האם להשתתף במתנה למישהו שאני בקושי מכירה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

מכירים את זה שכל שבוע מבקשים מכם 20 ש"ח למתנה למישהו במשרד, או שאתם מוזמנים לאירוע של אנשים מהעבודה? האם חייבים להשתתף? אתם שאלתם, מדור "מוסר עבודה" עונה

88 שיתופים | 132 צפיות

התחלתי עבודה חדשה לפני קצת פחות מחודש ובזמן הזה כבר הספקתי להשתתף פעמיים במגבית קולקטיבית של 20 ש"ח כדי לחגוג שני ימי הולדת של קולגות שאין לי מושג מי הם, ועכשיו קיבלתי הזמנה לברית מקולגה שילדה ואני די בטוחה שלא יצא לי לפגוש קודם. כמובן שגם לכבוד האירוע הזה אוספים כסף, וכאילו שזה לא מספיק, מדובר באירוע של שישי בבוקר. כל העובדים מסביב מתנהגים כאילו שברור שכולם מגיעים ולי הכי לא בא בעולם. זה אפילו לא העניין של הכסף, למרות שאני לא מתה על הקבצנות המשרדית הזו, אלא של העיקרון: אנחנו כולה עובדים ביחד, למה אני צריכה לשרוף זמן פנוי וכסף רק כי לאנשים בא לציין אירועים אישיים שלא קשורים אליי או לעבודה בשום צורה? 

את באמת לא צריכה. כאילו, אם את לא קשורה במיוחד לקונספט של משכורת ופרנסה וכל זה, את לא צריכה. אבל כל עוד את זקוקה לעבודה והעבודה שלך היא לא, נגיד, לרעות צאן בדד בגליל, את צריכה. במחשבה שנייה, אפילו אם את רועת צאן גלילית בודדה, גם אז את צריכה (כי כבשים הן יצורים חברתיים ויש להן היררכיה עדרית ברורה. אל תשאלי). אבל את יודעת מה, גם בני אדם הם יצורים חברתיים, והם לא מפסיקים להיות כאלה רק כי הם בעבודה עכשיו.

>> מוסר עבודה: כל מה שרצית לשאול בענייני עבודה ולא היה לך את מי
>> מוסר עבודה: מה אומרים לקולגה שמסריחה את המשרד עם סנדוויץ' טונה?
>> מה לעשות אם לכלכת במייל על מישהו ובטעות המייל הגיע אליו?

זה לא שאני לא יכולה להזדהות עם המיאוס מכל אירוע חברתי מהעבודה ששותה לך את מעט הזמן הפנוי שיכולת להקדיש לעונה השלישית של "גברת מייזל הנפלאה", אבל אין מה לעשות, זה חלק מהעבודה. כלומר, אני יכולה להזדהות בדיוק באותו אופן גם עם המיאוס שלקום מדי בוקר באותה שעה נגיד-שסבירה כדי להתייצב באותו מקום ולעשות, פחות או יותר, את אותו דבר, אבל גם זה חלק מהעבודה.

כי מה לעשות, העבודה היא לא סך הפעולות המקצועיות נטו שאנחנו נדרשים לבצע בתמורה למשכורת הברוטו שלנו, וכל עבודה, מטבעה, כוללת גם מגוון די רחב של אינטראקציות חברתיות ובלתי מקצועיות בעליל. אין עבודה שנקייה מהן ואין עובדים שנמלטים מהן, ואל תאמיני למיתוס הזה של העובד הבלתי נסבל שכולם במשרד משלימים עם קיומו רק כי הוא גאון ויודע לעשות את העבודה יותר טוב מכל אחד אחר. בעולם התעסוקה של היום כבר ידוע שאלו עובדים רעילים, שתרומתם לעבודה ולארגון קטנה משמעותית מזו של עובדים פחות גאונים, שיודעים להסתדר עם הקולגות שלהם ולקיים מערכות יחסים מקצועיות וחברתיות תקינות. אלו העובדים שמקבלים קידום והעלאה במשכורת וגם עוגה, כי הם באים לבריתות וימי הולדת. 

רוצה שורה תחתונה? בבקשה: עקרונית, האינטראקציות החברתיות הלעתים מנג'זות האלה חשובות גם לעבודה שלך וגם לעתיד המקצועי שלך, ובלעדיהן את עלולה למצוא את עצמך בלי עבודה, ואם תמשיכי להתעקש אז אולי גם בלי עתיד מקצועי. ספציפית, אין שום דבר בעולם שמונע ממך להשתתף במתנה כמו כולם ובמקביל להודיע על היעדרות מהברית מטעמי התחייבויות קודמות ו/או מחלה ו/או לא באמת חסרים תירוצים. לימי הולדת משרדיים אני דווקא ממליצה בחום להמשיך להגיע כי כאמור, עוגה.

טור עצות עם תשובות לכל השאלות שלך בענייני עבודה, מהדברים הקטנים שעלולים להרוס לך את היום ועד לדברים הגדולים שיכולים לעשות לך את הקריירה: את שואלת, נופית לוי-איתן עונה

* השאלות המופנות למדור מפורסמות ללא שמות או פרטים מזהים, ולעיתים עוברות עריכה מטעמי אורך או בהירות *