גוף ונפש

"המיינדפולנס הוא חבר, פסיכולוג ותרופה פסיכיאטרית באחד"

אביגיל אריאלי ֻלפסטיבל היוגה הבינלאומי | צילום: יח"צ
אביגיל אריאלי ֻלפסטיבל היוגה הבינלאומי | צילום: יח"צ

אביגיל אריאלי מספרת איך מיינדפולנס ישפר לכן את החיים, יהפוך אתכן לרגועות יותר וישפר את מערכת היחסים וגם נותנת טיפים לתרגול למתחילות

88 שיתופים | 132 צפיות

חלקנו זוכרות את אביגיל אריאלי כשחקנית ומנחה, אבל בשלושים שנה האחרונות היא גם מתרגלת יוגה. "זה נכון שבשנים האחרונות הייתי יותר בעולם של היוגה אבל אני עדיין פעילה כשחקנית וממשיכה להופיע בסדרות ובהצגות", היא מבהירה.

היום נדמה שכל בן אדם שני מתרגל יוגה, אבל זה לא היה כך לפני שלושה עשורים. איך הגעת לתחום?
"כשלמדתי משחק נחשפתי לראשונה לכוריאוגרפית והרקדנית פינה באוש ולכל העניין של תיאטרון תנועה. נורא הערצתי את זה ורציתי להיות חלק מזה. הלכתי לסדנה של תיאטרון תנועה אבל אז קלטתי שאני בן אדם בלי יכולות גופניות בכלל וחיפשתי משהו שיפתח אותי מהבחינה הזו. הלכתי לשיעור יוגה וזהו, זה היה זה. הרגשתי שהגעתי למקום שבו אני רוצה להיות".

עוד כתבות מעניינות
סוד הקסם היפני שיהפוך אתכן למאושרות
את לא חייבת לסבול: הכירי את שיטת סאטיה 
איך להכין לוח השראה שיעזור לך להגשים את החלומות שלך?

מיינדפולנס | צילום: Shutterstock
מיינדפולנס | צילום: Shutterstock

אריאלי שהתחילה כתלמידה ובהמשך עברה לצד השני של המתרס מלמדת ביום יום בסטודיו פראנה בתל אביב. בנוסף היא מעבירה גם סדנאות של מיינדפולס. נדמה שמיינדפולנס היא מילת הקסם של השנים האחרונות, השיטה הרוחנית שהפכה לטרנד שכולם רוצים לקחת בו חלק בלי תמיד לדעת על מה בעצם מדובר.

אז מה זה בעצם מיינדפולנס?
"בפשטות מיינדפולנס זה אימון על תשומת לב", מסבירה אריאלי. "ההגדרה שאני עובדת איתה שייכת לג'ון קבט-זִין, הוא דמות מאוד מוכרת באזורים האלו: פרופסור לרפואה שנחשב לחלוץ בעולם המיינדפולנס. ההגדרה שלו היא תשומת לב מקבלת, כלומר – בלתי שיפוטית, למה שקורה כרגע. אם למשל מישהי קוראת כרגע את הכתבה אבל תוך כדי רוצה לתרגל מיינדפולנס אז היא אולי תשים לב פתאום איך היא מחזיקה את הטלפון ביד, תוך כדי שהיא קוראת היא אולי תתחיל לשים לב אילו מחשבות יש לה. הכל קורה במילא אבל במיינדפולנס אנחנו שמים לב לזה, המטרה היא להיות נוכחת כל הזמן ברגע הזה".

ואיך תרגול כזה יכול לעזור לנו בחיים?
"השאיפה היא להפחית את כל הלחץ, החרדה והסטרס שאנחנו חיים בתוכם. אני מלמדת שיטה שנקראת MBSR – הפחתת מתח מבוססת על מיינדפולנס (באנגלית: Mindfulness-based Stress Reduction), המטרה היא להיות יותר קרובה לעצמי ופחות חרדה, לא לתת לסטרס להניע אותי. באופן אישי בשבילי המיינדפולס הוא גם חבר, גם המטפל הפסיכולוגי וגם התרופות הפסיכיאטריות. הרעיון עם המפגש של מה שקורה כרגע בא לידי ביטוי בכל מיני מובנים, לא רק בהכרח במחשבות שלי. גם כשאני עוברת משהו לא נעים במשך היום, אם מישהו מעצבן אותי או יש לי מערכת יחסים מציקה אני משתמשת בגישה של המיינדפולנס כדי להתמודד עם הקשיים וזה מאוד עוזר ומרכך".

לחלקנו זה עלול להישמע יותר מדי רוחני. איך מתבצע תרגול מיינדפולנס בפועל?
"בשיעור שהעברתי לא תהיה ישיבת מדיטציה כמו שאולי חלק מהקוראים מדמיינים, אלא גם תנועה, אבל תנועה מסוג אחר מאשר יוגה, יותר רכה ומעודנת. כשבמקביל הניסיון הוא לוותר על סטרס דרך הגוף. הרי את כל המתח שלנו, בין אם ביחס לעבודה או למערכות יחסים, אנחנו מחזיקים בגוף ובשיעור לומדים איך לוותר על המתח הזה".

בשנים האחרונות המיינדפולנס הפך לטרנד כמעט מסחרי. בתור מתרגלת ומורה ותיקה זה מפריע לך, או שדווקא להפך?
"לא מפריע לי אישית שזה טרנד, במובן מסוים אני נהנית מזה כי יותר אנשים רוצים את מרכולתי. אני פשוט יודעת מניסיון שכשמשהו מתחיל להיות טרנדי הוא הוא הולך לכל מיני כיוונים בעייתיים, מתעוות או שפתאום צצים יותר חיקויים של הדבר עצמו. לאנשים שמעולם לא תירגלו אני כן ממליצה לבוא לקורס כדי לקבל איזו תשתית או מסגרת, אני בחרתי ללמד MBSR בין היתר כי זו שיטה שמאוד מתאימה למתחילים. אני לא חושבת שאפליקציה בטלפון היא בעייתית כל עוד יש לך תשתית. יש היום אפליקציות מדהימות כמו HeadSpace למשל, העניין הוא שאם אין לך שום מסגרת זה עלול להיות בעייתי ופשוט לא תדע מה אתה עושה. בנוסף, כשמתרגלים מיינדפולנס עולות כל מיני שאלות אישיות שהן רק שלך, ולהן אי אפשר למצוא תשובה באפליקציה".