חמישים גוונים: עשור לספר שהכניס את הבדס"מ למיינסטרים

מתוך "50 גוונים של אפור"
מתוך "50 גוונים של אפור"

"חמישים גוונים של אפור" הצליח לשנות את התפיסה ביחס לארוטיקה, משהו שאף ספר לא עשה לנו בעוצמות כאלו לפניו. החודש הוא חוגג עשור: חמישה דברים שהוא לימד אותנו ועוד חמישה שעדיף לשכוח

88 שיתופים | 132 צפיות

החודש מציינים עשור ליציאת הספר הארוטי שסחף את נשות העולם "חמישים גוונים של אפור". הספר זכה באהבת הקהל והישגים חסרי תקדים לספר שתואר בתחילת דרכו כ"ספרות אירוטית לעקרות בית": רב מכר עולמי שתורגם ל-52 שפות, הוליד שני ספרי המשך ואף קיבל גרסה קולנועית בשנת 2015.

אך ההישג הגדול ביותר של הספר הוא הכנסת עולם הבדס"מ למיינסטרים, כשהציג במרכז עלילתו מערכת יחסים רומנטית של שולט ונשלטת בין גיבורת הספר אנסטסיה סטיל ומושא אהבתה המיליארדר כריסטיאן גריי. למרות ההצלחה הכבירה של סדרת "חמישים גוונים" היא לא חפה מבעיות. בשנים האחרונות "חמישים גוונים" מקבלת גלי ביקורת בעקבות תנועת MeToo ושינוי מהותי בשיח על מערכות היחסים בין גברים ונשים, במיטה ומחוצה לה.

חמישים גוונים של אפור
חמישים גוונים של אפור

לכבוד חגיגות העשור בחרנו עשרה דברים שלמדנו מסדרת "חמישים גוונים" – חמישה שכדאי להפנים וחמישה שעדיך לשכוח:

בצד הטוב של המיטה:

  1. צעצועי מין במיינסטרים
    מעט לאחר יציאת הספר בארץ המקור שלו, אנגליה, בעלי חנויות מין רבים במדינה טענו כי מדפיהם רוקנו מצעצועי מין ואביזרי קשירה. זאת הייתה הקפיצה הגדולה ביותר במכירת מוצרים אלו בעשר השנים האחרונות. הרבה זוקפים לזכות "חמישים גוונים של אפור" את ה"נרמול" שהוא עשה לשימוש בצעצועי מין, וההשפעה שלו נראית עוד שנים קדימה כאשר חברות צעצועי מין רק מדווחות על גידול במכירות משנה לשנה.

  1. לא חייבים להיות משוגעים כדי לאהוב בדס"מ
    כריסטיאן גריי הוא חתיך ומוצלח שאוהב בדס"מ. עד כה, בסרטים, סדרות וספרים, אנשים שאוהבים אלימות בעת קיום יחסי מין היו נחשבים כבעלי הפרעה נפשית, כשבפועל המציאות מספרת אחרת: קהל הבדס"מ מורכב מאנשים מגוונים בגילאים שונים, מקצועות שונים ולאומים שונים. הצגת כריסטיאן גריי כאיש קריירה מוצלח שגם אוהב להכאיב במיטה גרם לאנשים רבים שמעולם לא התנסו או שמעו על בדס"מ להיפתח לעולם הזה.

  2. נשים לא מתביישות לאהוב אירוטיקה
    הדיון סביב נשים וצריכת תוכן מיני (פורנו, ספרות ארוטית וכ'ו) מוצג כ"מביך" ו"לא נעים" במדיה. באופן כללי, נשים לא אוהבות לדבר על אוננות, צפייה בפורנו וסיפוק צרכים מיניים מאחר שהן חונכו להתבייש במיניות שלהן. הצלחתו הכבירה של "חמישים גוונים של אפור" הוציאה את כל אוהבות ספרות הארוטיקה מהצללים וגרמה להן להיות גאות במיניות שלהן. זאת הפעם הראשונה שספר ארוטי נכנס לשיח ברצינות כה תהומית וסחף אחריו את העולם. לאחר יציאתו, ספרות ארוטית הפכה להיות חלק מהרגלי הצריכה שלנו ולא סוד שיש לשמור מהסביבה.

  3. החלטיות זה מגניב
    בשונה מהרבה גברים בעולם, כריסטיאן גריי יודע מה הוא רוצה והוא יודע איך לנסח את זה כמו שצריך. הוא רוצה את אנה ולאורך כל הסדרה מאוד ורבלי לגבי מה שהוא רוצה: בין אם זה במיטה או איך שהוא רוצה שהקוקטייל שלו בדיוק יוגש. כריסיטאן גריי יודע איך להסביר לאדם שמולו מה הוא מרגיש ומה הוא רוצה בצורה יחסית פשוטה. זה אמנם יכול לצאת לעיתים קצת טרחני אבל אי אפשר שלא לשבח אותו על ההחלטיות שלו.

  4. הצגת מערכת יחסים שבה ניתן להיות פגיע
    לכריסטיאן יש היסטוריה הכוללת טראומה ואלימות בתחילת חייו, והוא במשך שנים ניסה להדחיק את הכאב שעבר. כאשר מערכת היחסים של אנה ושלו מתחילה להתפתח הוא נותן לה להיכנס לעולמו הרגשי ומספר לה על עברו, ועל כך שחונך כגבר לא לבכות על מה שעבר אלא להמשיך קדימה. לאורך הספר נאמר כי כריסטיאן "לא בוכה אף פעם" אך הוא מצליח להיפתח ולבכות בפני אנה ולהיות פגיע בפניה. לצד זה, כמעט במשך כל הסדרה אנה מראה פגיעות ופתיחות כלפיי כריסטיאן. למרות שיש בכך תמימות מסוימת (בכל זאת, היא הייתה בת 21 כשהכירו) היא לא מפחדת לחשוף את עצמה לכריסטיאן.

היינו מוותרות בשמחה:

  1. כריסטיאן גריי הוא גבר רעיל
    צר לנו להרוס לכן את דמותו של מושא האהבה הראשי בספר, אך כריסיטאן גריי מייצג גבריות רעילה ואלימה (ללא קשר לאהבתו לבדס"מ). הוא עוקב בצורה אובססיבית אחרי אנה ונוהג בה בצורה מניפולטיבית. כאשר היא אינה מוכנה להיות כנועה בפניו, הוא משתמש בכל האמצעים האפשריים על מנת לשכנע אותה להסכים לכך. היא מסכימה להתנסות איתו מאחר שהיא לא מרגישה בנוח והיא ביישנית מדי בכדי להגיע משהו. מלכתחילה זאת סיטואציה לא בריאה. הרומנטיזציה שדמותו עברה במהלך השנים גרמה לקהל להיות עיוור לכך שגריי מראה במשך הסדרה סימנים של גבר מתעלל. בנוסף, גריי בוגד באנה, שזה סתם דושי מצדו.

  2. בדס"מ ללא הקשר
    כפי שסיפרנו לכן בכתבתנו על בדס"מ לייט – לפני שמתנסים בבדס"מ דרוש תחקיר. ישנן דרכים בריאות ואתיות להגיע להסכמה על השילוב בין יחסי מין לכאב, אשר כוללות תקשורת, היכרות עצמית ובגרות נפשית. "חמישים גוונים" מציגה באופן קז'ואלי את התפיסה שסקס לוהט חייב בהכרח לכלול כאב. זאת הנחה לא נכונה. כריסטיאן גריי חוזר פעמים רבות שאלימות מדליקה אותו, ואחד הקונפליקטים המרכזים בסדרה היא העובדה שאמנם אנה אוהבת את כריסטיאן – אבל היא נאלצת להסכים להיכנס לעולמו המיני בשביל הזכות לאהוב אותו. נכון, מדובר בספר פנטזיה ארוטי, אך הוא יוצר קישור לאו דווקא נכון בין אלימות לחיי מין מספקים. בעולם בו אחת מתוך חמש נשים כנראה תעבור פגיעה מינית, לא כדאי לפאר שימוש לא זהיר באלימות במיטה.

  3. הטראומה של כריסטיאן גריי
    עפ"י הספר הסיבה לחיבתו של כריסטיאן לאלימות במהלך יחסי מין נובעת מהתעללות שעבר בעצמו. למרות שיכולה להיות הצדקה פסיכולוגית של אדם שנפגע בעברו לפגוע באחרים – קישור הטראומה של כריסטיאן לצורך שלו בשליטה וכוח ביחסי מין אינה עושה חסד לקהילת הבדס"מ. בראיון בנושא למגזין "את" אמרה הסקסולוגית שלי ורוד: "הסיבה לכך שכריסטיאן גריי מ'חמישים גוונים' אוהב לשלוט ולהכאיב היא שהוא עבר התעללות מינית בעצמו. בעיניי זה פרט מידע שאפשר היה להשמיט. לאנשים יש מגוון רחב של סיבות למה הם אוהבים BDSM, ולא כל מי שהתעללו בו בהכרח יאהב להכאיב לאחרים".

  4. שאלת ההסכמה
    אחד הדיונים שיציאת "חמישים גוונים" עורר הוא בשאלת ההסכמה של אנה לכל מה שקורה בספר. אנה מתוארת כאינטיליגנטית אך ביישנית, בתולה ולא מנוסה. כריסטיאן גריי הוא האדם הראשון איתו היא שוכבת ומתנסה איתו במיטה. רבים טוענים כי נכפה על אנה להיכנס לעולמו האלים של גריי, אך יש לציין כי מהצד השני יש הטוענים כי "חמישים גוונים" דווקא תומך ומעודד הסכמה, מאחר וכריסטיאן קשוב לאנה ומפסיק כאשר היא משתמשת במילת הביטחון שלהם.

  5. רעל בין נשים
    בעולם של "חמישים גוונים" לא שמעו על הביטוי "אישה לאישה מלכה". כמעט כל הדמויות הנשיות שנקרות בדרכה של אנה במהלך עלילות הטרילוגיה רוצות לגנוב לה את הגבר, ולבצע עליו מניפולציות. עוד בספר הראשון כריסטיאן גריי מוצג כאליל בנות מחוזר אך עושה רושם שהוא נמשך ומסתובב רק עם נשים רעות ורעילות.