הדרמה של הילדה המחוננת: למה בנות מתקשות במסגרות למחוננים?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בשבוע הבא יתקיימו מבחני האיתור למחוננים לכיתות ב'-ג'. למרות שהן לא פחות חכמות מבנים, ילדות מחוננות מתקשות הרבה יותר להשתלב במסגרות למחוננים. למה זה קורה ואיך עוזרים להן?

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי שאותרה כמחוננת בכיתה ג', רומי לא יכלה לחכות לעבור לכיתת מחוננים בעיר מגוריה באזור המרכז. "מרגע שקיבלה את הבשורה משהו השתחרר, כל מיני דברים שהיו כלואים בה והיא לא הרשתה לעצמה להביא לידי ביטוי", מספרת אימא שלה. "היא סוף סוף הרגישה שהיא יכולה להיות היא, להשתמש במילים שלא השתמשה בהן קודם לכן ולשקוע בפעילויות חדשות". בפועל, מרגע שרומי שינתה מסלול, הדברים החלו להיראות אחרת. "פתאום היא מצאה את עצמה במקום שבו היא לא הילדה הכי חכמה, היא פגשה ילדים עם יכולות בלתי רגילות, אפילו כאלה שהגישו פטנטים למיניהם. האווירה בכיתה נהייתה מאוד תחרותית והיא התחילה לחשוש שהיא לא באמת מחוננת. זה התיישב אצלה על המון חרדות וזה התחיל להשפיע על התפקוד שלה בלימודים. היא הפסיקה להודיע לנו על מבחנים, המחברות שלה נהיו מבולגנות והרגשנו שהחדווה שהייתה לה לפני נעלמת ושהיא נאטמת בפנינו. הסבירו לנו שזו חרדה אופיינית, ועכשיו אנחנו עובדים איתה על זה ומנסים להחזיר לה את הרצון ללמוד".

מדי שנה בנובמבר מתקיימים מבחני איתור ברחבי הארץ (המבחן השנה יתקיים ביום שלישי הבא, 5.11.19) המבוססים על בדיקת כישורים קוגניטיביים כללים באמצעות בחינת ידע כללי, שפה, מתמטיקה וצורה. בארץ קיימות שתי מסגרות לטיפוח מחוננים – 58 מרכזי העשרה מכיתות ג' ועד ט' וכ־40 בתי ספר שמחזיקים כיתת מחוננים הומוגנית. אם בעבר המסגרות הללו התאפיינו בחוסר פרופורציות משווע ביחס הכמותי בין בנים לבנות, היום מערכת החינוך שואפת לתמונה שוויונית יותר. מנחם נדלר, מנהל אגף תלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, מספר שכיום מונהגת מדיניות העדפה מתקנת, לפיה 40 אחוז מתמהיל התלמידים המתקבלים לתוכנית צריך להיות בנות.

ד"ר חנה דויד: "ילדות מחוננות צריכות להתמודד עם סתירות בין ציפיות החברה לציפיות עצמיות"

בשנה האחרונה אנחנו נחשפים לעוד ועוד יוזמות חינוכיות שונות על טהרת ההפרדה המגדרית מרצון במטרה לאפשר לבנות לממש את הפוטנציאל שלהן. ד"ר ג'ודי קוהאן־מס, מומחית למחוננים ומגדר מבית הספר לחינוך באוניברסיטת ירושלים ובעצמה אם לבת מחוננת, מלווה מספר תוכניות כאלה, בין השאר בבית הספר עירוני ג' במודיעין, שם התחיל לאחרונה פיילוט לכיתת מתמטיקה 5 יח' לבנות בלבד. "אצל בנות התפיסה העצמית קשורה לביצועים, כלומר הרבה פעמים הציון שבת מקבלת במתמטיקה הוא בהתאם לאופן שבו היא תופסת את עצמה במתמטיקה, ולא בהכרח בהתאם ליכולות שלה בתחום", היא שופכת אור. "לעומת זאת, בנים מייחסים הצלחה לגורמים פנימיים וכישלון לגורמים חיצוניים ואצל בנות זה הפוך. אם היא נכשלת זה כי היא לא חכמה. אם הוא נכשל, זה כי המבחן היה גרוע. על כן חשוב להביא בחשבון את העובדות האלה בפדגוגיה מודעת מגדר". 

>> האם צריך לעזור לילדים בשיעורי הבית?
>> איך לפתח חשיבה כלכלית אצל ילדים?

לפי חנה דויד, ד"ר לפסיכולוגיה חינוכית עם התמחות במחוננות, "להיות ילדה מחוננת זה אומר להיות בקונפליקט". לטענתה, הקשיים שרומי חוותה אופייניים לילדים מחוננים שלומדים במסגרות ייעודיות, אבל מועצמים אצל בנות מחוננות ומתבטאים פעמים רבות בתת הישגיות. לדבריה, ילדות מחוננות צריכות להתמודד עם סתירות בין ציפיות החברה לציפיות עצמיות, למשל, סתירה בין הרצון למימוש עצמי לבין הרצון להיות פופולרית ואהובה והציפייה החברתית מבנות לתכונות כמו קבלת סמכות וגילוי רגישות ואמפתיה, תכונות שאינן מביאות בהכרח להצלחה. 

ד"ר ג'ודי קוהאן־מס: "בנים מייחסים הצלחה לגורמים פנימיים וכישלון לגורמים חיצוניים ואצל בנות זה הפוך"

אז מה עושים בשטח, כשהבת המחוננת שרויה במתח?  הפתרון, לפי ד"ר קוהאן־מס, מתחיל מבפנים. "הוגנות מגדרית תושג תוך איתגור רעיונות על גבריות ונשיות", היא אומרת. "למשל, אם האימא לא תגיד לבת שלה ששיעורים בחשבון עושים רק עם אבא, או עם המורה למתמטיקה תחזק את התלמידה שלה על יכולותיה ולא רק על מאמציה".

ומה אם זה לא מספיק? "אם הבת שלכם לומדת בכיתת מחוננים ולא מוצאת שם את מקומה, צריך לבדוק מה הסיבות לכך ולהשיג עזרה מקצועית מתאימה. נסו לעודד את הבת שלכם לתת צ'אנס לסמסטר נוסף כי יכול להיות שבסמסטר הבא היא תתנסה במקצועות ובתחומים שיסבו לה יותר הנאה", אומרת ד"ר דויד, "עם זאת, אל להורים לשכוח שהם לא בהכרח יודעים מה טוב עבור בתם או מה יהיה טוב עבורה בעתיד. אני שומעת תדיר את המשפט 'אני רק רוצה שהילדה תהיה מאושרת', יש לכך סיכויים טובים להתממש כל עוד שומרים על ערוצי תקשורת פתוחים. לכן העצה החשובה ביותר היא פשוט להקשיב לבת שלכם".