עתידות: ב-2020 הגבר שלך יצא לחופשת לידה, אולי

צילום מסך מתוך הסרט "למה לצפות כשאתם מצפים"
צילום מסך מתוך הסרט "למה לצפות כשאתם מצפים"

חופשת לידה לאבות תיצור שיוויון מגדרי אמיתי בשוק העבודה ובתא המשפחתי וגם המשק ירוויח ממנה. בקרוב אצלנו? כנראה שלא

88 שיתופים | 132 צפיות

בימים אלה עמל משרד ראש הממשלה על גיבוש מדיניות חדשה,שתבטיח חופשת לידה בלעדית לאבות. במסגרת הרפורמה יורשו אבות לקחת חופשה בת חודש ימים, ולקבל עבור זמן זה את מלוא שכרם מהביטוח הלאומי. אל דאגה, כל זה בנוסף ולא במקום חופשת הלידה האימהית.

>> או שתפסיקו להביא ילדים, או שתתחילו לגדל אותם טוב יותר

לדברי יערה מן, מנהלת תחום שוק התעסוקה בשדולה הנשית, המתכונת הזו הוכחה כאפקטיבית באירופה, הן מבחינת קידום מימוש הזכות לאבהות פעילה והן בנוגע לצמצום הפערים המגדריים בשוק העבודה. "בישראל, הזכות לחופשת לידה היא זכות של האימא. זה מספר משהו על האופן שבו החברה שלנו תופסת אימהוּת ואבהוּת ומייצר מציאות חברתית מסוימת", היא אומרת.

כל חודש של חופשת לידה המנוצלת על־ידי האב, מעלה את שכרה של האם בשיעור של כ־7.6 אחוז

הזכות לדמי לידה לאב בישראל נקבעה ב־1998 ולפיה לאחר ששת השבועות הראשונים יכולה האם להעביר חלק מחופשת הלידה לאב. מחקר שהובילה מן מטעם שדולת הנשים ופורסם בפברואר 2018 מצא ששיעור האבות שבוחרים לנצל זכות זו עומד על חצי אחוז, כ־700 אבות בשנה בלבד. כשמשווים את ישראל למה שקורה בעולם, למשל, למדינות החברות ב־OECD, עולה כי ישראל נמצאת במקום ה־32 מתוך 39 מדינות במדד אורך חופשת הלידה המשולמת לאבות. לעומת זאת, במדד המקביל לאימהות, ישראל מדורגת במקום ה־12. "בסופו של דבר, ההוצאה הממשלתית על חופשות לידה והורות פר משפחה גבוהה פי 2.5 בקרב מדינות ה־OECD מזו של ישראל", אומרת מן. "לכאורה ניתן לתלות זאת בשיעור הילודה הגבוה, אך גם בשקלול נתון זה מדינות ה־OECD עדיין משקיעות בכל משפחה פי 1.5 יותר מישראל".

לדברי מן, קיים מנגנון היזון חוזר בין אי־השוויון בספרה הפרטית, דהיינו בתא המשפחתי, לזה שבספרה הציבורית. "האפליה המגדרית בשוק העבודה מזינה את חלוקת התפקידים המסורתית בבית, שבתורה משמרת את המבנה המפלה של השוק, וחוזר חלילה", היא מפרטת. "משקי בית רבים עדיין מסתמכים על הגבר כמפרנס עיקרי ועל האישה כמפרנסת משנית, וכתוצאה מכך אימהות נותרות בתפקיד המטפלות העיקריות בילדים, ומודל ההורות השמרני משתמר".

כך גם אימהות רבות מוצאות את עצמן נאלצות להסתפק במשרות חלקיות, שהן זוטרות ברובן. "כשאישה הולכת להתראיין למשרה חדשה או כאשר היא מתמודדת על קידום, המעסיק רואה לנגד עיניו את חופשות הלידה שהיא עתידה לקחת, ואת הימים שבהם תבקש לצאת מוקדם. הוא לא רוצה את הבלגן הזה אז הוא מעדיף את הגבר שמתמודד מולה. ברגע שהמעסיקים יראו שגם גברים מתכוונים לצאת לחופשות לידה, זה יהפוך להיות קריטריון פחות רלוונטי".

יערה מן, שדולת הנשים: "כשאישה הולכת להתראיין למשרה חדשה או כאשר היא מתמודדת על קידום, המעסיק רואה לנגד עיניו את חופשות הלידה שהיא עתידה לקחת"

מחקר שפורסם ב־2010 מטעם קרן המחקר השוודית IFAU מצא כי כל חודש של חופשת לידה המנוצלת על־ידי האב, מעלה את שכרה של האם בשיעור של כ־7.6 אחוז. השפעה זו אינה מוגבלת לטווח הקצר שכן אב שמבלה זמן בטיפול בבנו או בבתו, צפוי להיות שותף פעיל יותר בטיפול בהם לכל החיים.

על־פי דוח שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית ב־2018, כאשר עולה שיעור הנשים העובדות במשרה מלאה, המשק כולו מרוויח. לפי הדוח, אם פערי השכר בין גברים לנשים יצטמצמו במחצית, תפוקת המשק הכללית תוכל לעלות ב־22 אחוז.

מחקרים שנעשו ברחבי העולם מגלים כי בילוי זמן איכות עם האב תורם להתפתחות הקוגניטיבית והרגשית של התינוק, מפחית בעיות התנהגות בהמשך החיים ומשפר הישגים בלימודים. בתמורה מעניקים התינוקות לאבותיהם תחושת סיפוק מעצם מעורבותם הפעילה בגידולם. כל זה נשמע נהדר ומשרד ראש הממשלה אפילו מביע נכונות לקדם את המהלך, אבל נוכח הקיפאון הפוליטי ייקח עוד זמן עד שכל זה יבשיל לכדי חקיקה, מבהירה מן.

>> הורות לגיל הרך בישראל זה בית קברות לפמיניזם