"תוך פחות מ-24 שעות הייתי אחרי כימו, עניין של חיים ומוות"

מיה יוהנה | צילום: ינאי מנחם
מיה יוהנה | צילום: ינאי מנחם

היא איבדה את אמה בגיל 6, ומצאה עצמה בבגרותה נלחמת בסרטן. היום היא חוגגת את החיים עם מוזיקה יפהפיה ומספרת למה היא לא רוצה להיות נינט. מיה יוהנה בריאיון מרגש

88 שיתופים | 132 צפיות

החיים יכולים להשתנות ברגע אחד. מיה יוהנה מנחם גילתה זאת על בשרה כאשר יום בהיר אחד, ערב חתונתו של אחיה, היא גילתה שחלתה בסרטן – בזן של לוקמיה חריפה.

>> הלב נשבר: המוזיקאית ענבר ברי רוז הלכה לעולמה

"באותה תקופה הייתי חלשה ועייפה, היו לי פצעים שלא הגלידו וסימנים כחולים, הגעתי למיון בערב שבת אחד מתוך מחשבה לבדוק מה המצב. תוך פחות מ-24 שעות הייתי אחרי כימו ראשון. עניין של חיים ומוות, אין זמן, זה היה מאוד מטלטל ומפחיד. אבל המהירות שבה הכל קרה לא אפשרה לי לצלול".

"הייתי מאושפזת חצי שנה בבידוד במחלקה המטו-אונקולוגית בבילינסון, ארבעה סבבים של כימו ועוד טיפול ביולוגי. זו הייתה תקופה קשה מאוד וגם מדהימה ונפלאה"

 

חתיכת טלטלה.
"הייתי מאושפזת חצי שנה בבידוד במחלקה המטו-אונקולוגית בבילינסון, ארבעה סבבים של כימו ועוד טיפול ביולוגי. לאורך החודשים האלה נאמר לי שאם אעשה את הפרוטוקול המלא, ההחלמה תהיה מלאה וזה מה שקרה. אחרי חצי שנה הייתי בריאה. זו הייתה תקופה קשה מאוד וגם מדהימה ונפלאה. כל המשפחה הייתה כאן עבורי, וראיתי מקרוב את ההקרבה שלהם של החברים".

היום, שש שנים אחרי, היא בריאה וזורחת. אני חייבת להודות, עד היום לא שמעתי על שמה, או בקיצור, כמו שם הבמה שלה – מיה יוהנה (39). לפני הריאיון התקשרתי לנכד שלי ליבי בן ה-12 ושאלתי אותו "אתה מכיר את מיה יוהנה?", "בוודאי", השיב הקטן, פסנתרן וחובב מוזיקה מושבע. "אהבתי מאוד את השיר שלה 'חזרתי', דואט שלה עם יואל שמש". בלעתי את הכובע, מיינסטרימית שכמותי שלא מכירה זמרות אינדי-פולק, ואז הלכתי להקשיב לשירים. כל כך מרגשת ונוגעת, תקשיבו, כדאי לכן.

בשבוע שעבר היא עזבה את גבעת עדה, בה התגוררה בשנים האחרונות, ועברה לתל אביב, אחרי אירוסים ופרידה ממי שהיה בן זוגה חמש שנים. "הכרנו כשהייתי נערה. הקשר נותק ולא התראינו במשך 16 שנה, ואז נפגשנו במקרה במסיבה והקשר ניצת מחדש", היא מספרת, "הפעם לא היינו באותו דף, יש עדיין מלא אהבה ומה שנכון יקרה. מה שבטוח, אנחנו דור מתוסבך".

השבוע (רביעי, 9 באוגוסט) היא תופיע בפסטיבל סנטרל פארק ביערות מנשה, שם תחשוף את אלבומה החדש והראשון בעברית "מה שנשאר בי", שנכתב והולחן על ידי בן גולן. אלבום ראשון בעברית "בדרך כלל אני כותבת ומלחינה את שיריי, אבל בפרויקט הזה קרה קסם בחיבור ביני לבין בן", היא אומרת, "באופן אירוני החיים והיצירה נפגשו, ורוב האלבום מתעסק בפרידה וסגירת מעגל. פתאום אני חווה את השירים ממדרגה חדשה".

מנחם, יוצרת ותיקה ופעילה במוזיקה המקומית, היא גם חברה בהרכב האינדי "ארץעיר". בפסטיבל ילווה אותה הרכב של חמישה נגנים. "זה יהיה מופע מיוחד וחגיגי", היא מבטיחה. "גדלתי בקיבוץ גבעת עוז, ששייך למועצה המקומית מגידו, ולהופיע שם מרגיש לי כמו בית". שני הסינגלים האחרונים שלה זכו לביקורות חמות ואוהדות, כאשר הסינגל "תמונה" נכנס גם לבחירת העורכים ב-88.

היא נולדה וגדלה בקיבוץ לאבא שהגיע לשם כחבר גרעין ונשאר, ולאימא אמריקאית יהודייה, מקליבלנד, אוהיו, שעשתה עלייה בשנות השבעים והתגלגלה לקיבוץ. אימה נפטרה בגיל 36, אחרי שש שנים של התמודדות עם מחלת הסרטן. מנחם, שלה שני אחים גדולים ממנה, הייתה אז בת שש בסך הכל.

"בקיבוץ של השומר הצעיר באותם ימים הייתה לינה משפחתית, אז לא חוויתי משפחתיות כמו כל ילד רגיל היום", היא משתפת, "אבא היה בא להשכיב אותי ובשכבת הגיל שלי היו שלושה ילדים נוספים שאיבדו אימהות אז לא הייתי יוצאת דופן".

מיה יוהנה | צילום: ינאי מנחם
מיה יוהנה | צילום: ינאי מנחם

מה ילדה בת שש זוכרת מאימא שלה?
"אני זוכרת רגעים. היא הייתה אישה מיוחדת ואצילית מאוד, שסיפרה לנו סיפורים ושרה שירים. היא הייתה מוזיקאית, ניגנה על פסנתר ושרה. אני ספגתי את המוזיקה מילדות וניגנתי על פסנתר וחלילית, אבל רק בנעורים נהיה לי פאשן לזה. נותרה לי המשפחה שלה בארצות הברית, נסענו לסבא ולסבתא כל שנה והם באו לבקר אותנו. לאחרונה הם נפטרו. אבא עדיין בקיבוץ, יש לו בת זוג שיש לה ילדים משלה, ואנחנו כולנו ביג האפי פאמילי, נפגשים בסופי שבוע ונוסעים יחד לחופשות".

אחרי השירות הצבאי בלהקת חיל הים ("שירות מדהים ומיוחד") היא נסעה לשנתיים לארצות הברית, שם עבדה בעגלות כמו ישראלים רבים. עם שובה לארץ היא החלה ללמוד ב"רימון", המסלול הקלאסי של זמרת בהתהוות. לפני עשור היא התקבלה ל"דה ווייס", והגיעה עד לשלב הראש בראש, בו התחרתה מול יעל שושנה כהן (לולה מארש). יעל ניצחה. "היינו חברות קודם, מהימים של רימון ועד היום אנחנו חברות טובות", היא אומרת.

"בקיבוץ הייתה לינה משפחתית, אז לא חוויתי משפחתיות כמו כל ילד רגיל היום. אבא היה בא להשכיב אותי ובשכבת הגיל שלי היו שלושה ילדים נוספים שאיבדו אימהות אז לא הייתי יוצאת דופן"

 

איך את מסכמת את חווית "דה ווייס"?
"ניצלתי את החשיפה לצאת עם חומרים שלי. 'דה ווייס' הייתה חוויה מעניינת אבל לא פשוטה, מאוד אינטנסיבית ובאור הזרקורים, אז הייתה לי גם הקלה כשעזבתי".

בביקור שלה בארץ היא הכירה באקראי ברחוב בחור אמריקאי מסן פרנסיסקו, שהגיע לארץ למסע שורשים. סיפור האהבה שלהם נמשך חמש שנים, והם חיו על קו ישראל-סן פרנסיסקו, עד שעברו לשם. בשנת 2017 היא הגיעה לביקור בארץ לרגל חתונת אחיה, ואז, כאמור נפלו השמיים.

מיה יוהנה | צילום: פרטי
מיה יוהנה | צילום: פרטי

היכן היה החבר כשנודע לך שחלית?
"הוא עזב את העבודה שלו, הגיע לארץ והיה איתי לאורך כל הטיפולים. אבל אחרי שחליתי והבראתי, הבנתי שאני לא רוצה לחיות בחו"ל, ונפרדנו באהבה גדולה".

שני סיפורי אהבה ארוכים הסתיימו. 10 שנים מחייך.
"ועכשיו בא לי סיפור אהבה ללונג ראן. באש ובמים".

מתי גילית שאת לא רק זמרת, אלא גם יוצרת?
"בתיכון התחלתי לשיר, ומהרגע הזה התחלתי גם לכתוב. היו לי כמה להקות והופענו עם קאברים ועם שירים מקוריים".

"אם למישהו יש כישרון וקשה לו להתמיד, הוא לא יאריך, אבל לכשרוניים והמתמידים, העבודה תשתלם. גם אם זה לא יגיע לתחנות הכי גדולות או לפריים טיים, עדיין אפשר לבנות לאט לאט ובהתמדה קהל שאוהב אותך"

 

המיינסטרים פחות מדבר אלייך?
"מבלי להעיד על עצמי, את יודעת כמה זמרים מדהימים יש שלא שומעים עליהם? יש מגוון כל כך רחב של זמרים וגם של קהלים".

ובסוף גם מזל לא יזיק?
"מזל והתמדה. אם למישהו יש כישרון וקשה לו להתמיד, הוא לא יאריך, אבל לכשרוניים והמתמידים, העבודה תשתלם. גם אם זה לא יגיע לתחנות הכי גדולות או לפריים טיים, עדיין אפשר לבנות לאט לאט ובהתמדה קהל שאוהב אותך. יש לי קהל שבניתי והם עוקבים אחרי דרך כל הפרויקטים שאני עושה וההפקות השונות. אני רואה את עצמי בשנים הקרובות מוציאה עוד אלבום ועושה עוד פרויקטים. הדברים קורים בצורה אורגנית ונכונה, ומי שמתחבר ואוהב ימצא את הדרך אליי".

מיה יוהנה | צילום: ינאי מנחם
מיה יוהנה | צילום: ינאי מנחם

עם מי היית רוצה לשתף פעולה?
"הקלטתי עם גלעד כהנא והייתי רוצה לשתף פעולה גם עם שלומי שבן ודניאלה ספקטור, ועם עוד הרבה. קשה לבחור".

היום את מתפרנסת רק ממוזיקה?
"אני מתפרנסת ממוזיקה אבל עובדת במשרה חלקית בהייטק, בבינה מלאכותית. התחלתי עם זה בקורונה כשלא הייתה עבודה במוזיקה, ומפה לשם זה נהיה חלק עצום מחיי ואני אוהבת את זה. אז אני גם הייטקיסטית וגם מוזיקאית, וגם מוזמנת להנחות טקסים ועושה קריינות".

עם יד על הלב, לא בא לך נגיד להיות מפורסמת כמו נינט?
"אם זה יקרה בצורה אורגנית ונכונה ויתאים למה שאני עושה, אז אולי זה יקרה, וגם אז אני לא רוצה להיות נינט. אני רוצה להיות אני".