"משפחות החטופים שבורות. הפחד הגדול הוא שהצעירות נאנסות"

אסתר קסטרו | צילום: אינסטגרם esther_castro55@
אסתר קסטרו | צילום: אינסטגרם esther_castro55@

כוכבת הילדים אסתר קסטרו מלווה צמוד את משפחות החטופים, ובעיקר את חברתה אורלי, אימא של החטופה דניאלה גלבוע בת ה-19. היא מספרת על הזמרת המוכשרת שהיא ועל אובדן האופטימיות של המשפחות

88 שיתופים | 132 צפיות

שלוש צעירות חטופות הופיעו לאחרונה בפנים מבועתות בסרטון שהחמאס פרסם במסגרת הטרור הפסיכולוגי שלו. היו שם קרינה ארייב 19, דורון שטיינברכר 30 ודניאלה גלבוע 19. כוכבת הילדים אסתר קסטרו, מכירה היטב את דניאלה, שנחטפה ביום שחור של השבעה באוקטובר. "דניאלה מנגנת על פסנתר והיא יוצרת אמיתית, זמרת מוכשרת שאוהבת לשיר, לכתוב ולנגן, זה המסלול שלה", היא מספרת.

>> "זה הורג אותנו": זה מה שעושים לבנות ולאחיות שלנו בשבי

דניאלה גלבוע (מימין), קרינה ארייב ודורון שטיינברכר בסרטון שפרסם חמאס | צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א חוק זכויות יוצרים
דניאלה גלבוע (מימין), קרינה ארייב ודורון שטיינברכר בסרטון שפרסם חמאס | צילום: רשתות חברתיות, סעיף 27א חוק זכויות יוצרים

>> סרטון החטיפה של שירי ביבס קורע את הלב. המציאות עצובה עוד יותר

קסטרו הגיעה לראשונה למטה החטופים בזכות חברתה, אורלי גלבוע, אימה של דניאלה. השתיים שירתו יחד בלהקה צבאית והן מתגוררות כיום בשכנות באם המושבות בפתח תקווה. נועה בת ה-15, בתה הקטנה של אורלי, הייתה בגן עם הבת של אסתר והן שומרות כל השנים על קשר. לאחרונה, בעצרת שהתקיימה בפתח תקווה להחזרתה של דניאלה תושבת העיר, הופיעו אורלי ואסתר. כשהן שרו את "אנא בכוח", לא נותרה עין יבשה. לדניאלה יש חבר מגיל 14, רועי שמו, כך אסתר מספרת. בערב שנערך לכבודה היה גם רב. "בעזרת השם", הוא אמר לרועי, "כשהיא תחזור, תציע לה נישואין".

"המשפחות שבורות. הן איבדו את האופטימיות. התחושה היא ששום דבר לא זז. הפחד הגדול הוא לגבי הצעירות והחשש שהן נאנסות, והדעת לא יכולה לשאת את זה"

 

את קסטרו, אפשר לראות כבר שלושה חודשים בין כל משפחות החטופים הנפגשות בכיכר החטופים בתל אביב מדי שבת. היא קשורה מאוד למשפחות, במיוחד למשפחותיהם של החטופים עידן שתיוי, חנן יבלונקה ועומר שם טוב, ולעוד רבים.

אסתר קסטרו | צילום: מוטי דביר
אסתר קסטרו | צילום: מוטי דביר

בתקופת המלחמה הוציאה קסטרו שיר בשם "אור של תקווה", שכתבה והלחינה היוצרת מירב האוסמן. "בתקופה המורכבת של המלחמה החלטנו ליצור שיר שמדבר על האמונה בטוב, והוא הפך להמנון הלא רשמי של מטה המאבק, ובשבילי לשיר את השיר הזה זוהי שליחות", אומרת קסטרו.

>> הצילו: 14 נשים שעדיין בשבי מתחננות שיחלצו אותן

"אמן שהטוב על הרע יתגבר והרוח בתוכנו לעולם לא תישבר\ יחד זו העת לקום ולהתאחד\ יחד זה כוח מהכאב לצמוח זה הזמן לתת ידיים לחבר\ השחר עוד יפציע", מתוך "שיר של תקווה".

"אני מוצאת את עצמי שרה את השיר הזה שוב ושוב, משפחות החטופים מצטרפות ואני מרגישה חלק בלתי נפרד מהן", אומרת קסטרו.

"אורלי, אימא של דניאלה, היא אישה חזקה ומנסה לשמור על אופטימיות. קשה אפילו לתאר איזו עוצמה יש באישה הזאת, אבל כמובן שקשה לה מאוד"

 

באחד הימים בכיכר החטופים היא פגשה את אסנת, אימו של זוכה "הכוכב הבא" תמיר גרינברג. "אמרתי לה שכשדניאלה תחזור מהשבי אני רוצה לעשות חיבור מקצועי בינה לבין תמיר. בהמשך הערב סיפרתי על המפגש לאורלי, אימה שלה, והיא התחילה לבכות. כששאלתי אותה מה קרה, היא סיפרה שתמיר הוא הזמר האהוב על דניאלה".

איך אורלי מתמודדת?
"אורלי היא אישה חזקה, היא מנסה לשמור על אופטימיות. קשה אפילו לתאר איזו עוצמה יש באישה הזאת, אבל כמובן שקשה לה מאוד".

כמי שנמצאת הרבה עם משפחות החטופים, מה התחושה במטה כרגע?
"המשפחות שבורות. הן איבדו את האופטימיות. התחושה היא ששום דבר לא זז, לא יודעים מתי זה יגמר ואין צפי לכלום. אני מתכוונת להישאר שם עד שכולם יחזרו. הפחד הגדול הוא לגבי הצעירות והחשש שהן נאנסות, והדעת לא יכולה לשאת את זה. כשאלי שתיווי, אביו של החטוף עידן שתיווי, החל את ההפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, גם אני הייתי שם באוהל משלי לאות הזדהות. כשהם שם לא אוכלים, גם אני לא אוכלת".

ראש הממשלה או מישהו מטעמו יצא אליכם?
"לא. השכנים מסביב לבית ראש הממשלה פתחו לנו את ביתם, הציעו לנו להתקלח ולאכול, אבל נשארנו באוהלים וקפאנו מקור. ועדיין, מהו הסבל שלנו לעומת הסבל של החטופים".

אסתר קסטרו | צילום: מוטי דביר
אסתר קסטרו | צילום: מוטי דביר

>> "קר לו? יש לו אוכל?": אשתו של החטוף רון בנימין מפחדת כל הזמן

קסטרו, 48, שהייתה נקראת בצעירותה אתי ולא אסתר, הייתה ילדה-זמרת שהופיעה בפסטיבל שירי הילדים, שירתה בלהקה צבאית, הופיעה לצד דנה אינטרשיונל באירוויזיון והייתה גם זמרת ליווי של יהורם גאון ושמוליק קראוס לפני שכיכבה בלהקת "חמסה", שסומנה כהבטחה גדולה בשמי הפופ המקומי, אך התפרקה כעבור ארבע שנים. בפרק א׳ שלה היא הייתה נשואה לקומיקאי שבי זרעיה, ואחרי חמש שנות חברות פלוס שש שנות נישואים עם בת משותפת, הם החליטו להתגרש.

בתחילת שנות הארבעים שלה היא המציאה את עצמה מחדש ככוכבת ילדים, והיום היא ממוקמת במקום טוב באמצע בין יובל המבולבל, מני ממטרה, מיקי מוכתר ומיכל הקטנה. היא מככבת בין השאר בערוץ בייבי, בתוכניות הטלוויזיה לקטנטנים "האוטוגלידה של אסתר" ו"אסתר ופרוטי".

גם אתם האמנים נפגעתם בגלל המלחמה.
"מאז השבעה באוקטובר החיים של כולנו השתנו וגם בתעשיית הילדים הופעות בוטלו. בחודש הראשון למלחמה ישבתי בבית. הייתי בהלם מטורף, ואז החלטתי שאני מרימה את עצמי. הבוקרית שלי ב-NMC, שסוגרת בימים רגילים הופעות, פתחה קבוצת ווטסאפ למיוצגים כמו יובל המבולבל, מני ממטרה ומיכל הקטנה, וכל הזמן שאלה בקבוצה מי פנוי להתנדב להופיע בפני מפונים במקומות השונים. ככה חרשתי את רוב המלונות עם המפונים בישראל".

היו הופעות שנחרטו בך במיוחד?
"למשל, אימא של ילדה שפונתה מאשקלון ביקשה שאבוא לשמח אותה ליום הולדתה, והגעתי למלון בהרצליה. כשפנתה אליי רבקה, אשתו של החטוף אלקנה בוחבוט, וסיפרה שבנם בן שלוש אוהב אותי, קבעתי לנסוע אליה למבשרת ציון. הסתכלתי על התמונה של אלקנה, שאני מכירה מכל הסרטונים, והתחלתי לבכות. בהדרגה אני מקבלת תאריכים להופעות, ויש לי מופע משותף עם מירב האוסמן, אז אני מנסה להרים קצת את הראש, אבל שום דבר לא יחזור לעצמו עד שכל השבויים שלנו יחזרו הביתה".