תקשיבי רגע: 5 טיפים להחזרת תחושת השליטה בחייך

קחי אוויר. 5 טיפים להחזרת תחושת השליטה על החיים | צילום: Shutterstock
קחי אוויר. 5 טיפים להחזרת תחושת השליטה על החיים | צילום: Shutterstock

המלחמה גורמת לנו לתחושות אי ודאות וחוסר שליטה. ד"ר שירלי הרשקו, מומחית בקשב וריכוז, עם 5 עצות שיעזרו לנו להתאפס מעט על החיים שלנו

88 שיתופים | 132 צפיות

כולנו נמצאות עמוק במצב של מלחמה: כולנו מוסחות, מבולבלות, מכורות למסכים, לא מרוכזות ולא יודעות באמת מה אנחנו רוצות או יכולות לעשות. יחד עם זאת, כולנו זקוקות להרגיש שוב תחושה של שליטה וקשב פנימי, אלה יעניקו לנו את הביטחון ומעט מהוודאות שאנחנו כל כך צריכות בימים האלה. אז מה כן נוכל לעשות כדי לחזור לעצמנו, להחזיר את הקשב ואת תחושת השליטה?

>> ויטמין סי לנשמה: 4 דרכים טבעיות לשיפור מצב הרוח

סדר יום

הפעולה המנצחת, שמהווה מפתח לחיים ואף הוכחה מחקרית כיעילה. קחו את היומן, והתחילו לבנות את השבוע הקרוב, תכננו אותו מראש, אל תיפלו לתוך היום בלי לדעת מה הולך להיות בו. התחילו מלסמן עוגנים קבועים, של מה שבטוח מתרחש, כמו ארוחות ועבודה. שלבו הרגלים קבועים כמו ספורט, יחד עם פעילויות שהתווספו כמו התנדבויות וכל מה שצפוי עוד בימים הבאים. תחושת הוודאות שנרוויח מתכנון וארגון הזמן שלנו תרגיע ותמקד אותנו, תפחית חרדות ואפילו תעזור במניעת דיכאון.

תוכנית ההתנתקות

המסכים הם המסיחים מספר 1. הם האתגר הגדול ביותר של שנות האלפיים, הם ממכרים, לוקחים את כל תשומת הלב שלנו, ולא משאירים לנו שליטה על הזמן והקשב. טובי המוחות עובדים מסביב לשעון כדי להשאיר אותנו בתוך האפליקציות, ועלינו להתנהג בהתאם, כפי שמצופה מכל תהליך גמילה. מה כן אפשר לעשות בתור התחלה? לבטל התראות, לשים על מצב שקט, להוציא את הנייד או הטלוויזיה מהחדר ולהגדיר זמן ספציפי לצפייה במסך, להשתמש באפליקציות שחוסמות לנו כניסה לאתרי חדשות, גם ההסתכלות ברשתות החברתיות שואבת לנו את האנרגיה.

למלא את החסר

כולנו מרגישות מרוקנות וחסרות אנרגיה, אולם באותה מידה חשות אשמה או חוסר מוטיבציה למלא את עצמנו. עם זאת אנחנו חייבות להתמלא, כי לא נוכל לשרוד אם לא נמלא את עצמנו, נחזיר את הכוחות שלנו. לכל אחד יש את הדרך למלא מצברים, לאחד זה ספורט, לאחר מפגש עם חבר/ה או סתם סיבוב בחוץ. אלה יעזרו לנו להחזיר את הקשב והמיקוד בעצמנו. למרות תחושת האשמה שמלווה בזה, וזה לא יעזור לאף אחד אם נתנזר, חייבים לחזור לחזק את עצמנו, ככה נוכל לעזור גם לסביבה.

לשתף מכל הלב

על אף שרובנו חשים את ההשתבללות וההתכנסות הטבעית, שנוצרת עקב כל הרגשות השליליים שמעורבים בתקופה הזו, דווקא יש חשיבות גדולה לדבר ולשתף אנשים, חברים, בני משפחה, מטפל/ת, לדבר על הקושי האישי שלי. ידוע כי מערכות יחסים מהוות גורם מספר אחד לאושר. כשאנו משתפים אחרים בתחושות שלנו, זה פותח את הלב, וזה מחזיר אותנו להתבוננות בעצמנו, לעתים הצד השני יהדהד בחזרה עם משוב של מה שהוא רואה מהצד שלו, וזה מאפשר לנו להתפקד ולהחזיר את הקשב לעצמנו.

לקחת אוויר

הקדישו 3-5 דקות ביום בלבד לנשימה עמוקה או מיינדפולנס. זו אחת הדרכים היעילות ביותר, להתחבר להווה ולרגע, ולהחזיר את הקשב והריכוז. כל סוג של מדיטציה, מיינדפולנס או נשימות עמוקות מודעות, יעזרו לנו להתרכז ולהתמקד.

ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן
ד"ר שירלי הרשקו | צילום: אינגה אבשלום שיליאן

ד"ר שירלי הרשקו, היא מומחית בתחום הקשב. חוקרת וסופרת, פודקאסטרית, מרצה באוניברסיטה העברית, בעלת מכון לאבחון וטיפול, לילדים ולמבוגרים, ומאחוריה חמישה ספרים, ביניהם רב המכר "אנשי הקשב"