"בין גברים בצבא ובהייטק יש אחווה, ואישה תמיד תהיה 'המיותרת' בחדר"

קארין בל | צילום: באות
קארין בל | צילום: באות

לקארין-בל פדר, יזמית ויוצאת 8200, נמאס להיות האישה היחידה בכל חדר וגם נמאס לה לראות בוגרות 8200 משתחררות והולכות רק לתפקידים "רכים" שמרוויחים בהם פחות. אז היא החליטה לשנות את המצב

88 שיתופים | 132 צפיות

מערכון ההייטק בכיכובו של אודי כגן, נכנס לחיינו לראשונה רק לפני כמה שבועות עם עליית העונה האחרונה של ארץ נהדרת – ומיד הפך לאחד מנושאי השיחה הבוערים בשיחות המסדרון, הקפה והשישי. בין אם אתן עובדות בעמק הסיליקון הישראלי ובין אם לא, הפרודיה על הכלוב המוזהב של תעשיית ההייטק המקומית, חושפת עולם מלא בטעמי גלידה מופרכים ורכבי טסלה. אך מתחת להררי הכסף, חדרי הגיימינג והטסטסטורון המפוחד, ניבטת מהמסך דמות נשית אחת, בגילומה של ליאת בר-לב המושלמת. היא יפה ונמרצת, יש לה חיבה מוגזמת לאוברולים של "אתא" והיא עובדת רק עם גברים. והרי פרודיה בסופו של דבר, משקפת מציאות – ובמציאות הזו יש מעט מאוד נשים, אם בכלל. כלומר, במקום לשלם להן שליש פחות – פשוט לא מעסיקים אותן.

>> השרה קארין אלהרר: "חברות האנרגיה מנוהלות על ידי גברים"

ובדיוק בגלל זה, הקימה קארין-בל פדר (30), צעירה סופר מרשימה ואחת היזמיות המובילות בישראל, עמותה שמשנה את המצב. היא גדלה בכפר סבא, גילתה כבר בילדות שיש שני דברים שהיא מאוד אוהבת: אקטיביזם ומחשבים. היא למדה בתכניות לילדים מחוננים והשתתפה בתחרויות מתמטיקה ופיזיקה. כן, כבר אמרנו שהיא סופר מרשימה. בהמשך, שירתה ביחידת 8200 המבוקשת, יצאה לקצונה והובילה צוותים של עשרות מפתחים וחוקרים ואף זכתה בפרסים על תרומה לביטחון ישראל. במילים אחרות, פדר יודעת דבר או שניים על להיות אישה צעירה ושאפתנית בסביבה מאוד גברית.

>> שנה"ל האקדמית נפתחה, הנשים נשארו מאחור

פעם כולם רצו להיות בסיירת ולהפוך לגיבורים, היום החלום של כל מלש"ב הוא להגיע ל-8200 ולהיות עשיר. זה הסיפור שלך?
"במקרה שלי, אני זוכרת כבר מגיל שלוש שרציתי להיות מול המחשב. בתור ילדה ממש דמיינתי את עצמי כמו דמות מסרטי הריגול ואיך אני מצילה את העולם. לא ידעתי אז כמה הייטק זה פופולרי ורווחי, זה לא היה בתודעה שלי. כחנונית גאה, הרגשתי שמצאתי את עצמי. הייתי מוקפת באנשים שאוהבים את הדברים שאני אוהבת והתלהבו משטויות של חנונים. מעבר לזה, היה מעניין בטירוף".

"כבר בפיקוד הזוטר בשירות הצבאי רק 20% מהסגל הן נשים. בפיקוד הגבוה זה כבר אפס, ממש כלום"

ומה בכל זאת מותר לספר על השירות שם?
"זו יחידה מאוד טכנית, התמודדתי עם אתגרים סופר קשים עם אימפקט. לא האמנתי איך התמזל מזלי להיות חלק מהדבר הזה. זה שירות מאוד אינטנסיבי. נכון, לא כמו קרבי. אבל עובדים אינסוף שעות ויש אירועים מבצעיים-טכנולוגיים שדורשים מענה מודיעיני-טכנולוגי רלוונטי".

קארין בל פדר | צילום: באות
קארין בל פדר | צילום: באות

ואיך זה להיות קצינה במקום כזה?
"הייתי בתפקיד של ראש צוות ופיקדתי על קבוצה של חוקרי סייבר. ממש עפתי על זה, אבל במקביל היה ברור לי שהחוויה והנוכחות הנשית הולכת ומצטמצמת ככל שמטפסים בשרשרת הפיקוד. זה לא שאין בנות ונשים ביחידה, אבל כבר בפיקוד הזוטר רק 20% מהסגל הן נשים. בפיקוד הגבוה זה כבר אפס, ממש כלום. אולי אחת במחזור טוב, ואז היא גם מוצאת את עצמה בדרג בכיר שכולו גברים. יש מצב שגם אם תגיעי לפורום מפקדים בכיר ביחידה משמעותית, את תהי האישה היחידה בחדר".

זה קרה לך?
"כן. היו פגישות שבהן הייתי האישה היחידה בחדר. הייתי רגילה לזה, אבל אף פעם זה לא עבר לי מעל הראש. אני והבנים היינו חברים והכל היה סבבה, אבל פתאום זה התחיל להפריע לי בטירוף. הרי בין גברים בצבא יש אחווה, ואת בפירוש תהי 'המיותרת' בחדר. זה ברור שאת לא שייכת לשם".

"בין גברים בצבא יש אחווה, ואת בפירוש תהי המיותרת בחדר. זה ברור שאת לא שייכת לשם. גם אם אישה שירתה בתפקיד טכני ומורכב, באזרחות היא תלך על תפקידים 'רכים', כלומר QA או שירות לקוחות"

כמו בכל מקום בצבא, תמיד מישהי צריכה לפרוץ את הדרך.
"נכון, ולא לכל אחת מתאים להיות הדמות הזו וזה בסדר. אבל מי שכן רוצה, יודעת שהיא הולכות להיות לבד ומצפה לה התמודדות עם דעות קדומות, מיקרו-אגרסיות ואפילו בדידות מסוימת, גם אם כולם חברים ואת הכי בטוב איתם. זה נכון גם בסטארטאפים קטנים. בצבא ספציפית, זו סביבה שהיא יותר מיושנת והבידול הזה יותר בולט".

אוקיי הצבא מיושן. אבל מה קורה באזרחות?
"קודם כל, כשאנחנו משתחררות מהצבא אפשר לראות את ההבדל בין ההצעות והתפקידים שגברים ונשים מקבלות. גם אם אישה שירתה בתפקיד טכני ומורכב, באזרחות היא תלך על תפקידים 'רכים', כלומר QA או שירות לקוחות, גם כשיש לה את כל הכישורים להתברג בתפקידים מורכבים שגם מרוויחים בהם יותר כסף. פשוט כבר בצבא הן קיבלו חוויה שנשים פחות מתאימות לזה וזה משפיע ישירות על העתיד".

קארין בל | צילום: באות
קארין בל | צילום: באות

בדומה למשוחררי גל"צ או דובר צה"ל שעם שחרורם מהצבא מיד זוכים להצעות עבודה ותפקידים נחשקים בעולם התקשורת, גם בבועת ההייטק מתרחש סיפור דומה. לדבריה של פדר, הקשרים הפנימיים שנוצרו בצבא הם גם הדלת שתיפתח ותכניס את המשוחררות הטריות אל המשרות הכי נחשקות בתחום. במילים אחרות, אם אין לך חברה מבפנים שתושיט לך יד – אין מי שימשוך אותך לעבודה. אז כישרון ואמביציה זה חמוד והכל, אבל לא מספיק.

>> "15 שנה הרגשתי בודדה": הדיקנית הראשונה של הפקולטה למדעים כמעט למדה ספרות

אז חיפשת מי תושיט לך יד?
"אם יש לך מעט חברות בתפקידים בכירים, לא תהיה מי שתמשוך אותך לעבודה. החברות הכי טובות שלי בצבא היו מפקדות צוותים, אני בעצמי ניהלתי אנשים בתפקידים טכניים מאוד קשים ועדיין כשהשתחררתי לא חשבתי שאני יכולה להגיע לתפקיד מקביל בהייטק, זה לא היה במודעות שלי, בזמן שהחברים הגברים שלי כבר התקבלו לתפקידים בכירים יותר, ואז פתאום נפל לי האסימון. כי אין הסבר לגיטימי לקונפליקט הזה".

"את לא יכולה להגיד 'זה לא מתאים לי' כשמישהו אומר משהו שוביניסטי בזמן ישיבה ותעדיפי לסתום את הפה כדי שלא יתייגו אותך בתור 'פמיניסטית מעצבנת'"

כיום, המצב של פדר כבר אחר. היא סמנכ״לית טכנולוגיות ומייסדת-שותפה באנטידוט (Antidote), סטארטאפ ישראלי שגייס עד כה כ-12 מיליון דולר ומפעיל קופ״ח וירטואלית בארה״ב למי שלא יכול להרשות לעצמו ביטוח רפואי. כבר אמרנו שהיא רק בת 30?

מה מחכה למי שמוצאת עבודה בתחום, בהיותה אישה?
"יש המון רגעים רגעים לא פורמליים שאת מחמיצה בהם הזדמנות להוכיח מי את ומה את. הזדמנויות בורחות לך מבין האצבעות כי דברים נקבעו בין כמה חברים מהעבודה שנפגשים בערב לבירה, כלומר מראש לא הייתה לך אפשרות להיות בחדר. במקרים אחרים את לא יכולה להגיד 'זה לא מתאים לי' כשמישהו אומר משהו שוביניסטי בזמן ישיבה ואת תעדיפי לסתום את הפה כדי שלא יתייגו אותך בתור 'פמיניסטית מעצבנת'. ובכלל, אני חושבת שגם לגברים וגם לנשים יש איזו נטייה לחשוב שאנחנו פחות מבינות ופחות טכנולוגיות. היום, אם תרצי להתקדם, את תהי חייבת לקרוע את עצמך ולעבוד יותר קשה מאחרים כדי להוכיח שאת ראויה ועדיין לדעת שיש סיכוי טוב שלא תקבלי את מה שמגיע לך. אבל אצל גברים, מישהו פשוט לוקח עליו הימור ומקווה שיהיה בסדר".

"בסביבה נשים האירועים פחות רעילים. בחברות אחרות שעבדתי בהן, ראיתי איך ימי כיף בבגד ים עם המון אלכוהול יכולים להיות מפחידים ומסוכנים"

בחברה שלך רוב העובדות הן נשים. זה מקרי?
"זה 100% אג'נדה. מאוד קשה לגייס בהייטק באופן כללי – כי כולם מוצפים בהצעות, ולגייס נשים זה קשה בפרט. כי מראש יש רק 20% נשים בתפקידים טכניים. כשפגשתי את שאר היזמים זה היה גם הסטייטמנט שלהם מהיום הראשון, אנחנו חברה עם אג'נדה פמיניסטית שנותנת לנשים מקום גם מבחינת תפקידים טכנולוגיים וגם ניהוליים. בתור פמיניסטית שמקדישה לזה חלק משמעותי מהחיים שלה – זה מה שקנה אותי. להיות חלק ממקום שרוצה לעשות טוב בעולם".

תארי את סביבת העבודה עם רוב נשי.
"זה כיף, גם בדברים הקטנים. אפשר לראות עובדות בחברה שלא חוששות לדבר בקול רם או סתם לראות חדר מלא בנשים בדרג של מקבלות ההחלטות. אין מישהי שמפחדת להביע את דעתה בישיבות או נמנעת מלשאול שאלות כי מישהו יצחק עליה, והרי איך תתפתחי אם לא תשאלי שאלות? זה דברים שלגמרי ראיתי במקומות אחרים. גם יש פחות אירועים 'רעילים'. בחברות אחרות שעבדתי בהן, ראיתי איך ימי כיף בבגד ים עם המון אלכוהול יכולים להיות מפחידים ומסוכנים".

"הקשבתי לפודקאסט ואחד היזמים שהתראיין, נשאל למה אין אישה אצלו במשרדים. התשובה שלו הייתה: 'הסטארטפ שלנו לא במקום של להוריד את הרף בשביל לקבל נשים'"

כמה אנחנו קרובות לשוויון לדעתך?
"יש מקומות שבהם התקדמנו, אבל אנחנו עדיין מאוד רחוקות. לפני כמה שנים הקשבתי לפודקאסט פופולרי ואחד היזמים שהתראיין שם, נשאל למה אין אף אישה אצלו במשרדים. אפילו לא בקטע מתריס, סתם באווירה של איזה צחוקים. התשובה שלו הייתה מקוממת: 'הסטארטפ שלנו לא במקום של להוריד את הרף בשביל לקבל נשים'. תביני, זה בן אדם מאוד מוכר בארץ ובתחום. זה קורה ממש כאן בתעשייה המקומית שלנו. אפילו לא טרחו להוריד את זה בהקלטה כי רוב המאזינים הם גברים, אז איזו אישה תרצה לעבוד אצלך כשהיא חושבת שהורידו בשבילה את הרף? גם אם היא תהיה הכי מדהימה בעולם. כתבתי לו אחרי זה והוא נתן לי תשובות מאוד מתפתלות".

קארין בל | צילום: באות
קארין בל | צילום: באות

בדיוק בגלל זה, פדר, צעירה מרשימה ואחת מהיזמיות הצעירות המובילות בישראל – הקימה את "באות". עמותה המונה כ-8,500 נשים המספקת מעגל תמיכה מקצועי ונפשי, ומעניקה מנטורינג וכלים מקצועיים לנשים בתעשיית ההייטק הישראלי – כל זאת במטרה לעודד אותך להתברג גבוה ולא להסתפק בשליש פחות במשכורת. החברות של "באות" הקימו תכנית למציאת עבודה, במהלכה עובדת ותיקה חונכת עובדת חדשה.

איך נולד הרעיון להקים את "באות"?
"באות בכלל התחילה כקבוצת פייסבוק. היינו כמה חברות שרצו ללכת לאירועים טכנולוגיים יחד, אבל בכל פעם מישהי הייתה האישה היחידה בחדר וכל המבטים היו עליה, יצא שבאת להעשיר את עצמך ומצאת את עצמך במרכז העניינים. אז אמרנו די ופתחנו את הקבוצה. התחלנו ללכת לאירועים ביחד ואז את לא לבד ואין עניין. עשינו את זה במשך כמה חודשים ופתאום הפכנו לקבוצה של מאה נשים חכמות ומוכשרות. בהמשך פשוט הרמנו מפגשים משלנו, ובאמת בכל פעם שקיימנו מפגשים בנושאים מקצועיים, חברה אחרת לימדה משהו והיה מדהים. היה פרגון. עזרנו אחת לשנייה לא רק בסוגיות מקצועיות, סוף כל סוף היה אפשר להרגיש בנוח לשאול שאלות או אפילו להתייעץ על איך לבקש העלאה. וכל אחת עם הצורך שלה הובילה מהלך אחר".

והביקוש גדל?
"כשפתחנו את העמותה להרשמה – הגיעו עשרות בקשות. אנחנו נותנות שירות למאות נשים בשנה, והיום הן יודעות להתמקח, לדרוש את מה שבאמת מגיע להן ולהבין איפה הכי מתאים להן לעבוד. בתכנית אחרת, אנחנו עוזרות לנשים לכתוב בלוגים טכנולוגיים והן מקבלות פלטפורמה לשתף בידע המקצועי שלהן. זה מוביל להצעות להרצאות בכנסים מקצועיים בחו"ל או לתפקידים בחברות טובות יותר, זה פשוט עוזר להן לעוף למעלה כי כרגע עדיין אין מספיק נשים שמקימות סטארטאפים, בטח לא בצד הטכנולוגי".

"פתאום יש לך בנות ברית בתעשייה, זה משהו שלא היה לנו קודם. פתאום הרגשתי שייכת, שאני לא מנסה להתגנב לתעשייה – אלא שאני חלק חשוב בה"

בנוסף, העמותה מפעילה תכניות של התנהלות ארגונית באמצעות הקמת פורומים העוסקים בסוגיות מקצועיות ופוליטיות במקום העבודה. החל מהתמודדות קולגה דורסנית ועד התנהלות מול בוס מתעמר. בהמשך, "באות" יצרו שת"פים גדולים עם תאגידים כמו גוגל ומיקרוסופט, שהחליטו לקדם אג'נדות פמיניסטיות. חברות העמותה סייעו בהפקת אירועים מקצועיים, הקמת תכנית בלוגריות, עידוד השתתפות בסדנאות סייבר וכל מה שיסייע להכניס עוד נשים לתחום.

מעודד ומעניק תקווה.
"ככל שאנחנו התקדמנו, כך עזרנו אחת לשנייה למשוך אחרת למעלה. פתאום יש לך בנות ברית בתעשייה, מישהי להתייעץ ולשתף אותה. זה משהו שלא היה לנו קודם. אני יכולה להגיד על עצמי, שפתאום הרגשתי שייכת. שאני לא מנסה להתגנב לתעשייה – אלא שאני חלק חשוב בה. אני גם יכולה למשוך אחרות להתפתח ולהיות משמעותיות גם כי מסתבר שהבעיות שלך הן בעיות של המון נשים".

מה התכניות לעתיד?
"קודם כל, אין סוף תכניות, אני כל יום מתמודדת עם משהו גדול וחדש, ואני פה בשנים הקרובות כדי לגרום לזה לקרות. ואחרי זה – נראה. אבל חשוב לי לקחת חלק בהגדלת ההזדמנויות, לא רק עם נשים. בין אם מדובר בקידום אוכלוסיות מחוץ לתל אביב או תושבים מהפריפריות. בלי להבחין במגדר או מוצא. פשוט להתמקד במקומות עם פחות הזדמנויות. חשוב לי לציין ש'באות' הוא חלק מארגון EXTEND שמוביל את זה ומנסה למשוך לתעשייה עוד אנשים מכל מיני אוכלוסיות בישראל. נשים זה רק חלק מהסיפור הגדול הזה. יש הרבה אנשים שרוצים להגיע להייטק הישראלי ולא יודעים איך".