שיהיה לך נעים עם עצמך: מהי שיטת סאטיה?

ילדות קשה, פגיעה מינית והמון כאב הובילו את נטאלי בן דוד לפתח את שיטת סאטיה, שיטת טיפול שהמלצות עליה עוברות מפה לאוזן והפכה ללהיט גם אצל מי שניסו כבר NLP, מדיטציה ומיינדפולנס. כך הקשבה לגוף והמילים הנכונות יכולות לעזור לנו

88 שיתופים | 132 צפיות

 

כשהייתה בת שנה ועשרה חודשים הגיעה נטאלי בן דוד עם הוריה מקזבלנקה לנמל חיפה. על הרציף פגשה אותם דודה שלה, "והיא אמרה להורים שלי שהם לא יוכלו לגדל אותי. הם עברו לנתניה ואני נשלחתי לסבתא שלי, שלא הכרתי. רק בגיל 5 חזרתי אליהם, למשפחה חדשה. היום אני יודעת להגיד שפיתחתי את שיטת סאטיה על בסיס הילדות שלי".

שיטת הטיפול שעוברת בעיקר מפה לאוזן זכתה לתהודה רצינית לאחרונה, כאשר השחקן איתי תורג׳מן חשף שהוא נעזר בה כדי לצלוח משבר נפשי גדול. על מה בדיוק מדובר? המטרה, מסבירה בן דוד, היא "שלאדם יהיה נעים עם עצמו והוא יוכל לממש את מה שחשוב לו", וכל זה באמצעות טכניקה תהליכית.

איתי תורגמן: עובר משבר נפשי גדול בעזרת הסאטיה | צילום: שוקה כהן
איתי תורגמן: עובר משבר נפשי גדול בעזרת הסאטיה | צילום: שוקה כהן

 

בשיטת סאטיה ("אמת" בסנסקריט) יש שלושה נדבכים: הנדבך הראשון הוא הגוף. "כמה פעמים אנחנו נכנסות לשיחה ויוצאות ממנה לא כמו שתכננו, ולא מבינות למה?", שואלת בן דוד, "או שאנחנו מנהלות מערכות יחסים ולא מצליחות לתקשר? אני טוענת שהסיבה לכל זה היא הגוף, לא המחשבה, לא התודעה וגם לא השפה. אני מלמדת אנשים שהגוף הוא זה שמקשיב. כשמישהו מדבר אלינו וקורה לנו משהו לא נעים בגוף, אנחנו לא תמיד יודעות לתת שם לתחושות האלה והודפות אותן, כלומר לא באמת מגיבות לצד השני אלא לתחושה הלא נעימה. לגוף שלנו יש שפה משלו והוא אומר את האמת. התפקיד שלנו הוא ללמוד להקשיב לו".

אחרי שאנחנו לומדות לתת שם לתחושות שלנו, עוברים לנדבך השני, השפה. "פיתחתי מודל שנקרא 'שבע רמות של קשב'. אני מלמדת אנשים לשים לב לשפה שלהם, איך להקשיב ולשוחח בצורה מיטיבה ולא פוגענית. הסלוגן של השיטה הוא 'אי גרימת נזק קודמת לעשיית הטוב'. קודם אל תזיקי, אחר כך תדאגי לעשות טוב, לעצמך ולאחרים", מסבירה בן דוד.

הנדבך האחרון והשלישי הוא ההוויה: "איזה אדם פוגשים כשפוגשים אותי? אדם נעים, פתוח ורגוע או אדם טרוד ועצבני?"

לפי שיטת סאטיה אפשר לגרום לאנשים להשתחרר מהתניות ומגבלות שיש להם דרך העבודה עם שלושת הנדבכים – הגוף, השפה וההוויה. "כל תחושה היא קפסולת זיכרון מהילדות. אם אני מגיבה בכעס לאדם מסוים, אני חווה איום. אבל האיום הזה לא קשור לאדם שמדבר איתי עכשיו אלא לחוויה שחוויתי בילדות. יש תהליך שלם שעושים כדי להשתחרר מאותה חוויה", מסבירה בן דוד. "שיטת סאטיה לא עוסקת בשינויים. ראיתי כל כך הרבה אנשים שעשו שינוי בחיים ולא קרה להם כלום. אני אומרת, בואי תכירי את עצמך, יש לך כבר הכל. אם את כל הזמן עסוקה בלשנות, אין לך נקודת בסיס, אבל אם תכירי את עצמך טוב תדעי לבחור נכון ולהגשים".

איך זה קורה בפועל? בעיקר באמצעות שיחות. התהליך כולל בדרך כלל כ־40 פגישות ומתפרש על פני שנה, אף על פי שמשך הטיפול אינדיבידואלי – יש אנשים שעוברים שמונה מפגשים ויש כאלו שנשארים שנים. "המאמנת מלמדת את המתאמנת לחוש, לתת שם לתחושות ולהבין מה הן אומרות, תוך כדי הענקת תשומת לב מיוחדת לשפה שבה היא משתמשת", מסבירה בן דוד.

המאמנים לומדים במוסד היחיד שמכשיר את מאמני השיטה, בית ספר Emotion להוויה, הקשבה וטרנספורמציה. התשלום לטיפול? 150־400 ש"ח לפגישה.

הגוף זכר את כל הכאבים

"כשהקמתי את בית הספר למאמנים היה ברור לי שאקים משהו שעוסק בשלווה ובחמלה", מספרת בן דוד. "למרות שבאתי מבית מאוד לא פשוט ובתור ילדה עברתי פגיעה מינית, אני כאילו הצלחתי בחיים. הייתי קצינה, הרווחתי הרבה וגם ניהלתי. עד גיל 36 התעסקתי בעיקר בעבודה. לא התחתנתי, לא ילדתי, רק עבדתי. לא הבנתי למה אני לא מצליחה ליצור קשרים, למה אני מבזבזת כסף, למה אני לא מצליחה להיכנס להיריון. בשלב מסוים התחלתי גם תהליך של אימוץ. כשהבת שלי הגיעה מבית היתומים בגואטמלה הגוף שלי פשוט קרס, הבנתי שיש לו מה להגיד לי ומשם פיתחתי את השיטה. הייתי צריכה לפגוש מחדש את הכאב של הנערה, של הילדה. הגוף זכר את כל הכאבים. השיטה באה בעיקר מכאב".

נטאלי בן דוד | צילום: שי פרנקו
נטאלי בן דוד | צילום: שי פרנקו