לראשונה בישראל: סוכנות דוגמנות לאנשים עם מוגבלויות

הלל מנצה לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
הלל מנצה לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן

אחרי שסייעה לבנה עידו בן ה-24, אשר חי עם אוטיזם בתפקוד נמוך, להפוך לדוגמן - רדה חן חונכת מיזם יפהפה: סוכנות דוגמנות ומשפיענים לבעלי מוגבלות וצרכים מיוחדים בכל הגילאים

88 שיתופים | 132 צפיות

"אנשים עם מוגבלויות הם אנשים יפים, מבחוץ וגם מבפנים. אני רוצה להראות את האישיות החזקה והמיוחדת שלהם. הם לא אנשים מסכנים, טיפשים או חלשים שיש לרחם עליהם", כך אומרת רדה חן, מי שהקימה ממש לאחרונה סוכנות ראשונה מסוגה בארץ – לייצוג דוגמניות ודוגמנים ומשפיעניות ומשפיענים עם מוגבלויות. חן מכירה את העולם הזה מקרוב כבר 24 שנה, מאז לידת בנה השני עדי, שאובחן עם אוטיזם בתפקוד נמוך, הידוע כדוגמן האוטיסט הראשון בישראל שאינו מדבר כלל.

>> מאירה ברנע-גולדברג: "החיים שלי מתחלקים ללפני ואחרי האוטיזם של בני"

על אף גילו הצעיר, עדי הספיק לדגמן לצד הדוגמנית הבינלאומית ניבר מדר ואושיית הרשת נטלי דדון, ולצדו מיוצדים בסוכנות ילדים ומבוגרים בכל הגילאים (כיום מיוצגים בסוכנות אנשים בטווח גילאי 3-60).

"אני מאמינה בלאתגר את המיוצגים, לבדוק את גבולותיהם והמסוגלות שלהם, ולסייע להם להגשים את החלומות שלהם, כל אחד על פי יכולתו", אומרת רדה, "אני חושבת שכל ילד שמאמינים בו ונותנים לו הזדמנות, יגדל להיות אדם שמגשים את עצמו, מבלי לתת למגבלה להרתיע אותו מכך".

הסוכנות נקראת NET.HUMAN ("נטו בן-אדם"), והיא הוקמה על מנת לקדם אנשים עם מוגבלויות, צרכים מיוחדים ומנעד רחב של אנשים בחברה, במטרה להביאם לקדמת הבמה בקמפיינים ובתקשורת. מטרתה העיקרית של הסוכנות היא לשנות את הסטיגמה על אנשים עם מוגבלויות כאנשים חלשים ומסכנים שזקוקים לרחמים ותרומות, ולתייגם כמעוררי השראה. מהזווית של חן, המגבלה היא התמודדות חיים, אבל היא בשום פנים ואופן לא מה שמגדיר את הבנאדם.

בסוכנות בוחנים קודם את האופי ואחר כך את היופי, לדברי חן, הפוקוס הוא בראש ובראשונה על החוזקות ועל הכישורים הייחודיים של כל מיוצגת ומיוצג, ורק לאחר מכן ייחודיות המגבלה עמה הם נאלצים להתמודד בחייהם. "הבאת אנשים עם צרכים מיוחדים לקדמת הבמה, בעמדה שווה והשתכרות שוויונית בעבודתם, לא רק תורמת לשילובם בקהילה ובכלכלה", אומרת חן, "גם אנחנו נתרמים משמעותית מאותם אנשים עם מוגבלויות, המהווים הון אנושי נדיר וייחודי לכלכלה הישראלית בפרט, ולכלכלה העולם בכלל".

עדי חן לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
עדי חן לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן

חן 52, עלתה לארץ לבד בגיל 22 מברית המועצות לשעבר עם עליית הנוער בית"ר. לאחר מספר חודשים הכירה את אבי, שלימים הפך לבן זוגה ולאבי שני בניה – רז, בן 28, המסיים שנה שלישית בלימודי כלכלה וראיית חשבון, ועדי בן ה-24, שכאמור אובחן עם אוטיזם ואינו מדבר מלידה. "אנחנו מתקשרים איתו דרך העיניים והלב", היא אומרת, "זאת אהבה ללא מילים. היום עדי נמצא בהוסטל, ובסופי שבוע ובחגים אנחנו מבקרים אותו או מביאים הביתה".

>> להיות סבתא לילד אוטיסט

אל הסוכנות הגיעה חן מרקע שונה לגמרי. "סיימתי תואר שני בחקר אינטרנט וחברה באוניברסיטת חיפה, הייתי עובדת מדינה ואז יצאתי לדרך עצמאית. בהתחלה הייתי מרצה ומנחת קבוצות. בהמשך קידמתי עסקים ישראלים רבים במגזר הרוסי. במקביל בתקופת הקורונה התחלתי לקדם את קריירת הדוגמנות של בני עדי, אז הוא עשה קמפיין עם נטלי דדון".

"בעקבות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה נאלצתי לסגור את העסק", מספרת חן, "עוזרות שלי עבדו מרוסיה ובעקבות הסנקציות על רוסים כל הקמפיינים נסגרו. לפני שנה החלטתי שאני צריכה לפעול לכך שתהיה בישראל סוכנות, שתוביל ערכי גיוון והכלה של אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים בעולמות האופנה, השיווק והפרסום. רציתי לשנות את הנוכחות שלהם במדיה מעמדה של תורמים ולא נתרמים, כפי שהתרגלנו לראות אותם בדרך כלל".

רדה חן, מייסדת ומנכלית NET HUMAN | צילום: רומן חייט
רדה חן, מייסדת ומנכלית NET HUMAN | צילום: רומן חייט

חן מדגישה כי הסוכנות אינה מתפקדת כעמותה, אלא פועלת ככל סוכנות דוגמנות "רגילה", הכוללת שלבי מיונים וליווי מקצועי של אנשי המקצוע הטובים בתחומם. בין המיוצגים והמיוצגות בסוכנות תמצאו את דובי ומולי, תאומים יפהפיים ומתוקים בני 3 עם תסמונת דאון; הלל מנצה בת ה-5 שנולדה עם חשד לתסמונת דאון שההורים לא היו מודעים אליו במהלך ההיריון, חשש שאושש בהמשך; ניתאי דויד כחלון, בן 11.5, לבקן מלידה, כאשר אחד מהתסמינים של לבקנים הוא לקות ראייה; נועם גז, בן 24, מרצה וסטודנט להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון, שהוא גם מדריך ג'ודו (חגורה שחורה). נועם הוכר כנכה צה"ל לאחר שאיבד את ידו בטירונות תוך כדי אימון זריקת רימון; אוזי זולטק, בת 40, זמרת ואקטיביסטית כבדת שמיעה המדגמנת עם מכשירי השמיעה שלה בגאווה רבה; בטי בן בשט, בת 60, ציירת וקרמיקאית הסובלת מלקות ראייה בעקבות מחלה גנטית.

>> מעוררת השראה: אדר כהן מדגמנת על המסלול אחרי התאונה

בעולם בו הנראות היא שם המשחק ולרוב החיצוניות היא כרטיס הכניסה, לסוכנות הזו יש תפקיד חשוב מתמיד. המיוצגות והמיוצגים שבה מביאים גוונים חדשים של יופי, וזה דבר יפהפה כשלעצמו.

הלל מנצה לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
הלל מנצה לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
נועם גז לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
נועם גז לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
דובי ומולי לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
דובי ומולי לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
ניתאי דוד לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
ניתאי דוד לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
בטי בן בשט לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן
בטי בן בשט לסוכנות NET HUMAN | צילום: אדוארד שטרן