איך להתמודד עם קולגה שגונבת לך את הקרדיט?

אחרי שהקולגה שכחה לציין אותך בפרזנטציה מול ההנהלה | צילום: Shutterstock
אחרי שהקולגה שכחה לציין אותך בפרזנטציה מול ההנהלה | צילום: Shutterstock

שיתפת חברה לעבודה ברעיון מקורי, והיא הציגה את ההברקה כשלה מול הבוסית? עבדת יומם וליל עם קולגה ובסוף הוא שכח שבכלל שהיית שם? כך תתמודדי עם גנבי קרדיט משרדיים

88 שיתופים | 132 צפיות

נופית, תעזרי לי! בפגישת עבודה עם הנהלת החברה, שעסקה בפרויקט חשוב, קולגה לקח לעצמו קרדיט על העבודה שלי. התפדחתי להגיד משהו מול כולם, כדי לא לצאת קטנונית. לעשות משהו או לוותר?

תמיד, אבל תמיד לעשות משהו. מה בדיוק? זה כבר תלוי בקולגה ובסיטואציה הספציפיים. קודם כל, חשוב להפנים שקרדיט לא מתקיים בוואקום. כלומר, אם את לא לוקחת קרדיט על העבודה שלך, מישהו אחר כבר ייקח. יותר מזה: בעולם התעסוקה לקרדיט יש משמעות הרבה מעבר לפגישה או הפרויקט הספציפיים. בדיוק כמו בחשבון בנק, מדובר במאזן מצטבר של ההערכה המקצועית שלך כעובדת, ובדיוק כמו בחשבון בנק, אין שום סיבה שאת תהיי במינוס רק כדי שמישהו אחר יהיה בפלוס. אי אפשר – וגם מטופש – להניח שהעבודה שלך תדבר בעד עצמה, כשהיחיד שמדבר בעד עצמו זה הקולגה שלך.

>> כללי עשו ואל תעשו בשירותים המשרדיים
>> האם להשתתף במתנה למישהו שאני בקושי מכירה?
>> מה לעשות אם לכלכת על מישהו במייל ובטעות המייל הגיע אליו? 

אז מה עושים? קודם כל, אם את יכולה, תעמידי דברים על דיוקם במקום, ומיד. נגיד, "אם לחדד טיפה את הנקודה של אמיר, (זה לא חייב להיות אמיר), הוא היה אחראי על חלק X בעוד אני הייתי אחראית על חלק Y בפרויקט". הצלחת? כל הכבוד. ספק אם אמיר – או כל אחד אחר שהיה נוכח בפגישה – יעשה את זה שוב. לא הצלחת? לא נורא. זה עוד לא נגמר.

דבר ראשון, תנשמי עמוק. תנסי לזכור שרוב הסיכויים שאמיר, או איך שלא קוראים לו, לא ניסה להוציא אותך רע – כמו שהוא ניסה להוציא את עצמו טוב. זה הבדל קטן אך חשוב. דבר שני, אל תנשמי עמוק מדי. יש אסכולה שגורסת שצריך לקחת כמה ימים להירגע, כדי להגיע שלווים וקרי רוח לדיון בנושא, אבל אני שייכת לאסכולה שגורסת שככל שנחשוב על זה יותר רק נתבשל בזעמנו יותר, ולכן עדיף להכות באמיר, כלומר בברזל, בעודו חם. כמו כן, כדי להותיר אפשרות לתיקון הנזק, עדיף להעלות את הנושא לדיון כל עוד הוא טרי בזיכרונם של כל המשתתפים, ולא כמה ימים אחרי, כשכולם חוץ ממך כבר שכחו ממנו.

אז איפה היינו? כן, תתפסי את אמיר בצד אחרי הפגישה ותתענייני בדעתו על הפגישה. איך הוא חושב שזה הלך? מצוין? יופי. את שמחה לשמוע. ואגב, שמת לב שכשהוא דיבר על הפרויקט הוא אמר "אני" במקום "אנחנו", זה היה מכוון? ועכשיו בואי נראה מה אמיר יגיד. המטרה של השאלה הזו היא כפולה: ראשית, היא ישירה מאוד ותראה לאמיר ששמת לב לזה שהוא לקח קרדיט על העבודה שלך, שאת לא חושבת שזה בסדר, והכי חשוב, שאת לא מתכוונת להחליק את זה ולהעמיד פנים כאילו כלום. שנית, השאלה הזו גם נותנת לקולגה שלך אפשרות להכיר בזה שעשה טעות, ואולי גם להציע לתקן אותה.

אז בואי נראה מה אמיר יגיד. רוב הסיכויים שהוא יגמגם מעט ויגיד שלא, זה לא היה מכוון. יופי, עכשיו בואי נחשוב איך לתקן את הטעות הזו. היות וכבר ברור שעל אמיר אי אפשר לסמוך, כדאי שההצעות לתיקון יבואו ממך. את יכולה, למשל, להציע לאמיר שיוציא לכל המשתתפים מייל סיכום לפגישה שיכיר בתרומה שלך לפרויקט, או, יותר מביך בשבילו אבל לא פחות אפקטיבי, להציע שיחה משותפת עם הבוס שלכם שתעמיד דברים על דיוקם. הוא לא מסכים? אין בעיה, תוציאי את מייל כזה.

מה עוד? כל פעם שהפרויקט הספציפי עולה, בין אם בשיחה אישית שלך מול קולגות ובין אם בפגישת עבודה, קפצי על ההזדמנות להפגין ידע בנושא ולהדגים איך את שוחה בפרטים. למישהו יש שאלה בנושא, גם אם אזוטרית? לך יש את כל התשובות, ואת ההזדמנות להזכיר מי באמת עשה כאן את העבודה. ומה אם ההזדמנות להזכיר את הנושא לא עולה או שאת מתפדחת להרים לעצמך? אין בעיה. בקשי מחברה לעבודה שתשאל אותך בפגישת עבודה, או סתם במטבחון ליד הבוס, שאלה אגבית על הפרויקט, שתאפשר לך להעיד על עיסתך בלי להסמיק. ככה, בשקט ובלי דרמות, יירשם אצל מי שחשוב שגם את (או רק את) אחראית לפרויקט.

אם מדובר בגנב קרדיטים מקצועי (וכולנו פגשנו כאלה), זה הזמן להוריד את הכפפות ולדבר עם הבוס. בזהירות, אבל בלי להתנצל. חשוב למסגר את השיחה בצורך ליצור סביבת עבודה פרודוקטיבית שתורמת לחברה ומקדמת את המטרות הארגוניות שלה, ולא בבאסה האישית שלך מההתנהגות הזו של הקולגה שודד הקרדיטים. מה לעשות, אף אחד לא אוהב בכיינים, גם כשהם צודקים.

ולפעם הבאה: כשאת עובדת עם מישהו על פרויקט משותף כדאי להכניס לחלוקת המשימות שלכם לא רק מי אחראי על איזה נושא מקצועי בפרויקט, אלא גם מי אחראי להציג את הפרויקט להנהלה, להוציא מיילים בנושא, וכן הלאה. כך תסגרי את הפינה הזו ותצמצמי את האפשרות לגניבת קרדיטים עוד בטרם אירעה.

* * * * *

מתלבטת איך לבקש העלאה? לא יודעת איך להעיר לקולגה המרעישה באופן ספייס? לא מצליחה לדבר בישיבות? טינפת על קולג והוא שמע? מתלבטת מה ללבוש לפגישה חשובה או להזמין לצהריים?

אתר "את" משיק טור עצות חדש עם תשובות לכל השאלות שלך בענייני עבודה, מהדברים הקטנים שעלולים להרוס לך את היום ועד לדברים הגדולים שיכולים לעשות לך את הקריירה: את שואלת, נופית לוי-איתן עונה

למשלוח שאלות למדור: AskNofit@gmail.com

* השאלות המופנות למדור מפורסמות ללא שמות או פרטים מזהים, ולעיתים עוברות עריכה מטעמי אורך או בהירות *