רק אל תגידי לילדה שלך שהיא תותחית

איך להחמיא לילדים בצורה אפקטיבית | צילום: Shutterstock
איך להחמיא לילדים בצורה אפקטיבית | צילום: Shutterstock

מה ההבדל בין מחמאה שטוחה למחמאה עמוקה, ואיך מזהים את החוזקות של הילדים כדי להעצים אותם ולפתח את הביטחון העצמי שלהם?

88 שיתופים | 132 צפיות

"אני אלוהית, מלכה ומהממת!" היא אמרה לי כשביקשתי בפגישה הראשונה שלנו שתמנה את החוזקות שלה. "זהו, סיימתי, אני יכולה ללכת עכשיו?" היא אומרת לי, נערה מקסימה, מלאת ביטחון וכריזמה. "רגע, יש לי שאלה", פניתי אליה בחיוך, "מה הופך אותך לכזו?". "מה?" היא השיבה בשאלה ואני המשכתי: "מה הופך אותך לאלוהית? מה הופך אותך למלכה? מה הופך אותך למהממת?" שתיקה. היא לא הצליחה למצוא את המילים.

>>> איך לחזק את הקשר בין הילדים לסבא וסבתא?

כל מגדל איתן מתחיל בבניית יסודות חזקים. אחד היסודות הוא המודעות של הילדים שלנו לאיכויות שלהם. כך, כשהם עומדים בפני אתגר מסוים, הם יודעים שיש להם את הכוחות להתמודד איתו וניגשים אליו בביטחון. מחמאות כגון "אלופה", "מהמם", "תותחית", "מלך" וכו' הן מחמאות שטוחות, אין בהן עומק. אני נוטה להשוות אותן לממתקים: הם לא באמת מזינים אותנו, אלא מעלים לנו את רמת הסוכר בגוף שלאחר זמן קצר – צונח. אותו הדבר קורה אחרי המחמאות השטוחות: אנחנו מרגישים טוב, אבל כל דבר שלא תכננו שיקרה – יכול לערער לנו את ההרגשה הזו.

להחמיא לילדים באמצעות מחמאות שמשקפות את מה שראינו ברגע הזה. צילום: shutterstock
להחמיא לילדים באמצעות מחמאות שמשקפות את מה שראינו ברגע הזה. צילום: shutterstock

לעומתן יש מחמאות שמשקפות את מה שראינו ברגע הזה, כמו: "ראיתי איך עזרת לילד והבאת לו את הבלון שעף. האכפתיות והרגישות שלך משמחות אותי", או למשל: "אתה יכול להיות גאה בעצמך על הדרך שעברת ועל הנחישות שלך להתקבל לתכנית הזו". כשאנחנו משקפים לילדים את האיכויות שלהם דרך מחמאה, היסודות נבנים באופן חזק יותר ומשכנע יותר.

>> בר רפאלי חוגגת יום הולדת 5 לבתה אל

הילדים מבינים שהם לא מדהימים רק כי אמא אמרה, אלא שהם מדהימים כי הם היו בנתינה גדולה, יזמו פעולה שמעבר, הגיעו למטרה שהציבו לעצמם או צלחו את הדרך בנחישות והתמדה. אלה הן מחמאות עמוקות יותר, שאם נחזור לדוגמת הממתקים – אפשר להשוות אותן לחלבונים הבונים את מסת השריר, יחד עם פחמימות מורכבות שמעלות את רמת הסוכר בצורה מאוזנת ומזינות אותנו. אז איך אתם מחמיאים לילדים שלכם? תחשבו על זה.

זוהר יעקב היא יועצת משפחתית ומאמנת ילדים, מתבגרים וצעירים בתחום החברתי-התנהגותי. מנחת סדנאות למתבגרים, מנטורית לנשים ובני נוער ומפתחת מוצרי אימון