בעקבות סערת מעיין אדם: האם כשאהיה אימא, תהיה לי הזכות להניק את ילדיי בשקט?

מעיין אדם ורותי ברודו | צילום: עומרי לוי ל־Artbook, אינסטגרם maayanadam@
מעיין אדם ורותי ברודו | צילום: עומרי לוי ל־Artbook, אינסטגרם maayanadam@

פרק הבכורה של "המטבח המנצח VIP" הותיר את שחר בן ימיני עם לב מכווץ וכואב. עד מתי נשים יצטרכו לספק הסבר לסוגיית ההנקה או השילוב בין קריירה לאימהות, ועד מתי נשים יורידו אותן בשל כך?

88 שיתופים | 132 צפיות

אמש (שני) שודר פרק הבכורה של הריאליטי הקולינרי "המטבח המנצח VIP" (קשת 12), ואני בטוחה שאני לא היחידה שהתווכצה בבית מול המסך. בעונה הנוכחית משתתפות בין היתר מעיין אדם ואמה יונה. אדם צילמה את התוכנית כשבתה הבכורה תבור הייתה בת כמה שבועות בלבד, ועל כן הניקה אותה מול המצלמות. לנוכח מבטה המופתע של רותי ברודו, הסבירה אדם כי החיים לא עוצרים כשאת אימא, ואם ברצונה לשלב בין התוכנית להיותה אימא, היא תניק בפריים טיים. ברודו אמרה לה בתגובה כי לא נעים לה לראות את זה ככה ליד השולחן, ולי כאב כל כך.

>> אימאל'ה! לאה שנירר חושפת צילומים רותחים שלה בהיריון

משחר ההיסטוריה נושא ההנקה שנוי במחלוקת. נשים מניקות במקומות ציבוריים ובסוף היום נמצא כולנו קטע ויראלי שהתפוצץ על אם שמניקה את תינוקה ברחוב על ספסל או בבית קפה, ולמישהו זה לא בא טוב בעין. גם בטלוויזיה או ברשתות זו לא הפעם הראשונה שההנקה הפכה לאישיו, תשאלו למשל את מיכל אנסקי שעמדה אף היא על המוקד מספר פעמים, אחרי שבחרה להניק ב"מחוברים" ועל הסט של "מאסטר שף", ואף לשתף בחשבון האינסטגרם שלה תמונות שלה מניקה שעוררו ביקורת. הציפייה הזו שנשים לא יניקו במקומות ציבוריים מחביאה בתוכה מסר מובהק – אם לא תעשי את זה בציבור תעשי את זה בבית, עם הילדים, שם מקומך.

משהו ברגע הכל כך קטן הזה אתמול ב"המטבח המנצח" עשה לי קווץ' בבטן. עם כל האהבה לברודו וכבודה במקומה מונח, היה לי קשה לי לראות אישה שמביעה ביקורת על מעשה כל כך טבעי של אישה אחרת. אני מבינה את שתי הדעות, אני מבינה את חוסר הנעימות של ברודו (ואם ישנו קשר לעובדה שברודו היא אל הורית שבחרה שלא להביא ילדים לעולם, חוסר הנעימות מובן) אבל עם כל הכבוד, גם לי יש הרבה דברים שלא נעים לי לראות למראית עין, אבל אני שומרת את מחשבותיי בלב.

MKR המטבח המנצח | צילום מסך, קשת 12
MKR המטבח המנצח | צילום מסך, קשת 12

אדם אגב לא נשארה חייבת, והשיבה לברודו כי היא לא חושבת שצריך לבחור בין להיות אימא או להשתתף בתוכנית, וכתבה בחשבון האינסטגרם שלה היום (שלישי) לאחר שידור הפרק, שהגיעה לתוכנית בשביל להגשים לאימה חלום. כאמור, יצא והצילומים התרחשו כשבתה תבור רק נולדה. אז אם יש שאלה על גזירת הגורל ובחירתה של סופי שאנחנו נאלצות לעשות – האם להישאר בבית או להניק בחוץ ולשלב, אין שאלה מבחינתה. את בחירתה להניק או שלא להניק, ובאיזה מקום היא בוחרת לעשות זאת – אף אחת מאיתנו לא יכולה להרשות לעצמה לבקר. הסיטואציה עוררה דיון מעניין סביב השולחן – פאולה רוזנברג הרימה לאדם, גברים נוספים אמרו ש"התרגלו" לראות נשים מניקות, אבל ההערה של ברודו צרמה בקול רועם.

>> הורסת: נינט טייב מסבירה לאימא שלה למה "היא לא מטופחת"

כשמיכל אנסקי הייתה תחת אש והותקפה על ידי גולשות בנושא, אחת התגובות שקיבלה הייתה כי "אפשר להצטלם בלי שהתינוקת מחוברת לציצי שלך". אנסקי מצדה הגיבה: "אני לא רואה שום צורך להסתיר הנקה, ובימים כאלה נדרשת סולידריות יותר מתמיד בין נשים". מאז הסערה ההיא חלפו שנתיים וחצי, ומה אגיד ומה אומר? האמירה הזו חזקה יותר מתמיד.

ההצעה של אדם, כפי ששיתפה באינסטגרם, נראית לי הרבה יותר הגיונית – מביך אותך לראות אישה מניקה בבית הקפה? שתי/ה את הקפה שלך בבית ואל תצא לרחוב. כשם שיש ציפייה שאנחנו נתאים את עצמנו – החברה יכולה להתאים את עצמה בחזרה. אותה גולשת שירדה על אנסקי יכלה לבחור להסיר עוקב או לגלול מטה את התמונה, אך לא עשתה זאת.

MKR המטבח המנצח | צילום מסך, קשת 12
MKR המטבח המנצח | צילום מסך, קשת 12

אני בסך הכל בת 24 וכנראה שייקחו כמה שנים טובות עד שאהפוך לאימא, אבל ארצה לגדל את ילדיי במציאות בה נשים אינן נאלצות להתכסות כשהן מניקות בציבור, אינן נאלצות להסביר עצמן כפי שעשו אנסקי ואדם, וכפי שעוד נשים רבות נאלצות לעשות. ארצה לגדל את ילדיי במציאות שבה נשים אינן מורידות נשים אחרות, ובין אם בחרו להביא ילדים לעולם או לא, יבינו שיש כאלה שכן הביאו ילדים, וההזנה שלהם היא דבר בסיסי. כלומר, אימהות יכולות לגדל ילדים ועדיין להמשיך בחייהן.

אנחנו נמצאות בימים מתוחים מספיק גם ככה, בדגש על נשים, שמורדות מאוטובוסים בשל העובדה שהן לבושות חשוף מדי ומותקפות במרחב הציבורי בשל לבושן. אמירה כזו, ועוד על ידי אישה, רק מוסיפה עוד שמן למדורה הענקית שבוערת סביב נשים בתקופה הנוכחית. בקצב הזה, אני כבר לא בטוחה בכלל באיזו מציאות הילדים שלי יחיו, ולראות אישה אחת מורידה בנושא הזה לאישה אחרת – רק גורם לי לחשש כבד בלב מכך שכשאני אהיה אמא, לא יהיה לי סיי, לא תהיה לי היכולת לכתוב טור כזה, ולא תהיה מדורה בוערת – כי הכל כבר יישרף.