המלחמה הורגת: פעוט בן שנתיים נרצח בלוד, אישה נרצחה בחיפה

המלחמה הזו הורגת אותנו | צילום: משה מילנר, לע"מ
המלחמה הזו הורגת אותנו | צילום: משה מילנר, לע"מ

רצח פעוט כבן כשנתיים בלוד וחשד לרצח אישה על ידי בן זוגה בחיפה - וכל זה קרה בהפרש של כמה שעות. כך המלחמה מחריפה את רמת האלימות במשפחה, ומסכנת את החיים שלנו

88 שיתופים | 132 צפיות

כמה טעונה הפכה להיות המילה בית. מקום שפעם היה שם נרדף לביטחון ומוגנות, היום, עבור רבות מאיתנו, מרגיש דווקא כמו מרחב חדיר וחרד, שאת תחושת הבטיחות בו קל מאי פעם להפר. עכשיו, דמיינו לכן נשים שחוו את הבית כמרחב מאיים גם לפני המלחמה – כיצד הן מרגישות בו כעת?

>> מה עוזר לך בימים אלה? חברות מערכת ״את״ משתפות

פורום מיכל סלה, שהקימה לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, נועד למגר אלימות נגד נשים, במטרה למנוע את רצח האישה הבאה. בימי המלחמה, בהם הסתגרות בבית לצד חוסר תפקוד של המסגרות הופכת רווחת יותר ויותר, מתועדת עלייה במקרי האלימות במשפחה כמו גם בפגיעה בנשים שכבר חוו אלימות כזו בעבר. כעת הפורום מתגייס על מנת להזכיר לאותן נשים שגם בימי מלחמה הן נראות, נשמעות – ומוגנות.

״בתקופת מלחמה אנשים מסתגרים בבתים, הולכים פחות לעבודה, כל המשפחה בבית ונוצר סיר לחץ שמביא להחרפה באלימות״

 

"מומחי ומומחיות אלימות במשפחה מצביעים על עלייה בבתים אלימים כעת", מציגה בן עמי, מנכ"לית ומייסדת הפורום, "אנחנו רואים את זה במלחמה וגם בקורונה הייתה עלייה דרסטית של אלימות במשפחה. אפילו בחגים יש עלייה של רציחות בתוך הבית. אחותי נרצחה בראש השנה, גם ניסיון הרצח של שירה איסקוב היה בראש השנה, במשטרה מכירים את התופעה הזו. בתקופת מלחמה אנשים מסתגרים בבתים באזורי בסיכון, הולכים פחות לעבודה, המשפחה נשארת בבית, ונוצר סיר לחץ שמביא להחרפה באלימות – היא גואה".

הגל השקט

בן עמי מספרת שכמות הפניות לעזרה של נשים שסובלות מאלימות דווקא יורדת. "אנחנו קוראות לזה 'הגל השקט'. בין אם מדובר באלימות פיזית, נפשית, כלכלית או מילולית – יש ירידה בפניות למוקדים, מכמה סיבות: קורבנות שגם ככה במצב הישרדותי, עכשיו נדרשות להגן על עצמן ועל הילדים גם מפני המלחמה. הקורבן מתחילה למצוא הצדקות למצבה – 'הבעיות שלי יותר קטנות, אני יכולה להבין למה הוא כועס, יותר קשה לו'. אחר כך, בגל השני, קורית האלימות הקטלנית שמסכנת חיים. הגל הזה יקרה כשנחזור לשגרה, כשהאישה תצא מהבית והתוקף הפוטנציאלי ירגיש שיאבד את השליטה שהייתה לו כשהיא הייתה בבית. אנחנו נערכות גם לגל הזה".

מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי
מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות לילי בן עמי

מה הצעדים שהפורום נוקט כדי לשמור על הנשים הללו מוגנות?
" בנינו תוכנית מותאמת למלחמה שנקראת 'פורום מיכל סלה מתגייס', שמורכבת מארבעה עמודי תווך. הראשון הוא תוכניות ההגנה המתוגברות שלנו לנשים בעורף – שכעת מגנות על 222 נשים המאוימות בתוך הבתים שלהן. אנחנו מגנות עליהן באמצעות חברות אבטחה פרטיות, ובאמצעות כלבי הגנה שנקראים ׳כלבי מיכל סלה׳. בנוסף, תגברנו את הקו החם שלנו, ואנחנו בקשר מול המשרד לביטחון פנים כדי לדאוג שמדיניות הרישיונות לנשק שהופכת עכשיו לפרוצה מתמיד לא תפגע בנשים המאוימות. כשיש נשק בבית שיש בו אלימות – רמת המסוכנות גוברת משמעותית".

"עמוד התווך השני הוא הענקת כלים לביטחון אישי בשעת חירום. יש לנו פתרונות טכנולוגיים שפיתחנו, אנחנו מנגישות את מומחי הביטחון שלנו לציבור ומתגברות את שיעורי ההגנה העצמית שאנחנו מקיימות כבר שלוש שנים. עמוד התווך השלישי הוא העלאת מודעות והסברה, למניעה מראש של אלימות במשפחה, זיהוי 'התחממות' וסימנים לזוגיות אלימה. אנחנו מציפות את זה מחדש".

פורום מיכל סלה מתגייס | צילום: באדיבות פורום מיכל סלה
פורום מיכל סלה מתגייס | צילום: באדיבות פורום מיכל סלה

"עמוד התווך הרביעי, והקשה מכל, הוא הנגשת הכלים שצברנו בהתמודדות אישית. לצערנו אנחנו מכירות את התחום של רצח אכזרי בתוך הבית, של ילדים שנחשפים למשהו שהם לא צריכים להיחשף אליו, לשאלות של מי יגדל אותם, ואת הכלים שרכשנו לאורך הטיפול בסיטואציות כאלה אנחנו מפיצות עכשיו החוצה".

״האפליקציה ׳Rely-on׳ היא לחצן מצוקה קולי שפועל מרחוק, ובמלחמה היא מסופקת לציבור בחינם. גם אם הטלפון לא לידך, את יכולה לומר מילת קוד ששולחת בקשת עזרה עם המיקום שלך לאנשים שהגדרת מראש״

 

למי מיועד כל פיתרון?
"סיירת מיכל, חברות האבטחה הפרטיות איתן אנחנו עובדות וכלבי מיכל סלה, מיועדים לנשים מאוימות שחיות בנפרד מבן הזוג המאיים. ֿבהאקטון הראשון של הפורום פותח פיתרון לנשים מאוימות שחיות בבית עם בן הזוג – האפליקציה ׳Rely-on׳ היא לחצן מצוקה קולי שפועל מרחוק, וכעת במלחמה היא מסופקת לציבור בחינם. גם אם הטלפון לא לידך, את יכולה לומר מילת קוד ששולחת בקשת עזרה עם המיקום שלך לאנשים שהגדרת מראש, כדי שתוכלי לקבל עזרה. הטלפון ישמע אותך מרחוק כשתאמרי את מילת הקוד, הוא מזהה את הקול שלך, ויודע להזעיק עזרה. בנוסף, אפשר למצוא לחצני מצוקה בכל חנויות האפליקציות".

ניסיון הרצח שלה קרה גם הוא בתקופת החגים, בבית. שירה איסקוב | מתוך "עובדה", קשת 12
ניסיון הרצח שלה קרה גם הוא בתקופת החגים, בבית. שירה איסקוב | מתוך "עובדה", קשת 12

האם כבר התמודדתן עם נשים שהיו צריכות הגנה בנסיבות מיוחדות בגלל המלחמה?
"בהחלט. בתקופת המלחמה היו מקרים בהם היינו צריכות להירתם באופן מיידי. אחת הנשים שאנחנו מגנות עליה חיה בנפרד מהגרוש שלה, אך יש ביניהם הסדרי ראייה על הילדה. בגלל שהמדינה מכירה בכך שהאישה הזו מאוימת על ידי בן הזוג שלה ושהוא אדם אלים, אסור להם להיפגש, ולכן בימי שגרה הוא לוקח את התינוקת מהגן פעם בשבועיים ביום שישי. בחסות המלחמה וסגירת המסגרות, הוא הקדים אליה הביתה לאסוף את הילדה. היא פתחה לו את הדלת והוא הכה אותה בצורה קשה שכמעט פגעה גם בתינוקת אותה החזיקה בזרועותיה. היא הזעיקה את חברת האבטחה שלנו והם הגיעו, הזעיקו משטרה והצליחו להציל אותה. הם ליוו אותה בהגשת תלונה במשטרה ובהוצאת צו הרחקה נגד הגרוש".

נשמע מפחיד.
"יש גם סיפורים יפים. היה אצלנו כלב הגנה שהמתין לאישה שיהיה לה צורך בו. כלב כזה יקר מאוד, הוא עולה כמעט 80,000 שקל בגלל האילוף. לכן, הענקנו אותו למשפחה שנזקקה להגנה בעקבות המלחמה. הכלב נכנס לאומנה בבית של שתי בנות ואמא, כאשר האבא הוא קצין בכיר בחזית. כשהאבא במילואים, בזכות הכלב הוא יכול להיות רגוע וגם הן יכולות להיות רגועות. זה כלב שגם מתאים לבית עם ילדים – אבל גם יכול לתקוף, שיקריב את עצמו למען הבעלים שלו ושמאפשר תחושת ביטחון גדולה בתוך הבית".

״כדי לקבל נשק חובה אישור של קצין משטרה, שיבדוק רקע של אלימות במשפחה. ביקשנו מהמשטרה שלא יינתן נשק לאדם שיש לו רקע של אלימות בזוגיות"

 

מה לגבי ההקלות בקבלת נשק שנשמעות לאחרונה, איך הן משפיעות על נשים מאוימות?
"כשהמדינה הכריזה על הקלות בקבלת נשק קיבלנו לא מעט פניות מנשים מאוימות. אחת מהן שנמצאת בתהליך גירושין אחרי שבבית הייתה אלימות קשה, סיפרה שבעלה הגיש בקשה לקבל נשק בגלל המלחמה ושהיא חוששת. תקופת פרידה היא התקופה הכי מסוכנת אצל אדם אלים, ולכן היא צודקת בחשש שלה. בנוסף, מומחי אלימות במשפחה מסכימים באופן גורף שכשיש אקדח בבית זה מעלה באופן דרסטי את רמת המסוכנות לאישה ולילדים. פנינו למשרד לביטחון פנים ולמשטרת ישראל בנושא הזה, ושאלנו מה קורה כשאדם מגיש בקשה לנשק ויש נגדו תלונות על אלימות במשפחה. השיבו לנו שאמנם תלונות כאלה לא מופיעות בקריטריונים בצורה מפורשת, אבל שכדי לקבל נשק חובה אישור של קצין משטרה, שיבדוק רקע של אלימות במשפחה. ביקשנו מהמשרד ומהמשטרה שלא יינתן נשק לאדם שיש לו רקע של אלימות בזוגיות".

"בסוף, אישה שנמצאת במערכת יחסים בריאה וטובה תרגיש ככל הנראה בטוחה אם לבן הזוג שלה יהיה נשק, זו תהיה ערובה שהוא יכול להגן עליה. אבל בבית שיש בו אלימות היא תפחד שהוא יעשה לה, לעצמו או לילדים משהו. אם מישהי לא מרגישה בטוחה בסיטואציה כזו, אנחנו ממליצות להתקשר למוקד 118 בו אפשר לקבל ייעוץ וליווי של מומחית אלימות במשפחה, וגם לבצע הערכת מסוכנות לפיה היא תדע האם היא נמצאת בסיכון. את הערכת המסוכנות אפשר לעשות גם באינטרנט כשאלון עצמי ואנונימי".

לילי בן עמי מייסדת פורום מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות המצולמת
לילי בן עמי מייסדת פורום מיכל סלה ז"ל | צילום באדיבות המצולמת

קשה לשמור על ערנות מול קורבנות אפשריות של אלימות, כשכל מה שמטריד אותנו כעת הוא המלחמה, ואנחנו עצמנו.
"נכון, אבל אנחנו קוראות לכולן להתקשר, לדווח. אם אתן מזהות תמרורי אזהרה אצל חברה טובה, שכנה, תמליצו לה להתקשר או תתקשרו למספר 118 כדי להתייעץ עם מומחית אלימות במשפחה. אל תקשיבו רק לאזעקות – תקשיבו גם לצעקות, וכשיש חשש שמשהו קורה סביבכן תתקשרו למשטרה. זה מציל חיים. האלימות הזו היא שקופה והיא קטלנית, במיוחד בימים האלה. גם אם אנחנו חושבות שעכשיו יותר שקט כי יש פחות מדווחות, בבתים אלימים, כאמור, יש יותר אלימות".

"דווקא עכשיו, כשאנשים יותר קשובים, יותר חרדים, יותר זהירים, אנחנו יכולות להיות יותר קשובות לחברות שלנו, לאחיות שלנו, לשכנות שלנו, להתעניין מה שלומן. גם במצבים שאינם מלחמה, כדאי לשאול חברות איך להן בתוך מערכת היחסים. הכלי שאני נותנת לנשים על מנת לבדוק מה המצב הוא שתי שאלות: 1. האם את מאושרת? 2. האם את מפחדת ממנו? כמובן שבמצב הנוכחי לא הייתי שואלת אף אחת אם היא מאושרת, אבל הייתי שואלת האם הן מרגישות בטוחות בבית. אישה שחיה בבית ללא אלימות לא מפחדת מבן הזוג שלה. אני קוראת לכל הנשים – גם לנשים בתוך מערכות היחסים וגם לקרובות שלהן – להקשיב לתחושות הבטן שלהן, לאינטואציה".

״הרבה מהשורדות שלנו זוכות להגנה ומרגישות בטוחות יותר. את 'סיירת מיכל' בנינו עם יוצאי שב"כ, ואת הכשרת כלבי מיכל סלה בנינו עם יוצאי עוקץ. שומרים על הנשים שלנו טובי הביטחוניסטים״

שומר ראש על ארבע

מה אתן שומעות היום מהשורדות בהן אתן מטפלות?
"הרבה מהשורדות שלנו זוכות היום להגנה ומרגישות בטוחות יותר. את 'סיירת מיכל' בנינו עם יוצאי שב"כ, ואת הכשרת כלבי מיכל סלה שלנו בנינו עם יוצאי עוקץ, שומרים על הנשים שלנו טובי הביטחוניסטים. לאלו שקיבלו כלב הוא ממש בן משפחה, הוא ישן איתן, נמצא איתן 24/7, ומעניק להן ביטחון. הן יודעות שאם חלילה יקרה משהו הוא מאולף ומיומן לתקוף, אך הוא גם מעניק אהבה ומקל על בדידות. שומר ראש על ארבע. לנשים שמקבלות הגנה מ'סיירת מיכל', יש לחצן מצוקה עליהן ומצלמה בבית. הן יכולות ללחוץ על הלחצן ולקרוא למאבטח. הן יודעות, גם בימים האלה, שהן לא לבד, ושיש אנשי מקצוע שנותנים להן גב. שלחנו לכל 222 הנשים שתחת הגנתנו, כולן חד הוריות, רענון נהלים לשמירה על ביטחונן האישי. קיבלנו מהן חזרה מיילים מאוד מרגשים, על כך שהן מרגישות שרואים אותן, שמבינים אותן ומגנים עליהן".

לישון עם הכלב המאולף. צילום: שאטרסטוק
לישון עם הכלב המאולף. צילום: שאטרסטוק

כמי שאיבדה בעצמה את אחותה לרצח מחריד, היית רוצה לומר משהו למשפחות שמתמודדות כעת עם אובדן יקיריהן?
"כששואלים אתכם ואתכן מה שלומכן, אחרי שחוויתן דבר כזה, הייתי פשוט משיבה – 'נושמת'. אני מכירה את הכאב הפיזי הזה, כאב שהוא לא רק נפשי, שהוא בכל הגוף. ואני רוצה לומר שאותה אהובה או אהוב שאבד תמיד, תמיד יהיו איתם. הפרידה היא זמנית. תחשבו ברגעים הקשים ביותר מה הם היו רוצים בשבילכם – הם היו רוצים שתהיו מאושרים וחזקים. אם ניפול זה יהיה ניצחון נוסף לאויב".

ב-6 בנובמבר, השיב השר לביטחון פנים חה"כ איתמר בן גביר לפנייתה של לילי בן עמי בנושא התנאים להחזקת נשק אישי. בתשובתו כתב, בין היתר, כי "הניסיון להציג כל גבר כרוצח פוטנציאלי הינו חמור ביותר", "אני מפציר בכן להניח את כל המחלוקות הפוליטיות בצד", "אני מבקש מכן לקרוא לנשים לנצל את זוכתן ולהתחמש", ו-"בנוגע לדרישתכן לקבוע קריטריון של היעדר דיווח כלשהו על איום מצד המבקש, מדובר בדרישה בלתי סבירה ובלתי אפשרית". והנה, שוב, אנו נשארות לבד למול ממסד אטום, שניכר כי לא רואה כלל סכנה בקיומו של נשק אישי בבית בו נמצאת אישה מאוימת.

בן-עמי לא נשארה חייבת, והשיבה לשר בן גביר במכתב נוסף:"לצערנו", כתבה, "בשבוע האחרון נרצחה אשה על ידי בן זוגה ואישה נוספת שרדה ניסיון רצח מידי בן זוגה. כידוע, ימי המלחמה מחריפים את האלימות בזוגיות ועל כן נדגיש כי זוהי פנייה בהולה לקידום צעדים אופרטיביים להצלת חייה של הנרצחת הבאה". בן-עמי ציינה כי הפורום מכוון למנוע מתן רישיון לנשק למי שיש חשש שישתמש בנשק זה לפגיעה בחפים מפשע, והוסיפה כי בפורום התקבלו פניות רבות מקורבנות אלימות משפחה החוששות מהמדיניות החדשה של חלוקת נשק פרטי.

"קריאתנו אליך", כתבה, "היא לפרסם את התבחינים שאותם נדרש קצין המשטרה לבחון בטרם אישור רישיון לכלי ירייה או לחידושו, ובתוכם להתייחס מפורשות לכך שבמידה ויש למבקש רקע פלילי, ובאלימות במשפחה בפרט (לרבות תלונות), המבקש אינו רשאי להחזיק בנשק". בנוסף, דרש הפורום מהשר לביטחון פנים לבחון באופן יזום אחת לשנה את עמידתו של בעל הרישיון באותם תבחינים ולשלול מיידית רישיון לנשק של אדם החשוד באלימות במשפחה.

בן-עמי סיכמה כי: "בניגוד לטענתך במכתבך, ההצעות האופרטיביות שהצגנו אינן 'מחלוקות פוליטיות'. אנחנו שמחות שאתה מסכים עם עמדתנו הוותיקה והמוכרת לפיה אסור 'להציג כל גבר כרוצח פוטנציאלי', כלשונך. יתרה מכך יש לנו עשייה ענפה בתחום זה בדיוק, לרבות פיתוח טכנולוגיות לזיהוי ספציפי של אותם תוקפים פוטנציאליים. יחד נציל חיים".

מרגישה מאוימת? צריכה להתייעץ? פני לפורום מיכל סלה | אתר michalsela.org.il | דוא״ל info@michalsela.org.il | טלפון 054-3122031