שיר המלחמה שלי: פרויקט מוזיקלי מיוחד ליום האישה

ולארי חמאתי, נרקיס, איה כורם, אקו, נסרין קדרי, שי המבר, משי קליינשטיין, דורון טלמון וליהי טולדנו | צילום: אוהד רומנו, ליאת שליט, ערן לוי, טל שמל, ערן לוי, טל עבודי, תום עמוס אורית פניני, אינסטגרם doron_talmon@, meshi_k@
ולארי חמאתי, נרקיס, איה כורם, אקו, נסרין קדרי, שי המבר, משי קליינשטיין, דורון טלמון וליהי טולדנו | צילום: אוהד רומנו, ליאת שליט, ערן לוי, טל שמל, ערן לוי, טל עבודי, תום עמוס אורית פניני, אינסטגרם doron_talmon@, meshi_k@

נסרין קדרי, ליהי טולדנו, שי המבר, ואלרי חמאתי, אקו, משי קליינשטיין, איה כורם, נרקיס ודורון טלמון בוחרות את השירים שנותנים להן כח לנצח כל מלחמה אפשרית, ומצדיעות לנשים שמאחוריהן

88 שיתופים | 132 צפיות

השנה אנו מציינות את יום האישה הבינלאומי באווירה קשה מתמיד. כל שנה, וכל יום בשנה, אנחנו נלחמות על הקיום ועל הזכויות שלנו כנשים בכל זירה אפשרית. השנה המאבק הזה עולה מדרגה. אנחנו עדיין עמוק בתוך המלחמה, בזמן שאנחנו עדיין מתאבלות על האחיות שלנו שנרצחו באכזריות בשבעה באוקטובר, מייחלות לשחרורן של האחיות שלנו שעדיין נמצאות בשבי בעזה ומריעות לאחיות שלנו שנלחמות מדי יום – אם בשדה הקרב ואם בבית או במקום העבודה. לכן, פנינו לזמרות שאנחנו אוהבות ומעריכות, בשביל לשמוע מהן מהו שיר המלחמה שלהן. ביקשנו מהן לבחור שיר של זמרת ישראלית אחרת שנותן להן כח, עוצמה והשראה, ולכתוב מה מסמל השיר הזה עבורן. אלו הבחירות שלהן.

>> מי ידע שהיועצת הפוליטית של יאיר לפיד היא זמרת מוכשרת כל כך?

שיר המלחמה של איה כורם: "כח גדול" של אפרת גוש

"גם השיר וגם אפרת מסמלים בשבילי אמת, אומץ לב ועוצמה שקטה. אפרת מצליחה לכתוב אותי ומיליוני נשים אחרות וכל מילה שהיא כותבת בשיר הזה ובכלל מצליחה להיות מאה אחוז אותנטית: הבטחון, החולשה, האמונה והחוסר שלה. עושה לי טוב לדעת שאני לא לבד".

שיר המלחמה של שי המבר: "מבול" של קרן פלס

"השיר 'מבול' של קרן פלס העילוי, הוא שיר שמלווה אותי מהרגע שהוא יצא. הוא המנוני בכל תו ואות, ובשבילי הוא אחד משירי ההעצמה בכלל – ושירי ההעצמה הנשית בפרט – הכי גדולים שיש בעברית. ברגעים של חולשה או כאב, אני מוצאת בשיר הזה את הכח שמרים אותי למעלה. קרן עצמה היא אהובת לבי לנצח – כיוצרת, כחברה והשראה בשבילי בכל צעד וצעד".

שיר המלחמה של דורון טלמון: "מבול" של קרן פלס

"בחרתי את 'מבול' של קרן פלס, יש שאלה בכלל? שיר העצמה והשראה של אישה שהיא מעצמת כח והשראה. אני לא יכולה לבחור ציטוט אחד, כי כמעט כל משפט בשיר ראוי להיות מודגש בכתבה ליום האישה אבל הנה הפייבוריטים: 'והנה מסתמן בי כוח',  'אני אהיה לי בית לעצמי', 'אני אהיה לי אש מאנשים קרים', 'ממלחמות קהות שמקפיאות לי את הלב שהתקשה מרוב שהוא אוהב', 'אני אהיה לי שיר מפחד משתק'. באופן אישי השיר הזה נוגע למלחמות שלי עם עצמי מול הפחדים הכי גדולים שלי – לא לחפש אישורים, למצוא כח בעצמי שלא תלוי באיש. להיות אחראית על האושר של עצמי, להילחם על מה שאני מאמינה בו ולהאמין למה שאני מרגישה".

>> במיוחד ליום האישה: כל הסדרות והסרטים שלא תרצי לפספס

שיר המלחמה של נרקיס: "לאורך הים" של עפרה חזה

"עפרה חזה אהובת ליבי, אמנם לא זכיתי להכיר אותה אבל אני מרגישה מחוברת אליה בלב ובנשמה. 'לאורך הים' מלווה אותי לאורך שנים ברגעי עצב או משבר, משהו בשיר הזה ובמילים הנוגעות שלו נותן לי תקווה. עפרה שברה כל תבנית ופרצה כל מוסכמות חברתית, בארץ ובעולם כולו. היא הייתה מועמדת לפרס הגראמי הנחשק ובעיקר לא הסתירה את המסורת שלה".

שיר המלחמה של משי קליינשטיין: "גשם בעיתו" מאת תלמה אליגון רוז

"זה שיר שלאו דווקא מקושר למלחמה. זו בלדת אהבה עוצמתית, אבל כשמקשיבים למילים מבינים שזה בעצם שיר עצוב, שיר געגוע לאהוב שנמצא רחוק בשדה הקרב. השיר, שנכתב בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים, הפך לרלוונטי יותר מתמיד בימים הקשים האלה של המלחמה. כשהחורף התחיל, כולנו דאגנו לחיילים שלנו שעכשיו נאלצים להתמודד עם לחימה בגשם ובבוץ – השיר מבטא בדיוק את התחושה הזו של חוסר האונים. הגשם בא בזמנו, אבל הכל עצר והכל עמד, זה בדיוק ההרגשה של מה שקרה לנו מאז ה7 לאוקטובר".

שיר המלחמה של אקו: "אני רוצה להתחתן במלחמה״ של של ziv

"שיר קסום עם סאונד נוסטלגי שנכנס לי ללב מהשנייה שיצא, כי היא הצליחה לקחת את מצב האבסורד הזה ולייצר שיר שעושה חיוך אמיתי על הלב. משהו בתמימות והפשטות של הכתיבה מרגיעים את הלב".

>> אנה זק מפתיעה: "אין לי בעיה לעשות דאבל דייט עם נועה קירל"

שיר המלחמה של ואלרי חמאתי: "פעם את לילה" של שי המבר

"השיר 'פעם את לילה' של שי המבר, חברתי אהובתי, זה שיר שתפס אותי מהרגע הראשון. עוד כששמעתי אותו באודישנים ל'הכוכב הבא' שעשינו יחד. זה שיר שמספר על חוויה אישית לא פשוטה שלה, שכל אישה באשר היא יכולה להתחבר אליה – על מלחמה פנימית מורכבת שהיא נאלצה להתמודד איתה. השיר הזה, שנכתב מהמקום הכי אישי ופרטי שלה, שכתבה לעצמה לרגעי נחמה והתרפקות – הפך להיות גם לשיר הלאומי של המלחמה הנוכחית שאנחנו עוברים. ככה גם שי עצמה, אישה במלוא תפארתה, על כל גווניה ומורכבותה. היא מהנשים והיוצרות החשובות במוזיקה הישראלית כיום, שמתווה דרך ונותנת השראה ללא מעט ילדות, נערות ונשים".

שיר המלחמה של נסרין קדרי: "אין לי ארץ אחרת" של גלי עטרי

"בעיני גלי עטרי היא זמרת אייקונית ושיריה הם נכס צאן ברזל של המוזיקה הישראלית. השיר 'אין לי ארץ אחרת' הוא שיר על-זמני, ומקבל אפילו משמעות חזקה יותר מאז השבעה באוקטובר. במסגרת הופעותיי בחמשת החודשים האחרונים מול מפונים, פצועים, משפחות חטופים וחיילים, נהגתי מדי פעם לשיר גם את 'אין לי ארץ אחרת', מתוך אמונה מלאה במסרים ותוך רצון לשדר אופטימיות זעירה".

שיר המלחמה של ליהי טולדנו: "ברית דמים" של מירי אלוני

"'ברית דמים' ששרה במקור מירי אלוני הוא אחד השירים היפים והעצובים שנכתבו בשפה העברית. כתב אותו עמנואל צבר והוא הולחן על ידי יאיר רוזנבלום. זה שיר שעל התו הראשון שלו אני מתחילה לבכות, והיום יותר מתמיד. הוא מדבר את ההיסטוריה של העם שלנו, ששוב חוזרת על עצמה, באופן כל כך חכם ורגיש. הכח שלו זה שככל שהזמן עובר, הוא הופך יותר רלוונטי. מי שרוצה לגז׳דר את חייו יכולה לשים פליי עכשיו".