ותיקה, אבל לפניך: זה שאת יותר מבוגרת מהבוסים שלך, לא אומר שאת פחות רלוונטית

ג'יין פונדה ולילי טומלין קוברות לכולן ב"גרייס ופרנקי"| | צילום מסך, נטפליקס
ג'יין פונדה ולילי טומלין קוברות לכולן ב"גרייס ופרנקי"| | צילום מסך, נטפליקס

לפתע פתאום מצאת עצמך עובדת תחת בוסית בגיל של הבת שלך? אל תיבהלי. תחיה בן צור, מייסדת שותפה של קהילת הפייסבוק "פורום נשים בתעשייה-קהילת המנהלות", מגישה מדריך לעובדת הוותיקה

88 שיתופים | 132 צפיות

התקופה האחרונה והשינויים בשוק התעסוקה, כמו גם הנהירה להייטק, מציבה לנו, העובדות והעובדים הוותיקים יותר אתגרים חדשים. עבור רובנו, גיל, ניסיון וסמכות הולכים ביחד – כך היה תמיד. עכשיו, כשבני דור המילניום תופסים מקום חשוב בכוח העבודה, וחלקם עוברים לתפקידי ניהול כאשר הכפופים להם הם אנשים מבוגרים מהם (לפעמים בהרבה שנים) – וזה לגמרי משנה את התמונה.

>> גיל המעבר הוא הרוצח השקט של הקריירה. זה לא חייב להיגמר ככה

חשוב שתדעי, כל שינוי במקום העבודה הוא הזדמנות למינוף עבורך ועלייך לעשות הכל על מנת להפוך את סביבת העבודה לפוריה מעניינת מאתגרת עבורך, והכי חשוב – נעימה ומספקת. יש לך המון מה לתרום ובעזרת המדריך הבא אולי גם תצליחי להוביל לשינוי ופיתוח העסק או הארגון בו את עובדת (נכתב בלשון נקבה אבל רלוונטי לשני המינים):

1. תזמי ותבני תוכנית. הרבה פעמים אני שומעת מנשים ותיקות במקומות עבודה שהן שחוקות, מחפשות שינוי או מרגישות שאינן מוערכות. ובכן, לא בכדי אומרים "היי השינוי שאת רוצה להיות". שינוי לא חייב לגרום לך להתפטר. את יכולה להמציא את עצמך מחדש, לבנות תוכניות חדשות במקום העבודה והכי חשוב – להיות כנה לגבי זה. אם את חשובה לבוס או לבוסית שלך, הם יעריכו את הכנות וישמעו את הרעיונות שיש לך להציע. הציעי את ההצעה מתוך כבוד והקשבה לצד השני, מבלי לבטל את הדעה או הרעיון של הממונה עלייך. זה יכול להוביל לקידום שלך ואולי בניית צוות סביבך. ערכי מחקר, תבני תוכנית מסודרת עם שלבי עבודה, משימות ופרטי התקציב והציגי את התוכנית ברגישות ובחכמה.

2. שמרי על ראש פתוח. ותק במקום העבודה או בניסיון מקצועי הוא יתרון אדיר, אבל אין ספק שהוא מצריך הסתגלות לשינויים. יש נשים שזה בא להן בקלות ואוהבות את הדינמיות בעבודה, ויש נשים שהסתגלות ושינוי הם אתגרים יותר משמעותיים עבורן. לאותן נשים אני מציעה לעשות עבודה פנימית-אישית, אפשר ורצוי עם יועצים חיצוניים המתמחים בסיטואציות כאלה. עשי הכל על מנת להפחית התנגדויות, להקשיב וללמוד והכי חשוב – לא לבוא ממקום של ביקורת. הימנעי מאמירות כמו "פעם היינו עושים את זה אחרת" או "אני מכירה את הנושא עוד לפני שנולדת". שחררי את התסכול. ככל שתשחררי אותו מוקדם יותר, תתקדמי בצורה מהירה יותר. נסי לערוך רשימות ולראות את היתרונות שבשינוי. ראי מה נקודות החוזק שלך בתוך השינוי ואיך את יכולה לתרום ולהיתרם ממנו. שיתוף הפעולה יביא לתוצאות חיוביות עבורך ולהמשך עבודה תקין ומפרה עבור כולם.

"אל תחשפי את כל הקלפים שברשותך". תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון
"אל תחשפי את כל הקלפים שברשותך". תחיה בן צור | צילום: נירי גתמון

3. העניקי מניסיונך ועם זאת, אל תחשפי את כל הקלפים שברשותך. ניסיון במקום העבודה הוא מצרך נדיר. כל מנהל או מנהלת חדשים שייכנסו למקום העבודה יפגשו אותך ראשונה. החליטי מראש איך את ניגשת לפגישה כזו והיי מוכנה. בדקי עם עצמך מה הכי הכרחי לשים על השולחן ומה את יכולה לשמור לעצמך כדי שיהווה קלף יתרון עבורך בהמשך.

4. קשרים. הטיפ הזה צריך להיות הראשון, ולמעשה הוא טיפ לעובדת הטרייה כמו לעובדת הכי מנוסה. בניית קשרים במקום העבודה היא נכס אדיר שניתן, לרוב, לאמוד אותו בכסף. כל אדם שפגשת במהלך עבודתך, יוכל לסייע לך מאוד בהמשך. במהלך השנים הכרת ספקים שסומכים עליך, קולגות במקום העבודה הנוכחי או מקומות קודמים, תורמים או משקיעים פוטנציאליים ולרוב, צוות הלוגיסטיקה שמתפעל את המקום ודרכו את יודעת להשיג כל מה שנדרש. גם כאן שמרי את הקלפים לעצמך. אל תחשפי את כל מערך הקשרים שלך ויותר מכך, הוא יכול להפוך יתרון אם תאלצי לעבור למקום עבודה אחר.

5. אני ממליצה בחום לנסות להתחבר לבוס או לבוסית באופן אישי. תפיסת העולם והמציאות, קרוב לוודאי, תהיה שונה מאד, אבל ארוחת צהריים ביחד וסמול טוק, יכולים להיות פתח להבנה של שני הצדדים.
ראיית מערכת היחסים שלכם כמערכת יחסים עם מטרה משותפת ולא תחרותית, עשויה להקל על כל חוסר ביטחון שתרגישי. קחי את הזמן לחשוב על המנהל או המנהלת שלך ועל החוזקות והכישרונות שלהם, כדי להרגיש קרובה יותר.

בסופו של דבר זכרי, הגיל לא באמת משנה. אל תיבהלי אם הבוס או הבוסית החדשים שלך צעירים ממך בהרבה. מערכת היחסים עם הבוסים אינה קשורה רק בגורמים מקצועיים. הקשיבי, השתתפי ועשי כמיטב יכולתך בעבודה, באותנטיות, בחכמה ובהתאם ליכולותייך האישיות. חשוב לזכור שהקשיים והחסמים שעשויים להתעורר במהלך העבודה, לא יצוצו על רקע פער הגילאים אלא על פערים מקצועיים, אולי אפילו ניהול כושל, שחיקה וכולי. בעזרת הניסיון הרב שלך בשוק התעסוקה, תוכלי לאתר את מקור הקושי, ועל בסיס ההבנה הזאת תקבלי החלטות מושכלות לגבי המשך העבודה, וכמובן תוכלי לפתח אסטרטגיות להתמודדות עם הבוסים. מכאן הדרך להצלחה תהיה קצרה ובטוחה.

>> גברים מרוויחים יותר, נשים עובדות שלושה חודשים בחינם

הכותבת היא מייסדת-שותפה של קהילת הפייסבוק "פורום נשים בתעשייה-קהילת המנהלות"