עודד פורר: "יש לי שלוש בנות. פתאום אתה נחשף לפגיעות מיניות – זה עולם מפחיד"

ח"כ עודד פורר | צילום: איליה מלניקוב, איפור: ויטה קטורגין
ח"כ עודד פורר | צילום: איליה מלניקוב, איפור: ויטה קטורגין

הממשלה מעלימה מיליונים שמיועדים למניעת אלימות והקואליציה קוברת חוקים שיעזרו לאלפי נשים. עודד פורר מישראל ביתנו, יו"ר הוועדה היוצא לקידום מעמד האישה, מדבר פמיניסטית למתקדמות

88 שיתופים | 132 צפיות

יוני 2020 עד דצמבר 2020 – במשך חצי שנה בסך הכול פעלה הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת ה־23 בראשות ח"כ עודד פורר, ורגע לפני הבחירות הרביעיות תוך שנתיים, הוא בהחלט מתגאה בהישגים שלה. "הצלחנו להעביר שני חוקים. זוהי ועדה של האופוזיציה, ושני חוקים הם הישג בכל קנה מידה", הוא אומר. "חברי כנסת מהקואליציה לא הצליחו כמונו, שלא לדבר על הממשלה המופרעת, המבולבלת וההזויה הזאת".

החוק הראשון, שעבר תהליך אישור מזורז בעקבות ניסיון הרצח של שירה איסקוב, הוא חוק השולל אפוטרופוסיות מהורה בשל רצח או ניסיון רצח במשפחה. זהו החוק שבזכותו הרוצחים אלירן מלול ואמיר רז, ומי שניסה לרצוח את איסקוב – אביעד משה, אינם יכולים היום לקבל החלטות על ילדיהם הביולוגיים. החוק השני נמצא גם הוא בזירת האלימות נגד נשים – זהו חוק המורה על מתן מענק כספי למעסיקים שקולטים בחזרה נשים ששהו במקלט לנשים מוכות. "זהו חוק של קארין אלהרר ותמר זנדברג שהוועדה קידמה. החוק הראשון הוא חיבור של הצעות חוק שלי ושל גדעון סער", מסביר פורר. "ניהלנו מאבקים כדי שהחוקים האלה יישארו בוועדה לקידום מעמד האישה, ולא יגיעו לוועדת החוקה שבראשות יעקב אשר מדגל התורה, כי אז הם היו נקברים".

בטוח?
"כן. זה מה שהקואליציה עושה, קוברת חוקים כאלה. זה מה שקרה להצעת החוק למניעת אלימות כלכלית – היא עברה בקריאה טרומית, אבל החוק נקבר בוועדת החוקה. הייתה גם הצעת חוק לאיזוק אלקטרוני לאסירי אלימות במשפחה, אבל החוק עבר לוועדת העבודה והרווחה ונקבר שם".

אנחנו נפגשים ביום שבו מוגש כתב אישום נגד אמיר רז על רצח דיאנה דדבייב, והפרטים המחרידים נחשפים. "אני בסערת רגשות", מודה בפניי פורר. "הדברים שנחשפו נוראיים, אבל אני שמח שהיום, בזכות החוק, הוא לא יהיה אפוטרופוס על ארבעת הילדים. זה נשלל ממנו באופן אוטומטי. קרו דברים הזויים בדיון על כך בוועדה. לא הצלחתי להבין את העמדה של משרד הרווחה, ואמרתי להם שהדברים חייבים להשתנות. חברה שבה מישהו מסוגל לעשות את מה שהרוצח הזה עשה, לקשור את הילדים ולהגיד 'אין אמא יותר' – היא חברה שצריכה לעשות חשבון נפש. צריך לשים קו אדום ברור מאוד בנושא של אלימות".

זוהי גם העבודה של בתי המשפט.
"יש לי ביקורת גדולה כלפי בתי המשפט. לא יכול להיות שענישה על עבירות מס תהיה חמורה יותר מענישה על עבירות אלימות, ולא רק אלימות כלפי נשים. היה עכשיו אירוע אונס מזעזע של ילדה בת עשר בידי שלושה גברים, אונס מזעזע שעבר מתחת לרדאר ולא פתח את מהדורות החדשות. האנסים צריכים מאסר עולם בלי אפשרות לחנינה, זה פיגוע טרור לכל דבר. בחור בן 24 אונס ילדה בת 13 במלונית קורונה. אתה אומר לעצמך: 'איפה זה ייגמר כשזה יגיע לבית המשפט?'. הנערה שנאנסה באילת צריכה לעבור חקירה על ידי 11 סניגורים. היא עוברת עוד פעם אונס בבית המשפט. זה לא הגיוני".

ח"כ עודד פורר | צילום: איליה מלניקוב, איפור: ויטה קטורגין
ח"כ עודד פורר | צילום: איליה מלניקוב, איפור: ויטה קטורגין

"בעיניי, השאלה לא צריכה להיות – למה יש גבר בראשות הוועדה לקידום מעמד האישה, אלא – למה לא הייתה אישה בראשות ועדת החוץ והביטחון או ועדת החוקה, חוק ומשפט"

ועדת קישוט

הוועדה לקידום מעמד האישה היא באופן מסורתי ועדה של האופוזיציה. זה שם את פורר, מספר 2 בישראל ביתנו ויו"ר הסיעה, בעמדה מורכבת – הוא גאה בפעילותו בוועדה, אבל מקווה להגיע לקואליציה אחרי הבחירות, מה שיעביר את הוועדה לידיים חדשות. "את כל מה שלמדתי אני מבטיח ליישם גם בתפקידים הבאים", הוא אומר. "גם בלעדיי, אני מקווה שהוועדה תמשיך להיות אקטיבית".

הכניסה שלך לתפקיד לוותה בהרבה ביקורת. נשים הרגישו שלועגים להן בכך שממנים גבר לדאוג להן.
"אני נהנה לשמוע את אלה שחוזרות בהן. גיליתי שיש הגינות בקהילה הפמיניסטית, אבל אם לא הייתי עושה עבודה טובה – הן היו ממשיכות לתקוף אותי, ובצדק".

הבנת את הביקורת?
"קיבלתי באהבה את כל הגבות שהורמו כלפיי ואת כל התגובות הציניות. הסתלבטו עליי, אבל בסדר. מה שחשוב הוא אג'נדה ומחויבות לנושא. אתה לא יכול להכיר הכול. כדי להיות יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אתה לא חייב להיות אדם רעב, וחברי כנסת בדרך כלל לא רעבים. השאלה היא אם יש לך משנה סדורה ואם אתה חותר לקדם אותה. בעיניי, השאלה לא צריכה להיות – למה יש גבר בראשות הוועדה לקידום מעמד האישה, אלא – למה לא הייתה אישה בראשות ועדת החוץ והביטחון או ועדת החוקה, חוק ומשפט. לשם צריך לכוון. הוועדה הזאת אינה ועדת קישוט לנשים, שתתעסקו בנושאים שלכן? – זהו נושא של איך נראית החברה הישראלית".

רצית את הוועדה הזאת או שהיא הונחתה עליך?
"רציתי מאוד וחשבתי שיש הרבה מה לעשות. לפני כן הייתי יו"ר זמני של ועדת הכספים, וראינו את הפגיעה הקשה בנשים בתקופת הקורונה. יותר נשים הוצאו לחל"ת ועצמאיות נפגעו. בתחילת העבודה בוועדה נחשפתי בעוצמה גדולה יותר לאלימות. הייתה עלייה של מאות אחוזים בדיווחים על אלימות במשפחה בתקופת הקורונה".

איפה זה פגש אותך ברמה האישית?
"יש לי שלוש בנות בבית. פתאום אתה נחשף בעוצמות גדולות יותר לאלימות ולפגיעות מיניות, גם ברשת – זה עולם מפחיד. התחלתי לשאול את הבנות שלי יותר שאלות על ההזדמנויות שיהיו להן בעבודה ובצבא ועל החלומות שלהן. זוהי המשימה שלנו להראות לכל הנערות והילדות שהן יכולות לעשות הכול".

ח"כ עודד פורר | צילום: איליה מלניקוב, איפור: ויטה קטורגין
ח"כ עודד פורר | צילום: איליה מלניקוב, איפור: ויטה קטורגין

"בפעם הקודמת שבה נתניהו דיבר על אלימות נגד נשים, הוא דיבר על צער בעלי חיים, ואחר כך הוא לא ידע מהי מהפכת Me Too. אלה עוד עדויות לכך שיותר מדי זמן על כיסא ראש הממשלה גורם לניתוק מהמציאות"

איפה הכסף

מלבד חקיקה, תפקיד נוסף של הוועדה הוא פיקוח על הממשלה – מה שבמשמרת של פורר הפך שוב למעקב נואש אחר התקציב לתוכנית למניעת אלימות נגד נשים, שאותו הממשלה אישרה עוד בשנת 2017. "עד כה העבירו רק 80 מיליון שקלים מהתקציב ליישום התוכנית. בממשלה הצליחו לסובב את זה כך שהתקציב יהיה 50 מיליון שקלים לשנה בחמש שנים, אבל זה לא הסכום הנכון – הוא היה אמור להיות 250 מיליון שקלים בשנה. אם נהיה חלק מהקואליציה, ישראל ביתנו תדרוש את תיק האוצר והתוכנית הזאת תתוקצב במלואה".

תקציב נעלם נוסף שפורר מחפש אחריו הוא התקציב להקמת חדרים אקוטיים בבתי החולים לטיפול בנפגעות תקיפה מינית. "האדם מן היישוב חושב שקיים חדר כזה בכל בית חולים, אבל מתברר שלא. באיכילוב שולחים לוולפסון בחולון, ובברזילי באשקלון אין חדר כזה. משרד הבריאות אמר שזה לא דחוף, ולכן פנינו אנחנו, סיעת ישראל ביתנו, לוועדת הכספים. דאגנו שהכסף שהוקצב לחדרים יעבור, אבל הם עדיין לא נפתחו. גם זה ייכנס למשא ומתן הקואליציוני".

אתה מדבר פמיניסטית רהוטה וזה באמת משמח, אבל מה שרואים בקמפיין שלכם הוא אנטי לחרדים, ולא פרו נשים.
"ליברמן תמיד היה פרו נשים וקידם נשים בצה"ל, ואנחנו מדברים על הנושא הרבה. אחת הסיבות לכך שאנחנו שוללים את המפלגות החרדיות היא הנושא המגדרי. אי אפשר לקדם זכויות נשים עם ש"ס והחרדים. לכן, הפתיעה אותי מאוד האמירה של מרב מיכאלי, שהיא מעדיפה לשבת עם החרדים מאשר עם ליברמן. אני סבור שאי אפשר להגיד: 'אנחנו ליברלים ובעד קידום זכויות נשים', ולהעדיף ממשלה עם מפלגות שקטגורית לא מאפשרות לנשים להתמודד".

ואיך אתה עם לשון הרבות של מיכאלי?
"מיכאלי ואני ביחסים מצוינים. עבדנו יחד בוועדה וראינו עין בעין הרבה נושאים", הוא משיב בחיוך. "אני מבין את זה ששפה היא חלק מהעניין המגדרי. קיימתי בוועדה דיון על הפונט הרב מגדרי בכניסה ליישובים, וביישוב שבו אני גר – משמר דוד, יש שלט כזה. אני חושב שיש סיבות טובות יותר לא להצביע למיכאלי מאשר סגנון הדיבור שלה. אגב, בתחילת הקריירה הפוליטית שלי עבדתי עם לימור לבנת. אני מכיר ממנה את ה'חברות וחברים', ומעולם לא הייתה לי בעיה עם זה".

"התחלתי לשאול את הבנות שלי יותר שאלות על ההזדמנויות שיהיו להן בעבודה ובצבא ועל החלומות שלהן. זוהי המשימה שלנו להראות לכל הנערות והילדות שהן יכולות לעשות הכול"

פורר, 43, החל את הקריירה שלו כאיש ליכוד, ולפני 12 שנים עבר לישראל ביתנו. "עזבתי את הליכוד כשלא היה שיח של אג'נדה, ומצאתי את ישראל ביתנו כמחנה הלאומי האמיתי. אנחנו רואים עכשיו את התוצאות של האטימות של נתניהו גם ביחס לנשים. בפעם הקודמת שבה הוא דיבר על אלימות נגד נשים, הוא דיבר על צער בעלי חיים, ואחר כך הוא לא ידע מהי מהפכת Me Too. אלה עוד עדויות לכך שיותר מדי זמן על כיסא ראש הממשלה גורם לניתוק מהמציאות".

אם השלטון יתחלף ותהיו בקואליציה, איזה שר היית רוצה להיות?
"אני מעדיף לשמור את כל האופציות פתוחות".

למה שלא תכוון מראש למשרד שבו אפשר לעשות מהפכות מגדריות?
"אני לא מאמין שיש הבדל בין המשרדים מהבחינה הזאת. גם שר האוצר והכלכלה, גם שר השיכון וגם שר התחבורה – כל שר במדינת ישראל – צריך שתהיה לו אג'נדה לשוויון מגדרי. כל שר שיושב בוועדת השרים לענייני חקיקה יכול לקדם את הנושאים האלה. אני יודע שאחרי הקדנציה בוועדה, המחויבות שלי לנושא תהיה במקום הרבה יותר גבוה".

>>> יאיר לפיד: "אני אשב עם חרדים, ערבים, ציונות דתית. גמרתי עם החרמות"