עזרת נשים: 7 דרכים לייצר משפחה שוויונית

משפחה מודרנית | צילום מסך
משפחה מודרנית | צילום מסך

הדרך לתא משפחתי שוויוני מתחילה בבית, ממשיכה למסגרות ופוסחת על הרבנות. עזרת נשים - כל הדרכים לחזק נשים, פרויקט מיוחד

88 שיתופים | 132 צפיות

כידוע, החינוך האמיתי מתחיל בבית, ובשביל שהבנות שלנו יגדלו להיות נשים חזקות ושהבנים שלנו יגדלו להיות גברים שאינם דושבגים, זה המקום הראשון שבו צריך לשמש עבורם דוגמה. מה זה אומר? ובכן, לא לתייג את הילדים בתיוגים סטריאוטיפיים, לקיים זוגיות שמבוססת על שוויון מגדרי בחלוקת התפקידים בבית ולא לעשות את המוות לאימהות אחרות שפועלות אחרת מאיתנו.

01

אל תתחתני ברבנות

כל עוד מוסד זה אינו מעניק לנו שוויון זכויות, מפלה נשים בהסדרי גירושין ודוגל בטקסים ארכאיים ומשפילים, למה שנשתף איתו פעולה? למה שנצטרך לעבור הדרכת כלות שבה נלמד כיצד לטחוב סמרטוט לוואגינה כדי לוודא את תום הווסת? ובל נשכח את שטר המכר הנודע ככתובה, משל היינו נעליים באסוס. יש היום דרכים קלות, נעימות והגיונית יותר להתחתן. יש מיזמים שמציעים לערוך חתונה אורתודוקסית שאינה תחת חסות הרבנות, למשל "חופות" מבית היוצר של "השגחה פרטית", או המיזם "נישואים פרטיים כהלכה" בהובלת "מבוי סתום". מי שבעניין של טקס מסורתי או חילוני, ואפילו מעוניינת לעצב לעצמה טקס מותאם אישית, מוזמנת לעיין באתר של "הוויה".

Season 4 Drinking GIF by Friends - Find & Share on GIPHY

02

תני דוגמה לחלוקת תפקידים שוויונית בבית

טיפ חשוב לחיים: לפני שאת מתחתנת עם מישהו, הביני מה חלוקת התפקידים בבית הוריו, כדי שתדעי מהו המודל הזוגי שנצרב לו בתודעה ומהן הציפיות שלו מביתכם המשותף. מחקרים מראים שאפילו בבתים שנחשבים שוויוניים יותר מבחינת חלוקת המטלות בבית, פעמים רבות בת הזוג עדיין נותרת בתפקיד המנהלת המקצה משימות, והעומס המנטלי של ניהול המשפחה עדיין נותר כולו שלה. עומס זה יוצר סטרס רב ומצוקה. חשוב להיות מודעת לתופעה הזו ולהשלכות המזיקות שלה, לשאוף לדינמיקה שוויונית אמיתית מול בן הזוג, להדגיש בפניו את הציפיות שלך ולחלק גם את האחריות ולא רק את המטלות. כך תוכלי לחוות פחות סטרס ולהוות דוגמה ומופת של שוויון לילדייך. שרון בריקמן, חוקרת צרכנות ומנהלת הבלוג "האישה שהפסיקה לקנות", הנחילה את הגישה הזו בביתה שלה וכללה בה את ילדיה: "אצלנו בבית יש חלוקת עבודה במטלות ואני יושבת כל בוקר באפליקציה המשפחתית שלנו לניהול עבודות הבית ושולחת משימות: באיזה יום מנקים אסלות, מתי מנקים את החדרים, מי אחראי על מה. כך הילדים הפנימו שיש להם אחריות, הילדה יודעת שהיא אחראית על הכביסות והילד יודע שהוא אחראי על הכלים. לקח לי שנתיים להגיע להישג המדהים הזה".

Vacuuming Freddie Mercury GIF - Find & Share on GIPHY

03

פקחי עין על מערכת החינוך

גני הילדים ובתי הספר הם זירה משמעותית בתהליך הסוציאליזציה של ילדינו. בין כל התחומים המכוסים בחומר הלימוד הלא רשמי – יכולות חברתיות, ריכוז, אומנות החרטוט והתמחות בתירוצים – נמצאות גם אמונות וציפיות בענייני מגדר. לא פעם מערכת החינוך ממגדרת את הילדים שלנו, למשל על־ידי הקצאת תפקידים שונים לאבא/אימא של שבת או החלת קוד צניעות שונה לנשים ולגברים. אל תבליגי והשמיעי קולך, מי יודע, אולי אפילו תצליחי לשנות.

Music Video Britney GIF - Find & Share on GIPHY

04

אל תמגדרי את הבת שלך

זרמי עם הילדה שלך על תחומי העניין שלה, רשמי אותה לאיזה חוג שבא לה, ואפילו כדאי ליזום שיחה שבה תפרסי בפניה שלל אפשרויות פחות מובנות מאליהן. לכי תדעי, אולי בתך תתגלה כגאונה טכנית, תבנה לך בבית גנרטור מסליל מגנטי, ובסוף אפילו תוכל לתקן לך את המחשב? אה? לא חשבת על זה כשרשמת אותה לבלט, תחביב שלא יחזיר את ההשקעה הכלכלית ובוודאי רק ישאב ממך כספים עבור הפסיכולוגית שהיא תצטרך כשהיא תגדל.

Jim Carrey Ballet GIF - Find & Share on GIPHY

05

אל תמגדרי את הבן שלך

למה החברות בין אוטיס ואריק מהסדרה המדוברת של נטפליקס "חינוך מיני" כל כך מרגשת אותנו? משום שמדובר בשני בנים שרוקמים ביניהם קשר משמעותי ומשוחחים בפתיחות על קשיים ורגשות. אם את רוצה שבנך יגדל בעולם שבו מותר לו להיות פגיע, מותר לו להזדקק לעזרה ולתמיכה ומותר לו לפתור בעיות באמצעות מילים, עודדי אותו לשוחח על הרגשות שלו ואל תלעגי לו כשהוא בוכה. ניפוץ הסטיגמות המגדריות והגבריות הרעילה יאפשרו לו לחוות פחות מתחים, הסתרה ובדידות והאפקט של זה יחזור אל הנשים כמו בומרנג, בכך שיאפשר גם להן עצמן להשתחרר מכבלי המגדור ולהיתקל בפחות דושים בבגרותן.

High School Hug GIF by NETFLIX - Find & Share on GIPHY

06

גברים, קחו חופשת לידה

למה? תקראו כאן.

90S Baby GIF by 1st Look - Find & Share on GIPHY

07

הפסיקי לשפוט אימהות אחרות

מאת קרן אלאלוף שרעבי, מייסדת קבוצת הפייסבוק "מאמאצחיק"

לא הרבה יודעים את העובדה ההיסטורית המדהימה הזאת, אבל כשמושית שברה את לוחות הברית במעמד הר סיני, היא הייתה ביום הורמונלי במיוחד ועצבנית רצח. כמו כן, היו שם בלוחות הברית המקוריים 11 דיברות ולא 10 דיברות כפי שנהוג לחשוב, כשהדיבר ה־11 הוא: "לא תשפטי את אחותך". נשים מפגיזות מתותח אחת על השנייה מתוך מחשבה עילאית ומתנשאת, וכולנו חוטאות בכך, בלי יוצא מהכלל. כי כמה כיף לחשוב שבגלל שהילד שלך הולך לישון מתוקתק עם פיג'מה מפנקת, ולעולם לא עם בגדי הגן, או רחמנא ליצלן עם חולצת בית הספר למחר, את לכאורה אימא טובה יותר. ניוז פלאש: את לא! לכולנו יוצאת לפעמים המפלצת עם הכתר על הראש שחשה עצמה. זאת שבלי לחשוב פעמיים שופטת את החברה שלה, את השכנה שלה, את האימא מהגינה הציבורית. מעבירה עליה ביקורת, מקטינה אותה, מעקמת לה את הפרצוף וגורמת לה להרגיש חרא עם עצמה. כולנו צריכות לצאת לנשים אחרות מהרחם, מהצלחת, מהקישקע, מהנשמה. אפשר להפוך את היוצרות. במקום שנתהדר ב"כמה אני יותר מוצלחת" ואיך אני יכולה "לחנך" אימהות אחרות שיהיו "מוצלחות כמוני", צריך לקבל את השונה בין המאמות. אנחנו נשים שונות ולכן גם האימהות שלנו שונה: אין קו מנחה. אין נכון ולא נכון. אין מדריך חובה לאימהות האופטימלית. אם ניתן לחברות שלנו ולנשים סביבנו את התחושה שהן בסדר כמו שהן, ושאפשר אפילו לצחוק ביחד על ההבדלים בינינו, נרגיש יותר טוב כאימהות, כנשים וכבנות אדם.

קרן אלאלוף שרעבי | צילום: איליה מלניקוב
קרן אלאלוף שרעבי | צילום: איליה מלניקוב

> עזרת נשים: כל הדרכים לחזק נשים כל יום בשנה – הפרויקט המלא