אז כמה שווים בימינו השדיים של אישה בת 47?

למה שדיים של בת 27 שווים יותר משדיים של בת 47? | צילום: Shutterstock
למה שדיים של בת 27 שווים יותר משדיים של בת 47? | צילום: Shutterstock

התשובה לשאלה הזאת הפתיעה אותנו לרעה. ח"כ ענבר בזק מ"יש עתיד" קוראת לתקן עוול בן עשרות שנים, לפיו נשים שעברו כריתת שד מעל גיל 45 שוות פחות, אבל הרבה פחות, מנשים צעירות באותו מצב

88 שיתופים | 132 צפיות

למה השדיים של בת 27 שווים יותר משדיים של בת 47? את השאלה המצוינת הזאת שאלה אתמול ח"כ ענבר בזק מ"יש עתיד" במליאת הכנסת, במסגרת הצעת החוק לתיקון פקודת הרופאים. המילה "מקוממת" לא מתקרבת אפילו בשביל לתאר את התשובה לכך.

>> חיי מין זה מותרות, ועוד 9 דברים שלא אמרו לנו על סרטן השד

"כמה לדעתכם שווים שדיים של אישה בת 47? וכמה שווים השדיים של אישה בת 27?"במילים אלה פתחתי אתמול את נאומי במליאה שעסק בסוגיה מהותית שנוגעת לכאבן של נשים רבות מדי. מוזמנות ומוזמנים לצפות

Posted by ‎Inbar Bezek – ענבר בזק‎ on Tuesday, January 18, 2022

"כמה לדעתכם שווים שדיים של אישה בת 47? וכמה שווים השדיים של אישה בת 27? אתם בטח חושבים שהשאלה שלי מקוממת, פרובוקטיבית, לא במקום, אבל אתם יודעים מה באמת מקומם? שמדובר בשאלה אמיתית שנשאלות נשים שעברו כריתת שד, ומגיעות לוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי כדי לקבוע את אחוזי הנכות", כך פתחה בזק את נאומה במליאה.

ח"כ ענבר בזק מ"יש עתיד": "המחוקק קבע שככל שאישה מתבגרת, כך השדיים שלה שווים פחות"

 

התשובה, מתברר, היא שהשדיים של אישה בת 27 שווים יותר משדיים של אישה בת 47. הם למעשה שווים 20 אחוז יותר, חשפה בזק, והקריאה את תקנה 11 מתוך תקנות הביטוח הלאומי (התקנה הקובעת דרגת נכות לנפגעי ונפגעות עבודה). לפי התקנה הזו, אישה מתחת לגיל 30 שעברה כריתת שד "תזכה" ל-30 אחוזי נכות במקרה של כריתה חלקית ו-50 אחוזי נכות במקרה של כריתה כפולה. לעומתה, אישה בגיל 30 עד 45, שעברה כריתת שד תוכר ב-25 אחוז נכות או ב-40 אחוז נכות במקרה של כריתה כפולה, ואילו אישה שעברה את גיל 45 תוכר ב-15 אחוזי נכות בלבד או ב-30 אחוזי נכות במקרה של כריתה כפולה. התוצאה של המשוואה העלובה והמעליבה הזאת, היא ששד בודד של אישה בת 27 שווה כמו שני שדיים של בת 47. או כפי שסיכמה זאת בזק: "המחוקק קבע שככל שאישה מתבגרת, כך השדיים שלה שווים פחות".

אז כמה שווה כריתת שד בימינו? | צילום: Shutterstock
אז כמה שווה כריתת שד בימינו? | צילום: Shutterstock

הצלחתן לקרוא עד כאן בלי לנפץ את מסך המחשב או האייפון מרוב עצבים? אז חכו, זה לא הכל. בזק הגדילה לעשות ויצאה לבדוק מה אומרות התקנות לגבי איברי גוף אחרים, לדוגמה כריתת יד או רגל ופגיעה בעיניים ובאוזניים. "לא תופתעו לשמוע שהגיל משחק תפקיד בקביעת אחוזי נכות כשמדובר באיברי הרבייה ובשדיים של נשים", מספיילרת בזק. "למעשה המחוקק מכיר בשדיים כאיבר שיש לו תפקיד ביולוגי שקשור ללידה והנקה, ולתפיסתו אישה שעברה את גיל הפוריות איננה זקוקה להם עוד".

אישה מתחת לגיל 30 שעברה כריתת שד "תזכה" ל-30 עד 50 אחוזי נכות. לעומתה, אישה שעברה את גיל 45 תוכר ב-15 עד 30 אחוזי נכות בלבד

 

התקנה הזאת, למקרה שתהיתן, נקבעה בשנת 1956 ולא עודכנה מאז, ואפשר רק לנחש לאיזה מגדר משתייכים מי שקבעו אותה בחוק. כי כפי שאומרת בזק "נשים שעברו כריתת שד, בכל גיל, יכולות לספר על הפגיעה שאובדן השד גורם להם בכל תחומי החיים, בדימוי העצמי, בתפקוד הפיזי ובזוגיות".

מזעזע? מכעיס? מחפצן? מפלה? לוקה בהיגיון מעוות? גובל בטמטום? כל התשובות נכונות, אבל כדרכן של הצעות חוק שחשובות רק למחצית הנשית של האוכלוסיה, הסיכוי הגדול הוא שגם זו תידחק אל תהום הנשייה.

על פי האגודה למלחמה בסרטן, 78 אחוז מהחולות החדשות במחלה הן נשים שעברו את גיל 50. ואחרי הכל, בעולם שבו איברי גופן של נשים מזרימים נהרות של כסף למי שלא נרצה – מפלסטיקאים ופרסומאים ועד זנאים, אנחנו לא באמת אמורות להיות מופתעות שמישהו שם למעלה החליט לתמחר כך את הבריאות שלנו, הפיזית והנפשית. למרבה הצער, אנחנו גם לא אמורות להיות מופתעות שאף אחד לא חשב לשנות את המצב הזה עד היום. עכשיו זאת ההדמנות לעשות זאת, ולתקן עוול חמור שנעשה לנשים במשך עשרות שנים.

>> התופעה השכיחה שנשים מתביישות לדבר עליה