מה אומרים – ובעיקר מה לא אומרים – לקולגה שפוטרה?

פגי אולסון הולכת הביתה | צילום מסך מתוך "מד מן"
פגי אולסון הולכת הביתה | צילום מסך מתוך "מד מן"

אלה ימים לא פשוטים לכולנו. מדור "מוסר עבודה" נרתם כדי לנסות לעשות סדר באתיקת העבודה אחרי עידן הסגר

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי כמעט חודשיים של חל"ת בתנאי אי-ודאות החזירו אותנו לעבודה השבוע. אבל אז, כאילו לא מספיק שצריך להתרגל לעבודה בתנאים החדשים של מדידת חום ומחיצות ומרחק וישיבות בזום וכל זה, גיליתי שהקולגה שישבה בשולחן ליד פוטרה במהלך החל"ת ושבמקומה יושבת שם עובדת אחרת, שגם מתעקשת לעבוד עם מסכה כל היום (למרות שבתנאי המשרד שלנו אין שום הכרח), וגם לעשות פרצופים למי שלא. בגלל שבמשרד אין יותר ארוחות משותפות, וביני ובין המעצבנת במסכה יש מחיצה והרבה יותר מ-2 מטר, אני לא מאוד מוטרדת ממנה או מהפרצופים שלה, אבל אני כן מוטרדת מהקולגה שפוטרה – לא ממש היינו בקשר בתקופת הסגר בבית, אבל עד אז עבדנו ואכלנו צהריים כמעט כל יום ביחד, וממש לא נעים לי שלא יצא לי אפילו להגיד לה ביי או בהצלחה בהמשך או משהו. מצד שני, לאור העובדה שאותי החזירו לעבודה ואותה לא, אולי עדיף שלא אגיד כלום כדי לא לזרות לה מלח על הפצעים? בקיצור, אני לא יודעת איך ליצור איתה קשר, אם בכלל, ואם כן, מה להגיד.  

בואי נדבר רגע על הקולגה במסכה שמעצבנת אותך, ואחר כך נתפנה לעניין לשמו התכנסנו, הלוא הוא הקולגה שפוטרה. פחות כי המעצבנת במסכה כל כך חשובה, יותר כי זו הזדמנות לדבר קצת על איך מתנהלים במשרד עם כל הנהלים החדשים. ראשית, אני מניחה שלא עניין המסכה הוא שמעצבן אותך כמו הקולגה עצמה והפרצופים שלה. בעניין הזה חשוב לציין שהמסכה היא יותר יתרון מחיסרון, כיוון שככל שיש יותר מסכה רואים פחות פרצופים. שנית, אם הקולגה הזו מעצבנת אותך כשהיא מוסווית מאחורי מחיצה ומסכה אני נוטה להניח שזה לא קשור לקורונה דווקא; כנראה שהיא עצבנה אותך גם לפני, ורוב הסיכויים שהיא תעצבן אותך גם אחרי. 

>> מסכות הקורונה הכי יפות ויצירתיות שמצאנו ברשת

אז אומנם אני שמחה בשבילך שתנאי העבודה שלכם לא מאלצים אותך להסתובב עם מסכה במשך יום שלם, כי מניסיוני זה לא קל (או שאולי זה כן קל ואני פשוט לא זוכרת כי אחרי שעתיים התעלפתי מהרעלת פחמן דו-חמצני והבל פה), אבל אין מה לעשות – בכל מה שקשור להתנהלות במשרד, כמו גם לשאר האספקטים בחיינו, מדובר בזמנים חדשים. נכון לעכשיו, נקיטת אמצעי זהירות על-מנת להימנע ממפגש קרוב מדי עם מטוש מתבקשת ואפילו הכרחית. יותר מזה, אמצעי הזהירות הללו משרתים לא רק את פנטום האופרה המשרדית שלכם, אלא גם את כל מי שסביבה, כולל אותך, ובהרחבה גם את כל מי שסביבך ואז את כל מי שסביבם וכן הלאה וכן הלאה. אז אולי אפשר לכל הפחות לקבל בהבנה את זה שיש עובדים שמרגישים יותר בטוחים עם מסכה. 

מה עוד: לפי התיאור שלך, המעביד שלך דאג פחות או יותר לכל מה שהכרחי – אם יש מדידת חום ומרחק ומחיצות וישיבות בזום ונהלים חדשים לארוחת צהריים, אני מניחה שיש גם מספיק נוזל חיטוי וסבון ידיים ומגבות נייר חד-פעמיות או מה, אז כל מה שנותר לך ולשאר העובדים לעשות בעניין זה לשתף פעולה. כלומר, להקפיד על שטיפת ידיים (זה טוב תמיד), להשתדל לא לגעת בפנים, ולהעביר את השיחה על הפרק האחרון של "חתונה ממבט ראשון" מהמטבחון לקבוצת ווטסאפ. 

חזרה לקולגה שפוטרה: קודם כל, בהחלט יוצרים קשר. לאבד עבודה זה תמיד קשה, אבל להתאייד ממקום העבודה שלך כמו בקבוק אלכוג'ל שהושאר פתוח זה יותר קשה. לא מספיק שהקולגה הזו פוטרה בתקופה בה הרבה יותר מורכב מהרגיל למצוא עבודה, אפילו לא הייתה לה הזדמנות לשמוע מהאנשים איתם חלקה את רוב שעות הערות של היממה שהיה כיף לעבוד איתה ושהיא תחסר להם. אם כן, יוצרים קשר. איך? בדיוק כמו שתקשרתן קודם. בווטסאפ? אז בווטסאפ. במייל? אז במייל. אתן מוזרות ודיברתן בטלפון? אז בטלפון. 

ומה אומרים לאנשים שפוטרו? בואי נתחיל ממה שלא אומרים: לא מנחמים אותם שמלא אנשים עכשיו גם כן איבדו את העבודה שלהם או שלפחות הם יקבלו דמי אבטלה או שאתם דווקא הייתם שמחים לקצת מנוחה עכשיו או שזו הזמנה מהיקום לחשוב מה הם באמת רוצים לעשות או שעל כל דלת שנסגרת נפתח חלון ושאר ירקות מבאסים כקולרבי שאנשים נוטים לומר כשהם נבוכים. אז מה כן אומרים להם ולקולגה המפוטרת שלך? כל מה שהייתם אומרים למישהו שעזב את העבודה ביוזמתו ובנסיבות משמחות יותר, בלי רחמים ובלי דרמה ובלי להכביר מילים: שהתבאסת לגלות שאתן כבר לא עובדות יחד, שהיה לך ממש כיף לעבוד איתה, שהעבודה המשותפת והיא עצמה יחסרו לך, ושתשמחי להמשיך ולשמור איתה על קשר. בהצלחה!

* *   * *   * *

מתלבטת איך לבקש העלאה? לא יודעת איך להעיר לקולגה המרעישה באופן ספייס? לא מצליחה לדבר בישיבות? טינפת על קולג והוא שמע? מתלבטת מה ללבוש לפגישה חשובה או להזמין לצוהריים?

טור עצות עם תשובות לכל השאלות שלך בענייני עבודה, מהדברים הקטנים שעלולים להרוס לך את היום ועד לדברים הגדולים שיכולים לעשות לך את הקריירה: את שואלת, נופית לוי-איתן עונה

למשלוח שאלות למדור: AskNofit@gmail.com

* השאלות המופנות למדור מפורסמות ללא שמות או פרטים מזהים, ולעיתים עוברות עריכה מטעמי אורך או בהירות *

>> כל מה שרצית לשאול בענייני עבודה ולא היה לך את מי