שרן השכל: "למה המדינה מתערבת לי מתי לשאוב ביציות? אני משלמת על זה מהכסף שלי"

ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, שמלה: רזרבד, נעליים וחגורה: זארה, תכשיטים: גילי גרינפלד
ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, שמלה: רזרבד, נעליים וחגורה: זארה, תכשיטים: גילי גרינפלד

בזמן שנלחמה כדי שנשים יוכלו להקפיא ביציות בתנאים שלהן, הח"כית שרן השכל ניהלה מאבק פרטי כדי להיכנס להיריון. כעת היא מסמנת וי פוליטי חשוב ומצפה לילד שני

88 שיתופים | 132 צפיות

מושב החורף של הכנסת עומד להגיע לסיומו אחרי שבועיים של מרתון דיונים במליאה עד אור הבוקר. חברת הכנסת שרן השכל אמנם אחרי עוד לילה ללא שינה אבל היא מאושרת. אל הממשלה הזאת היא נכנסה במטרה ברורה – לעשות רפורמה בתחום הקאנביס הרפואי. כעת, אחרי מאבק של שש שנים, סופסוף נראה אור בקצה המנהרה – ובתחילת המושב הבא תעלה הצעת החוק להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות לקריאה ראשונה.

>> ח"כ עידית סילמן: "בסוף הילדה הקטנה הצליחה להעביר את התקציב"

השכל, העומדת בראש ועדת הקנאביס הרפואי בכנסת, לא הייתה מוכנה לקבל אופציה אחרת. היא עשתה ימים כלילות ועבדה ולבסוף הצליחה לסיים ולהצביע על ההכנה שלו לקריאה ראשונה, ואחרי שעות של דיונים ואי הסכמות היא הצליחה לשכנע את המשרדים והשרים המעורבים לאשר אותו. "אופי של מג"בניקית", היא קוראת לזה, ומוסיפה: "אם צריך ללכת עם הראש בקיר אז אני הולכת עם הראש בקיר". היא אף רתמה לצדה חברי כנסת ממפלגות השמאל, אבל בפוליטיקה כמו בפוליטיקה שום דבר לא בא בקלות, ושורה של קשיים שהערימו עליה ברגע האחרון כמעט ומנעה את המהלך.

מה היה בוועדה?
"הייתי במירוץ נגד הזמן. בנושא הקנאביס הרפואי יש כל כך הרבה כוחות – המשרדים הכי חזקים ובירוקרטיים שיש – אף אחד לא האמין שנצליח באמת לקדם רפורמה. אמרו לי: 'אין סיכוי, זו משימה בלתי אפשרית'. הצלחתי בניגוד לכל הצהרה של חברי כנסת, שרים ואנשים שעוסקים בתחום במשך שנים, שאמרו לי 'שרן, אנחנו מסירים בפנייך את הכובע, לא האמנו שתצליחי לעשות את זה'".

"יש המון שמרנות והמון אנשים שלימדו אותם שקנאביס זה סם מסוכן. האם המדינה מחויבת לתת לי את שירות הבריאות הזה בגלל שהיא גובה ממני מיסים? כן. האם היא מסרבת? כן. האם זה בסדר? לא"

 

איך הצלחת כנגד כל הסיכויים?
"הייתי בטוחה שהצלחנו לעשות כמה דברים דרמטיים, אבל ממש ביומיים האחרונים הפילו עליי כמה הפתעות שכמעט טירפדו את הצעת החוק. זה היה אחד השבועות הקשים. הייתי בשיחות, טלפונים ופגישות ממוקדם בבוקר ועד אמצע הלילה, אחרת לא הייתי מספיקה להעביר את זה בהליך החקיקתי במושב הזה. יום לפני ההצבעה התקשרו אליי מהאוצר ואמרו לי שהם הולכים להכריז על הצעת החוק שלי כהצעת חוק תקציבית. המשמעות היא שלחוק הזה חייבים למצוא מקור תקציבי, הוא חייב לעבור ייעוץ משפטי של הממשלה וחייב לעבור בקריאה של 61 חברי כנסת. זה גם אומר שאפשר להטיל עליו וטו ולעצור אותו מיידית, וזו בעיה. אני מקבלת את הטלפון הזה יום לפני שאני צריכה להגיע לקו הסיום, ואני רבה ומתווכחת איתם עד מאוחר בלילה. הם טענו שהיום כל המטופלים עוברים טיפול במגזר הפרטי, ואם אנחנו נביא את זה למגזר הציבורי פתאום תהיה עלות של מאות מיליוני שקלים".

זה מעניין שאת רוצה להעביר את זה למגזר הציבורי, כי בדרך כלל את מדברת על החשיבות של המגזר הפרטי.
"אם אזרחי ישראל לא היו משלמים מיסים כל כך גבוהים אז זה היה סיפור אחר, אבל המדינה כופה עליי לשלם לה את המיסים שלי כדי לתת לי את השירותים הבריאותיים הללו. בגלל שהם לוקחים ממני את הכסף הזה הם מחויבים לתת לי את השירות הזה, אבל במשך חמש שנים הם מסרבים לתת לי אותו, ועכשיו הם אומרים לי שאני יכולה לקבל אותו רק דרך שירות פרטי".

למה הם מסרבים? בגלל הסטיגמות?
"מהמון סיבות, החל מהסטיגמות על הקנאביס וכלה בכך שיש לנו איגודים מקצועיים שלוקח להם זמן, הם רוצים לראות את המחקרים ולהיות בטוחים. יש המון שמרנות והמון אנשים שלימדו אותם שקנאביס זה סם מסוכן. השאלה היא – האם המדינה מחויבת לתת לי את שירות הבריאות הזה בגלל שהיא גובה ממני כסף? כן. האם היא מסרבת לתת לי אותו למרות החוק ומפילה את עלויות העתק על המטופלים? כן. האם זה בסדר? לא, ולכן אני אאבק בזה".

ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, בגדים: H&M, תכשיטים: גילי גרינפלד
ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, בגדים: H&M, תכשיטים: גילי גרינפלד

הסיפור של השכל והקנאביס החל לפני שש שנים, כאשר היא החליטה להקים את השדולה לקנאביס רפואי במטרה לעשות הפיכה בתחום. "מדובר באנשים שבמשך שנים כולם התעלמו מהם – הם נראים מוזר, הולכים מוזר, מדברים מוזר – מדביקים להם סטיגמות שהם מכורים, לא מתייחסים אליהם ברצינות, רופאים מתעללים בהם. פתאום חברת כנסת נותנת להם יחס, נותנת להם במה, מתייחסת אליהם ברצינות. פתאום מישהו נשמע למצוקות שלהם", היא אומרת. "מפלגת 'תקווה חדשה' גם התחייבה לתקן את הרפורמה של הקנאביס הרפואי, והכנסנו את זה בתוך ההסכמים הקואליציוניים כי הבנו שבלי הסכמה קואליציונית זה יטורפד מיידית. לקחתי את זה על עצמי כסוג של מסע שעברתי ביחד עם אותם מטופלים".

"לא ישנתי כל הלילה. עמדה בפניי הברירה: או שאני מוותרת על רפורמת הקנאביס או שאני מעבירה אותה בלעדי אותם הלומי קרב ומטופלי כאב, ושמה אותם בצד כמו שכולם עושים. זה שבר אותי"

 

מבחינתה, השכל הגיעה אל קו הסיום, גם אם מי שכיכב בכותרות לאחר העברת הרפורמה הוא שר הבריאות ניצן הורוביץ, ואילו היא נשארה מאחורי הקלעים. במשחק הפוליטי יש מי שיגידו זאת טעות, אבל השכל טוענת שלא מעניין אותה הקרדיט. בבוקר שלמחרת העברת הצעת החוק, המחשבות שלה נמצאות עם מי שלא זכו להיכלל בה.

"כל ההתוויות נכנסו לרפורמה למעט שתיים – ההתוויות של חולי הכאב ושל המטופלים הפוסט טראומטיים – שהם המטופלים הקשים ביותר", היא אומרת בעיניים דומעות. "אלה אנשים שהמדינה שלחה לקו ראשון וחזרו במצב נפשי כל כך קשה, ואף אחד לא מוכן להכיר בהם. בהמון מקרים המדינה לא מכירה בזה שחייל חזר פצוע מהקרב. ההכרה עצמה היא כבר הטיפול הראשוני והיא משחררת להם משהו מהתמודדות הנפשית. כשהם לא מקבלים את זה, המצב הבריאותי שלהם מתדרדר, לא רק בפן הנפשי, אלא עד לכדי תסמינים פיזיים של טיקים, רעידות וזיעה. בסוף הם מגיעים חסרי אונים אל מול משרד הביטחון ושורפים את עצמם – כי אין להם אף אחד".

ועכשיו שוב לא מכירים בהם.
"לחלוטין, ופה נשבר לי הלב. לא ישנתי כל הלילה. עמדה בפניי הברירה: או שאני מוותרת על רפורמת הקנאביס או שאני מעבירה אותה בלעדי אותם הלומי קרב ומטופלי כאב, ושמה אותם בצד כמו שכולם עושים. התלבטתי אם לקחת עוד יומיים כדי להוכיח את משרד האוצר, בידיעה שאני יכולה לעשות את זה, אבל אז לא הייתי מספיקה להעביר את החוק במושב הזה. זה שבר אותי".

אז איך קיבלת את ההחלטה הסופית?
"אחרי לילה בלי שינה, החלטתי שמה שהכי נכון לעשות זה להתחיל להתקדם – כי באותה מידה יש לי את הילדים חולי האפילפסיה והסרטן. אמרתי שאתחיל להתקדם איתם, ושבינתיים אתכונן כראוי לקראת הקריאה השנייה והשלישית בשביל לוודא שהפוסט טראומטיים ומטופלי הכאב נמצאים שם בפנים. אני יודעת שאצליח להכניס אותם, אני לא אוותר עליהם, אבל עצם העובדה שהייתי צריכה להצהיר בוועדה שאני מוציאה אותם מהרפורמה החדשה – שבר לי הלב. זה היה לי יותר מדי קשה".

 

מלחמת העצמאות

זהו שבוע עתיר הישגים עבור השכל. יום אחרי הפגישה שלנו, הצעת החוק החשובה שלה לתיקון חוק שימור פוריות עוברת במליאת הכנסת בקריאה טרומית. "לכל אישה הזכות לקבל החלטות באופן חופשי במיוחד כשמדובר בגופה", היא אומרת, "המצב הנוכחי פוגע באוטונומיה של הבחירה החופשית של נשים ומזלזל בשיקול דעתן, ולכן אין שום סיבה להתערב בהחלטה האישית שלהן להקפאת ביציות". מדובר בבשורה של ממש עבור נשים רבות שהמדינה מגבילה אותן באחד מהתחומים הכי אישיים ורגישים שיש, והשכל מזדהה עם הכאב שלהן מקו ראשון.

השכל יושבת בלשכתה ומלטפת את הבטן ההריונית הקטנה שלה תוך כדי הריאיון. בחודש שעבר היא חשפה באינסטגרם שלה שהיא בהיריון ומצפה לילד שני, שנה וחצי לאחר שהביאה לעולם את בתה יעל בתום תהליך ממושך של טיפולי פוריות. "ברוח התקופה, גם אייל ואני חיוביים", היא כתבה מתחת לתמונה של בדיקת ההיריון החיובית שאחזה בידה, תוך ריפרור לימי האנטיגן העליזים. היום היא בחודש החמישי להריונה.

ההיריון הזה הוא גם תולדה של טיפולי פוריות?
"כן. זה היה תהליך קצר יותר מהקודם, שזה משמח, ועדיין היו אתגרים בדרך. זה לא היה כזה פשוט".

טיפולי הפוריות של השכל לא היו קייטנה, בלשון המעטה. היו בעיות רפואיות שהתעוררו בעקבותיהם, ישנו ההליך עצמו שכולל הרדמות, שאיבות והזרקות, וכמובן המטוטלת הנפשית שחווים שני בני הזוג. "כשיש הפלה אז שיברון הלב שלי הוא אותו שיברון הלב של בעלי. אני אמנם זו שחוותה את הניתוחים ואת הכאבים, אבל בעלי אייל היה צריך לסחוב אותי לפעמים, ולדאוג שאני מחלימה כמו שצריך. התמודדנו עם הכל ביחד – גם עם הנפשי וגם את הפיזי".

"כשיש הפלה אז שיברון הלב שלי הוא אותו שיברון הלב של בעלי. התמודדנו עם הכול ביחד – גם עם הנפשי וגם את הפיזי"

 

היו רגעים שחשבת לוותר?
"היו רגעים קשים ונקודות שבירה, ואז הייתי צריכה לקחת פסק זמן, אבל תמיד ידעתי שאחזור לזה. לא רציתי לוותר".

 חשפת את טיפולי הפוריות שעברת בסיבוב הראשון בריאיון לחדשות 12. למה החלטת לחשוף דבר כל כך פרטי?
"זה היה אחרי שש שנים של טיפולים שבהם אף אחד לא ידע כלום. עבדתי כרגיל תוך כדי שאיבות והרדמות. היה לי חשוב שידעו שאני עושה עבודה מקצועית וטובה לא משנה אם אני אישה או גבר. איפשהו הוכחתי את זה אם במשך שש שנים תפקדתי בפול פאוור ואף אחד לא ידע. דפנה ליאל גרמה לי להבין שהמון נשים עוברות את זה היום, ושהמון נשים מתביישות. יש משהו בחברה שלנו שמפיל את העול הזה על האישה, ושזה בושה לאישה, ושצריך להסתיר את זה. אנחנו חברה שכל כך הרבה מדברת על ילדים ומשפחה וכולם מתערבים בזה. הבנתי שאם אני מדברת עליי, כאישה, כנבחרת ציבור, ממקום שהוא לא קורבן אלא ההפך – זה ייתן השראה לנשים אחרות. רציתי להעביר מסר שלא משנה איך אתן עובדות, מה אתן עושות, באיזה מצב נפשי אתן – פשוט תמשיכו, אל תאבדו תקווה. רציתי לתת להן את הכוחות, כי אני יודעת כמה כוחות נדרשים לטיפולים האלה".

מה קרה אחרי פרסום הכתבה?
"פנו אליי המון נשים ואז הבנתי שזה משהו שקורה כמעט בכל משפחה. פשוט יש איזה קשר שתיקה, אף אחת לא מדברת על זה כי כולן מתביישות בזה. אין מה להתבייש, המון נשים עוברות את זה – וזה בסדר. זה בסדר להישבר, זה בסדר שכואב, זה בסדר להפסיק וזה בסדר להמשיך. יש כאלה שלא יצליחו, יש כאלה שמתייאשות אחרי פעם ראשונה – הכל בסדר, ושאף אחד מסביבכן לא יגיד לכן מה נכון ומה לא. יש המון פתרונות אחרים, אפשר גם לאמץ, וזה בסדר גם לא לרצות ילדים. המטרה הייתה לפתוח את העיניים ולהעלות את המודעות, אבל קודם כל להגיד לאנשים 'אל תתערבו, תנו לנו להחליט לעצמנו מה נכון בשבילנו'. הדבר השני הוא להגיד 'נשים, אל תתביישו'. המון נשים עוברות טיפולים הפריה או פוריות, זה דבר נורמלי ואפשר לדבר על זה".

 

אם תהיתן איך משלבים בין קריירה סואנת בכנסת לאימהות טרייה, הסוד של השכל הוא פשוט – לגור ליד הסבתות. הן דואגות לטפל ביעל בימים הארוכים בהם היא נשארת לעבוד לפעמים גם עד אור הבוקר. ביום ההשבעה של השכל לכנסת, לעומת זאת, בחרה השכל לוותר על שירותיהן והביאה עמה את בתה התינוקת – אקט שעורר מהומה מצד אחד וגרף הערכה מקיר לקיר מצד שני. "הייתי מספר שבועות אחרי לידה והיא הייתה חלק ממני באותו הזמן, היא הייתה צמודה אליי בכל רגע וזה נראה לי דבר נורמלי וטבעי", היא אומרת, "לא תכננתי שיצלמו אותנו, רציתי לשבת בשקט ואז הסדרנים באו ואמרו לי להוציא אותה. בסוף סיכמנו שאני אשאר איתה ואזוז הצידה אם היא מצייצת. אני חושבת שאם פשוט היו נותנים לי להיות איתה ולא עושים מזה סיפור, אז לא היה עניין".

את הצעת החוק לשימור פוריות החלטת לקדם בעקבות החוויה האישית שעברת?
"בעקבות החשיפה בחדשות פנו אליי המון נשים שהחוק בנושא שימור פוריות מאוד מגביל אותן. החוק אומר שאם את מתחת לגיל 30 את לא יכולה לשאוב ביציות, אבל בגיל 20 הביציות שלך הן הפוריות ביותר, הן הטובות ביותר ויש להן את הסיכוי הטוב ביותר. אני לא הייתי בבעיה הזאת אבל לגמרי הזדהיתי איתן. אם הייתי יודעת שקל יותר לשמר ביציות בגיל צעיר יותר ואז לא צריך לעבור את כל הדבר הזה – אני גם אני הייתי עושה את זה. זה לא משנה באיזה מצב את – אם רוצה לקחת את הזמן עד גיל 40 כדי לטייל בעולם, אם את רוצה להיות אשת קריירה מוצלחת ולדחות את הבאת הילדים, או אם יש לך רקע של סרטן במשפחה ואת רוצה לשמר ביציות ליתר ביטחון – למה המדינה צריכה להתערב בזה? אני משלמת על זה מהכסף שלי, אני רוצה את הביטחון הזה לעתיד שלי. למה שהמדינה תמנע את זה מנשים היום?".

מה את רוצה להשיג?
"יש שני תיקונים שצריך לעשות בחוק. דבר ראשון זה ביטול הגבלת הגיל, הדבר השני זה שהמדינה מתערבת לנשים גם בכמות הפעמים שאת יכולה לשאוב ביציות. ואם בשאיבה הראשונה והשנייה לא הצלחתי לשאוב אפילו ביצית אחת ובשאיבה השלישית שאבתי רק ביצית אחת? אז אני לא יכולה לעבור טיפול רביעי, חמישי או שישי אם אני מעוניינת? זהו, זה גזר דין סופי בשבילי? אם אני אמורה לעבור עוד חודשיים טיפולי כימותרפיה ואני חייבת לשמר ביציות עכשיו, למה אתם מגבילים אותי?".

השכל נלחמת כבר שנים למען נשים בתחומים שונים, בהם גם תקיפות מיניות, ועובדת גם עם ארגון "פורום קהלת", מכון מחקר הפועל להרחבת חירויות הפרט והעמקת עקרונות השוק החופשי. אותו מכון הוציא בשנת 2016 מחקר מקיף של יותר ממאה עמודים שעוסק בהתמודדות עם התופעה של תלונות שווא. המחקר מציג את תופעת תלונות השווא ככלי מניפולטיבי ונקמני של נשים. מוזכרים בו מחקרים של חוקרים אמריקאים על פיהם היקף תלונות השווא בגין אונס עומד על יותר מ-40 אחוז, ואפילו מצוין מחקר שטוען כי כ-90 אחוז מכלל התלונות שהוגשו בגין אונס הן תלונות שווא.

איך המסמך של פורום קהלת מסתדר עם האג'נדה שלך?
"לא כל דבר שקהלת אומרים אני במאה אחוז איתם. לפעמים יש דברים שאני מסכימה איתם ולפעמים יש דברים שלא. אני חושבת שזה מכון מחקר מדהים בתחום הכלכלי, ואני עובדת איתם בנושא הזה, בנושאי חינוך ובנושא הקנאביס – לא בנושא נשים".

דרושה שריף

השכל נולדה לפני 38 שנה בטורונטו, קנדה, לאימא מסורתית ואבא חילוני ("גדלתי בבית שיש בו הכל מהכל"). כשהייתה בת שנה חזרה משפחתה ארצה, והתמקמה בכפר סבא, שם השכל מתגוררת עד היום עם בן זוגה, אייל הרפז, ובתם יעל בת השנה וחצי. בצעירותה לא התעניינה יותר מדי בפוליטיקה והייתה פעילה בעיקר בנושא של זכויות בעלי חיים. היא שירתה כלוחמת במשמר הגבול ובהמשך התקדמה להיות מ"כית של טירונים קרביים. אחרי השירות התגוררה במשך שבע שנים באוסטרליה, שם למדה להיות אחות וטרינרית והתנדבה בעמותה להצלת חיות בר אוסטרליות. "היה לי מאוד טוב שם, היה לי אופנוע וגרתי בבית פרטי עם שני שותפים וגינה ליד הים, היינו הולכים וגולשים בבוקר ואחרי הצהריים. באמת חיים יפים, פחות מתחים, אין פה שאלה. אבל משהו בפנים קרא לי הביתה כי בסוף ישראל זה הבית שלנו".

"המון נשים עוברות טיפולי פוריות ומתביישות בזה. יש איזה קשר שתיקה, ואין מה להתבייש. זה בסדר להישבר, זה בסדר שכואב, זה בסדר להפסיק וזה בסדר להמשיך – שאף אחד לא יגיד לכן מה נכון"

 

אל הפוליטיקה הגיעה השכל בשנת 2015, כשהפכה לחברת כנסת מטעם מפלגת הליכוד בהיותה בת 31 בלבד. בפריימריז לליכוד לפני כשנתיים הייתה השכל אחת מהבודדים שתמכו בגדעון סער לראשות המפלגה. בדצמבר 2020 היא עזבה את הליכוד והצטרפה למפלגתו של סער "תקווה חדשה". השכל ידועה בעמדות הליברליות הקיצוניות שלה, ופועלת רבות בנושא הפחתת הרגולציה והמיסוי. כיום, מלבד תפקידה כיו"ר ועדת הקנאביס, היא עומדת גם בראש ועדת החינוך, התרבות והספורט.

"אני יודעת שאני מייצגת קול שלא היה קיים לפני שש שנים והוא לא הפופולרי ביותר", היא אומרת, "הקבוצות שאני מייצגת הן קטנות ואידיאולוגיות, בייחוד החבר'ה הצעירים הליברליים, שעד לפני שש שנים לא היה להם בכלל ייצוג בכנסת".

היית הכוכבת של צעירי הליכוד, הייתה לפנייך דרך סלולה במפלגה, מה קרה ביום שהחלטת לתמוך בגדעון סער?
"כשנתניהו הכריז על פריימריז לראשות הליכוד זה היה אחרי שתי מערכות בחירות, והבנתי דבר מאוד פשוט: הליכוד צריך להכריע – האם הולכים עם ערכים ואידיאולוגיה ולוקחים את השלטון בידיים, או שאנחנו מעדיפים את האישיות של נתניהו על פני כל אלה ומשלמים מחיר יקר. בשלב הזה כבר היה ברור שלא נצליח להרכיב ממשלה, והאמנתי שהדרך היחידה להתקדם היא אם גדעון סער יוביל את הליכוד. בניגוד לכל היגיון פוליטי, תקשורתי ופרלמנטרי, ובלי שהייתי חייבת לאף אחד – החלטתי לעשות את הדבר הנכון ולתמוך בגדעון לראשות הליכוד".

שילמת מחיר על התמיכה בסער?
"ברור, וזה בסדר. תמיד הייתי עצמאית בתוך הליכוד, ידעתי שאשלם מחיר ולא פחדתי לשלם אותו כי האמנתי שעשיתי את הדבר הנכון. אז בטח שלא חשבנו שנתפצל או נקים מפלגה. מפלגת הליכוד אמורה להיות מפלגה דמוקרטית, אבל לצערי נראה שבתקופה האחרונה מעדיפים מלחמות, עריפת ראשים וניסיונות חיסול מאשר דמוקרטיה".

 

אם נתניהו יעזוב את הפוליטיקה יש סיכוי שתחזרו לליכוד?
"טוב לנו איפה שאנחנו נמצאים, אני חושבת שאנחנו עושים סך הכל דברים טובים. הקואליציה הזאת מורכבת, והיא בטח לא מה שציפיתי או רציתי, אבל המציאות משתנה וגם הפוליטיקה. חוץ מזה, אני יכולה להבטיח לך שנתניהו לא הולך לשום מקום".

ההתנגדות לנתניהו היא מה ששומר על הקואליציה ביחד?
"אני חושבת שבסך הכל אנחנו מצליחים לבנות סוג של גשרים ומצליחים להסכים על דברים מסוימים כדי לקדם אותם. זה לא קל. למשל, הציר של ביבי-טיבי מעבירים עכשיו חקיקות ביחד לטובת המגזר הערבי, מי היה מאמין? הציונות הדתית ובן גביר מצביעים יחד עם איימן עודה וסאמי אבו שחאדה ומעבירים חקיקה על בניית בית חולים בסכנין. בסופו של דבר כל אחד צריך לראות את הקהל ששם את הפתק שלו בקלפי ולייצג אותו נאמנה. ברור שיש כל מיני מגבלות פוליטיות וצריך להבין איך לעבוד בתוך המרחב הזה. שימי אותי ואת בועז טופורובסקי ורם שפע, למשל, שהפערים בינינו בתפיסה הכלכלית-מדינית הם עצומים, אבל על נושא הקנאביס אנחנו נאבקים כחומה בצורה".

יש הרבה נשים בממשלה הזאת ביחס לממשלות קודמות. זה משפיע?
"הפוליטיקה היא זירת מלחמה, זה עניין של אינטרסים ומי מייצג אותם יותר טוב ולכן אנחנו יכולות לעשות שיתופי פעולה. בנושא הפוריות, למשל, כל הנשים מתגייסות ביחד. אני ומיכל רוזין – יש לנו פערים אדירים מבחינת מדיניות – תעלי את השאלה המדינית ואנחנו רבות, ברור. אבל שימי את הנושא של נשים, של תקיפות מיניות, ואנחנו צוות קומנדו בעניין הזה".

ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, חולצה: זארה, בלייזר: H&M, תכשיטים: גילי גרינפלד
ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, חולצה: זארה, בלייזר: H&M, תכשיטים: גילי גרינפלד

יותר קשה להיות אישה בפוליטיקה?
"אין ספק. כאישה את תמיד חייבת לדחוף מרפקים. גם המערכת הצבאית היא מערכת גברית, וכשהייתי לוחמת קרבית במג״ב, היה לנו מאוד קשה להילחם שם על התפקידים. אולי היו מקצים איזה קצינה או מ"כית אחת לקורס. היינו ממש נלחמות עם סכין בין השיניים כדי להתקדם, והצלחנו – לא כי מישהו עשה לנו טובה אלא כי הוכחנו שאנחנו מסוגלות. הפוליטיקה זו זירה גברית, ועד שלא נהפוך אותה לזירה יותר נשית אנחנו נצטרך להמשיך להוכיח את עצמנו ולעבוד יותר קשה. וכן, להמשיך לדחוף מרפקים".

אם נשים היו מנהלות את העולם, הייתה עכשיו מלחמה באירופה?
"אני לא חושבת שזה קשור, זה מאוד תלוי במנהיג. ברור שיש פה מדינה שתוקפת מדינה ריבונית, אין פה בכלל שאלה. יש לא מעט מדינות שמהוות היום סוג של איום. השאננות הזאת שלנו, כאילו דברים כאלו בחיים לא יקרו היא לא נכונה. בעשר השנים האחרונות זה קרה וזה יקרה. זה קרה בטורקיה באזור חבל הכורדים, וזה קרה באיראן, וזה קרה בצפון קוריאה, וזה קרה בסין עם האתגרים מול טייוואן. אנחנו פשוט צריכים להיות ערוכים ומוכנים לזה. העניין הזה של נשים שהן ראשות ממשלה או נשיאות, הוא חדש יחסית, ואין לנו הרבה ניסיון כנשים בתוך הסכסוכים האלו. מרגרט תאצ'ר הייתה אחת מראשות הממשלה הכי טובות, היא הוציאה את אנגליה ממצב של תעשיית פחם והביאה אותה למצב הכלכלי שבו היא נמצאת היום. אני חושבת שהיא עשתה עבודה מדהימה גם בהגנה על טריטוריות, היא לא הייתה פראיירית. ככל שיותר נשים יגיעו לעמדות האלה, ככה יהיה לנו יותר ניסיון".

מה דעתך על הגישה של בנט למלחמת רוסיה-אוקראינה?
"אני לא חושבת שזה צריך להפוך לעניין של ימין ושמאל. ישראל נמצאת ביחסים טובים עם שתי המדינות, והאינטרס הישראלי ברור. יש לזה משמעויות ביטחוניות לאזרחים, צריך לנהל את זה ברגישות".

אנחנו עושים לדעתך מספיק בנושא של הפליטים?
"ישראל נרתמה עבור הפליטים ברמה שאף מדינה שנמצאת בגבול עם אוקראינה לא עשתה. רבים מהפליטים אגב לא רוצים להגיע לישראל, אין הרבה יהודים שמגיעים אלינו. אני חושבת שאנחנו בין המדינות שקלטו הכי הרבה פליטים שהם לא יהודים, בטח ביחס לגודל שלנו, ובטח ביחס למדינות אחרות באירופה".

ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, שמלה: H&M, תכשיטים: גילי גרינפלד
ח"כ שרן השכל | צילום: איליה מלניקוב, סטיילינג: רינה הלוי, איפור ושיער: תגל ל־OR KO, שמלה: H&M, תכשיטים: גילי גרינפלד

בתור מי שחייתה בחו"ל במשך שנים ונוכח הזינוק ביוקר המחייה בישראל, את מבינה צעירים שעוזבים את הארץ?
"רוב האנשים שאני מכירה בסוף חוזרים, כי בסוף ישראל זה הבית שלנו. אנחנו סוחבים איתנו מורשת וזהות והיסטוריה שהיא המשפחה שלנו, עם הידע של מה ההורים, הסבים והסבתות שלנו עברו. זה הרבה יותר גדול מאיתנו. בקלות הבת שלי הייתה יכולה לגדול באוסטרליה ולדבר אנגלית ולאט לאט להתנתק מהשורשים, אבל זה עניין של בחירה. רציתי שהיא תדע עברית".

מה יש לך להגיד לצעירים שאפילו לא חולמים לקנות דירה היום?
"העניין הכלכלי זה האתגר הכי גדול של הדור שלנו. המכשולים נמצאים בברגים של הקמת המדינה. הסיבה שבגללה יותר יקר לבנות בית בישראל מאשר במדינות אחרות, קשורה לרגולציה שהולכת עשרות שנים אחורה ולבירוקרטיה מטורפת שלא קיימת באף מדינה אחרת. היום אתה מצליח למרות המדינה, ולא בגלל שהמדינה מאפשרת לך".

זה משהו שתצליחו לשנות בממשלה הזאת לדעתך?
"אנחנו עושים את זה כל הזמן – אלקין במשרד השיכון והבינוי, שהוא באמת מסור לעניין הזה, מוריד חסמים כל הזמן. גם במשרד המשפטים אנחנו מסירים חסמים ומעבירים עבירות פליליות לעבירות מנהליות, כך שאם בנית לא נכון לא תהפוך להיות עבריין. אנחנו מנסים לקדם את זה בכל משרד, ואני חושבת שיש התקדמות לא קטנה בעניין הזה. אני מקווה שנתחיל לעשות צעדי ענק".

"כאישה את תמיד חייבת לדחוף מרפקים. כשהייתי לוחמת קרבית במג״ב, אולי היו מקצים איזה קצינה או מ"כית אחת לקורס. היינו ממש נלחמות עם סכין בין השיניים כדי להתקדם"

 

את גם יו"ר ועדת חינוך תרבות וספורט. מערכת החינוך עברה שנתיים קשות מאוד, אתם מדברים על השלכות הקורונה על הדור הצעיר?
"קיימתי מספר דיונים בנושא ההשלכות של הקורונה והסגרים, כולל ההשפעה החברתית על הנוער. יש קפיצה מטורפת במקרי אלימות בקרב בני נוער, ממש אלימות קשה. פנו אליי מספר ראשי ערים ואמרו לי 'תקשיבי, לא ראינו מקרים כאלו'. יש עכשיו גם תופעה של שימוש במדבקות אופיאטיות בצד התמכרות קשה של בני נוער לחומרים מסוכנים. משהו נוסף שלא דובר עליו מספיק הוא העלייה בהתמכרות לפורנוגרפיה והעלייה באלימות מינית בבתי ספר. לילדים שבאים מבתים אלימים היה עוד יותר קשה בסגרים. יש ילדים שבית הספר זה המקור היחיד שלהם לסוג של תמיכה נפשית. אלה דברים שדיברנו עליהם בוועדה ואנחנו מנסים לטפל בזה".

איך את מתכננת לטפל בדבר הזה?
"יש תוכניות בתוך בתי הספר, הוקצה תקציב מיוחד בשביל לתת מענה רגשי לאותם תלמידים, הוקצו עוד שעות של פסיכולוגים ויועצים של בתי ספר. אנחנו נמשיך לעקוב כדי לראות שבאמת יש טיפול ראוי בבית הספר".

לאן את חולמת להגיע בפוליטיקה? מה היעד הבא?
"לא חלמתי להיכנס לפוליטיקה, ואין לי חלום גם היום. אני באמת רואה את זה כמשימה שמוטלת עלי ואני יוצאת ומבצעת אותה. אני רואה את עצמי כחיילת של ציבור הבוחרים שלי. אני רוצה להיות במשרד החינוך, ואני רוצה להיות במשרד הבריאות, ואני רוצה להיות במשרד האוצר ואני רוצה להיות במשרד הביטחון. לא כי זה חלום שלי, לא כי זה נותן מעמד וכוח, אלא כי נדרשים שם שינויים רציניים כדי שלדור שלנו יהיה יותר קל לחיות פה. הלוואי והציבור ייתן לי את ההזדמנות לעבור ממשלה ממשלה, משרד משרד, ולהיות השריף שעושה סדר בכל הבלגן".

>> השרה קארין אלהרר: "חברות האנרגיה מנוהלות על ידי גברים"