עניין של זמן: כך תתמודדי עם תופעות גיל המעבר

צילום מסך מתוך הסדרה "פשוט ככה"
צילום מסך מתוך הסדרה "פשוט ככה"

למה הגוף מקבל צורה של תפוח? מה כדאי לאכול כדי להתמודד עם מצבי הרוח? אילו טיפולים באמת יועילו למצב הקמטים ומה אפשר לעשות עם היובש בפות? אנחנו שואלות, המומחיות עונות

88 שיתופים | 132 צפיות

תקופת המנופאוזה מתחילה כשנתיים לפני הפסקת המחזור החודשי. היא מתרחשת אצל רוב הנשים לקראת גיל 50, אבל לפעמים קודם לכן ולעיתים מאוחר יותר. בעידן של חיים ארוכים, יוצא שנשים חיות לפחות שליש מחייהן אחרי המחזור. נשים רבות חוות תסמינים מגוונים המשפיעים על מערכות הגוף והנפש, הכוללים נטייה למצבי רוח, דפיקות לב מואצות, עצבנות, עצבות, חרדה, הפרעות שינה וגלי חום. תופעה נוספת היא עליה במשקל וקושי להשיל משקל עודף בעקבות האטת חילוף החומרים. מחקרים מראים שנשים מוסיפות למשקלן כ-700 גרם בשנה בממוצע החל מגיל 40, בלי קשר למשקלן ההתחלתי ומבלי ששינו דבר בתפריט היומי שלהן. הנה עוד שלל תופעות אופייניות לתקופת החיים המאתגרת הזאת, מהזדקנות עור הפנים ועד יובש בפות, וגם עצות ממומחה אחד וכמה מומחיות בתחומן שמנסות בדרכן להקל על תסמיני הזמן.

מה קורה לעור שלנו בגיל המעבר?

ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור: "בגיל המעבר יש הפחתה כללית בייצור בעור. זה כולל ייצור מופחת של קולגן ובלוטות חלב, וגם ירידה בכמות החלבונים שמחזיקים את המים ברקמה. כל אלה מפרים את האיזון בתהליכי השבירה והייצור בעור, כך שיש פחות ייצור ויותר שבירה. התוצאה היא התבגרות מואצת: רפיון עור וצניחתו, יובש קיצוני בעור שאינו מצליח לאחוז בלחות הנדרשת לו, והחמרה במצב הקמטים והקמטוטים. עישון וחשיפה לשמש ולזיהום אוויר יגבירו את הסימפטומים. לגנטיקה טובה או פחות טובה יש כמובן השפעה, אך אפשר לבצע טיפול מנע ולעכב את התהליך. טיפולים לזירוז בניית קולגן בעור כבר בגיל צעיר – כולל גלי רדיו עם מחטים, למשל, או IPL – יסייעו למראה עור חיוני ובריא יותר בהמשך החיים".

גיל המעבר | צילום: Shutterstock
גיל המעבר | צילום: Shutterstock

מה אפשר לעשות? טיפול בהבזקי אור (IPL), שמנקה כתמי פיגמנטציה שנוצרו עם השנים ומזרז בניית קולגן; הזרקת חומרי מילוי מבוססי חומצה הילארונית או קלציום (רדיאס למשל) המשמרים את הקולגן בעור ומשפרים את הנראות שלו; סוגי פילינג שונים, כמו פילינג חומצות TCA שטחי עד בינוני, שאינו דורש זמן החלמה ומסיר את השכבה העליונה של העור; טיפול נטול כאב בגלי רדיו עם מחטים שנכנסות לעומק הדרמיס ועל ידי חימום גורמות לסימולציה של בניה ברקמה ולזירוז ייצור הקולגן שאבד; טיפולי לייזר בדרגות שונות, שבכוחם לשפר את מרקם ומוצקות עור הצוואר; וטיפולים במכשירי אולטרסאונד, כמו HIFU, שיש לו יכולת חדירה עמוקה והוא גורם לריפוי משמעותי של רקמות החיבור. שני מכשירי האולטרסאונד העיקריים הם אולתראפי ואולטראפורמר, שמתאימים גם לצוואר וגם להרמת הפנים. הטיפול כרוך בכאב, וניתן לאלחש את המקום, אבל ד"ר ורנר סבורה שזה מצדיק את התוצאה.

גיל המעבר הוא הרוצח השקט של הקריירה. זה לא חייב להיגמר ככה

מה לגבי חומצות?

טלי אשכנזי, קוסמטיקאית ומדקרת: "הבעיה הגדולה של העור בגיל המעבר היא השינויים במערכת ההורמונלית. העור יבש ורגיש יותר, פחות גמיש, חוסר הלחות בו ניכר וישנם קמטים וקמטוטים, ולכן חובה בגיל הזה לשנות את כל שגרת הטיפוח היומית לטובת הזנה אינטנסיבית בשילוב חומצות עם חומרים פעילים ונוגדי חמצון הנלחמים ברדיקלים החופשיים, כמו חומצה היאלורונית, גליקולית ומנדלית. חומצות יעילות הן בריכוז של 5 אחוזים ומעלה. תכשירים עם ריכוז חומרים פעילים גבוה מותאמים למטופלת על ידי קוסמטיקאית מקצועית, והם יכולים לתקן פגמים ולהשפיע על כתמים וקמטוטים. קוסמטיקאית טובה תדע להתאים לך תכשירים פעילים שישקמו את העור במהלך הלילה. אבל לפני הכל, חשוב לטפל במאזן האנרגטי של הגוף, לחזק ולהעלות את רמת האנרגיה. כאשר בלוטת האדרנל עוברת שינויים בעקבות השינויים הפיזיולוגיים והיא מתעייפת, הסטרס בגוף הופך גובר. כאן נכנס נושא הדיקור, שיוצר פציעה מיקרוסקופית המעודדת את המערכת הלימפטית להזרים חמצן. זה עובד מבפנים החוצה, ומחדש את העור על ידי הגברת זרימת הדם וייצור קולגן. ניתן לשלב את זה עם כוסות רוח לסילוק רעלים".

גיל המעבר | צילום: Shutterstock
גיל המעבר | צילום: Shutterstock

ואם אני מעדיפה לטפל בעור שלי בעצמי?

"החומרים הפעילים הם שם המשחק בתכשירי הקוסמטיקה המתקדמים. אצל הקוסמטיקאיות הם בריכוזים יותר גבוהים ויכולים להגיע עד 12 אחוזים, כי הם מותאמים אישית ויש השגחה, אבל היום גם במוצרי מדף אנחנו רואים יותר ויותר שילובי חומרים פעילים במוצרים טובים, כולל חומצות שונות, אם כי בריכוזים נמוכים יותר".

הנה כמה מוצרים מומלצים:

ערכת Peptide Power Couple לטיפול בקמטים וקמטוטים של קרן ברטוב. 890 ש"ח | צילום: עדי גלעד
ערכת Peptide Power Couple לטיפול בקמטים וקמטוטים של קרן ברטוב. 890 ש"ח | צילום: עדי גלעד
קרם צוואר ומחשוף מסדרת NEW AGE G4 של GIGI. מחיר 359 ש"ח ל-50 מ"ל, להשיג אצל הקוסמטיקאיות ברחבי הארץ | צילום: סשה דובינסקי
קרם צוואר ומחשוף מסדרת NEW AGE G4 של GIGI. מחיר 359 ש"ח ל-50 מ"ל, להשיג אצל הקוסמטיקאיות ברחבי הארץ | צילום: סשה דובינסקי
רפידות חומצות אלפא ובטא מבית טלי אשכנזי. 180 ש"ח | צילום: אורי גרון
רפידות חומצות אלפא ובטא מבית טלי אשכנזי. 180 ש"ח | צילום: אורי גרון

למה אנחנו משמינות? ומאיפה הגיעה הכרס הזאת?

ריטה כפיר, תזונאית ומאמנת לאורח חיים בריא: "בגיל המעבר מתרחשת ירידה חדה ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון. שינוי הורמונלי זה, שמתחיל עוד לפני היעלמות המחזור החודשי, גורם לתופעות כמו ירידה במצב הרוח ובחשק המיני, עייפות ושינויים ברמות האנרגיה, גלי חום והזעות לילה, והשמנה – בעיקר בטנית. כמו כן, עולה הסיכון לסבול ממחלות לב ואוסטיופורוזיס. קצב חילוף החומרים בגוף יורד ככל שאנחנו מתבגרות, והשינוי ההורמונלי מאט אותו אף יותר. זאת בגלל הירידה הדרסטית בהורמוני האסטרוגן והלפטין, שמגבירים תיאבון וגורמים לאכילת יתר. מכאן, שאכילה זהה או מעט מוגברת, תוביל לעלייה במשקל. האסטרוגן אחראי גם על פיזור השומן בגוף, לכן נשים מפתחות 'השמנה בטנית' – השמנת תפוח. הצטברות זאת של שומן במרכז הגוף, הבטן והמותניים, מעלה את הסיכון למחלות לב, סוכרת, טרשת עורקים ויתר לחץ דם".

גיל המעבר | צילום: Shutterstock
גיל המעבר | צילום: Shutterstock

מה אפשר לעשות? הבשורות הטובות הן שמה שקורה לנשים בגיל המעבר, אינו גזירה משמיים ותזונה מותאמת יכולה להקל על ההתמודדות. מחקרים מצאו כי לאורך זמן התזונה המועדפת בגיל זה היא ים תיכונית מאוזנת. למזלנו, זו התזונה הנפוצה אצלנו. בפועל, מדובר בתפריט עשיר בירקות ופירות טריים ובסיבים תזונתיים, ודל בשומן רווי. ירקות מומלץ לצרוך בשלל צבעים, פירות יש להגביל לשלושה ביום. יש להמעיט בפחמימות פשוטות ולהחליפן בדגנים מלאים כמו שיבולת שועל, קמח חיטה מלא, אורז מלא ופסטה מקמח מלא או מכוסמין, ובקטניות כמו קינואה, אפונה, חומוס ועדשים. הם מכילים יותר סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, וגורמים להפרשה נמוכה יותר של אינסולין. חשוב לבחור חלבון איכותי ורזה כמו עוף, הודו ודגים, ולהמעיט באכילת בשר בקר שמן. יש להימנע ככל הניתן מצריכה של מזון עתיר כולסטרול, ולהעדיף שומן חד בלתי רווי כמו שמן זית, אבוקדו, טחינה וגם אגוזים וגרעינים לא קלויים.
מומלץ לצרוך מזון עתיר סידן כמו חלב מועשר, יוגורט, שומשום, פול, סרדינים, תאנים מיובשות, במיה, דלעת וברוקולי. גם במוצרי סויה יש הרבה סידן. כדאי לפזר ארוחות קטנות בתדירות גבוהה על פני היום כדי לשפר את קצב חילוף החומרים, ולהקפיד על על פעילות גופנית קבועה הכוללת שלושה אימוני אירובי בשבוע ואימון נוסף לחיזוק השרירים (פילאטיס, משקולות ועוד).

להינתח או לא להינתח?

ד"ר אורן וייסמן, מומחה לרפואה פלסטית: "הירידה בצפיפות העצם אצל נשים בגיל המעבר היא מחלה משמעותית, ובהזדקנות זה מתבטא באובדן נפחים ואיבוד התמיכה לרקמות הרכות. העור מאבד אלסטיות, ההידלדלות של איכותו ניכרת ורואים את זה בסנטר, בלחיים, בעפעפיים, בבסיס האף וגם בשדיים. זו ההשפעה האסתטית של החלק הגופני. מצד שני, חשוב לי להעביר מסר: אני יכול להרים את הגבה, להסיר עור בעפעף, לעשות מיני מתיחת פנים או הרמת חזה ובטן, אבל בעיניי זהו מסר רע וחולה, כי זה שנשים מזדקנות לא אומר שהן חייבות לתקן הכל. כלומר, הניסיון למתוח כל דבר שנופל הוא קלוקל. יש ניתוחים שכרוכים בסיבוכים ובצלקות והם לא מחוייבי המציאות. אני מנתח פלסטי, מתפרנס מלמתוח פנים וחזה, אבל חושב שזה נכון רק לנשים שזה מפריע לאיכות חייהן. אני מאמין שאם את יכולה לקבל את עצמך עם קצת נפילה ועור מקומט, הרי תקבלי בדרך אליהן גם חוכמה, תבונה וסבלנות. אז אם משהו משגע אותך ואת מוכנה לשלם את מחיר הצלקות וההחלמה – בסדר, אבל אני לא חושב שהניתוח הוא הפיתרון לאושר. יש נשים שעושות בוטוקס בגיל 28 כדי למנוע קמטים, וזה מעוות בעיניי, לדחות משהו שהוא טבעי. אנחנו חיים בעידן שבו כולן מצטלמות עם פילטרים ועם טונות איפור, ונשים מבוגרות מסתכלות על כל המושלמות באינסטגרם ואומרות לעצמן 'רק אני נראית ככה'. זה מתכון לחיים לא מאושרים, מפלצת שאינה יודעת שובע".

גיל המעבר | צילום: Shutterstock
גיל המעבר | צילום: Shutterstock

ובכל זאת, מה אפשר לעשות? "כשבאה אליי אישה בגיל המעבר שמתעקשת על ניתוח אני אומר לה שאפשר לקבל את הגיל בחן. בעיניי, עדיף בצורה כמעט גורפת לקבל את עצמנו ולהשתפר בדרכים לא פולשניות, וגם עם אהבה וקבלה עצמית. תעשו רק מה שמפריע לכן באמת. יש דרכים ניתוחיות ומתקדמות ועם שביעות רצון גדולה, וזה לא אומר שלא תמשיכו להזדקן, אבל זה יקרה ממקום הרבה יותר טוב. הניתוחים הנפוצים הם מתיחת פנים דיפליין, שבה לא רק מותחים עור אלא גם את שכבת השרירים. התוצאה המתקבלת היא טבעית יותר וגם ארוכת טווח. השיטה מגיעה מארצות הברית ומאירופה ויש לה תוצאות יוצאות דופן, אבל צריך להתמקצע בה. זה ניתוח מהפכני שיכול להחזיק 20-10 שנה. עוד כלי חשוב בניתוחי פנים הוא שומן עצמי, שמשפר משמעותית את איכות העור.
לגבי ניתוחי חזה – כמנתח, אני יכול להגיד לך שאני יותר מוציא שתלים מאשר מכניס. יש היום שינוי בהעדפות. פעם היו חמש-שש הגדלות חזה ביום, והיום יש ירידה משמעותית בדרישה לשתלים. נשים מוציאות את השתל ומבקשות רק הרמה. הן מעדיפות שדיים קטנים וקלילים יותר. לפעמים שתל גדול מגביר בגיל המבוגר את הנפילה למטה ואז צריך להוציא משקל ולהרים בצורה נכונה, וזה יכול לקחת את האישה עשר שנים אחורה. ניתוח אחד שאעשה אפילו לעצמי הוא עפעף עליון. קפל העור שם מסתיר את הראייה ומדובר בניתוח הכי קל בכירורגיה האסתטית. הצלקת כמעט בלתי נראית והוא בהחלט משפר את איכות החיים".

"זה גיל של טלטלה הורמונלית ובתקופה כזאת, הגוף עלול להיכנס לסטרס גדול שיכול להימשך שנים ולהיחלש ממנו"

מה עובר על הפות בגיל הזה?

ד"ר פאני בר לוי, מומחית לגינקולוגיה וחלוצת האסתטיקה הווגינלית בישראל: "הגיל הכי מזוהה עם יובש נרתיקי הוא גיל המנופאוזה עקב שינויים במבנה התא הרירי. הרירית הופכת דקה ושבירה עקב ירידה משמעותית באסטרוגן, וכפועל יוצא חסרה לחות ורטיבות בנרתיק וזוהי תופעה מציקה. אצל נשים שונות זה מתבטא בצורות שונות, אבל זה כרוך בסבל שנובע מאי נוחות ומגירויים לא פוסקים בפות ובמערכת השתן, מדלקות תדירות בדרכי השתן והשתנה תכופה. הפגיעה ביחסים האינטימיים היא גדולה. כשכואב אין חשק. נשים נמנעות מחדירה, הן לא יכולות לקיים יחסי מין, וזה יוצר תסכול גדול וקשיים בזוגיות".

גיל המעבר | צילום: Shutterstock
גיל המעבר | צילום: Shutterstock

מה אפשר לעשות? "נשים רבות חוששות ליטול הורמונים. יצא להם שם רע, בגלל מקרים של סרטן שד בקרב נשים שחלו בעבר, אבל ברוב המקרים זה לא מוצדק ובאחרים צריך להיות במעקב. הורמונים זה עניין רגשי ותרבותי ואם מדובר בטיפול הורמונלי מקומי-נרתיקי נוטלים אותו בנר או במשחה. לפעמים הטיפול ההורמונלי לא עוזר לבדו, אבל עם הטכנולוגיות הטיפוליות של היום, אני ממליצה לקחת הורמונים במינון נמוך כשתופעות גיל המעבר מתחילות.
הטיפולים הקיימים מתבססים על טכנולוגיות שגורמות לפציעה טרמית מבוקרת באמצעות גלי רדיו, למשל, שתהליך הריפוי והשיקום שלה יוצרים קולגן חדש המעבה את הרירית וגורם לתא להיות יותר מפריש ואלסטי. אחד המכשירים הכי מתקדמים הוא של חברת אינמוד ונקרא אמפאואר – מדובר בידית קטנה, בגודל טמפון, המוחדרת לנרתיק ומעבירה בו גלי רדיו המגרים את השריר ומפעילים אותו באופן פסיבי. הטיפול מחייב סדרה של חמישה סשנים אחת לשלושה שבועות, כאשר בין לבין יש לבצע התעמלות נרתיקית עם מכשיר שנקרא 'וין טון'. עוד טיפול פופולרי הוא מורפיוס – שמוכר כטיפול לפנים בעזרת מחטים ומופיע עכשיו גם בגרסה נרתיקית. בטיפול, שעושה ניסים ונפלאות, מחדירים לנרתיק מחטים בעומק של 3 מ"מ, שגורמות באופן ממוקד לגירוי הרירית ולריפוי שלה. יש גם טיפולים במכשירי לייזר, ואני נוהגת לשלב בין הטכנולוגיות כדי להעצים את התוצאה.
הטיפולים של הדור החדש אינם כואבים, נמשכים כ-15 דקות ותוצאות שלהם מרשימות. לגבי הפן האסתטי – זה לא פחות חשוב לנשים רבות. זה ממש כמו בפנים. הווגינה היא הפנים האחרות של הנשים. השפתיים בווגינה בגיל המעבר הן מדולדלות, רפויות, וממש לא נראות כמו בגיל הצעיר. מעבר לטיפולים הטכנולוגיים, ישנם טיפולים אסתטיים למיצוק השפתיים בעזרת חומצה הילארונית שגם מבהירה וגם מלחחת".

איך אני יכולה להפחית את הסטרס?

מירה ארצי פדן, מפתחת שיטת היוגה הנשית בישראל ומחברת הספר "מסע נשי אל גיל המעבר – יד ביד עם היוגה הנשית": "גיל המעבר הוא גיל נפלא שממותג רע ויש לנו מחויבות למתג אותו מחדש. נכון שיש תסמינים אבל יש מה לעשות איתם. הם סמן לשינוי לשם דיוק. בגיל המעבר, יותר מכל גיל אחר, כדאי להתאים את התרגול ואת הפעילות הגופנית לגופה המשתנה של האישה. זה גיל של טלטלה הורמונלית עם 'גמילה' של הגוף מאסטרוגן ובתקופה כזאת, הגוף עלול להיכנס לסטרס גדול שיכול להימשך שנים ולהיחלש ממנו. כאשר שרירי קרקעית האגן נחלשים, למשל, אז האישה עלולה לחוות דליפות שתן, צניחות או כאב. העבודה המדויקת עם רצפת האגן חשובה לא רק על מזרן הטיפול, אלא בעצם הכוונה לשנות דפוסים שיחזקו אותה גם ביום יום".

גיל המעבר | צילום: Shutterstock
גיל המעבר | צילום: Shutterstock

מה אפשר לעשות? "אחד התרגילים החשובים ביוגה הנשית הוא איסוף נכון ומוקדם של שרירי קרקעית האגן ביחד עם נשימה מלאה. האישה לומדת לנשוף נכון ולאסוף את שרירי קרקעית האגן כמו תחושת התאפקות, מבלי לייצר כיווץ, ואז היא בעצם לומדת להרפות ולהרגיע את המתח, כי בתוך האיסוף יש נוכחות פנימית ושקט פנימי וחיבור לעוגן פנימי. את התרגיל הקטן הזה אפשר לעשות בכל מקום: בפקקים, בתור לבנק וכו'. האישה לומדת לסנכרן את תנועות הנשימה עם תנועות שרירי קרקעית האגן ומייצרת אינטימיות עם מרחב מוזנח בגוף שלה. זה מרגיע הרבה מערכות ויוצר רווח בינך לבין סיטואציה. למשל, כשאת נסערת מפקקים בכביש או משיחה לא נעימה במערכת יחסים, את לומדת להפנות את הקשב לנשיפה ולשרירי קרקעית האגן מבלי לכווץ ישבנים, ובעצם נוצרת שרשרת תגובות של רגיעה ושל ויסות. זה מאוד חשוב בגיל המעבר, כי זה גיל שבו המערכות מגורות. הוויסות היומיומי מסייע להפחית המון מתח שאופייני לגיל הזה".

ותיקה, אבל לפניך: זה שאת יותר מבוגרת מהבוסים שלך, לא אומר שאת פחות רלוונטית