אחרי הסערה: מסלולים ואתרים מושלמים לטיול חורפי

אחרי הסופה זה בדיוק הזמן לצאת לטבע | צילום: shutterstock
אחרי הסופה זה בדיוק הזמן לצאת לטבע | צילום: shutterstock

איילים, סחלבים ומפלים בגולן, נרקיסים וקרפדות בגוש דן ומעיינות חמים ליד טבריה. ישראל מלאה במקומות שהחורף עושה להם רק טוב. זה הזמן לארוז את עצמך ואת הילדים או חברה טובה ולצאת לטבע

88 שיתופים | 132 צפיות

חורשת טל

בקיץ חורשת טל היא רצף מענג של פלגים צוננים. בחורף אף אחד לא מצפה ממך להיכנס למים – לא כאן, בכל אופן – אלא פשוט ליהנות מהנוף. החרמון המושלג חולש על הנוף וחורש האלונים הקשישים מזכיר יער ירוק באירופה האדומה. האגם שבלב החורשה הוא מוקד משיכה למינים רבים של ציפורים וייתכן שתצליחי לתפוס הצצה גם ביחמור פרסי, סוג של איל נדיר שזהו אזור גידול גרעין הרבייה שלו. מדרום-מזרח לשמורה נמצאת שמורת סחלבים המשתרעת על פני כ-100 דונמים. בינות לכלנית המצויה ונורית אסיה גדלים סחלבים שחלקם נדירים ממש, ולכן כדאי להצטייד במגדיר צמחים.

חורשת טל | צילום שרית פלצ'י מיארה
חורשת טל | צילום שרית פלצ'י מיארה

>> שווה עצירה: 10 המלצות לאתרים ומסעדות בדרך לחרמון

נחל סער

נחל סער, "ואדי חשבה" בערבית, הוא מופע חורף מרהיב שזורם בצפון הגולן ונשפך אל נחל חרמון, כ-300 מטר מדרום לבניאס. המים נובעים בעין סער שליד מג’דל שמס ומתנקזים לשני מפלים גבוהים: מפל רסיסים הנמצא כקילומטר ממזרח לגשר הידידות בכביש לכיוון עין קיניה, ומפל סער המרשים המתנשא לגובה של כעשרה מטרים. ואת כל היופי הזה אפשר לראות מקרוב באמצעות מסלול מעגלי קצר וקל שמתחיל בחניון ועובר בתצפית על המפל ובחציית גשר מעל הנחל. משך ההליכה כ-30 דקות וכדי להתרשם מהזרימה בשיאה מומלץ להגיע בתום גשמים חזקים.

נחל סער | צילום דניאלה פרל
נחל סער | צילום דניאלה פרל

>> בחורף תיהנו יותר: 9 חופשות מפנקות בישראל

גן לאומי מגדל צדק

הגן הלאומי שנפתח לפני פחות משנתיים הוא פיסת טבע ירוקה במרחק קפיצה קטנה מגוש דן. במסגרת השיקום האקולוגי הוקמו על בסיס מחצבות שפעלו במקום שלוש בריכות חורף בשטח של כ-80 דונמים, שמתמלאות בעונה הגשומה והופכות לבית לבעלי חיים אופייניים לבית הגידול המימי: קרפדה ירוקה, אילנית מצויה וצפרדע נחלים וכן סרטנים ירודים וחרקי מים ועופות נודדים הניזונים מהם. עם בוא הגשמים מתמלא הגן במרבדי פריחה והנוף הירוק נצבע בגווני לבן־צהוב של נרקיסים.

גן לאומי מגדל צדק | צילום זיו לוי, רשות הטבע והגנים
גן לאומי מגדל צדק | צילום זיו לוי, רשות הטבע והגנים

גן לאומי חמת טבריה

לפעמים הטבע נמצא ממש קרוב כמו בגן לאומי חמת טבריה. כאן דווקא כן כדאי להצטייד בבגד ים, כי האטרקציה המרכזית לא פחות מאשר רותחת: 17 מעיינות תרמומינרליים, שיש האומרים שאפילו שמעון בר יוחאי טבל בהם. המים נובעים בטמפרטורה של 60 מעלות והם עשירים במינרלים, בדיוק אותם מים שמועברים באמצעות מערכת תעלות תת קרקעית אל חמי טבריה (הנה חסכנו לך לא מעט כסף והוספנו נוף). באותה הזדמנות כדאי להציץ במעיין הרומי, מעיין קטן שמימיו זורמים בתעלה פתוחה, ובבית הכנסת של סוורוס – רצפות פסיפס שהן שרידי בית כנסת מהמאות השלישית והרביעית לספירה.

גן לאומי חמת טבריה | צילום זיו לוי, רשות הטבע והגנים
גן לאומי חמת טבריה | צילום זיו לוי, רשות הטבע והגנים

> מלון "פרא" נפתח: האם הבאזז היה מוצדק?

שמורת טבע עיינות צוקים (עין פשחה)

בשמורת עינות צוקים שבצפון ים המלח הטבע פוגש את המדבר. האטרקציה המרכזית כאן היא בריכות טבעיות שאפשר להשתכשך בהן גם בחורף, אך גם מבלי להשתחל לבגד ים, הנוף והטבע שבשמורה מגיעים לשיאם בחורף. הצמחייה האופיינית לסביבה הנמוכה ביותר ירוקה מתמיד ומזג האוויר הוא הנעים ביותר בשנה. ב"שמורה החבויה", אזור הנביעה של עינות צוקים, מתפתל מסלול הליכה בין בריכות מים, בתי גידול והאתרים העיקריים בשמורה, למשל חווה חקלאית מימי בית שני.

שמורת עיינות צוקים | צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים
שמורת עיינות צוקים | צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים