2024 כאן ולמקרה שזה עדיין לא ברור: תם עידן הפקידה בצה"ל

נשים לוחמות | צילום: shutterstock
נשים לוחמות | צילום: shutterstock

סגן עדן נימרי ז"ל נפלה כשניהלה קרב יריות מול מחבלים והצילה את חיי הצוות שלה; ענבל ליברמן רבין, רבש''צית קיבוץ ניר עם, הצילה קיבוץ שלם - ויש עוד כל כך הרבה סיפורי גבורה של נשים במלחמה. לרגל השנה החדשה, עמיעד טאוב רוצה להזכיר לכולנו שתם עידן הפקידה בצה"ל

88 שיתופים | 132 צפיות

הוויכוח על שירות נשים בצבא קיים כבר שנים רבות. בשבת הנוראית של השבעה באוקטובר, הוויכוח הזה נשם, לטעמי לפחות, את נשימותיו האחרונות.

>> דרושות בדחיפות: נשים מנהיגות. תחילת עבודה: מיידית

עם גילויי הגבורה של מאות קצינות, לוחמות וחברות כיתות כוננות בצבא ובמשטרה, אלפי המשרתות בסדיר, בקבע ובמילואים שנלחמות, מחסלות, מנצחות וגם לצערנו, נהרגו ונחטפו והיו נתונות להתעללות של המפלצות מהחמאס, התשובה למנצח בוויכוח הזה ברורה מאליה – מודל שילוב הנשים, בשנים האחרונות, במערך הכוחות של צה"ל, שמתבסס על גישה בה שיבוץ על פי קריטריונים עניינים, המשקללים מוטיבציה, יכולת ותוכנות אישיות, מוכיח את עצמו, מידי יום, בחזית הלחימה, על בסיס תוצאות בשטח ולא על בסיס פרימיטיבי של מגדר.

"היחס הממדר והמקטין ללוחמות צה"ל – שלעיתים מתבטא בהדרת תמונותיהן בעיתונות החרדית – מצטרף לחלקים קיצוניים בחברה הישראלית המסרבים להכיר בעובדה שעבור בנות ככלל, ואפילו בנות דתיות בפרט, השירות הצבאי הינו ערך ציוני ויהודי בסיסי"

 

כל הפרימיטיביים והשוביניסטים שזלזלו והתנגדו לשוויון ושילוב נשים במוקדי לחימה, צריכים להתנצל בפני גיבורות מלחמת "חרבות ברזל". היחס הממדר והמקטין ללוחמות צה"ל – שלעיתים מתבטא בהדרת תמונותיהן בעיתונות החרדית – מצטרף לחלקים קיצוניים בחברה הישראלית המסרבים להכיר בעובדה שעבור בנות ככלל, ואפילו בנות דתיות בפרט, השירות הצבאי הינו ערך ציוני ויהודי בסיסי, ויעידו על כך אחוזי הגיוס של בנות דתיות לצה"ל העולים משנה לשנה.

המספרים במלחמת "חרבות ברזל" מספרים את האמת: ההתנגדות של הגורמים המשיחיים והחשוכים לגיוסן מובילה באופן ישיר אך ורק לעלייה במספר הבנות הדתיות שבוחרות בגיוס ובשירות משמעותי. מספיק היה להביט בחודשים האחרונים אל רחובות העיר מודיעין למשל, כדי להבין את השינוי בעם: הרחובות נצבעו בכחול ולבן, גדרות האבן הירושלמית המאפיינות את בתי שכונת השבטים עוטרו בשלטי "עם ישראל חי", שציירו ילדי השכונה, ומאות תושבים המניפים בידם אל על דגלי ישראל ניצבו לכל אורכם של הרחובות, בעת ששיירות האבל של בני משפחותיהם של שירה שוחט ועדן נימרי ז"ל יצאו ללוותם בדרכם האחרונה.

רב"ט שירה שוחט ז"ל | צילום: דובר צה"ל
רב"ט שירה שוחט ז"ל | צילום: דובר צה"ל
סרן עדן נימרי ז"ל | צילום: דובר צה"ל
סרן עדן נימרי ז"ל | צילום: דובר צה"ל

>> את הפודקאסט של יעל פוליאקוב כבר שמעתן? ועוד כמה מומלצים

רב"ט שירה שוחט, תצפיתנית בגדוד 414, נפלה בקרב בעוטף, וסגן עדן נימרי ז"ל שהחלה את דרכה בקורס טיס שירתה כלוחמת וכקצינה ביחידה המובחרת 'רוכב שמיים', נפלה בגבורה עת שניהלה קרב יריות מול מחבלים והצליחה להציל את חיי הצוות שלה במוצב נחל עוז. גם סיפורן של הטנקיסטיות מאוגדה 80, בפיקודה של מג"דית החי"ר הראשונה בצה"ל, אור בן יהודה (שזכתה בצל"ש לאחר שנפצעה בעת הסתערות על 23 מחבלים חמושים בגבול מצרים בשנת 2015) ראוי לציון ומרגש לא פחות.

הן החלו את הקרב בהיתקלות בכביש הגישה לעוטף שם חיסלו עשרות מחבלים, המשיכו בחיסול חוליה במושב יתד, דרסו חוליית מחבלים במושב חולית, ניהלו קרב במטעי הקיבוץ, אבטחו את המרחב וסייעו בחילוץ הפצועים. צל"ש בוודאי תקבל בתום הקרבות גם ענבל ליברמן רבין, רבש"צית קיבוץ ניר עם ולוחמת לשעבר ביחידת עוקץ, הראשונה לכהן בתפקיד במועצת שער הנגב וזו שגם הצילה את חיי כל תושבי הקיבוץ – היא התעקשה שלא לחדש את החשמל במקום על מנת שלא לאפשר את פתיחת השערים, חימשה את כיתת הכוננות, פרסה אותם לגזרות, בהתאם לתכנית הגנה שבנתה מראש, והציבה מארבים למחבלים. התוצאה: כל המחבלים הרוגים, אפס חדירות לקיבוץ ואפס נפגעים.

דבורה הנביאה, חנה סנש, יעל הגיבורה אשת חבר הקיני ושרה גיבורת ניל"י כבר לא לבד. המלחמה הנוכחית מבליטה את כוחן וגבורתן של נשות העם היהודי. מבין אלפי סיפורי הגבורה המתגלים אט אט יש להעלות על נס את סיפורן של מאות לוחמות מפקדות וקצינות צה"ל שהובילו בגבורה קרבות עם מפלצות החמאס, ושמו סוף לדיון השוביניסטי המרתיח על שירות נשים בצבא.

הנשים המשרתות בתפקידים משמעותיים בכל כוחות הביטחון הן בעיניי פאר היצירה של היהדות והציונות בארץ ישראל. כאב גאה לקצינה בחיל האוויר הישראלי אני גאה גם בעם שלמעט שוליים, כולו עבור כל חלקיו. אין דבר מרגש יהודי וציוני יותר מאשר לראות קצינה מצדיעה לדגל ישראל. אל מול ההנהגה הרופסת והכושלת שלנו, מוכיחים שוב ושוב אזרחי ואזרחיות המדינה, ולוחמי ולוחמותיה, כי עם ישראל חזק ומאוחד יותר מסך חבר נבחריו, ועם ישראל ינצח.

עמיעד טאוב | צילום: ליאור יאדו
עמיעד טאוב | צילום: ליאור יאדו

הכותב הוא משנה לראש עיריית מודיעין מכבים רעות