקופה האחרונה יותר מחמש דקות, כנראה שגם אתם נתקלתם באחד מהסרטונים הויראליים של הטיקטוקר הצעיר אלקנה נבון. סרטוניו הפופולריים בהם הוא מבצע שירים שאהב, צוחק על החיים וגם על הייטרים, גרפו מאות אלפי צפיות ועשרות אלפי לייקים. במהלך סוף השבוע האחרון אותר נבון ללא רוח חיים במרכז העיר ירושלים. עוד לפני שפורסם דבר מותו, גללתי בטלגרם, ונתקלתי לצערי הרב בסרטון גרפי, מזעזע וקשה מאוד, של אדם מת שרוע על הרצפה.

הטלפון שלי עוד טען את תמונת הקאבר של הסרטון, ולכן לא ראיתי את התצוגה המקדימה של המחזה הנוראי, ונאלצתי לצפות בסרטון שממש לא רציתי לצפות. מזועזעת והמומה ישבתי לאחר שצפיתי בו, ולאחר מספר דקות כבר קיבלתי עוד הודעה בטלגרם הטוענת כי מדובר בטיקטוקר אלקנה נבון. מטעם דוברות מחוז ירושלים נמסר לנו שבעקבות מותו נפתחה חקירה ושאין חשד לפלילים.

הלב שלי אולי חלש מהממוצע, בטח בנושאים הקשורים למוות, ונכון לרגע כתיבת שורות אלו, הסרטון המזעזע שצפיתי בו בלי כוונה עוד מתנגן לי בראש, אני עוד רואה את דמותו על הרצפה ומרגישה כבדות נוראית על המוות המיותר וזעזוע מהמראה הנורא. אני לא מבינה איך אפשר לצרוך תוכן כזה בכלל, בטח שלא להעביר הלאה, ובטח שלא לחפש במטרה מכוונת את הסרטון המזעזע.

אני לא תמימה וראיתי הרבה דברים שחורים, רעים וקשים ברשת. לא חדש לי שזה קיים. בטלגרם אגב במיוחד, מאחר והצנזורה שם כמעט לא קיימת, דבר שמאפשר לכל סרטון להישלח ולהיות מופץ לאלפי אנשים בדקות בודדות, גם אם התוכן בו הוא קשה מאוד. דוגמאות לתכנים נוספים שמופצים שם (אזהרת טריגר למשפטים הבאים): סרטוני עריפת ראשים, סרטוני בעילת גופות, סרטוני התעללות בחיות, סרטונים מיניים של קטינים ועוד.

החלק השחור של הרשת, המקומות המאפשרים הפצת תכנים שכאלה, בדרך כלל נדחקים לפינות החשוכות של האינטרנט. אפשר להגיע לשם בקלות, אם רוצים, אבל הם לא קופצים לך בפיד לרוב, והם לא מופצים בצינורות המקובלים כך שלא באמת נתקלים בכמויות הרוע האלה. מתחת לפני השטח ובלי שאתם יודעים, התכנים האלה מגיעים לאלפי אנשים שצורכים מרצונם תכנים גרפיים וקשים שכאלה. אך הפעם הסרטון של נבון צף מעל לפינות החשוכות והגיע להמון אנשים, גם כאלה שלא רצו להיחשף לכזה דבר. כעת הסרטון מופץ ברחבי הרשת וגם ילדים כבר הספיקו להיחשף אליו.

תרבות צריכת התכנים הגרפיים קיימת כאן כדי להישאר. כשהכל פרוץ ברשת ואין מעצורים, אין לי סיבה לצפות שזה הולך להפסיק. לתלות תקוות ברצונו הטוב של צוקרברג, או של מנהלי הפורומים בטלגרם זו גישה חסרת כל שורשים במציאות. לקבל סעד מהרשויות, מהממשלה והמהמשטרה שישמרו עלינו – גם זה נאיבי לצערנו באופן בלתי סביר. כל שנותר הוא לסמוך על עצמנו: אנחנו אלה שצריכים לא לאפשר לפינות החשוכות לצוף למיינסטרים ובשלוש מילים: פשוט לא להעביר.

זה לא כזה מסובך – פשוט תחשבו על עצמכם: אם חלילה זה יהיה הילד שלכם, אמא שלכם, הבן דוד הרחוק שלכם, חבר מהיסודי – איך אתם הייתם מרגישים אם חלילה הייתם נתקלים בסרטון שבו הם מצולמים בדקות האחרונות לחייהם? איך הייתם חיים עם הידיעה שכל המדינה חולקת איתכם את הרגע הנורא הזה מבלי שרציתם? בעולם מתוקן המחשבה הזו אמורה להספיק כדי לעצור את האצבע שממהרת לפתוח ולהעביר הלאה. נכון, העולם עדיין רחוק מלהיות מתוקן, רגע לפני יום כיפור, בואו נעשה משהו כדי לתקן אותו, אם לא בשבילנו אז לזכרו של אלקנה נבון.