בהיריון? חבל שהמעסיק שלך יכול לפטר אותך בכזו בקלות

היריון בעבודה | צילום: Gettyimages
היריון בעבודה | צילום: Gettyimages

93 אחוז מהבקשות ששלחו מעסיקים למשרד העבודה וביקשו לפטר נשים בהריון - אושרו. הודיה מויאל, מנהלת קשרי ממשל ב"שדולת הנשים", בטור על המספר הבלתי נתפס הזה והמשמעות המפחידה שמאחוריו

88 שיתופים | 132 צפיות

בדיון על פיטורי נשים בהריון שנערך השבוע בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, הונח מסמך עם שורות שורות של מספרים שהציג משרד העבודה. מי שבוחן את המספרים לעומק מגלה נתון בלתי נתפס – 93 אחוז מהבקשות ששלחו מעסיקים למשרד העבודה וביקשו לפטר נשים בהריון – אושרו.

>> מאיה ורטהיימר משתפת בקשיי ההיריון: "מצאתי את עצמי בדיכאון בלתי נשלט"

מאחורי כל מספר שהופיע על הנייר יש סיפור, יש אישה שאיבדה את עבודתה בתקופת הריון, לידה או טיפולי פוריות, ובשבילה זו גזירת גורל כלכלית ותעסוקתית. מאחורי כל מספר יש סיפור על אישה שצריכה ללדת ולצד החרדות שיש לכל אימא, נוספות לה גם חרדות כלכליות על העתיד לבוא. מאחורי כל מספר יש אישה שמשרד העבודה לא הגן עליה למרות שזה תפקידו בחוק.

להיות אישה בשוק התעסוקה זה דבר לא קל. כולנו מכירות את הסטטיסטיקות. אנחנו מרוויחות 30 אחוז פחות, אנחנו מועסקות יותר במשרות חלקיות לעומת גברים ורק לאחרונה דווח ששיעור הנשים העניות גבוה משיעור הגברים. וכן, גם בשנת 2023 עדיין ישנו שיעור נמוך של נשים בתפקידי ניהול לעומת גברים (נתוני משרד הכלכלה). לצד כל אלו, ישנן גם תקופות מאתגרות תעסוקתית סביב היריון ולידה, טיפולי פוריות איתם מגיעים היעדרויות לשם בדיקות רפואיות, לפעמים גם בחילות, עייפות ועוד. עבור מי שמפוטרת בתקופות הללו, זה כמעט בלתי אפשרי למצוא עבודה אחרת – כי איזה מעסיק יקח עובדת שיוצאת לחופשת לידה עוד מעט?

איזה מעסיק יקח עובדת שיוצאת לחופשת לידה עוד מעט? | צילום: Gettyimages
איזה מעסיק יקח עובדת שיוצאת לחופשת לידה עוד מעט? | צילום: Gettyimages

המדינה הכירה בקשיים האלו כבר בשנת 1990, אז חוקק התיקון בחוק עבודת נשים המגדיר תקופות מוגנות בהן אסור למעסיק לפטר, לפגוע בהיקף המשרה או בהכנסתה של העובדת: החריון, 60 יום לאחר חופשת הלידה ותקופת טיפולי פוריות. הסמכות לאכיפת החוק נמצאת בידי הממונה על חוק עבודת הנשים במשרד העבודה. אליהם מגיעות הבקשות לפיטורי נשים בתקופות האלו.

לעיתים נדמה שהבקשה לפיטורים היא רק עוד פרוצדורה בדרך למעסיק שרוצה לפטר. בשנת 2023, מתוך 1,352 בקשות לפיטורים, משרד העבודה התיר 1,190 פיטורים. מתוך 528 בקשות לצימצום משרה, משרד העבודה התיר 525 צמצומים.

המלחמה החמירה את המצב. בעתות חירום נשים מועדות יותר לפגיעה בתעסוקה. זה קרה בתקופת הקורונה, וזה קורה גם עכשיו. נשים חשופות יותר להוצאה לחל"ת וגם לפיטורים, בעיקר בשל חלוקת העבודה המגדרית בבית שמתחזקת נוכח שיבושים או סגירת מסגרות החינוך, ובמיוחד בזמן מלחמה כאשר גברים רבים מגוייסים למילואים. הנתונים של משרד העבודה עגומים מאוד: התקבלו 1,004 פניות לחל״ת עקב המצב הביטחוני, מתוכן המשרד התיר 797 בקשות הוצאה לחל״ת.

>> הפכתי לאימא, הקמתי עסק ואז פרצה המלחמה. איך אני שורדת?

מאחורי הנתונים הקשים האלה עומדות נשים בתקופות המאתגרות בחייהן. אנחנו יודעות כי הקושי לחזור לשוק התעסוקה במהלכן הוא קשה עד בלתי אפשרי. תפקידו של משרד העבודה הוא להיות חומת המגן של הנשים האלו. משרד העבודה אמון על אכיפת החוק ועל ההפיכה של התקופות האלה למוגנות עבור נשים דה-פקטו. לפי הנתונים הללו, תקופת המוגנות היא לא מוגנת. הקלות שבה מאושרים פיטורי נשים בתקופות מוגנות משדר מסר בעייתי למעסיקים ולחברה כולה, והוא כי אין שום הגנה על נשים בתקופות הקריטיות בחייהן.

הכותבת היא מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים