איך להתמודד עם קולגה שמנסה להביא לפיטורייך?

צילום מסך מהסרט "השטן לובשת פראדה"
צילום מסך מהסרט "השטן לובשת פראדה"

יש לך בעבודה מישהו או מישהי שלא מפסיק/ה ללכלך עלייך, גם באזני הבוס? אין ברירה, תצטרכי להפשיל שרוולים ולהילחם על שמך הטוב. כך תעשי את זה

88 שיתופים | 132 צפיות

נופית, אני ממש מודאגת. קולגה שרואה בי איום על שאיפתה לתפקיד ניהולי מנסה בכל כוחה לגרום לפיטוריי. היא מטנפת עליי בפני חברים לעבודה, ניגשת לבוס הישיר שלי ומספרת לו שקרים גמורים, כמו למשל שעובדים אחרים בחברה מתלוננים עליי באוזניה, ולמרות שאין לדברים בסיס אני חוששת שהמניפולציות שלה עובדות. אני משתדלת להתרחק ממנה כדי לא להגיע לעימותים אבל מרגישה שהיא גורמת לי נזק של ממש, גם לשמי הטוב וגם לביטחון התעסוקתי שלי‏. מה לעשות? 

‏זה באמת נשמע מדאיג, וגם מוכר – רובנו נתקלנו בעובדים כאלה בשלב זה או אחר בקריירה שלנו. למרבה הצער, קולגות רעילים נפוצים יותר משפעת עונתית, וכשהם הופכים לקולגות מרעילים, הם גם עושים הרבה יותר נזק ממנו. קשה להילחם בקולג מרעיל שמשתמש בטקטיקות חמקמקות כמו אלו שאת מתארת, שמקשות על העובד המצוי להילחם בהן בגלוי מחשש שייצא ילד קטן שמבקש מהבוס להיות הגננת.

>> מה לעשות אם לכלכת על מישהו במייל ובטעות המייל הגיע אליו?
>> כללי עשו ואל תעשו בשירותים המשרדיים

קשה, אבל אין ברירה. הנזק שעובדים כאלה גורמים לאחרים הוא מוחשי, בר-מדידה ומצטבר לאורך זמן. וגם בהתמודדות עם הקושי הזה, בדומה להתמודדות עם הקושי לבקש העלאה, אי אפשר לבנות על זה שעבודתך הטובה תדבר בעד עצמה, או על זה שהבוס שלך חכם מכדי ליפול במניפולציות השקופות של הקולגה המרעילה. כלומר, בעולם אידיאלי אפשר היה לצפות שמנהלים.ות יידעו להבחין בין שיח שמעודד פרודוקטיביות בעבודה לבין כזה שמחרב אותה, אבל, כידוע, אנחנו לא חיות בעולם אידיאלי, אחרת קרוקס לא היו משיקים את התפלצת בדמות נעליים שנראות כמו העוף המטוגן של KFC.

בשאלה שלך לא ציינת מה טיבה של מערכת היחסים המקצועית שלך עם הבוס, או מה דעתו על התנהלותך המקצועית, אבל אני מניחה שאם היית בטוחה שהבוס שלך מעריך את עבודתך ללא סייג, הקולגה המרעילה לא הייתה אישיו – במקרה כזה הוא היה שם קץ לעניין או מתעלם מהקולגה, בידיעה ברורה שדעתה לא רלוונטית. גם בגלל זה העניין מדאיג, אבל לא לשם כך התכנסנו. לדאוג את יכולה לבד, עכשיו בואי נחשוב ביחד מה את יכולה לעשות: קודם כל, אל תתני לקולגה ההיא לשמש כאשת קשר בינך ובין הבוס. כלומר, לא יכול להיות שהמידע עלייך והקשר המקצועי שלך עם הבוס יעברו דרך הפילטר שלה, שמוציא אותה פוטוגנית להפליא ואותך המפלצת מחומשת-הסנטרים שבדיוק אוכלת בפה פתוח בזווית התמונה. 

אז מה זה אומר תכלס? בתור התחלה, אם את לא יודעת מה הבוס שלך חושב על התנהלותך המקצועית, זה הזמן לוודא. אם לא נהוגה אצלכם פגישת משוב רבעונית/חצי-שנתית, ארגני לך אחת כזו. איך מתכוננים לשיחה כזו? בדיוק כמו שמתכוננים לשיחת העלאה. אל תשכחי: השיחה הזו היא עלייך. לא מדברים על הקולגה המרעילה, ולא מתלוננים על האווירה הלא נעימה שהיא יוצרת או בכלל, אם אפשר. לא שאסור או לא צריך להתלונן בעבודה – להיפך – זה פשוט לא המקום או הזמן. 

לכי על טון חיובי וצופה עתיד: זו ההזדמנות שלך לסקור את כל ההישגים המקצועיים שלך, את המאמצים שעשית כדי להיות עובדת יותר טובה ונכס מוצלח יותר עבור החברה שלך, ובהשאלה גם עבור הבוס שלך, כי הרי הוא נהנה ישירות מזה שיש תחתיו עובדים מוצלחים. דברי על האתגרים המקצועיים שעומדים בפנייך ובפני הצוות שלך בעתיד הקרוב, ואיך את מתכוונת לתקוף ולנצח אותם. ככה תמצבי את עצמך כעובדת טובה וכשחקנית צוות, ועל הדרך, בלי שאמרת עליה מילה, תמצבי את הקולגה המרעילה כאינטרסנטית שטובת הצוות או החברה לא ממש מעניינות אותה.

חשוב, אגב, שלא רק את תדברי בפגישה הזו; תקשיבי גם לבוס שלך ותנסי לקלוט את הסימנים והאווירה. אם הוא מדבר על האתגרים שניצבים בפניכם כצוות או כארגון, תחזירי עם כל מה שאת יכולה ומתכננת לעשות כדי לעזור. ואם במקרה תגלי בשיחה הזו שדעתו של הבוס עלייך דומה לזו של הקולגה המרעילה, אל תיכנעי. שמרי על קור רוח והפגיני ביטחון ורוגע, ולא משנה כמה חרדה את חשה מבפנים, תשאירי אותה מחוץ לדיון. אם הוא יחזור באוזנייך על השקרים או התלונות שלה, תגיבי ב"אני מופתעת לשמוע את זה", ואז תסבירי למה. בלי רגש, רק עובדות. קצר וממוקד בך ולעניין. אם תשמרי על טון חיובי ועובדתי, אפילו פגישה קצרה תספיק כדי לעשות חור בבלון של הקולגה המרעילה ולשקם את התדמית שלך. 

גם אם השיחה הלכה כמצופה, ויצאת ממנה כשאת מרגישה שיישרת קו מול הבוס ועכשיו הוא יודע שאת עובדת נהדרת, אל תחשבי שזה נגמר. הו, לא. זו התחלה טובה, אבל רק התחלה. אם הקולגה ההיא נוהגת להשמיץ אותך באוזני הבוס, אל תשאירי את הדברים ללא מענה. תגיבי לדברים בעקיפין, כי בכל זאת את לא רוצה לרדת לרמה שלה, אבל תגיבי. אין צורך להגיד "מה-שמה ממציאה שמועות עליי" אם את יכולה פשוט לדבר, להוכיח שהיא משקרת באמצעות המעשים והגישה שלך, בלי לדבר עליה בכלל. בפגישות וישיבות, בארוחות צהריים או ביום גיבוש לצוות, ליד קולגות אחרים וליד הבוס עצמו, ובכל הזדמנות שיש – עשי יחסי ציבור לעצמך. אין מה לעשות, עכשיו את עובדת גם בזה. ועוד משהו: ככל שמתאפשר לך, תשתדלי לעזור לעובדים אחרים – רצוי כאלה שמפטפטים – כדי לעזור לעצמך: כך תיצרי לך שם של עובדת חרוצה, מקצועית ואכפתית, ועל הדרך גם תיצרי רצון טוב בקרב העובדים סביבך.

אגב, מצב שאת לא הקורבן היחיד של הקולגה המרעילה. אולי היא מרגישה שהיא יכולה לזרוח רק אם היא מטנפת על חברים לעבודה בפני הבוס, ואולי היא פשוט גילתה שזו שיטה שעובדת לה אחרי שניסתה אותה על עובדים אחרים. אם החברה שאת עובדת בה גדולה דיה בשביל להחזיק מחלקת משאבי אנוש, אולי כדאי לשקול לדבר עם מי מהממונים שם. קודם כל, אין להם עניין מיוחד בקולגה המרעילה או בדעתה הלא מחמיאה עלייך, כך שלכל הפחות טוב לדבר עם גורם אובייקטיבי בארגון, בייחוד כזה שאמון על רווחתם של העובדים. שנית, גם אם אין שום דבר שהם יכולים לעשות בפועל, לכל הפחות הם יהיו מודעים לעניין ויהיה תיעוד לשיחה הזו – אם הקולגה ההיא עשתה את זה קודם, או שהיא תמשיך במעלליה, יש מצב שהתיעוד הזה יהפוך לשימושי. אה, ואם במקרה מישהו שואל אותך לדעתך המקצועית עליה, תני להם אותה ללא כחל וסרק. כלומר, עם קצת כחל וסרק: דברי פחות עליה ויותר על איך התנהלות מסוג זה פוגעת בפרודוקטיביות של החברה ואל תשכחי לתת דוגמאות ספציפיות. לא יפה? אולי. אבל במלחמה כמו במלחמה. הסיכויים, וגם אנחנו, לטובתך.

*    *    *    *    *

מתלבטת איך לבקש העלאה? לא יודעת איך להעיר לקולגה המרעישה באופן ספייס? לא מצליחה לדבר בישיבות? טינפת על קולג והוא שמע? מתלבטת מה ללבוש לפגישה חשובה או להזמין לצוהריים? אתר "את" עם טור עצות  עם תשובות לכל השאלות שלך בענייני עבודה, מהדברים הקטנים שעלולים להרוס לך את היום ועד לדברים הגדולים שיכולים לעשות לך את הקריירה: את שואלת, נופית לוי-איתן עונה למשלוח שאלות למדור: AskNofit@gmail.com

* השאלות המופנות למדור מפורסמות ללא שמות או פרטים מזהים, ולעיתים עוברות עריכה מטעמי אורך או בהירות *