די כבר עם המסכים! איך לגרום לילדים לקרוא ספרים?

איך לגרום לילדים לקרוא? | צילום: Shutterstock
איך לגרום לילדים לקרוא? | צילום: Shutterstock

הילדים שלכן מעדיפים לעשות הכל מלבד לקרוא? ד"ר שירלי הרשקו, מומחית בתחום הפרעות הקשב, מסבירה איך לגרום לזה לקרות - גם אצל ילדים שמאובחנים כבעלי הפרעות קשב או דיסלקציה

88 שיתופים | 132 צפיות

תינוקות וילדים נהנים כשמקריאים להם ספרים בכל גיל ובכל זמן. לא נחדש לכם הרבה אם נספר שמעבר להנאה הצרופה – קריאת ספרים מפתחת את יכולות הקוגניציה, השפה, הידע, הזיכרון, היצירתיות והאמפתיה.

>> "אלופה" זה לא טוב: איך כדאי להחמיא לילדות שלנו?

נכון שהיום יש שלל אטרקציות שהן לעיתים אטרקטיביות יותר, אבל גם בעידן שלנו ילדים רוצים ושמחים שהוריהם מקריאים להם ספרים. מחקר שנערך באנגליה בקרב 500 ילדים בני 3-8 מצא שילדים מעדיפים שהוריהם יקריאו להם סיפורים על פני טלוויזיה. 75 אחוז מהם היו שמחים שהוריהם יקריאו להם יותר, ויותר מ-50 אחוז אמרו שזו הפעילות הכי אהובה עליהם.

הקראה ספרים גם תורמת לחיזוק הקשר והיחסים עם הילדים: מחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics בשנת 2019 גורס שלהורים שנהגו לקרוא עם ילדיהם יש אינטראקציות משמעותיות עם ילדיהם, וכתוצאה מכך גם קשרים חזקים במיוחד.

קשרים חזקים בין הורים וילדים | צילום: shutterstock
קשרים חזקים בין הורים וילדים | צילום: shutterstock

כשהילדים גדלים ויכולים כבר לקרוא בעצמם, חשוב לעודד אותם לעשות את זה על בסיס יומיומי. על פי מחקר שדווח באמצעות Reader's Digest בשנת 2009, קריאה למשך 30 דקות בלבד ביום היא המקבילה להרפיה של עשיית יוגה יומית. אפילו רפרוף קליל על פני דפי הספר, למשך שש דקות בלבד, מוריד את רמות הלחץ בכמעט 70 אחוז.

קריאת ספר משפרת את תפקודי המוח למשך חמישה ימים קדימה לפחות. חוקרים מארה"ב ערכו סריקות מוח לאחר קריאת ספר, ומצאו כי בכל יום התהדקו הקשרים הבין-עצביים יותר ויותר. חוקרים ישראלים מצאו כי בקרב קשישים קריאת ספרים מסייעת להאריך ימים ומקטינה את הסיכוי לדמנציה.

>>> האם משפיעניות הורות ברשת הופכות אותנו לאמהות גרועות יותר?

אבל מה קורה כשהילד או הילדה הם בעלי הפרעת קשב וריכוזקריאה דורשת קשב, ולכן ילדי הקשב עשויים להימנע ממנה. עם ילדים כאלה מומלץ להתחיל במנהג של 10 דקות קריאה ביום ולא יותר. אפשרו להם גם דרכים שונות של קריאה: לקרוא ביחד, אפילו מאותו ספר בו-זמנית; לקרוא במקביל לפעולות נוספות שהם עושים, לקרוא בעמידה או בשכיבה ועוד.

ומה קורה כשהילד או הילדה מאובחנים כדיסלקטים? דיסלקציה היא לקות בקריאה, כלומר קושי בסיסי ביכולות הקריאה. הוכח שהדבר שהכי משפר את הלקות הוא קריאה יומית קצרה. אבל, ילדי הדיסלקציה מתקשים בכך מאוד וצריכים עזרה. אפשר לעשות את זה, למשל, על ידי קריאה משותפת דף-דף עם ההורה. אפשר גם לבצע פעילויות שמשלבות קריאה (כמו מתכון). השתדלו לא לתקן יותר מדי כדי להתנסות בשטף קריאה והנאה ממנה.

גם בעלי הפרעות קשב וריכוז יכולים. צילום: shutterstock
גם בעלי הפרעות קשב וריכוז יכולים. צילום: shutterstock

איך תעודדו קריאה אצל הילדים שלכם?

זמן קריאה קבוע
מחקרים מראים שהדבר שמשפר יכולות קריאה בצורה הטובה ביותר הוא זמן קריאה קצר בכל יום. כדי שנוכל להתמיד בכך, עלינו למצוא זמן קבוע ביום שיהיה נוח ומתאים, ורצוי מוצמד להרגל אחר שגם ככה אנחנו מבצעים. ההמלצה שלי היא 10 דקות ביום לפני השינה. הרי זה גם ככה זמן שהילדים רוצים למשוך עם ההורים, אז למה לא לנצל את זה לפעולה מיטיבה? הקריאה גם תעודד הירדמות קלה ושינה טובה יותר.

>>> הסופרת מאירה ברנע-גולדברג ("כראמל"): "החיים שלי מתחלקים ללפני ואחרי האוטיזם של בני"

זמינות ספרים
מחקרים מראים שחשיפה מגיל צעיר לאוריינות (קריאה וכתיבה) תשפר את רכישת יסודות הקריאה והכתיבה בהמשך וגם את החיבור לספרים. הצורה הכי קלה ומומלצת לעשות זאת היא להכניס ספרים הביתה ולתת להם מקום של כבוד. ההמלצה שלי היא ליצור ספרייה יפה ונגישה, ומקום נוח בקרבתה לקרוא את הספרים (פופים, ספה, מיטה). כדי לעודד את קריאת הספרים כדאי לבחור בכאלה שהילד אוהב (כמו קומיקס).

דוגמה אישית
מחקרים מראים שכדי לעודד את ילדינו לעשות מה שנרצה, עלינו לתת להם דוגמה אישית. אם נרצה שיאכלו בריא – גם אנחנו צריכים לאכול בריא. אותו הדבר עם קריאה. אם הילדים יראו שאנחנו קוראים ונהנים מכך – הם יחקו אותנו. מקום נוסף לדוגמה אישית הוא בית הספר. ההמלצה שלי היא לבקש מהמורה להכניס זמן לקריאת בוקר בשיעור. כשהילדים יראו זה את זה קוראים, זה יעודד גם אותם לקרוא.

ד"ר שירלי הרשקו, היא מומחית בכירה בתחום הפרעות קשב, חוקרת וסופרת ("אנשי הקשב"), מרצה באוניברסיטה העברית ובעלת מכון לאבחון וטיפול

ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן
ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן
"ילדי הקשב" | מאת: ד"ר שירלי הרשקו
"ילדי הקשב" | מאת: ד"ר שירלי הרשקו