"אסף התגייס לשרת את המדינה, אני לא". מאיה ורטהיימר לא ממהרת לניו יורק

מאיה ורטהיימר |  צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, חליפה: איזבל מארה לפקטורי
מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, חליפה: איזבל מארה לפקטורי

השליחות בניו יורק תפסה את מאיה ורטהיימר בהפתעה, ואחרי שקיבלה את הנחיית "אהבה חדשה" היא לא ממהרת לעזוב. בינתיים אסף זמיר כבר שם, היא ואסיה פה, וכולם מנסים להתמודד. ריאיון שער

88 שיתופים | 132 צפיות

הייתה זו שעת ערב מוקדמת בדירתם היפה בצפון תל אביב, כשמאיה ורטהיימר עסקה בהכנות לארוחת הערב. בעלה, אסף זמיר, הגיע הביתה אחרי עוד יום של פגישות, לקראת זמן המקלחת של אסיה בת השנה ותשעה חודשים, וזרק לה את הפצצה. "הייתי בפגישה אצל יאיר לפיד והוא הציע לי את תפקיד הקונסול בניו יורק", משחזרת ורטהיימר. "לרגע הייתה שתיקה באוויר ואז אמרתי: 'נו, אין מצב שאנחנו עוברים מכאן, מה נראה לך'. מבחינתי, אני חייבת להודות, הכי מושלם לי כאן בארץ עם המשפחה, החברים, העבודה והקריירה. אבל אז הורדתי את הציניות וההומור, הסתכלתי על אסף וראיתי את הניצוץ בעיניים שלו – ככה זה אצלו תמיד כשהוא עושה את מה שהוא אוהב ובכלל כשקורים דברים שמרגשים אותו. כשראיתי את האדם שאני הכי אוהבת בעולם כל כך מתרגש, ושיש סיכוי שחלום שלו מתגשם, אז איך אפשר היה להגיד לו 'אין מצב'? אז נשמתי עמוק ואמרתי: 'אוקיי, אז ניסע'".

כל כך פשוט?
"ממש לא. האמת היא שהבנו עוד קודם שמשהו צפוי לקרות, היו דברים באוויר. עוד לא עם פרטים ולו"ז של מה והיכן, אבל כשזה עוד היה בגדר דיבורים, אמרתי לעצמי בחצי דחקה: 'כשנגיע לגשר, נעבור אותו'. ופתאום זה נאמר בצורה ישירה, ושהשליחות תהיה בניו יורק, וזה היה רגע של הלם. לא הצלחתי לעבד את הבשורה מיד, וגם לא יכולתי לספר עליה עד שתצא הודעה רשמית. הרבה שאלות התרוצצו בתוכי – מה יהיה ואיך זה יעבוד. הרי מדובר בשליחות של שלוש או ארבע שנים. עכשיו אני כבר מבינה את גודל השינוי ואני בהחלט חוששת. מדובר בהתמודדות חדשה, מעניינת ומאתגרת, ואני צריכה לקחת נשימה עמוקה. אני פוחדת, אבל הפחד שלי הוא פחד בריא והחשש טבעי – אם לא הייתי חוששת, משהו היה לא בסדר איתי. זה עולם חדש עם הרבה נעלמים, ועם כל החששות, אני גם מאוד־מאוד נרגשת".

"אסף הוא איש ציבור מבחירה, אני לא. ההתייחסות אליי כאל אשתו לא באה מהמקום של האמנות שלי ושל מי שאני כשחקנית"

 

כשכבר יכולת לספר, מי הראשון שבחרת לבשר לו את החדשות?
"לאריאלה, אימא שלי, ולסיון טלמור, אחותי – שתי הנשים שהן הכי קרובות לי בעולם. סיון, שהיא זמרת פנומנלית, תמיד מעודדת וצורחת מהתרגשות, וההורים שלי יותר שקולים. לאבא שלי קשה עם פוליטיקה, וראיתי שהוא ממתן את התגובה שלו. הוא לקח נשימה ואמר: 'מה שאתם רוצים'. בהמשך נפגשתי עם רן לשם, החבר הכי טוב שלי, וגם העוזר האישי שאחראי על הלו"ז שלי. הכרנו בניסן נתיב, והוא הפך להיות ממש החצי השני שלי בענייני עבודה כי אני די קלמזית. כשנפגשנו לשבת על פגישות, אודישנים ומתי לעבור על טקסטים, אמרתי לו שאני צריכה להגיד לו משהו וסיפרתי לו שאסף קיבל הצעה להיות הקונסול בניו יורק. הוא הסתכל עליי בהלם, סגר את המחברת ואמר: 'מה אנחנו עושים פה, בואי נלך לחגוג'".

את יכולה לשים את האצבע על מה באמת מפחיד אותך?
"מרגע שאסף בתפקיד ציבורי, יש עין ציבורית גם עליי, ואני מודעת לזה. אבל אסף הוא איש ציבור מבחירה, הוא התגייס לשרת את המדינה, אני לא. ההתייחסות אליי כאל אשתו לא באה מהמקום של האמנות שלי ושל מי שאני כשחקנית. יש הרבה כעס כלפי הממשלה וכלפי אנשי ציבור, שבא עם ציפייה גדולה מהם ואני מבינה את זה. אני רוצה לעשות את המיטב ולהשתפר, ואני לא רוצה לפשל. אני באה מבית שעשו בו הכול מאחורי הקלעים למען יחסי הציבור של המדינה, ופתאום אני מוצאת את עצמי בפרונט וזו התנגשות. זה מצחיק להגיד על עצמי שיש לי אינטליגנציה רגשית גבוהה, אבל אני רוצה להאמין שהאינטליגנציה שלי תדע להתמודד. החשש העיקרי של אסף הוא מההסתגלות שלנו כמשפחה בניו יורק, כי בארץ אנחנו מוקפים במשפחה וחברים".

תדע להתמודד. מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, חליפה: איזבל מארה לפקטורי
תדע להתמודד. מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, חליפה: איזבל מארה לפקטורי

ובינתיים אסף כבר נסע ואת עדיין בארץ, עם פרויקטים בפתח.
"נכון, ביום־יום אני לא בן אדם שקל לו לזרום כשאין לי יציבות, אסיוש ואני נישאר כאן בינתיים. בכל מקרה אנחנו מתכוונים להשאיר את הדירה שלנו ולא להשכיר אותה. אני עומדת לפני שני פרויקטים גדולים, הפרויקט הראשון הוא סדרה לתאגיד שעדיין אני לא יכולה לדבר עליה והשני הוא הסדרה "אהבה חדשה" ברשת 13 (השבוע נודע שוורטהימר תחליף את לירון ויצמן בתפקיד מגישת התוכנית – דב"א). זה מרגש אותי בצורה בלתי רגילה. אסף ואני לא צופים הרבה בטלוויזיה אבל שנינו אהבנו מאוד את "אהבה חדשה", זו תוכנית שאין בה הדחות ואינטריגות, מדובר במסע נטו של אנשים למצוא אהבה ואת עצמם ואני שם כדי לעזור להם. אני רוצה להביא מקצוענות, קומיות, חכמה ואינטליגנציה. אמירה בוזגלו הביאה ליהוק נפלא ויש צוות מומחים נהדר. הנחיה של תוכנית בפריים טיים זו זכות ענקית, אני נכנסת לנעליים גדולות של לירון ויצמן שהיא מנטורית מדהימה. אני מרגישה בת מזל ובאה לעבוד".

לא התראיתם כבר זמן מה, איך אתם מסתדרים?
"לא ראיתי את אספי כבר חמישה שבועות ואני ואסיוש נטוס אליו ואל הדירה שהוא מצא לנו במנהטן רק בסוף דצמבר, ובסוף ינואר אני אחזור לארץ להשלמת צילומים לשבוע וחצי. אני מאוד נרגשת שהוא מכין לנו את הכול. אני עשר שנים במקצוע, הגיע הרגע שאני קוצרת את הפירות וכל זה לקראת החיים שלנו בניו יורק. אני לומדת שאין בחיים כן ולא, וכל אחד צריך למצוא מה שעובד בשבילו ולהסתכל על התמונה הגדולה. בעקבות התפקיד החדש אספי יבוא לשבוע לבקר אותנו".

"אם היו מציעים לי את התפקיד של נינה ב'השחף' או לשחק את 'מצחיקונת', הייתי אומרת לאסף: 'תודה, אבל אני אגיע לניו יורק אחרי שההצגה תרד'"

 

איך אסף הגיב כשהבין שאת לא מגיעה כמתוכנן?
"פחדתי שהוא לא יוכל להכיל את זה אבל התגובה שלו הייתה: "אני גאה בך בטירוף". זוהי תקופה לא פשוטה, גם המרחק הפיזי וגם הגעגועים, אבל זה מחייב את שנינו לשנס מותניים ולהיות שם האחד בשביל השנייה. זה מפחיד שיש התנגשות בין החלומות וכשחשבנו על זה, אמרנו איך נספר על מה שקרה לאסיוש בעוד שלוש שנים? אמרנו שאימא ואבא עשו הכול כדי להגשים את החלומות שלהם ונשארו חזקים ובאהבה. מבחינתי בכל קושי יש גם משהו מבורך. התמודדות עם ילדה קטנה לבד היא לא קלה וזה מלמד אותי שאני יכולה. גיליתי בעצמי כוחות שלא ידעתי שקיימים בי. מבחינת אספי, הוא נכנס לתפקיד שמעניין אותו, יש לו כרגע הרבה נסיעות ואני מאמינה שכשנגיע הוא כבר יהיה מעורה ויהיה יותר קל לכולנו. בינתיים אנחנו מדברים כל יום פעמיים, בבוקר שלו ולפני השינה שלי".

מאיה ורטהיימר עם בעלה אסף זמיר ובתם אסיה | צילום מסך מאינסטגרם
מאיה ורטהיימר עם בעלה אסף זמיר ובתם אסיה | צילום מסך מאינסטגרם

 אז הרילוקיישן לא ישפיע על המשך הקריירה שלך.
"אני חושבת שבשנה הראשונה אני אהיה הרבה על הקו. טיסה אחת ישירה ואני בבית. זה לא שאני רק רוצה לשמור על הקריירה שלי כאן – אני רוצה לפתח אותה כשחקנית, לגדול כשחקנית, לעשות דמויות יוצאות דופן – והלוואי שאצליח. קיבלתי לאחרונה הצעה לשחק בהצגה עם ארבע הופעות בשבוע. אני אוהבת תיאטרון ובוגרת 'ציפורלה', אבל לא לקחתי את התפקיד כי הוא לא היה מספיק מעניין עם המצב המשפחתי החדש שלי זה מסובך. אבל אם היו מציעים לי את התפקיד של נינה ב'השחף' או לשחק את 'מצחיקונת', הייתי אומרת לאסף: 'תודה, אבל אני אגיע לניו יורק אחרי שההצגה תרד'".

"אם היו שואלים אותי היכן אני רוצה לחיות, התשובה שלי הייתה שאני רוצה להישאר כאן. מעולם לא גרתי רחוק מהמשפחה שלי ליותר מחודש, גם לא עשיתי טיול אחרי צבא"

 

את לא חוששת שזה ישפיע לרעה על הזוגיות שלכם?
"לא, לקריירה יש מקום מרכזי מאוד בחיי. גם אסף וגם אני ידענו עם מי התחתנו. לאסף יש את העולם שלו ואת התשוקה שלו. הוא מרגיש שליחות, ורוצה לעשות שינויים ולהביא את העולם למצב טוב יותר. הוא יודע שכשאני מתעסקת עם התשוקות שלי וממלאת את המשמעות שלי אני מאושרת, וגם בדרכי אני תורמת לעולם באיזשהו אופן. גם הוריי וגם סבא שלי חינכו אותי שאנחנו יכולים לעזור לסביבה, וכילדה קטנה הפלגתי בדמיון כשראיתי כל מיני סדרות וסרטים עוצרי נשימה בטלוויזיה, שפתחו לי את הלב וגרמו לי לבכות ולצחוק. זה שאב אותי לעולם אחר וחלמתי להיות בדבר הזה. אז היום, כשאנשים אומרים לי שאני משנה להם קצת את היום, גורמת להם לחייך ופותחת להם את הלב, זה נפלא בעיניי".

אם היית יכולה לבחור את מקום השליחות?
"אם היו שואלים אותי היכן אני רוצה לחיות, התשובה שלי הייתה שאני רוצה להישאר כאן, אבל אם לנסוע, אז יאללה, לניו יורק. הייתי בה כמה פעמים – עיר מדהימה, אבל מעולם לא גרתי רחוק מהמשפחה שלי ליותר מחודש, גם לא עשיתי טיול אחרי צבא. מה שמעודד אותי הוא שהעולם היום קטן יותר".

אז המעבר דווקא יכול להיות דווקא הזדמנות לקריירה בהוליווד.
"נבר סיי נבר. בסוף אני שחקנית, אבל בשלב הזה האנגלית שלי לא מספיק טובה. אולי אקח שם קורסים, גם בשפה. סביר להניח שאתעסק במשהו, אני אדם שאוהב לעבוד וללמוד, ואני צריכה עבודה על בסיס יומיומי קבוע, אז אני מעריכה שאשלב. אם יציעו לי תפקיד שם זה יהיה חלומי. יש לא מעט חבר'ה ישראלים שעושים חיל מעבר לים. גידי רף למשל, מי שעשה את "חטופים", שהפכה ל'הומלנד'. הלוואי והוא יקרא את זה וייקח אותי אפילו להיות נערת מים על הסט. מבחינתי, כל דקה ליד יוצרים היא בגדר חלום".

>> עופר חיון: "אני מחובר לשורשים שלי וכבר רוצה משפחה"

"נבר סיי נבר". מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, שמלה: אלכסנדר וונג לפקטורי, מעיל: טומי הילפיגר, נעליים: אלדו
"נבר סיי נבר". מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, שמלה: אלכסנדר וונג לפקטורי, מעיל: טומי הילפיגר, נעליים: אלדו

איך את מתמודדת עם "לא" אחרי אודישן?
"אני מתחדדת וגדלה מזה. לשמחתי, אני מקבלת הרבה 'כן'".

"פגשתי פעם את גידי גוב והוא אמר לי: 'את מצחיקה אותי'. אמרתי לעצמי: 'אני מצחיקה את גידי גוב, שמישהו יצבוט אותי'"

 

החיים עצמם

פגשתי את ורטהיימר בבית הקפה "תולעת ספרים", הצמוד לביתה בתל אביב. ההתלהבות סביבה גדולה: אנשים ניגשים אליה, צעירים ומבוגרים, מחמיאים לה, וניכר שהיא נהנית מכל ההתרחשות. בחור צעיר, דובר אנגלית, הגדיל לעשות וניגש לשולחן שלנו כדי לומר לה: "אשתי ואני מאוהבים בך, אפשר סלפי איתך כדי לשלוח לה?". היא נענתה ברצון וכעבור כמה דקות הוא חזר, כי אשתו התקשתה להאמין שזה אמיתי וביקשה לדבר איתה. ורטהיימר ניהלה שיחה גם עם האישה, שהתרגשה והתקשתה להוציא מילים מהפה.

היא כבר מורגלת בגילויי החיבה וההערצה כלפיה. היא כיכבה בסדרות "פגום" ו"שבאבניקים", היא פרזנטורית של יד 2, של פוקס ושל חברת הקוסמטיקה K Care Organics, הייתה שחקנית באנסמבל "ציפורלה" – אבל ייתכן שההכרה הגדולה ביותר הגיעה אליה ככוכבת הבלתי מעורערת של האינסטגרם הישראלי.

אם כבר מדברים על הערצה. מי מושא הערצה עבורך?
"אני משוגעת על גידי גוב, אוהבת אותו מאז שאני פיצית. בבית שלנו שמעו אותו הרבה, וגם את אריק איינשטיין ויוני רכטר. פגשתי פעם את גידי והוא אמר לי: 'את מצחיקה אותי'. אמרתי לעצמי: 'אני מצחיקה את גידי גוב, שמישהו יצבוט אותי'. רגעים כאלה שווים הכול", היא אומרת ומראה לי בהתרגשות את הסרטון שהוא שלח לה יום קודם, וכתב לה: "בהצלחה בניו יורק".

ומי הכי מצחיק אותך?
"אני אוהבת לקרוא דברים שמצחיקים אותי. אבל מי שמצחיק פי 7,000 ממני הוא אסף. הוא פוליטיקאי ולכן הוא צריך להיות רציני, אבל יש לו חוש הומור נפלא ובעיניי הוא הגבר הכי סקסי בעולם ביי פאר, כי אין סקסי מגבר עם הומור, כריזמה ולב טוב. יש לו את כל אלה בשפע".

כמו שיודעים 430 אלף עוקביה, יש משהו כובש בגברת ורטהיימר. היא שנונה, מצחיקה ומעניינת, וגם גלוית לב, מתמסרת ואדיבה מאוד, ותתפלאו לשמוע שלמרות שהיא אינה בררנית גדולה של מילים ולפעמים חוטאת במה שמכונה "פה גדול" – היא מנומסת מאוד. היא בטח לא נזקקת להדרכה לקראת הנסיעה בתפקיד אשת דיפלומט. את הנימוסים והגינונים היא מכירה מהבית של אימא ואבא, אריאלה ואיתן ורטהיימר, וגם מבית הסבא סטף ורטהיימר.

עוף מוזר

ורטהיימר, 31, נולדה בכפר ורדים וגדלה בקיסריה. מנישואיה הראשונים של אימה יש לה אח ואחות – אסף וסיון, ומהוריה – את האחים דני וגיא, וכולם יחד משפחה אחת מאושרת. העובדה שסבה הוא מעשירי ישראל ואביה הוא תעשיין מצליח מאוד, אינה משנה את התשוקה שלה לעשייה ולעבודה קשה. אפילו את לימודי הנהיגה שלה היא מימנה מעבודה במלצרות. "עניין של חינוך", היא אומרת בגאווה. בגיל שבע היא אובחנה כדיסלקטית, והפרעות קשב וריכוז מלוות אותה עד היום: "הייתי עוף מוזר. עד היום אני עפיפון קצת מוזר. הייתי גבוהה, רזה ומגושמת מאוד, וכל הזמן הייתי מסתכלת על סיטואציות כמו קומדיית מצבים קומית. שיחות ולמידה לא עניינו אותי – רק טבע וחיות, לצייר ולשחק", היא מספרת. "עם אח מפיק מוזיקלי, אחות זמרת ואבא שחלם שאנגן בפסנתר, אך זה לא צלח – הבנתי שזמרת ומוזיקאית אני לא. מישהו היה צריך להציג את הילדים המוזיקאים בהופעות מול המשפחה, אז לקחתי על עצמי את תפקיד המצחיקה. אגב את ההומור קיבלתי מקוקה, סבתא מצד אימא, שהיא גם מצחיקה וגם עם סטייל. ככה הפכתי לשחקנית וקומיקאית. 'הומור' בלטינית זה 'מים', והומור בעיניי מרטיב כל סיטואציה יבשה. הומור היה עבורי דרך לתקשר עם העולם, ועד היום זאת הדרך שלי לתקשר. זה אומר לדבר גם על מה שכואב".

"הומר היה עבורי הדרך לתקשר". מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, שמלה: קרולינה הררה, נעליים: אלדו
"הומר היה עבורי הדרך לתקשר". מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, שמלה: קרולינה הררה, נעליים: אלדו

על זוגיות ופוריות

היא עברה תאונת דרכים של פגע וברח בגיל 17, שלקחה לה שנה מהחיים למען שיקום ממושך. אחרי חודשים שבהם הייתה בכיסא גלגלים, היא התגייסה ושירתה בתיאטרון צה"ל. את אסף זמיר, המבוגר ממנה בעשור, היא הכירה במכון כושר שבו אימנה, והחתונה המסוקרת שלהם נמשכה שלושה ימים באילת עם סלט מיוחס של ברנז'ת עסקים ומשחק.

"הבעיה של ההיריון אצלנו היא בעיה אצלי. גם בפעם הבאה זה כנראה לא יקרה אצלי באופן ספונטני. הגוף שלי בסוג של טראומה מהתאונה שעברתי, ואני אצטרך טיפולי פוריות כי הוא לא מייצר את ההורמונים שצריך"

 

הרשת געשה לאחרונה סביב משבר זוגי שלכם כביכול. היה או לא היה?
"ניפחו את זה למשבר שלא היה, כנראה בגלל מחסור באייטמים. אחרי הפרסום הרשמי על המינוי של אסף, כתבתי בסטורי שלי שאני מפחדת מאוד, שהסיטואציה מורכבת ואני לא יודעת איך זה יעבוד. שיתפתי שעדיין לא הצלחתי להבין מהן הציפיות ממני, שזה לא רק מושלם ושזה יוצר מתחים. מה שאנשים רואים זה צד אחד, אבל לכולנו יש עליות ומורדות וזה טבעי ובריא, אבל כמובן שהכול בסדר".

עברת הרבה אכזבות במהלך טיפולי הפוריות, עד שזכית להרות וללדת את אסיה. מה זה אומר לגבי האפשרות להיריון נוסף?
"הבעיה של ההיריון אצלנו היא בעיה אצלי. גם בפעם הבאה זה כנראה לא יקרה אצלי באופן ספונטני. הגוף שלי בסוג של טראומה מהתאונה שעברתי, ואני אצטרך טיפולי פוריות כי הוא לא מייצר את ההורמונים שצריך עבור היריון, ולכן נראה לי שזה לא יוכל לקרות בניו יורק. כשהתחלנו בטיפולים, הבנתי שמדובר בתהליך מורכב, שאני מודעת לו. יהיה לי קשה לעבור אותו לבד, בארץ רחוקה וזרה עם ההורמונים והבדידות, הרי אסף ילך לעבודה. ברור שהחלום שלי הוא משפחה גדולה, אבל גם שני ילדים הם משפחה ומה שיבוא אהיה מרוצה. אני אדם שמאמין באלוהים, לא סתם מגיעים דברים ואנחנו לומדים מכל דבר. הסדרה 'פגום' צולמה לפני כמה חודשים, והיא הייתה סוג של ריפוי עבורי, כי זה אפשר לי לראות את התהליך שלנו ושל זוגות רבים מתוך מקום אמנותי וגם קומי. אצלנו אני הייתי הפגומה וזה אפשר לי להרגיש נורמלית. הבנתי שיש עוד רבים כמונו ושזה כנראה חלק מהתהליך שאנחנו צריכים לעבור בדרך להיות הורים, וזה בסדר גמור".

 ילדת את אסיה ממש לפני הקורונה. איך התמודדת?
"אחרי שהיא נולדה, החלו הסגרים והבלגן של המגפה העולמית, אסף היה חלק מהממשלה וקבינט הקורונה, כולם היו בפניקה וחיי נפסקו. הנקתי אותה ולא ידעתי אם הבכי שלה הוא מרעב או מעייפות, והשינה לא הייתה שינה. הרגשתי שמבחינת האינטלקט אני לא מאותגרת, כי עוברים ימים שלמים בלי שלמדתי משהו חדש ובלי עבודה".

דיכאון אחרי לידה?
"לא, אבל זה היה על הגבול, בייבי בלוז. את לא מרגישה שאת מחוברת ואוהבת כמו שמצפים ממך. גם כל אחת שכרגע ילדה מספרת שזה הדבר הכי טוב שקרה לה בחיים, ואני לא הצלחתי להבין במה מדובר. זה לא בקטע רע, כי הרי הכי חיכיתי לזה, והנה זה קרה והרגשתי שאני כישלון. אבל כמובן שזה גם עניין של הורמונים, כי לוקח זמן עד שהגוף חוזר לעצמו. אם עד האימהות ידעתי להתנהל באופן וסדר מסוימים, פתאום הגיע לעולם שלי יצור מושלם ומקסים, ומילא להיות אחראית על עצמי, אבל עכשיו אני אחראית עליה ואני כל הזמן מנסה לפענח איך לעשות את זה איתה ועבורה הכי טוב. אני רוצה להיות האימא הכי טובה בעולם ולא לעשות שום פשלה, ולתת לה את כל הכלים, הביטחון והאהבה. זה כל כך חשוב לי ואין לי ידע מקדים להורות. אין מדריך הוראות ויש הרבה משתנים, וכמופרעת קשב וריכוז, כשהיא הייתה בת תשעה חודשים הבנתי שעד עכשיו לא הייתי אני ושאני צריכה עזרה".

"הרגשתי שאני כישלון". מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, בגדים: פוקס
"הרגשתי שאני כישלון". מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, בגדים: פוקס

מה עם טיפול פסיכולוגי?
"אני מאמינה מאוד בפסיכולוגים, הם כמו רופא לנפש. אני מאמינה שכשיש בעיה, אדם צריך לטפל בעצמו. זה חשוב, אסור לאגור כעסים, זה כל כך לא בריא וזה משפיע גם על הגוף, עם דלקות ועוד. לצערי יש כאלה שחושבים שזו בושה".

>> 4 דרכים טבעיות להעלאת המורל לתקופות קשות

"כשאסף ואני יחד עם אסיה בגינה אני רואה איך הוא נהנה. הוא במינגלינג עם אנשים וגם רואה את אסיה, והכול בסדר. אצלי זה לא, כי אני מופרעת קשב. ככה נולדתי, ואני לומדת להיות בחמלה עם עצמי ורוצה להשתפר בשביל האנשים שאני חיה איתם"

 

אז קיבלת עזרה?
"כן. מירה בוקעי, שמטפלת במבוגרים ובאמהות למופרעי קשב, מילאה לי, אחרי לידת אסיה, את תפקיד הפסיכולוג. אני מטופלת אצלה אחת לשבוע ובהמשך זה יקרה בזום. הטיפול שלה הוא עולם ומלואו עבורי. אני מקבלת ממנה כלים להבין איך המוח שלי עובד ולמה הוא עובד אחרת, מה יותר קשה לי והיכן אני צריכה את העזרה, וזה גיים צ'יינג'ר אמיתי. אצל כל אחד שיש לו הפרעת קשב זה מתבטא בצורה אחרת".

מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, בגדים: פוקס
מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, בגדים: פוקס

מה למשל?
"אני יכולה לעבור מנושא לנושא או ללכת להכין קפה, בדרך להחזיר משהו למקום ולא לזכור מה עמדתי לעשות. בבית עם אסיה יש לי פחות בעיה, כי מראש אני מפנה כל מה שהיא יכולה לטפס עליו ומפזרת בובות במרחב שאני מכירה – אבל כשאנחנו בגינת משחקים, יש הרבה גירויים למוח שלי ואני קצת נאטמת, כי מה שמעניין אותי הוא אסיה. אנשים באים לדבר איתי ואז יש לחץ. אין לי פניות נפשית ואני עושה בקרת התנהגות: אם אמרתי נכון, אם הייתי נחמדה, נעימה, סובלנית. בגינה אני לא עוזבת אותה, אני פוחדת שהיא תיקח למישהו כדור או שתיתן מכה לילד, ואם יש מצב של סכנה או למידה, אם להתערב כאימא או לא, וזה מצריך ממני יותר אנרגיה מאשר הורה שלא סובל מהפרעת קשב. כשאסף ואני יחד איתה בגינה, אני רואה איך הוא נהנה. הוא במינגלינג עם אנשים וגם רואה את אסיה, והכול בסדר. אצלי זה לא, כי אני מופרעת קשב. ככה נולדתי, ואני לומדת להיות בחמלה עם עצמי ורוצה להשתפר בשביל האנשים שאני חיה איתם. בעבר לקחתי ריטלין, שמאוד עוזר למי שמאובחן, אבל זה אינדיבידואלי, כי יש כאלה שזה אוטם אותם. אצלי עד היום אם יש שעות עבודה ארוכות, שמחייבות אותי בריכוז מלא, אני לוקחת ריטלין".

בואי נדבר על אסיה.
"אסי, אסיוש שלי. 'אסיה' ביוונית פירושה 'זריחה', ואני לא יכולה להגיד את זה בפחות קיטש – אבל היא כשמה, שמש. חיכיתי לה הרבה וקיבלתי מתנה, אחושילינג של מתנה. חמסה עליה. אסף אומר שעכשיו הוא מגדל שתיים – אותי ואותה. אני כל כך אוהבת את זמן האיכות איתה, היא מצחיקה בטירוף, קורעת. והיא הילדה הכי חברותית בעולם. אסף אומר לי שאסיה חושבת שאני המפעילה של הבית שלנו, כי אני מתנהלת כמו מדריכת קייטנה באילת, שקמה בבוקר ורק עושה שירים וריקודים, יודעת להכין במקסימום לחמנייה עם שוקולד, ושאסיה כל הזמן מחכה שההורים האמיתיים שלה יבואו לקחת אותה. הרבה פעמים אני אוהבת להבהיל את אסף ולכבות את האור כשהוא יושב בשירותים. הוא תמיד צועק עליי שאני צריכה להתבגר, אבל זה לא ממש עוזר לו".

מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, בגדים: פוקס
מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, בגדים: פוקס

אינסטגרם ושאר ירקות

את חיית אינסטגרם רצינית. את מרגישה מחויבת להעלות תכנים גם אם לא בא לך?
"אם הייתי מרגישה שאני מחויבת ולא הייתי נהנית, לא הייתי עושה את זה. מה שאני שמה, זה מה שהייתי רוצה לראות וזה הסוד מבחינתי. אני לא עושה שום דבר במיוחד, אני פשוט נהנית מזה מאוד. יש באינסטגרם שלי הכול מהכול, אבל המטרה העיקרית שלי היא לגרום לאנשים לחייך ולשמוח. התוכן בעמוד שלי יוצא בצורה אינטואיטיבית ואינסטינקטיבית. אני מעלה בכל יום סטוריס שנמחקים תוך 24 שעות, ובעיניי זה כמו סיטקום שבו אני הבמאית והעורכת, וזה גם המקום להעלות בו דברים מצחיקים ואידיוטיים. זו פלטפורמה מדהימה ואני משתדלת נוט טו אביוז איט. אני מתפרנסת מהאינסטגרם, אבל אני לא לוקחת על עצמי שום פרויקט שאני לא מאמינה בו".

"מישהי כתבה ששווה לכתוב עליי טוויט רע רק כי זה מביא כל כך הרבה לייקים. לא יודעת אם מדובר באנשים רעים או בכאלה שרע להם. זה נוגע גם להקשרים פוליטיים ואני לא בפוליטיקה – אני נשואה לפוליטיקאי ובאים אליי בטענות"

 

איך את מתמודדת עם טוקבקים קשים?
"זה קורה בטוויטר. מה לא אמרו עליי, כמה דברים רעים. הטוויטר הוא זירה אכזרית מאוד והתגובות הרעות מאוד משפיעות עליי. לפעמים זה ממש משתק, ומתברר שאני אחת מהמטרות הטובות. רק לאחרונה מישהי כתבה ששווה לכתוב עליי טוויט רע רק כי זה מביא כל כך הרבה לייקים. אני לא פעילה בטוויטר – רק קוראת. אני לא יודעת אם מדובר באנשים רעים או בכאלה שרע להם, זה מכאיב לי כי אלה לא אנשים שרוצים לצפות בי. מי שעוקבים אחרי באינסטגרם, בחרו לצפות בי, אבל זה נוגע גם להקשרים פוליטיים ואני לא בפוליטיקה – אני נשואה לפוליטיקאי ובאים אליי בטענות. לא מזמן מישהי שהיא מתנגדת חיסונים ניגשה אליי באמצע הרחוב באמוק וצרחה עליי שזו דיקטטורה. היא דיברה בהתלהמות בגלל שאני אשתו של אסף, וממש הפחיד אותי האופן שבו היא ניגשה אליי".

מה דעתך על פינת הפוטושופ של העיתונאי ערן סויסה? נטלי דדון ואחרות יצאו נגדו וטענו שזה שיימיניג.
"אני שמחה שמעלים את הנושא הזה למודעות. הרבה בנות הרגישו פתאום טוב יותר עם עצמן, כי הן הבינו שהשלמות בתמונות, שנראית להן בלתי אפשרית להשגה, היא אכן לא מציאותית. הדוגמניות שיצאו נגד מתייחסות לעניין כאל סוג של בריונות ושיימינג. אני מבינה שהן לוקחות את זה באופן אישי, למרות שפינת הפוטושופ שלו מתייחסת לתופעה גדולה הרבה יותר. אני באופן אישי מעולם לא השתמשתי בפוטושופ, גם כי אני לא יודעת לערוך תמונות. זה משהו שדורש מקצועיות, ואין לי את זה".

מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, שמלה: קרולינה הררה, נעליים: אלדו
מאיה ורטהיימר | צילום: שי יחזקאל, ניהול קריאייטיב: טל קליינבורט, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו, שמלה: קרולינה הררה, נעליים: אלדו

>> הפתרון של מיטל שפירו: פשוט תעשו פוטושופ גרוע
>> איך תפחיתי את הסיכויים שילדיך יגיעו לדיאטת קיצון?

אז את נגד פוטושופ?
"אני בטוחה שהתמונות שלי במגזינים עברו ריטושים, אבל אני לא מוצאת לנכון לעשות את זה. האני מאמין שלי הוא להראות את החיים בצורה הכי אותנטית וכנה שמתאפשרת לי ברשת. יש לי אחריות כלפי העוקבים שלי והם יודעים מהי האג'נדה שלי. אני רואה הרבה נערות שכותבות לערן שהן סובלות מדימוי עצמי נמוך ומהפרעות אכילה, ושהתמונות האלה של הדבר הלא מושג הזה דופקות את הראש. זה נראה להן יעד ראוי ואפשרי לחיים".

אז התמונות האלה אשמות בסבל של הנערות?
"ברור שהעבודה הפנימית וההפרעות קשורות בחינוך מהבית, בבסיס שלנו, במי שאנחנו ובהבנה שהחיים מדהימים ושאנחנו צריכים לשים בראש סדר העדיפויות שלנו את האושר והבריאות. אבל כשיש לאנשים ברשת כל כך הרבה כוח והשפעה, צריך לשים זרקור על מסרים חיוביים, כמו 'תאהבו את עצמכם כמו שאתם', או שהפגמים שלנו הם חלק ממה שהופך אותנו לשלמים לא מושלמים, כי אין מושלם. גם כשאני מתראיינת מולך, חשוב לי לשים את כל הקלפים על השולחן ולא להציג תמונה של מציאות אחרת. אני מדברת על הפחדים, על הפרעות הקשב, על האתגרים בהורות, על רכבת ההרים בזוגיות, ואני מראה את הפרצוף שלי כמו שהוא. גם כשחקנית אני רוצה שיזדהו איתי על המסך, ואם לא אהיה כנה וחשופה – זה לא יעבוד. גם טוב להזכיר שלא משנה כמה יפה ורזה את, וכמה כסף וחופשות חלומיות יש לך, הם לא פותרים את ענייני הלב והאושר, כי בסוף האושר הוא בגלל הבריאות הנפשית והפיזית. הוא בא מהתשוקות, האהבות והעבודה, ומהעולם שאנחנו יוצרים סביבנו. כשהדיון עלה ברשת, אמרתי שחבל לבזבז אנרגיות על כעס. ציטטתי את מהאטמה גנדי, שאמר: 'היו השינוי שאתם רוצים לראות בעולם', וזה נכון. שאף אחת לא תבזבז את האנרגיות שלה על 'מה עשו לי'. זו מלחמת שווא. האנרגיות האמיתיות שלנו צריכות לצאת על מה שאנחנו רוצות לראות ולהיות בעצמנו".

"ככל שאני מתבגרת, אני מגלה שההורים שלי הם אני. פתאום אני שמה תחתית מתחת לכוס התה של חברה 'כדי שלא יהיו סימנים' או אוספת קופסאות פלסטיק"

 

איזו אשת קונסול תהיי?
"זה לא סוד שיחסי הציבור של המדינה שלנו בעולם לא טובים מהתקופה של לפני הבחירות. ישראל היא אחרי הכול מעצמה של ידע, הייטק, תרבות ואמנות, קולינריה, ולאסף תהיה הרבה עבודה אחרי שהרבה זמן תפקיד הקונסול לא אויש כי לא הייתה ממשלה. אני חושבת שהוא מושלם לתפקיד הזה – הוא איש שאוהב אנשים, יש לו סבלנות אין קץ. אני אהיה חלק, אבל אני לא מתיימרת להבין בפוליטיקה. אני עושה את המעבר הזה בשביל אסף. אני לומדת על פוליטיקה תוך כדי תנועה. יש לאסף אנגלית מושלמת – הוא גדל בפלורידה. אני לא יודעת לנאום וגם צריכה לשפר את האנגלית שלי, אבל אני בטוחה שיהיה לי מה לעשות. הוריי עושים שנים פעילות התנדבותית, וראיתי את זה בבית, אבל לא חשבתי שאמצא את עצמי בסיטואציה כזאת והנה זה קורה".

מאיה ורטהיימר בתמונה משפחתית עם הוריה ואחיה | צילום מסך מאינסטגרם
מאיה ורטהיימר בתמונה משפחתית עם הוריה ואחיה | צילום מסך מאינסטגרם

מה באמת למדת בבית ההורים שתיקחי איתך לשליחות?
"ככל שאני מתבגרת, אני מגלה שההורים שלי הם אני. הם הלא מודע שלי. זה יוצא בהבלחות כשאני לא שמה לב, אבל פתאום אני שמה תחתית מתחת לכוס התה של חברה 'כדי שלא יהיו סימנים', פתאום אני אוספת קופסאות פלסטיק ושומרת עליהן מכל משמר, ואז אני תופסת את עצמי ואומרת: 'מאיה, מה יש לך? מה, את אימא שלך?', ואז נופל לי האסימון: 'גאד דמט, אני באמת אימא שלי', ואני עפה על זה. ההורים שלי אדיבים, חרוצים, אוהבים את הארץ והם בשליחות תמידית להפוך את הארץ שלנו למקום טוב יותר. הייתי באינסוף ארוחות וערבי תרומה ותרבות מגיל צעיר, ולמדתי וראיתי איך מארחים ואיך מתנהלים בכבוד, באיפוק ובקסם שאי אפשר להסביר – אז אני מקווה שזה יצא ממני באופן טבעי, למרות שהקסם שיש לאימא ואבא הוא רק שלהם, ואני אצטרך להביא את הקסם הייחודי שלי".

מהן התובנות שלך כאישה ואימא בת 30?
"לבלות פחות ולישון יותר. ועוד משהו: תפסיקו לדפוק חשבון לכולם, תפסיקו להתנצל. אמהות ובחורות צעירות שולחות לי הודעות שהן מאבדות את עצמן. אם את חיה את חייך כדי לרצות את הסובבים אותך, את שוכחת מה ייחד אותך פעם ומה הפך אותך למי שאת. לכולנו יש רצונות, תקוות ומטרות, חלקם קטנים. אני, למשל, חולמת ללמוד להכין קציצות ממש טובות. חלקם גם עצומים, למשל לשחק בתפקיד מדהים ולזכות בפרס, אמן! כולם החלומות שלנו וכולם בעלי ערך, בשל העובדה שאנחנו בעלי ערך. המסר שלי הוא שמותר לך לרצות יותר עבור עצמך מסיבה אחת ויחידה – כי זה משמח את הלב שלך. פעלי מתוך הניצוצות של הלב ולא מתוך הפחדים".

מה נותן לך מוטיבציה?
"אחרי התאונה שעברתי, הייתי קרובה ללא להיות פה יותר והבנתי שהחיים הם כל כך שבירים, שאין לדעת מה ילד יום ושהכול יכול להשתנות כל הזמן. אין לנו שליטה ואנחנו רק יכולים לעשות את הכי טוב שאנחנו יכולים. כמו שאימא שלי אומרת: 'תנסו, מקסימום תצליחו'".

מאיה ורטהיימר, שער נובמבר 2021 | צילום: שי יחזקאל, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו
מאיה ורטהיימר, שער נובמבר 2021 | צילום: שי יחזקאל, סטיילינג: נועה נוז'יק, איפור: טלי פאוור, שיער: שי הללי זיו
קמפיין פוקס חורף 2021 | צילום: גיא כושי ויריב פיין
קמפיין פוקס חורף 2021 | צילום: גיא כושי ויריב פיין
מאיה ורטהיימר לפוקס חורף 2021. ז'קט 199.90 ש"ח, ג'ינס 149.90 ש"ח, גוזיה 29.90 ש"ח | צילום: גיא כושי ויריב פיין
מאיה ורטהיימר לפוקס חורף 2021. ז'קט 199.90 ש"ח, ג'ינס 149.90 ש"ח, גוזיה 29.90 ש"ח | צילום: גיא כושי ויריב פיין