"כמו ירין שרף יש עוד ביריונים ברשת, חייבים לעצור אותם"

ירין שרף | צילום מסך
ירין שרף | צילום מסך

ירין שרף, החשוד באונס בת 12 במלונית הקורונה, נהג להעלות תכנים פוגעניים וסקסיסטיים בטיקטוק. הבלוגרית האקטיביסטית, מאיה לי לוי, מנהלת נגדו תביעה ומבינה שהכתובת הייתה על הקיר

88 שיתופים | 132 צפיות

בסוף השבוע הותר לפרסום שמו של החשוד באונס בת ה-12 במלונית הקורונה ביפו: ירין שרף בן 21 משדרות. מאז הותר שמו לפרסום נחשפים עוד ועוד עדויות וחומרים אודות התנהגותו ברשתות החברתיות, המצביעים על מסרים בריוניים, סקסיסטיים ואלימים שהיה משתף עם עוקביו. לאורך זמן רב שרף פירסם באפליקציית טיקטוק סרטונים עם תכנים בוטים שכאלו. מה שיותר עצוב ואפילו מפחיד מהסרטונים עצמם היא הפופולריות שהסרטונים שלו צברו. לשרף היו מעל עשרת אלפים עוקבים, מאות אלפי צפיות, אלפי לייקים ולא מעט תגובות המעודדות את התנהגותו: "איזה גבר", "הכוכב של בית אריה" וכדומה נכתבו במהלך השנים. האקטיביסית מאיה לי לוי, מבינה שבמקרה הזה הכתובת הייתה על הקיר וכבר לפני כמה חודשים החליטה לתבוע אותו בגין אמירות והתבטאויות קשות מצדו כלפיה.

בפוסט שהעלתה לעמודים שהיא מנהלת, לאחר שהותר לפרסום שמו כחשוד באונס, היא טוענת כי יש כאן הוכחה חותכת ששיח אכן בורא מציאות: "ירין שרף הוא שמו של החשוד באונס קטינה במלונית קורונה, אשר הותר היום לפרסום. היה קשה שלא להגיב עד עכשיו, אבל הנה זה הגיע. מי מכם שמכיר או שמע, יודע שלא הכרתי את ירין עד לפני כמה חודשים. ההכרות שלנו החלה בסרטון שקפץ לי כשגוללתי לי בטיקטוק, סרטון שלו. ומאז שנחשפתי אל הסרטון אפשר לומר שהימים שלי הפכו להיות מלחמה אחת גדולה. חודשים קשים ומוזרים עברו עליי, תקופה ארוכה של התעסקות. אולי זה גם הזמן לציין שאני תובעת את ירין שרף (בין היתר על הטרדה מינית) ולכן שתקתי (ועדיין חלקית שותקת) על הרבה מהרעש שהוא עושה ברשת. זאת אחרי שניסיתי להגיש תלונה במשטרה, ונענתי שמדובר בעוולה אזרחית.
ולאלו שזכו ולא מכירים או יודעים על מי מדובר- צירפתי מספר מטעמים. אני לא ממהרת לחרוץ את גורלו, ולא ממהרת להגדירו כאשם. חשוב לי להדגיש זאת.
אך באותה מידה, חשוב לי גם לציין ששיח יוצר מציאות. וזה בדיוק מה שאנחנו נלחמות עליו. תרבות האונס קיימת, כאן ועכשיו, בכל מקום. הסרטונים והתוכן של ירין שרף הם רק טיפה בים של דוגמאות נוספות שאוכל למצוא.
שיח יוצר מציאות וזה הכי עדין ונאות שאני יכולה לומר את שעל ליבי.
האלימות והרוע שהופנו כלפיי מירין וחבריו הייתה נוראית והרסה לי לילות רבים של שינה. החרדות והתחושות שעברתי היו קשות, אני לא יכולה לדמיין מה הקטינה (!!!) הילדה (!!!) (ולא נערה כמו שמכנים אותה בתקשורת) עוברת בלילות עכשיו (לכאורה ובהנחה שהחשדות יסתברו כנכונות).
אספר לכם שהחלטתי לתבוע את ירין שרף כי אני חושבת שמילים יוצרות מציאות. והכי אמיתי – אני מרגישה שהגבול בין אלימות מילולית לאלימות פיזית, בהרבה פעמים מאוד מאוד דק. והנה ההוכחה שלפעמים, הכתובת על הקיר אומרת הרבה ונורות האזהרה האדומות הן יותר מסתם נורות. אני נזהרת מאוד במילותיי, אך מקווה שהכאב, הכעס והתסכול עוברים דרך הטקסט.
כל שנותר לי הוא להמשיך במלחמה שלי ולאחל למתלוננת את כל הבריאות והטוב שבעולם. ואני? אני עוד אעדכן. ואתם עוד תשמעו". היא כתבה.
"לפני כמה חודשים החלטתי שאני תובעת אותו בגין הטרדה מינית מילולית ברשת ולשון הרע, הוא אמר עלי שאני משקרת על אונס שעברתי, ועוד דברים רעים מאוד רעים, מיניים ופוגעניים", היא מוסיפה בשיחה עם מגזין "את". את האמירות המבחילות והסקסיסטיות של שרף כלפי לוי אפשר לשמוע כאן למעלה בעמוד האינסטגרם של לוי, ברשותכן לא נחזור על הטקסטים הפוגעניים הללו שוב.
"בהתחלה הוא התנצל בצורה פומבית ואיכשהו סלחתי לו ואפילו העלתי פוסט על כך שאני סולחת לו, אך כל פעם הוא חזר על האמירות ואחרי זה התנצל, דיברתי גם עם אימא שלו, היא התנצלה גם ואמרה כל פעם שהיא לא מבינה למה הוא מתנהג כך. פרסמתי את השיחה איתה בצורה אנונימית באינסטגרם שלי, בתגובה הוא אמר לי דברים כמו "ניפגש במשטרה" ואמירות שאינם איום חד משמעי, אך מאיימים באותה מידה. לבסוף החלטתי לתבוע אותו. אחרי זה הוא אמר באחד הלייבים שלו 'אם היא לא הייתה מאיימת עלי בתביעה הייתי עושה לה בית ספר' ואנחנו עדיין בתהליך. אני רוצה להראות לאחרים למה התנהגות כזאת גורמת".

יצא לך לדבר עם אימא שלו מאז שפורסם שמו כחשוד?
"לא".

כמו ירין יש עוד לא מעט משתמשים שמעלים תכנים דומים, אך לא בטוח שכל אחד מהם יעשה מעשה שכזה, מה אנחנו צריכים לעשות כשאנחנו נתקלים בהם ברשתות?
"נכון, כמו ירין שרף יש עוד ביריונים ברשת ואנחנו לא באמת יודעים מתי אדם שמדבר ככה יהפוך את זה למעשים. אני בעבר הלכתי להגיש נגדו תלונה ואמרו לי שמדובר בקייס אזרחי. צריך ישר לדווח באפליקציה על תוכן פוגעני. במקרה הזה סגרו לו את הפרופיל מאוחר מדי, אחרי שעל פי החשד עשה את מה שעשה, זה עוד בגדר חשד. אבל יש סיבה שמדברים על סרטונים כאלה, הוא נשא בגאווה דגל שחרוטים עליו שוביניזם ואלימות. אנחנו צריכים לעצור אותם. מעבר לאכיפה והרתעה, אנחנו צריכים מערכת חינוך שתומכת במיניות בריאה. לא קיבלתי כלים בבית הספר להתמודד עם מצבים כאלה, נערות ונערים שנפגעים לא יודעים לאן לפנות ומה לעשות. זה כשל של מערכת החינוך". 

במדינה שיש בה בחירות כל שני וחמישי ותקציבים לתוכניות שאושרו להתמודדות עם אלימות כלפי נשים לא עוברים שנים, קשה להאמין שזה יקרה בקרוב.
"זה גם נכון. אבל לכל נער ונערה שנמצאים ברשתות החברתיות יש השפעה. אסור לנו לתת במה לאדם כזה, אסור לנו לתת במה לאלימות, לעקוב אחרי עמוד כזה או אפילו לעשות לייק או להגיב, רק מגביר את החשיפה וגורם לתכנים להמשיך להתגלגל ולהגיע ליותר אנשים, כך עובד האלגוריתם. צריך ישר לדווח על תוכן פוגעני ומעבר לזה פשוט לא לעשות לייקים, לא להגיב. אפשר גם להגיש תלונה במשטרה, אין סיבה שנחשף לתכנים כאלה". 

מאיה לי לוי | צילום: studio twenty twenty
מאיה לי לוי | צילום: studio twenty twenty

כמו שלוי מזכירה – לנו כקהל יש את הכוח להחליט לאילו תכנים אנחנו רוצים להיחשף. ועד שמערכת החינוך תתעורר ותדאג לתוכנית לימודים למיניות בריאה, האחריות היא עלינו להסביר לילדינו מה הם צריכים לעשות כשהם נחשפים לתכנים שכאלה, לדבר איתם על המשמעות שלהם ועל כמה זו התנהגות מסוכנת. לשרף היו מעל 10 אלף מעריצים שמהדהדים תכנים כאלו ברשתות. חשוב להסביר לילדים שכשהם רואים דברים כאלה שישתפו איתנו ולנהל איתם שיח על העניין, לעודד אותם לדווח באפליקציה וגם במשטרה אם צריך.