מוטי רייפ: "אני מודה שרצינו לגוון, אבל בסופו של דבר דוגמנית צריכה להיות דוגמנית"

מוטי רייפ | צילום: לנס הפקות
מוטי רייפ | צילום: לנס הפקות

הוא לא מתרגש מנטישתם של המעצבים הוותיקים, הוא שמח לפתוח את התצוגות לקהל הרחב והוא התגעגע לדוגמניות שזה המקצוע שלהן. מוטי רייפ יוצא לדרך עם שבוע האופנה קורנית תל אביב 2022

88 שיתופים | 132 צפיות

לפעמים נדמה שמוטי רייפ היה פה תמיד, משחר ההיסטוריה של האופנה הישראלית. זה כמעט נכון. אנשי התעשייה המקומית ימלמלו את שמו, גם אם תעירו אותם באמצע הלילה, כשהם לבושים בפיג׳מה מעוצבת, ובטח השבוע, כשהרבה מעצבים לא עצמו עין, לקראת שבוע האופנה קורנית תל אביב 2022 שיוצא היום (ראשון) לדרך בנמל תל אביב.

>> שירלי בוגנים: "המקרה שלי לא היה סיפור סינדרלה"

רייפ בן ה-57, יזם ומפיק, התחיל לפלרטט עם תעשיית האופנה הישראלית כבר לפני 42 שנה, כשעוד בקושי הייתה פה תעשייה והוא היה דוגמן צעיר, שגם מכר בגדים ב"ראש אינדיאני". היום כבר אפשר לומר בוודאות שלא הרבה אנשים יכולים, כמוהו, לשאת בצדק בתואר אחד התורמים המשמעותיים ביותר לתעשיית האופנה בישראל. אנחנו לא נפתח כאן בתחרות ישירה מול ויקיפדיה, אבל רק נזכיר שהוא אירגן תצוגות אופנה באייטיז, הפיק את טקס בחירת מלכות היופי בניינטיז, היה שותף בסוכנות הדוגמנות "לוק" ולפני 11 שנה גם החזיר לחיינו את שבוע האופנה של תל אביב, אחרי הפסקה של 30 שנה, תרם לא מעט לשינוי תפיסת מודל היופי, ועוד ולא סיקרנו פה את הכל.

מוטי, מה שלומך? השנה העברת לראשונה את הניהול האמנותי של שבוע האופנה לגדי אלימלך ואת הבימוי לנמרוד פלד. התעייפת?
"בגדול אני בסדר, מתרגש מאוד. אני בדרך לאסוף את מונא אלמנסורי שזה הכי מרגש. כשעוד עשינו את 'לובשים שלום' ב-1995 היה לי חלום להביא מעצבת ערביה. אבל כן, אני עייף. חזרתי משבוע האופנה של לונדון, שם את יכולה לראות צוות של 100-150 איש מנהלים את שבוע האופנה, ופה כשבן אדם אחד מנהל את הכל, אז הוא עייף. גדי אלימלך אמר לי 'אני מסיר בפניך את הכובע. אנחנו חברים 30 שנה ובעצם לא הבנתי במה אתה מתעסק'. רק בתצוגה של טבע נאות יש לנו 35 מעצבים שונים, ובתצוגת 'הוד עצמאותה' יש עוד 30 מעצבים שונים שמשתתפים'".

ד"ר מונה אל מנסורי, אורחת הכבוד של שבוע האופנה קורנית תל אביב 2022 | צילום: יח"צ חו"ל
ד"ר מונה אל מנסורי, אורחת הכבוד של שבוע האופנה קורנית תל אביב 2022 | צילום: יח"צ חו"ל

מה בעיניך המטרות של שבוע האופנה?
"אצלנו שבוע האופנה הוא לא רק בגדים. מבחינתי זו פלטפורמה להרבה מאוד נושאים חברתיים והשנה בורכנו במספר לא מבוטל של אירועים כאלה, מהבאתה של המעצבת הערביה הראשונה שמגיעה לישראל, השת״פ עם משרד החקלאות, שהופכת את כל תעשיית האופנה למעודדת תוצרת מקומית, ועד לפרויקט מת״ש של עיריית תל אביב, של מרכזי תעשייה שיקומיים, שם אני חבר דירקטוריון. במסגרתו נשיק בשבוע האופנה בשיתוף עיריית תל אביב את אוטו-בגד, שיעמוד בכניסה לאוהל התצוגות ויאפשר לאורחי התצוגות לתרום פריטים יד שניה. יש גם קרן אמהות על שם פינצ׳י מור, שהוקמה גם כן בשיתוף עיריית תל אביב ועוזרת להורים חד הוריים, פרויקט החממה ועוד ועוד. יחד עם קורנית דיגיטל שמפתחת ומייצרת הדפסה דיגיטלית על טקסטיל, אנחנו מנסים להביא עולם חדש של קיימות. יש תצוגות של מיחזור וקבוצה של 6 מעצבים שהדפיסו את כל הקולקציות שלהם בקורנית, מה שאומר שחסכנו הרבה מאוד מים. יש ערב עם רונית רפאל שמדבר על עצמאות כלכלית, ועושים גם פאנל. לקחתי את כל האג'נדות והעשייה הציבורית שלי והכנסתי אותה לשבוע האופנה".

גם השנה נראה דוגמניות מגוונות על המסלולים?
"אני מודה שבשנים האחרונות העלנו הרבה נשים שדוגמנות היא דווקא לא המקצוע שלהן, כי רצינו לגוון, אבל בסופו של דבר גם אם ההגדרה של גיל ומידה לא רלוונטית, דוגמנית צריכה להיות דוגמנית. זה מרגש עבורי שאחרי ששנים אני מנסה להוביל את המעצבים שלנו להשתמש בדוגמניות מגוונות, השנה כל מעצב משתף בתצוגה שלו דוגמניות מגוונות גם בגילאים וגם במידות ובמגדר. יש לנו המון תצוגות עם דוגמניות ותיקות כמו מיקי ממון, דגנית כהן ורונית יודקביץ׳, שאמרה לי שהיא מזמן לא הייתה עסוקה בכל כך הרבה תצוגות. יש לנו גם טרנסקסואליות במסגרת שבוע האופנה, וזה מאוד מגוון ומאוד יפה".

לעומת טובהל'ה ושי שלום, יש לא מעט מעצבים ותיקים שהחליטו לא להציג השנה בשבוע האופנה כמו למשל ויוי בלאיש, רונן חן ודורין פרנקפורט – שלדבריהם עסוקים בפרויקטים אחרים. איך שבוע האופנה הזה הולך לתרום להתפתחות המקצועית של המעצבים המשתתפים?
"קודם כל, יש מקום גם לחדש ואני מאוד שמח עם שתי תצוגות Upcoming Designer של מעצבים מוכשרים. היום יותר מאי פעם חנויות האונליין של המעצבים הללו הן משמעותיות, ולכן השקענו הפעם את עיקר המאמץ בהבאת עיתונאים מכל העולם, ולא קניינים. פעם היינו מקפידים להביא קניינים והיום אנחנו מביאים כתבים ובלוגרים. בתמיכת משרד החוץ והתיירות אנחנו מביאים עיתונאים מחו"ל ויגיעו לכאן עיתונאים ובלוגרים מצרפת, איטליה, אנגליה, טורקיה, ברזיל, מקסיקו, יפן, סינגפור ובחריין. זו חגיגה גדולה, שיחד עם מכון הייצוא והתאחדות התעשייינים, נועדה לקדם את חנויות האונליין של המעצבים".

מהוותיקים שנשארו. טובה'לה חסין | צילום: דור מלכה
מהוותיקים שנשארו. טובה'לה חסין | צילום: דור מלכה

מה הפרויקט הבא?
"אנחנו מסיימים את שבוע האופנה קורנית תל אביב ולמחרת החג אני טס לקורנית פאשן וויק לונדון. אנחנו נוסעים בעולם ועושים שבוע אופנה מקומי עם מעצבים מקומיים – כולם מדפיסים את הקולקציות שלהם יחד עם קורנית. יש קבוצה יפה של מעצבים מקומיים, בהם למשל אלון ליבנה. עשינו את זה כבר בלוס אנג'לס, בהמשך יהיה גם קורנית פאשן וויק טוקיו. וזוהי רק ההתחלה".

שבוע האופנה לקהל הרחב

אחד השינויים המבורכים שהכניס רייפ לשבוע האופנה היא העובדה שהאופנה הישראלית מתקרבת לקהל הרחב, והוא יכול לקחת בו חלק:

רכישת כרטיסים לתצוגות למעט ערב הגאלה ולמעט התצוגה של רונית רפאל, ניתן לרכוש כרטיסים כמעט לכל התצוגות בשבוע האופנה, בהן למשל התצוגות של אלון ליבנה, משכית, שחר אבנט, סיגל דקל, סבינה מוסייב ומחלקת האופנה של שנקר. מחירי הכרטיסים: 100-350 ש"ח. פרטים נוספים והזמנות באתר

FASHION GARDEN LOUNGE ברחבה הדרומית של שוק הנמל (האנגר 12) יוקם מתחם פתוח לקהל הרחב, שבו ניתן יהיה להתרווח על רקע הים ורחש הגלים, לנוח בין תצוגה לתצוגה ולצפות בתצוגות שיוקרנו על מסך ענק. מוזיקה שמחה, מסעדות ודוכני מזון, מרגריטות ובירות יוצעו מבר קוקטיילים שיפעל במקום. שני-חמישי (4.4-7.4) 10:00-21:30.

אוטובגד בוטיק יד שנייה על גלגלים המופעל על ידי חנות חברתית למכירת בגדי יד שנייה הנקראת "אהבה שנייה" (צביה לובטקין 33 תל אביב) ונמכרים בה עודפי ובגדי מעצבים במחירים שווים לכל נפש. את החנות מתפעלים אנשים בעלי מוגבלויות ממת״ש – מרכזי תעסוקה שיקומיים. הקהל הרחב מוזמן להגיע למסור בגדים לתרומה והחברים ממת"ש כבר ימצאו להם בעלים חדשים, ואילו ההכנסות יועברו כולן לקידום המשתקמים במקום. שני (4.4) 11:30-21:00, שלישי-רביעי (5.4-6.4) 9:00-21:00.