ילדים

איך לפתח חשיבה כלכלית אצל ילדים

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

אף פעם לא מאוחר ללמוד כיצד להתנהל כלכלית, אבל אשת העסקים עופרה פלד מאמינה שאף פעם לא מוקדם מדי. בסוף עוד תראו כמה זה משתלם

88 שיתופים | 132 צפיות

פיבי בופה סיימה למדוד כמעט את כל התכשיטים בחנות. בשלב מסוים היא שואלת את המוכר שמולה: "מה אתה יכול להציע לי ב־10 דולר?". הוא מכניס יד לכיס, מוציא שטרות של כסף ומשיב: "אני יכול להציע לך את שני השטרות האלה, חמישה דולר כל אחד". היא משיבה: "אני אתן לך דולר עבורם". אני נזכרת בסצנה הזאת מ"חברים" לפני שאני ניגשת לשוחח עם עופרה פלד, מנכ"לית "פוליסי צ'ק" ואשת עסקים (וסופרת חובבת), המאמינה שאפשר להתחיל לחנך את הילדים למודעות פיננסית כבר בגיל הרך. לאחרונה היא הוציאה את "המסיבה הגדולה" (בהוצאה עצמית), ספר הילדים הראשון בסדרה שלמה שתעסוק בנושא הזה, מחסכונות ועד מט"ח. "אם ננחיל הרגלים מסוימים לילדים בגיל צעיר, נוכל לפתח אצלם חשיבה שתעזור להם בעתיד להתנהל נכון עם כסף, לנהל עסק בצורה נכונה ולהיות יזמים מצליחים", היא אומרת. 

עופרה פלד: "חשיבה עסקית היא לא רק מספרים אלא גם מציאת פתרונות יצירתיים. חשוב לעודד זאת כל הזמן"

מהי הדרך הנכונה לעשות זאת מניסיונך?
"הטעות הכי גדולה היא כשההסברים לילדים על 'איך צריך להתנהל נכון עם הכסף' אינם תואמים את ההתנהגות בפועל של ההורים. מה שכדאי לעשות זה לפתח שיחה בנושא ולתת דוגמאות אישיות, לרבות טעויות שנעשו, התיקון וההצלחה. זה צריך להיעשות בהתאמה לגיל ובצורה לא 'לימודית', אלא אגבית. בהמשך אפשר לתרגל עם הילדים חשיבה עסקית. למשל, הכנת תוכנית עסקית לטיול משפחתי: בדיקת מזג האוויר, תכנון הארוחות והלבוש, בדיקת העלויות וכל הדברים האחרים הכרוכים בטיול". 

בספרה מתארת פלד את ניסיונם של אמה ואדם לארגן מסיבה. הראשונה שארגנו נחלה אכזבה ואילו השנייה הצליחה בגדול. פלד עוברת על כל שלבי התכנון בשביל להבין מה גרם לתוצאות השונות – מהארגון, דרך שיתוף הפעולה ועד מאמצי השיווק. לפלד תואר ראשון בשוק ההון וביטוח ותואר שני במנהל עסקים ורזומה עשיר. לאורך הקריירה שלה עבדה מול חברות ביטוח ובנקים מובילים. החברה שהיא מנהלת כיום עוסקת באיתור טעויות חישוב של חברות הביטוח. אבל אף שהיא אישה של מספרים, היא חוזרת ומדגישה את חשיבותה של החשיבה היצירתית. "חשיבה עסקית היא לא רק מספרים, אלא מציאת פתרונות יצירתיים ויזמות", היא אומרת, "כדאי לעודד חשיבה כזאת בכל הזדמנות, החל מהדברים הקטנים, כמו איך להצמיד זוגות גרביים בכביסה או כיצד לסדר את הספרים על המדף בצורה נכונה. עודדו את הילדים לכושר המצאה ואם הם נתקלים בקשיים, נסו לחשוב יחד איתם איך אפשר לפתור את הדברים אחרת".  

עטיפת הספר של עופרה פלד
עטיפת הספר של עופרה פלד

על חשבון הבית

5 טיפים להקניית מודעות פיננסית בסיסית לילדים

1. למדו את הילדים על כדאיות כלכלית דרך משימה שגרתית כמו הכנת ארוחת ערב. התייחסו לכך כמו להכנת תוכנית עסקית: כמה סועדים? מה בתפריט? באילו מגבלות צריך להתחשב? באיזו שעה מתכנסים? מתי צריך להתחיל להכין את האוכל ולארגן את השולחן? וכן הלאה.
2. שתפו את הילדים בקבלת ההחלטה על רכישת מוצר מסוים: מה היתרונות והחסרונות לעומת מוצרים אחרים, האם יש כאן חיסכון, מהו סדר גודל ההוצאה ובמה מתבטאת התרומה של המוצר ומה החשיבות שלה.
3. גבשו עם הילדים מטרות משותפות לטווח קצר ולטווח ארוך.
4. צפו ביחד עם הילדים בפרסומות, צחקו איתם על מודעות ונסו לעורר דיון. למשל, שאלו את הילד האם הוא מרגיש שמנסים למכור לו משהו? מה דעתו על הפרסומת ועל המוצר? איך הוא היה מנסה למכור אותו?
5. כמו בכל דבר בחיים גם כאן המפתח להצלחה טמון בהתמדה ובאופטימיות. אל תוותרו לילדים בקלות ואל תשכחו שאחרי הכול הם עדיין ילדים.